Oktan!
Fra : -[ F e r ]-

Dato : 30-07-02 10:33

Hej NG

Det er næsten med tåre i øjnene jeg ser alle folks forventninger og
fejlagtige information om oktan. Så jeg prøver nu at komme med en oktan
vejledning / beskrivelse.

Oktan tal:

Oktan tallet er benzinens MODVILLIGHED til at selvantænde. Dvs. den kan
udsættes for større temperature og tryk, før den selv antænder (hvilket er
uønskeligt da gnisten skal bestemme.

DVS. højere oktan tal, jo højere kompression kan man køre med!

Det giver større effekt, fordi den større kompression giver en bedre
forbrændingsgrad (dvs. mere af benzinen bliver brændt, dvs mindre uforbrændt
benzin.)

HVIS det skulle give effekt at hæve oktantallet, uden at ændre på motoren.
så SKULLE brændværdien stige. DET GØR DEN IKKE... tvært imod er der højere
brændværdi i 92 oktan vs 98 oktan. Dette er dog marginalt.

Begge ligger omkring 42000Kj/kg

Håber dette giver et bedre indblik på hvorfor en højere oktan ikke giver
højere effekt.

Mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR250
http://fer.adsl.dk
tommy@fer.com

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 30-07-02 11:25

" -[ F e r ]-" <fer@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Begge ligger omkring 42000Kj/kg
>
> Håber dette giver et bedre indblik på hvorfor en højere oktan ikke giver

Hvorfor er det så at man hører om så mange ræcerkørerer bruger det? Det er
måske kun en myte? Og hvorfor findes der både 92 og 98 benz, hvis der
alligevel "ikke er nogen forskæl på det!"???? -Jeg må indrømme at jeg ikke
ved så meget om okatan tal og brændstoff i det heletaget, men jeg syntes nu
din teori lyder lidt mærkeligt! -Men jeg er nu også sikker på at du ville
kunne forklare det lidt bedre!?

Med venlig hilsen:

Oliver Bruchhaus.

Fra : Smoothy6

Dato : 30-07-02 12:11

Ja ikke for at være på tværs, men jeg blev endnu mere forvirret af den
forklaring......... kan godt være at det bare er mig der læser tingene
forkert...............

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 30-07-02 13:01

"Smoothy6" <Kik-ind@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Ja ikke for at være på tværs, men jeg blev endnu mere forvirret af den
> forklaring......... kan godt være at det bare er mig der læser tingene
> forkert...............

Hmm, er nu ikke så god til at forklare mig. Men håber at mit svar på olivers
indlæg gav lidt mere mening. Ellers prøv at læse det hele igennem en gang
mere

mvh Tommy Fer

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 30-07-02 13:00

> Hvorfor er det så at man hører om så mange ræcerkørerer bruger det?

Fordi derres motorer er bygget med meget høj komperession. Og hvis de brugte
oktan 98 ville brændstofblandingen (benzinen) selvantænder under
kompressions slaget. Dette fænomen kaldes tændingsbanken, og vil smelte
stemplet meget hurtigt.

>Det er måske kun en myte?

Nej, det er ganske rigtigt, men det er fordi deres motore er højere
komprimeret.

> Og hvorfor findes der både 92 og 98 benz, hvis der alligevel "ikke er
nogen forskæl på det!"????

Fordi der findes almindelige motore der tændingsbanker med oktan 92. men
ikke med 98

< Jeg må indrømme at jeg ikke ved så meget om okatan tal og brændstoff i det
heletaget, men jeg syntes nu din teori lyder lidt mærkeligt!

Griner, er vist ikke født til at undervise og forklare

>-Men jeg er nu også sikker på at du ville kunne forklare det lidt bedre!?

Håber det her har hjulpet.

mvh Tommy Fer

Fra : Jon Larsen

Dato : 06-08-02 14:59

> Hvorfor er det så at man hører om så mange ræcerkørerer bruger det? Det er
> måske kun en myte?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Da jeg i sin tid var stand in mekaniker for en kammerat der kørte Klasse A
go-cart ( vist nok op til 100 ccm ) brugte de noget der hed Høj-oktan
benzin, som vist skulle have et oktan-tal på 108, men såen en motor havde
også et uhyggeligt højt kompressionstal ( husker ikke det nøjagtige ) og
derved kunne de drage fordel af det højere oktantal.

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Tim Sørensen

Dato : 30-07-02 12:42

" -[ F e r ]-" <fer@cool.dk> wrote in message
> [...]
[En masse hårde facts om Oktan]

Taker for en velskrevet tråd

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-08-02 17:24

> [...]
>
> Begge ligger omkring 42000Kj/kg
>
> Håber dette giver et bedre indblik på hvorfor en højere oktan ikke giver

Flot beskrivelse Fer!

Jeg mener at have læst et sted at man skal over kompressions forhold der
hedder ca 1:17 for oktan 98 bliver utilstrækkeligt, så langt de fleste
knallerter kan sagtens kører på alm 95 (altså tank 92, det er tit det samme,
altså 95 oktan der bare bliver solgt som 92 oktan.. Spørg på tanken, de har
vist pligt til at oplyse om det! de fleste er så vidt jeg har forstået gået
væk fra at lave oktan 92 mere)

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - *suk*