Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til billedredigering
Fra : Peter Knudsen

Dato : 30-07-02 13:28

Hej!
Jeg har gennemgået hæftet "Photoshop - lær det selv", og nu
kommer den alvorlige del: Erfaringen.
Jeg har et billede, som jeg kunne tænke mig at få hjælp til at redigere og
justere.
Det ligger på http://home1.stofanet.dk/krebsen33/index.htm

Er der nogen der kunne tænke sig, at beskrive - punkt for punkt - et
forslag til hvordan billedet kan redigeres/justeres. Så kan jeg samtidig
lære en masse.
Billedet er taget i 2048 x 1536 "FINE" kvalitet på et Minolta s304.
Mvh. Peter

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-07-02 14:30

"Peter Knudsen" skrev...
> Er der nogen der kunne tænke sig, at beskrive - punkt for punkt - et
> forslag til hvordan billedet kan redigeres/justeres. Så kan jeg samtidig
> lære en masse.

Dit billede har for stor kontrast. Den del, som antagelig er motivet,
henligger i skygge, mens baggrunden er noget overbelyst....
Billedet skal først og fremmest beskæres.
Brug rectangle selection tool til at bestemme udsnittet,
Ctrl+C for at kopier, Crtl+N for at lave et nyt "lærred" og
Crtl+V for at paste det kopierede ind i det nye lærred.
Motivet skal gøres lysere uden samtidig at brænde
baggrunden helt ud. Det gøres nemmest ved at vælge
(med tryllestaven) og klikke på de mørke skyggeområder.
Holder du "skift" nede, kan du tilføje partier efterhånden som du
klikker på dem. Når det hele er valgt Copy'er og Past'er
det valgte til et nyt lag (som dannes automatisk når du
bruger Crtl+C og +V) Det nye lag lysnes via kontrast- og
lysstyrke indstillingen og lægges nøjagtig oven på
baggrunden og de to lag "merges" når du er tilfreds.

Det bedste ville ahve været, om du havde forudset
resultatet allerede da du tog billedet. Var gået tættere
på istedet for at beskære og havde brugt blitz til
at reducere kontrasten mellem forgrund og baggrund.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Clark Kent

Dato : 30-07-02 15:22

Nu er det vel en lovlig kopi af Photoshop, du arbejder med?

Fra : henrikla

Dato : 30-07-02 20:05

Nu kører du vel ikke for hurtigt i din bil?

Fra : \(4690\) Claus Smith

Dato : 31-07-02 08:28

Mon du husker at bruge sikkerhedselen hver gang du køre bil?

Fra : itgrafen

Dato : 07-08-02 08:24

"Peter Knudsen" skrev d. 30-07-02 13:28 dette indlæg :
> [...]
samtidig
> lære en masse.
> Billedet er taget i 2048 x 1536 "FINE" kvalitet på et Minolta s304.

Hej Peter

Jeg går ud fra at du ikke vil høre noget om at jeg også mener at
billedet burde være beskåret lidt anderledet - og at du skulle have
brugt flash til at bløde op på kontrasten og belyse skyggeområdet.
Jeg smed lige billedet i Photoshop og lavede en smule korigering i
kanalerne og kom frem til følgende resultat - det er meget hurtigt lavet
og kan blive meget bedre : http://www.dorthes.dk/kandu/pic2.jpg
hvis det er noget lignende du ønsker at komme frem til så kan du gøre
sådan her.

først lavede jeg et hurtigt groft udsnit af den nederste del af billedet
med lassoværktøjet.
dernæst lavede jeg en select feather på 15 px
og åbnede channelspaletten.
Det viser det sig at dit kamera har lidt problemer med et par af
kanalerne - det samme gælder for mit olympus.
når channel paletten er åben, så prøv at klikke på øjet ud for den røde
kanal.
gå så i levels og træk slideren hen så du får mere lys (dvs træk den mod
venstre til du får værdien 240 i yderste box med tal - træk den
midterste til du får værdien 1,4 - eller bare skriv værdierne)
det får detaljerne frem i skyggeområdet.
dernæst kan du gøre det samme med huset, dog med omvendt fortegn, da det
bør gøres en smule mørkere.
sig til hvis du skal have mere forklaring på metoden, eller hvis du vil
foretrække at høre om en anden metode.
Næsten alt kan gøres på mange forskellige måder i Photoshop

venlig hilsen
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Knudsen

Dato : 07-08-02 20:42

Hej Dorthe!
Utroligt hvad der kan lade sig gøre.

MEN der var lige en kommentar, der fik mig op på mærkerne:

> Det viser det sig at dit kamera har lidt problemer med et par af
> kanalerne - det samme gælder for mit olympus.

Jeg har aldrig været 100% tilfreds med de landskabsbilleder, som jeg har
taget - de er ikke skarpe i dybden. (Jeg har oprettet et spm.om dette):

Er det en fejl ved kameraet, som hænger sammen med "Kanalfejlen", som du
omtaler?

Mvh. Peter

Fra : itgrafen

Dato : 07-08-02 08:24

klip
> [...]
> Er der nogen der kunne tænke sig, at beskrive - punkt for punkt - et
> forslag til hvordan billedet kan redigeres/justeres. Så kan jeg

Hej Peter

jeg vil ikke skrive så meget mere om at billedet måske skulle have haft
en anden beskæring og at det ville have været en fordel at bruge flash i
det kontrastrige lys - du får her et par fif i stedet.
jeg tog lige billedet ned og havde det gennem photoshop i ca 4 minutter
for at komme frem til følgende resultat:
http://www.dorthes.dk/kandu/pic2.jpg
hvis det er noget lignende du gerne vil have hjælp til at opnå, så
kommer opskriften her.

jeg åbnede billedet > lavede en markering af skyggeområdet, dvs næsten
hele den nederste halvdel af billedet og
lavede en kopiering af det, så det blev til et nyt lag
så åbner jeg channel paletten og klikker på øjet ud for den blå kanal,
så den kanal er skjult
så går jeg i Image > rediger/edit > levels og kører slideren yderst til
højre ind til en værdi omkring 240 og den midterste til en værdi af ca
1,4
sæt så øjet i rgb farver i channel paletten igen
så kan man se at skyggeområdet er blevet lysnet en del, men det har
stadig fin kontrast.
det er lidt værre med træet og bladene, de er næsten for udbrændte til
atman kan gøre noget med dem - så dem lader jeg være som de er
dernæst går jeg på det oprindelige lag igen og laver nu lidt opretning
på muren som er temmeligt udbrændt.
jeg går igen i image > edit > og denne gang brightnes/contrast og slider
lidt til venstre med øverste slider for at gøre muren mørkere og så en
smule til højre med den nederste slider for at give muren lidt ekstra
kontrast.
- det var sådan set det jeg lavede her - billedet kan selvfølgeligt
finpudses en del og resultatet kan blive tilsvarende pænere. Jeg håber
at du kan få noget ud af det her, du må sige til hvis der skal
yderligere forklaring til.

venlig hilsen
dorthe

http://www.kandu.dk/