Guds Ord!
Fra : Erik L

Dato : 29-07-02 11:59

Det er således at Gud gør hvad han vil, Men lover Gud først mennesker noget
"Sker det som Gud lover dem det", har Gud ladet et menneske forudsige en
hændelse, vækkelse eller lignende, sker det altid som Gud har sagt.

Men når en flok præster, forstander og evangelister i Danmark Profitere
hændelser og vækkelser sker der ikke noget, man kan undre sig over hvorfor!

Erik L

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 29-07-02 12:54

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Hvis man læser profetierne i det gamle testamente, bliver der profeteret
noget som man taler ud og som i nogle tilfælde først sker længere fremme i
historien, det samme er sket i Kirke historien.
Gud løber ikke fra sit ord, det er Han nøjeregnende med.
Alt vil opfyldes til Hans tid.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen der bor i Viborg.
se min hjemmeside www.nydheder.subnet.dk

Fra : N/A

Dato : 30-07-02 07:26

Fra : N/A

Dato : 30-07-02 07:26

Fra : N/A

Dato : 30-07-02 07:26

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 30-07-02 07:26

d. 29/07/02 19:08 skrev Erik L på eriklarsen@oncable.dk i artiklen
3d457667$0$2220$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Mener du at Moses Hansen og hans vækkelse i Ikast stadig kan finde sted, her
> 10 år efter det skulle have sket ifølge profeterne fra trosbevægelsen??

Nej, det var ikke det, jeg mente. Profetien blev ikke opfyldt, men tanken
kunne have været, det skulle være selvopfyldende. Hvad mon det betød for
hans tilhørere at høre hans profeti? Det betød sikkert, at de fortalte alle,
der gad lytte, om det med begejstring, hvorved deres budskab blev udbredt.

Det er i hvert fald sådan en virkning, man kunne registrere i forbindelse
med Jehovas Vidners tidligere profetier om jordens undergang, så vidt jeg
ved.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : N/A

Dato : 30-07-02 07:42

Fra : N/A

Dato : 30-07-02 07:42

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 30-07-02 07:42

Peter B. Juul <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3eldmkw95.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Nej da, jeg undrer mig heller ikke. Men jeg ærgrer mig over, at folk
> løber hvorhen vinden blæser i stedet for at plante fødderne solidt i
> den sorte muld og tænke en gang til.
>
> --
> Peter B. Juul,

Skal vi ikke kende kirkerne og profeternes på deres gerninger ol.
Profeter hvis profitier ikke går i opfyldelse, kan vel kun kaldes falske
profeter som vi skal vogte os for, og når de misbruger Gud til at udbrede
falske profitier, bør vi så ikke vogte os for resten af deres lære.
Bør vi se så meget anderledes på kirkesamfund og menigheder der måske
godtroende hopper på budskabet, for bygger resten af deres lære også på
grundløs godtroenhed. Lærer biblen os at vi skal bygge på sand eller på fast
grund.
Er Gud så dum, at hans buskab til os bedst kan misbruges af gudløse kræfter
og ellers kun slår rod i naive sjæle, der tror mere på personen/budskabet
end på Gud og hans bibel.
vagn

Fra : Erik.D

Dato : 30-07-02 13:30

> [...]
>
> Nej da, jeg undrer mig heller ikke. Men jeg ærgrer mig over, at folk
> løber hvorhen vinden blæser i stedet for at plante fødderne solidt i

Kan man konkludere at kristne flest, ikke adskiller sig væsentlig fra de
slemme "verdensbørn" på dette område ??

--

E.Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-07-02 19:51

"Erik.D" <ebd@oncable.dk> writes:

> Kan man konkludere at kristne flest, ikke adskiller sig væsentlig fra de
> slemme "verdensbørn" på dette område ??

Måske. Men er det ikke sagen uvedkommende?
--
Peter B. Juul, o.-.o "I desire macaroni pictures."
The RockBear. ((^)) -Moses.

