Stunts i gamle krigsfilm
Fra : Per Kristensen

Dato : 30-07-02 10:25

Jeg så for nylig filmen Patton, som jo forresten er en glimrende film. Én
ting jeg bemærkede var at man på et tidspunkt ser en tysk soldat blive kørt
over af en af sine egen tanks. Det ser ret vildt ud, i sær fordi man jo ikke
just havde CGI og lign. effekter dengang.

Et andet eksempel er Tora Tora Tora!, hvor der er nogle sindsyge stunts med
fly der styrter ned m.m.

Er det bare mig, eller ser man ikke rigtigt den slags virkelige stunts mere?
I dag bruges alt for ofte blue-screen, rear projection, CGI og andre dårlige
effekter, som ikke ser specielt virkelige ud.

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 30-07-02 10:32

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> just havde CGI og lign. effekter dengang.

Har selv næsten lige set Patton....som er en god film.....

Stuntsene i filmen er ret godt lavet, og det kendetegner hele filmen ;
Teknisk er der ikke noget at udsætte på den.

> Et andet eksempel er Tora Tora Tora!, hvor der er nogle sindsyge stunts
med
> fly der styrter ned m.m.

Jeg mener at ka huske, at Richard Fleischer på kommentarsporet, fortæller en
del om, hvorledes de forskellige stunts i Tora Tora Tora blev lavet.

En fantastisk film iøvrigt.

Thomas

Fra : Per Kristensen

Dato : 30-07-02 12:05

> Har selv næsten lige set Patton....som er en god film.....

Så du den også på norsk TV ;?

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 30-07-02 14:04

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

> Så du den også på norsk TV ;?

Næh nej ; På DVD

Fra : Per Kristensen

Dato : 30-07-02 14:58

"Thomas Mouritsen" <miles@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

> Næh nej ; På DVD

Ah ok. Er det R2 eller R1 version, og er den i god kvali?

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 30-07-02 15:05

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

> Ah ok. Er det R2 eller R1 version, og er den i god kvali?

Det var R2 udgaven, som jeg har læst mig til osse er den pæneste udgave.

Den er faktisk voldsom pæn i kvaliteten, og jeg kan varmt anbefale den.

Det er en 2 disc, og har et godt dokumentar program om filmens produktion.

Fra : Zeki

Dato : 30-07-02 16:39

Den vildeste krigs-stunt film jeg til dato har set, er uden tvivl følgende :

http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=1007&hl=helte

mvh
Zeki

Fra : Jesper

Dato : 31-07-02 09:19

Zeki <zeki@NOSPAMimage.dk> wrote:

> Den vildeste krigs-stunt film jeg til dato har set, er uden tvivl følgende :
>
> http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=1007&hl=helte
>
> mvh
> Zeki

Lion of the Desert er en flot og meget undervurderet krigsfilm, som få
kender. Jeg så den på det store lærred for over 20 år siden.
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Jens Thomsen

Dato : 31-07-02 09:46

"Jesper" <spam@supressor.invalid> skrev i en meddelelse

> Lion of the Desert er en flot og meget undervurderet krigsfilm, som få
> kender. Jeg så den på det store lærred for over 20 år siden.

Jeg er stødt på titlen et par gange i forbindelse med diskussioner af nye
krigsfilm. Har dog desværre ikke set den endnu, men det lyder som noget, der
bør rådes bod på?

Jeg kan huske, at en eller anden stor film fra de seneste år er blevet
beskyldt for at hugge en del fra Lion of the Desert. Har desværre glemt
hvilken. Nogen bud?

MVH
Jens

Fra : Martin Møller

Dato : 31-07-02 17:03

Jens Thomsen wrote:

> Jeg kan huske, at en eller anden stor film fra de seneste år er blevet
> beskyldt for at hugge en del fra Lion of the Desert. Har desværre glemt
> hvilken. Nogen bud?

Jeg har ikke set Lion of the Desert, men det kan måske være Braveheart, der
har "stjålet" en del fra LotD.
Det mener jeg, Zeki skrev i sin anmeldelse af DVD´en.

--
Mvh. Martin Møller

Fra : Per Kristensen

Dato : 31-07-02 10:10

"Zeki" <zeki@NOSPAMimage.dk> skrev i en meddelelse
> Den vildeste krigs-stunt film jeg til dato har set, er uden tvivl følgende
> [...]
Den tror jeg sgu aldrig jeg har set! Den må jeg have købt engang.

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 31-07-02 12:59

Hej

Per Kristensen wrote:
> Den tror jeg sgu aldrig jeg har set! Den må jeg have købt engang.

Hmm, heller ikke mig. Ellers længe siden jeg besluttede mig for at se
den, efter at have læst Zeki's anmeldelse på GC. Tror jeg vil gå over
og smide Lawrence of Arabia sættet i DVD'en, det kan være at det kan da
trøste mig lidt :)

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk

Fra : Chingachgook

Dato : 31-07-02 00:44

> [...]
dårlige
| effekter, som ikke ser specielt virkelige ud.

