Rønnebær
Fra : Claus Rosbæk

Dato : 30-07-02 13:49

Er der nogen der ligger inde med nogle opskrifter med rønnebær?

Jeg er bekendt med de mere "sædvanlige" såsom syltetøj, gele, likør og
bjesk....

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 31-07-02 04:06

"Claus Rosbæk" <clausrosbaek@yahoo.dk> skrev i en meddelelse...
> Er der nogen der ligger inde med nogle opskrifter med rønnebær?
>
> Jeg er bekendt med de mere "sædvanlige" såsom syltetøj, gele, likør og
> bjesk....

Har du prøvet at lave kaffe af dem? Nåh ikke! ..så er her opskriften..

Indsamlede rønnebær lægges til tørre el. endnu bedre, ristes i en ovn
ved moderat varme, til de er godt mørkebrune, bærrene skal vendes hele
tiden. Evt. kan man lave en blanding med rødderne fra burresnerre, dvs.
rødderne skrubbes godt og hakkes i grove stykker, og tørres / ristes.
Herefter males ganske enkelt den ristede blanding til pulver i en
kaffemølle.
Drys et par spiseskefulde i en lille gryde kogende vand - der skal
bruges en spsk pulver til hver kop kaffe. Lad kaffen lige koge op og
trække i 5 minnutter. Sødes med sukker eller honning efter smag og
tilsættes evt mælk.
Kaffen er ganske sund pga. C-vitaminindholdet mv..
Dvs. bedre end espresso brygget på en 6-kop's caffettiera. )

Rønnebær har en ganske aparte aroma, der ikke står tilbage for de andre
vilde frugter. Så man kan sagtens blande de ovntørrede bær i fx urtete,
eller lade et par rønnebær koge med i solide eller fede (kød)spiser, det
fremmer fordøjelsen.
-oo-

Her er en opskrift på rønnebær-sirup:

1000 g rønnebær
350 g sukker

Rib stilkene for rønnebærrene og bring langsomt bærrene i kog i en
gryde, hvor bunden lige netop er dækket af vand. Lad dem småkoge, til de
er møre, og lad det trække gennem en saftpose.
Mål 1000 g saft af og opløs sukkeret heri over svag varme. Siruppen
hældes på flasker.

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fed slankekur
De seneste mange års mest almindelige kostråd om at spise fedtfattigt
bliver nu udfordret af alternativ teori, der påstår, at man kan tabe sig
ved at spise protein- og fedtrig kost.
www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2002&m=7&d=29#id83265

Overvægt
Flere søger hjælp hos en klinisk diætist, når de vil tabe sig.
www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2002&m=7&d=29#id83266