Fra : N/A

Dato : 30-07-02 13:23

Fra : Erik.D

Dato : 30-07-02 13:23

Erik L <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d45b2a6$0$2205$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Erik.D" <ebd@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> tiltaler
>
> Nej; det er ikke rigtigt, disse profetier var sandelige lige fremtrædende
> før trosbevægelsen kom til Danmark,

Det tvivler jeg nu på. Selvfølgelig har der altid været falske og forkerte
udsagn, også i danmark, men meget tyder nu på at det er trosbevægelsens
indtog som virkelig har sat gang i den "trosånd" som bevæger mennesker til
at tale "store ord" i Herrens navn.

--

E.Dalgas

Fra : Erik L

Dato : 30-07-02 18:28

> [...]
> indtog som virkelig har sat gang i den "trosånd" som bevæger mennesker til

Så tvivl, men i din tvivl spørg f,eks ældre i din menighed om hvor mange der
er profiteret sovjets angreb på europa og mellemøsten Hi-Hi

Erik L

Fra : N/A

Dato : 30-07-02 07:26

Fra : N/A

Dato : 30-07-02 07:26

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 30-07-02 07:26

d. 29/07/02 19:09 skrev Erik L på eriklarsen@oncable.dk i artiklen
3d4576ae$0$2228$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Hvorfor kalder de sig så profeter og profitere ???

Folkekirkens præster kalder sig ikke andet end embedsmænd, der er ansat til
at forkynde det kristne budskab.

Det er nok mest et reklametrick at kalde sig profet og fremsætte profetier.
Religion er blevet en vare, der skal sælges.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Erik L

Dato : 30-07-02 13:01

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3d4576ae$0$2228$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Folkekirkens præster kalder sig ikke andet end embedsmænd, der er ansat

Har folkekirken ingen profeter, hvordan taler Gud så til dem??

> Det er nok mest et reklametrick at kalde sig profet og fremsætte
profetier.
> Religion er blevet en vare, der skal sælges.

Der er en Guds Åndelige Nådegaver at kunne udlægge Guds fremtidsplaner og
uden denne Åndelige Nådegave kan man ikke have et samarbejde med Gud om hvad
Gud ønsker af vækkelser og møder. Det er bestemt ikke et reklametrick for de
sande kristne, men for levebrødsprædikanter og lejesvende er det nok

Erik L

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 30-07-02 14:19

d. 30/07/02 14:01 skrev Erik L på eriklarsen@oncable.dk i artiklen
3d467fff$0$1222$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Har folkekirken ingen profeter, hvordan taler Gud så til dem??

På den samme måde som Gud taler til alle andre: Via Helligånden til hver
enkelt kirkegænger og kirkelig medarbejder. Det kan selvfølgelig ikke
afvises, at Helligånden giver præsten særlig inspiration til prædikenen
eller giver præst og degn særlig inspiration til salmevalget, men meget
inspiration har de forhåbentlig også fået gennem deres uddannelser.

> Der er en Guds Åndelige Nådegaver at kunne udlægge Guds fremtidsplaner og
> uden denne Åndelige Nådegave kan man ikke have et samarbejde med Gud om hvad
> Gud ønsker af vækkelser og møder.

Jo da. Det er unødvendigt at kende Guds fremtidsplaner mere udførligt, end
de er beskrevet i Bibelen, hvis man i øvrigt stoler på, at Helligånden
videregiver de rigtige budskaber på de rigtige tidspunkter. I øvrigt er det
et stort spørgsmål, om vi skal samarbejde med Gud eller groft sagt bare
gøre, hvad der bliver sagt.

Det svarer til det millitære begreb "need to know", som dækker over, at det
millitære personel kun får præcis de oplysninger, de behøver, for at løse en
given opgave. I begyndelsen behøver de kun at vide, hvor og hvornår de skal
møde, og hvad de skal medbringe. Derefter skal de kun vide, hvor de skal
hen, hvad de skal lave og hvilke risici, de skal tage højde for.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Erik L

Dato : 30-07-02 18:50

> [...]
> eller giver præst og degn særlig inspiration til salmevalget, men meget
> inspiration har de forhåbentlig også fået gennem deres uddannelser.