Hvis du gider at forklare hvad "rear projection" og CGI er, så vil jeg være
dig taknemmelig
Blue Screen ved jeg godt hvad (tror jeg nok hvis det er en blå (men til
tider også en grøn) skærm som man så smider noget computer grafik op på
bagefter)

--
//Chingachgook
Remove the "!" in my mail adr. to reply

Fra : Silver

Dato : 31-07-02 01:02

Chingachgook <!famtaba@tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:RtF19.30162$3k2.678097@news010.worldonline.dk...
> mere?
> dårlige
>
> Hvis du gider at forklare hvad "rear projection" og CGI er, så vil jeg
være
> dig taknemmelig

CGI : Computer Generated Image, men den anden står jeg blank overfor. Der må
en lidt større Ækspært til end mig .

Mvh
Silver

Fra : Jens Thomsen

Dato : 31-07-02 08:56

"Silver" <dsl46016@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> CGI : Computer Generated Image, men den anden står jeg blank overfor. Der

> en lidt større Ækspært til end mig .

Bagprojektion er såmænd bare den effekt at bruge et lærred med en film på
som kulisse.

I Total Recall blev effekten brugt i en scene, hvor Arnold kigger ud af
vinduet på et tog på Mars. Toget var en lille model med en bittelille
fremviser indbygget, der så projicerede Arnold på et læred i det ene vindue,
så det så ud som om, at han var med ombord.

Biljagter et et andet meget typisk eksempel (og det ses faktisk stadigvæk
engang imellem). Hvis du ser på de gamle James Bond-film, vil du lægge mærke
til, at der klippes mellem eksterne skud af bilerne og nærbilleder af Bond.
Billederne af Bond er ofte lavet med bagprojektion, hvor Sean Connery har
siddet i en bil med omgivelserne kørende på et lærred omkring ham.

MVH
Jens

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 31-07-02 08:59

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> escribió en el mensaje

> Biljagter et et andet meget typisk eksempel (og det ses faktisk stadigvæk
> engang imellem).

Et tydeligt eksempel paa rear projection er i Das Boot, hvor praktisk taget
alle scener der foregaar udenfor baaden hvor besaetningen er med i billedet,
er lavet med rear projection.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Per Kristensen

Dato : 31-07-02 10:14

I Terminator 2 er det også brugt nogle gange. I starten er det brugt til at
lave future wars scenerne, hvilket er lykkedes ganske godt. Det er også
brugt i bl.a. den scene hvor Terminatoren, Sarah og John kører væk fra
sindsyg-hospitalet med lygterne slukket. Her ser det ikke så godt ud.

Fra : Chingachgook

Dato : 31-07-02 10:22

Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> wrote in message
news:3d47aa4c$0$130$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...| I | Terminator 2 er
> [...]
| brugt i bl.a. den scene hvor Terminatoren, Sarah og John kører væk fra
| sindsyg-hospitalet med lygterne slukket. Her ser det ikke så godt ud.

Hehe, ok det har jeg ikke lagt mærke til (Har den ellers som Director's Cut
Special Edition (et must i sin film samling ;p)). Men jeg kan godt se hvad
bagprojektion er nu..
Jeg siger tak for oplysningen til alle

Fra : Per Kristensen

Dato : 31-07-02 14:59

> [...]
>
> --
> //Chingachgook
> Remove the "!" in my mail adr. to reply|

Et andet eksempel er Pulp Fiction. I scenen hvor Butch (bokseren) kører hjem
fra sin dødelige boksekamp, er der i taxa-scenen bevidst brugt en
overdrevent falsk rear-projection effekt.

Btw, så mener jeg der er noget om rear-projection i et af dokumentarerne til
T2 special edition.

Fra : Chingachgook

Dato : 31-07-02 20:39

| Btw, så mener jeg der er noget om rear-projection i et af dokumentarerne
til
| T2 special edition.

*skynder sig at smække dvd'en i agspilleren*

Fra : Jens Thomsen

Dato : 31-07-02 22:25

> Et andet eksempel er Pulp Fiction. I scenen hvor Butch (bokseren) kører
hjem
> fra sin dødelige boksekamp, er der i taxa-scenen bevidst brugt en
> overdrevent falsk rear-projection effekt.

Pulp Fiction var en low budget-produktion. Jeg vil tro, at effekten anvendes
mere af ren nødvendighed end for at virke "bevidst overdreven".

MVH
Jens

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 31-07-02 12:57

Hej

Jens Thomsen wrote:
> [...]
> bilerne og nærbilleder af Bond. Billederne af Bond er ofte lavet med
> bagprojektion, hvor Sean Connery har siddet i en bil med omgivelserne

Så vidt jeg ved benyttede Hitchcock sig MEGET af den teknik (jeg har
desværre kun set The Birds endnu), og de bilscener han har i sine film
( læs: The Birds :D ), er jo klassiske på den måde at man virkelig kan
se at de bare sidder i en bil og så kører der en baggrund bag dem.
Eller det er måske en anden effekt? jeg har altid tænkt på det som
bagprojektion i hvert fald. Jeg synes det giver filmen et touch af
klasse, når man virkelig kan se at der er tydelige farveforskelle på
baggrunden og forgrunden :)