Hjælp Brændte mandler.......
Fra : Permoje

Dato : 30-07-02 11:52

Hej

Jeg var på kræmmermarked i sidste weekend, og
købte nogle brændte mandler............

Ved i hvor gode de er når de lige er lidt lune ????

Så tænkte Jeg ......Kan jeg lave sådan nogle .....

Det ser ikke svært ud......HVIS MAN ALTSÅ HAVDE OPSKRIFTEN

Mandler + ??? Hvad er det de brænder dem i ???? Farin/sukker ????

Mvh. Permoje

Fra : Deleuran

Dato : 30-07-02 12:34

Hej

> Jeg var på kræmmermarked i sidste weekend, og
> købte nogle brændte mandler............

> Det ser ikke svært ud......HVIS MAN ALTSÅ HAVDE OPSKRIFTEN

Væsgo'

Brændte mandler

100 g mandler
100 g sukker
100 g vand

Alt koges i en gryde til det bliver tørt og grynet. Gryden tages lidt fra
varmen og køles lidt. Mandlerne sættes over igen og sukkeret smeltes. De
brændte mandler hældes ud på en velsmurt plade og skilles hurtigt med to
gafler.

Lone

Fra : cloe

Dato : 30-07-02 12:52

Er der ikke også lidt kanel i?

Fra : Deleuran

Dato : 30-07-02 13:48

"cloe" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Er der ikke også lidt kanel i?

Det har jeg aldrig brugt, men man kan jo prøve...
Lone

Fra : cloe

Dato : 30-07-02 18:10

Synes bare man både kan dufte det samt smage det når de står på gader og
stræder og laver brændte mandler.

Fra : Permoje

Dato : 31-07-02 09:31

Hej Igen

Det lyder jo nemt.....

Nu vil Jeg prøve engang, og så skal i nok få resultatet.

Mvh. Permoje

Fra : Permoje

Dato : 31-07-02 09:35

Hej Igen

Jeg faldt af i svinget.....

Skal Mandler + Sukker + Vand koge til det er grynet ???

Og så køles det hele lidt af, og sættes så på varmen igen ???

Mvh. Permoje

Ps. ØV nu kunne jeg ikke prøve lige nu

Fra : Deleuran

Dato : 31-07-02 12:55

"Permoje" <Permoje@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal Mandler + Sukker + Vand koge til det er grynet ???
>
> Og så køles det hele lidt af, og sættes så på varmen igen ???

Ja, det har du opfattet korrekt. det er naturligvis sukkeret der gryner og
få et kedeligt gråbrunt udseende (hvis du undlader at køle lidt er der
større risiko for at du brænder sukkeret af) Når du så varmer igen
karamelliserer sukkeret smukt op om mandlerne.
Du skal i øvrigt være hurtig på gaflerne når mandlerne skal skilles ellers
ender du med en stor klump. Det vil være rart hvis du har en hjælper der
begynder at skille mandlerne allerede når du begynder at hælde dem ud på
pladen.
Nb Lav ALDRIG mere end opskriften angiver ad gangen.

God fornøjelse
Lone

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 31-07-02 14:11

Tue, 30 Jul 2002 13:51:46 +0200, skrev "cloe" <zarh@ofir.dk> :

>Er der ikke også lidt kanel i?

Eller vanillle ??

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Helle Skoett

Dato : 01-08-02 23:11

Hej.
Jeg lavede engang brændte mandler i en gryde - med begrænset succes.
Til alt held har jeg en veninde, som er super i et køkken, og hun lærte mig
at lave det på en støbejernspande. Det har jeg gjort mange gange siden -
altid med held.
Tænde for panden ved mellem varme - ikke fuld knald, for så brænder det hele
i stykker - og så rører man med en palet, mens man snakker med
køkkenskriverne om vejr og vind. (Det går ikke og stok og sten - men
egentlig ikke udpræget langsomt.) Det bliver ganske rigtigt grynet, men man
rører roligt videre, og så sker miraklet; sukkeret går i opløsning, og
begynder at smyge sig om mandlerne. Når de alle er godt dækket, smækker man
dem ud på bagepapir, de der tynde genbrugsbagemåtter eller en bageplade med
lidt olie.
Der er kun to faldgruber: ved for meget varme går de fra grynede til sorte
og grimtlugtende, ved alt for lav varme tager det oceaner af tid.
God fornøjelse.

--
vh helle s

Fra : Bitten

Dato : 05-08-02 08:40

"Helle Skoett" <Helle.Skoettvaek@bt.dk> skrev:

> [...]
>Der er kun to faldgruber: ved for meget varme går de fra grynede til sorte
>og grimtlugtende, ved alt for lav varme tager det oceaner af tid.

Tak for en god ide! Jeg prøvede igår... Dog i en almindelig
stegepande. Og uhm... hvor blev de gode!

Men jeg synes der var ret meget karamel og ret hurtigt blev de meget
klistrede? Hvad har jeg gjort galt? Altså udover ikke at spise dem
hurtigt nok!

--
Venlig hilsen Bitten.