Hmm den særlige inspiration kan du læse om bagerst i bibelen på side;;
det var sjovt ny bibeloversættelse indeholder ikke denne "særlig inspiration
til prædikenen" som står bagerst i Gammel oversættelse side 354-355-356. Der
er ingen der skal fortælle mig det er Helligånden der har fastlagt disse
faste prædikener søndag efter søndag år efter år.

> [...]
det
> et stort spørgsmål, om vi skal samarbejde med Gud eller groft sagt bare

Bare at gøre hvad der bliver sagt; Ja det er nok rigtigt, men er det ikke
allerede der det går galt, for de fleste begynder måske med en sund
kristendom, men ved den første lydigheds udøvelse stiller man igen et
spørgsmål, er det nu nødvendigt at gøre hvad Gud har befalet i ApG 2v38.
Viser Gud os ikke vejen går vi i blinde.

> [...]
> møde, og hvad de skal medbringe. Derefter skal de kun vide, hvor de skal
> hen, hvad de skal lave og hvilke risici, de skal tage højde for.

Nej bestemt ikke, Gud er en faderskikkelse med kærlighed og ikke en
befalingsmand i ligegyldighed.

Erik L

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 31-07-02 07:52

d. 30/07/02 19:49 skrev Erik L på eriklarsen@oncable.dk i artiklen
3d46d1b1$0$2224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Hmm den særlige inspiration kan du læse om bagerst i bibelen på side;;
> det var sjovt ny bibeloversættelse indeholder ikke denne "særlig inspiration
> til prædikenen"

Du lægger nok mere i begrebet "særlig", end jeg gør. Så vidt jeg ved, står
der intet om, at Helligånden fortæller det samme til alle, så jeg
forestiller mig, at den giver os individuelle budskaber og inspiration.

> Der
> er ingen der skal fortælle mig det er Helligånden der har fastlagt disse
> faste prædikener søndag efter søndag år efter år.

Det prøver jeg heller ikke. Faktisk tror jeg ikke, disse prædikener er
fastlagt, før præsterne begynder at skrive dem. Det er kun oplæggene, der er
fastlagt, og jeg kan sagtens forestille mig, Helligånden giver sit bidrag
til præsternes prædikener for at få budskaberne frem i dagens tekst.

> Viser Gud os ikke vejen går vi i blinde.

Gud har vist os vejen i Bibelen, og Helligåndens primære opgave er at hjælpe
os med at forstå og holde fast i Bibelens budskab om Jesus. Det kan også
diskuteres, om man ikke netop går i blinde, når man mere eller mindre blindt
følger en religiøs leder i stedet for selv at være åben for Helligånden og
forholde sig kritisk til budskaberne fra den religiøse leder. Bibelen kan jo
købes i enhver boghandel.

> Nej bestemt ikke, Gud er en faderskikkelse med kærlighed og ikke en
> befalingsmand i ligegyldighed.

Hvor står det henne? Profeterne i Bibelen fik typisk ordre til at gå et
bestemt sted hen på et bestemt tidspunkt, uden de fik at vide på forhånd,
hvad de skulle gøre, når de nåede frem.

Jeg vil også pege på Luk 12, 51-52: "Mener I, jeg er kommet for at bringe
fred på jorden? Nej, siger jeg, ikke fred, men splid." Er det kærlighed?

Så vidt jeg kan se, fortæller Bibelen os klart og tydeligt, at vi bør adlyde
Gud og dermed Jesus i tillid til, at de vil os det bedste. Gennem hele det
gamle testamente, har menneskene fremgang, når de blindt adlyder Gud, mens
det har ubehagelige konsekvenser at undlade at følge Guds befalinger.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Erik L

Dato : 31-07-02 09:02

> [...]
> fastlagt, og jeg kan sagtens forestille mig, Helligånden giver sit bidrag
> til præsternes prædikener for at få budskaberne frem i dagens tekst.

Måske har menigheden brug for et helt andet budskab end den fastsatte tekst
for den søndag der kommer. Jeg tror heller ikke på at alle kirker landet
over har brug for den samme tekst hver søndag efter søndag for så skulle de
være ganske ens.

> [...]
> forholde sig kritisk til budskaberne fra den religiøse leder. Bibelen kan

En bibelsk Gudstjeneste ser efter min IMHO sådan ud, hvor selv Profeternes
Ånd er tilstede.

1 Kor 14v26 Hvad da, brødre? Når I kommer sammen, har den ene en salme, en
anden en belæring, én har en åbenbaring, én har tungetale, en anden har
tolkningen. Alting skal være til opbyggelse. v27 Hvis nogen taler i tunger,
så to eller højst tre, og én ad gangen, og der skal være én til at tolke
det. v28 Hvis der ikke er nogen til at tolke det, skal den, der kan tale i
tunger, tie stille i menigheden. Han kan tale til sig selv og til Gud! v29
To eller tre kan tale profetisk, og de andre skal bedømme, hvad de siger.
v30 Men får en anden, som sidder der, en åbenbaring, skal den første tie
stille, v31 for I kan alle komme til at tale profetisk, men én ad gangen;
så kan alle belæres og alle formanes. v32 Profeters ånder underordner sig
under profeter, v33 for Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud.

> Hvor står det henne? Profeterne i Bibelen fik typisk ordre til at gå et
> bestemt sted hen på et bestemt tidspunkt, uden de fik at vide på forhånd,
> hvad de skulle gøre, når de nåede frem.

Ja, Bossen bestemmer og hans tjener er kun tjenere.

> Jeg vil også pege på Luk 12, 51-52: "Mener I, jeg er kommet for at bringe
> fred på jorden? Nej, siger jeg, ikke fred, men splid." Er det kærlighed?

Ja, for Jesus kom ikke med fred til jorden, men med fred til dem der vil
acceptere Ham og derved vække Guds velbehag; Luk 2 v14 Ære være Gud i det
højeste og på jorden! Fred til mennesker med Guds velbehag!

> [...]
> gamle testamente, har menneskene fremgang, når de blindt adlyder Gud, mens
> det har ubehagelige konsekvenser at undlade at følge Guds befalinger.

Intet er forandret i dag,

Joh 15v9 Som Faderen har elsket mig, har også jeg elsket jer; bliv i min
kærlighed. v10 Hvis I holder mine bud, vil I blive i min kærlighed, ligesom
jeg har holdt min faders bud og bliver i hans kærlighed. v11 Sådan har jeg
talt til jer, for at min glæde kan være i jer og jeres glæde blive
fuldkommen. v12 Dette er mit bud, at I skal elske hinanden, ligesom jeg har
elsket jer. v13 Større kærlighed har ingen end den at sætte sit liv til for
sine venner.

Erik L

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 31-07-02 09:33

d. 31/07/02 10:01 skrev Erik L på eriklarsen@oncable.dk i artiklen
3d47997b$0$1223$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Måske har menigheden brug for et helt andet budskab end den fastsatte tekst
> for den søndag der kommer.

Det er muligt, men så er det godt, Bibelen er frit tilgængelig.

> Jeg tror heller ikke på at alle kirker landet
> over har brug for den samme tekst hver søndag efter søndag for så skulle de
> være ganske ens.

Forskellene ligger i den enkelte præsts fortolkning af dagens tekst, som
fremgår af prædikenen og de valgte salmer.

Den store fordel ved, at alle landets folkekirker bruger samme tekst en
given søndag, er, at den enkelte kirkegænger ikke behøver gå i den samme
kirke søndag efter søndag for at vide, hvad præstens prædiken handler om.

> En bibelsk Gudstjeneste ser efter min IMHO sådan ud, hvor selv Profeternes
> Ånd er tilstede.

Øh nå. Jeg troede kun, der var én Helligånd, som var Jesu talsmand.

> v33 for Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud.

Dette vers antyder da, at alle kirker bør tage udgangspunkt i den samme
tekst, og deres budskaber skal være ens. Det skaber da netop forvirring,
hvis kirkerne har forskellige budskaber på et givent tidspunkt.

> Ja, Bossen bestemmer og hans tjener er kun tjenere.

Netop.

> Intet er forandret i dag,

Nej. Derfor er der ingen grund til, vi nødvendigvis skal kende Guds planer
for fremtiden i detaljer. Vi skal netop blot gøre, hvad vi får besked på
uden at tage stilling til, om Guds og Jesu krav nu er rimelige.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensne

Fra : Erik L

Dato : 31-07-02 19:04

> d. 31/07/02 10:01 skrev Erik L på eriklarsen@oncable.dk i artiklen
> 3d47997b$0$1223$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Det er muligt, men så er det godt, Bibelen er frit tilgængelig.

Det kan man sige, Men jeg mener det er en dårlig ide, hvis præsten ikke kan
holde en vækkelse med en torden møjfald til omvendelse.

> [...]
> kirke søndag efter søndag for at vide, hvad præstens prædiken handler om.

Jeg har også hørt; at man laver en tale for kommende søndag, kopier den og
sender den ud til mange andre præster. Og det du siger bekraftiger det jo
faktisk.

Profeternes

> Øh nå. Jeg troede kun, der var én Helligånd, som var Jesu talsmand.

Prtofeternes Ånd er også Helligånden der budbringer Guds Ord gennem en
person.

> [...]
> for fremtiden i detaljer. Vi skal netop blot gøre, hvad vi får besked på
> uden at tage stilling til, om Guds og Jesu krav nu er rimelige.

Der er heller ingen grund til ikke at skulle kende Guds fremtidsplaner med
os, når det gælder den enkelte persons kald til tjeneste, så er det rart at
Gud siger hvem og til hvad den enkelte skal tjene Ham med, men det har en
statsdrevet kirke hvor man bare ansætter troende og ikke troende efter
behovet og har et folkevalgte "ælstebrødre" menigheds råd, jo nok ligeglad
med.

Erik L

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 31-07-02 19:16

d. 31/07/02 20:03 skrev Erik L på eriklarsen@oncable.dk i artiklen
3d482677$0$1259$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Det kan man sige, Men jeg mener det er en dårlig ide, hvis præsten ikke kan
> holde en vækkelse med en torden møjfald til omvendelse.

Det er så din holdning.

> Jeg har også hørt; at man laver en tale for kommende søndag, kopier den og
> sender den ud til mange andre præster. Og det du siger bekraftiger det jo
> faktisk.

Det kan jeg ikke vide noget om, hvorvidt de gør, men det er mit indtryk, at
præsternes prædikener kan være meget forskellige. Der er i hvert fald stor
forskel på de "prædikener", der bliver trykt i forskellige aviser og udsendt
som netprædiken, selvom oplægget i form af "dagens tekst" er det samme.

> Prtofeternes Ånd er også Helligånden der budbringer Guds Ord gennem en
> person.

Nå.

> Der er heller ingen grund til ikke at skulle kende Guds fremtidsplaner med
> os, når det gælder den enkelte persons kald til tjeneste, så er det rart at
> Gud siger hvem og til hvad den enkelte skal tjene Ham med,

Tja, men hvis jeg bliver bedt gøre et eller andet, behøver jeg strengt taget
ikke at vide, hvad andre evt. er blevet bedt om at gøre. Det er der også
flere eksempler på i Bibelen, hvor én profet bare fik at vide, hvor han
skulle gå hen, mens en anden person fik at vide, hvor han skulle finde svar
på sit spørgsmål.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen