Bekendtgørelse mht. tundele på knallert.
Fra : Klaus G.

Dato : 30-07-02 00:36

Hej.

Ja her er så et indscannet billede af en bekendtgørelse.
http://www.mopedgallery.dk/pics/Bekendtgoerelse.jpg

Vil det sige at hvis man bliver stoppet af politiet, så tager de ikke ens
ulovlige dele?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

klaus_godt@hotmail.com

Fra : Claus MC

Dato : 30-07-02 10:14

> Vil det sige at hvis man bliver stoppet af politiet, så tager de ikke ens
> ulovlige dele?

En henvisning til en eller anden lovtekst ville hjælpe en del på
spørgsmålet! Nogen, der har et bud ?

/Claus

Fra : Tim Sørensen

Dato : 30-07-02 12:57

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> Ja her er så et indscannet billede af en bekendtgørelse.
> http://www.mopedgallery.dk/pics/Bekendtgoerelse.jpg
>
> Vil det sige at hvis man bliver stoppet af politiet, så tager de ikke ens
> ulovlige dele?

I mine øjne ser det da tydeligvis ud til det.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Padre

Dato : 30-07-02 13:54

> Vil det sige at hvis man bliver stoppet af politiet, så tager de ikke ens
> ulovlige dele?

Det ligner ikke noget, som en jurist ville kalde en bekendtgørelse. Det
ligner mere et mødereferat hvori det fortælles, at færdselsstyrelsen har
oplyst at politiet har besluttet sig for at ændre administrativ praksis i
forbindelse med standsning af knallerter, der kører for hurtigt, og må
formodes at være tunede.

Men som sagt, der er formentlig tale om en administrativ ændring af praksis,
hvilket vil sige, at praksis kan ændres tilbage igen, og, at politiet kan
indtage en fleksibel holdning til det, der er refereret.

Hvis man fx. blev standset for at have kørt 80 i timen på en knallert 30,
skulle det ikke undre mig, om knallerten ville blive konfiskeret alligevel.

padre

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-07-02 21:55

Reglerne for konfiskation af knallertdele udspringer i straffeloven
§ 75. Udbyttet ved en strafbar handling eller et hertil svarende beløb kan
helt eller delvis konfiskeres. Savnes der fornødent grundlag for at fastslå
beløbets størrelse, kan der konfiskeres et beløb, som skønnes at svare til
det indvundne udbytte.

Stk. 2. Såfremt det må anses for påkrævet for at forebygge yderligere
lovovertrædelser, eller særlige omstændigheder i øvrigt taler derfor, kan
der ske konfiskation af

1) genstande, der har været brugt eller bestemt til at bruges ved en
strafbar handling,

2) genstande, der er frembragt ved en strafbar handling, og

3) genstande, med hensyn til hvilke der i øvrigt er begået en strafbar
handling.

Stk. 3. I stedet for konfiskation af de i stk. 2 nævnte genstande kan
der konfiskeres et beløb svarende til deres værdi eller en del heraf.

Stk. 4. I stedet for konfiskation efter stk. 2 kan der træffes
bestemmelse om foranstaltninger vedrørende genstandene til forebyggelse af
yderligere lovovertrædelser.

Stk. 5. Når en forening opløses ved dom, kan dens formue, arkiv,
protokoller og lignende konfiskeres.

§ 76. Konfiskation efter § 75, stk. 1, kan ske hos den, hvem udbyttet er
tilfaldet umiddelbart ved den strafbare handling.

Stk. 2. Konfiskation af de i § 75, stk. 2 og 3, nævnte genstande og
værdier kan ske hos den, der er ansvarlig for lovovertrædelsen, og hos den,
på hvis vegne han har handlet.

Stk. 3. Særligt sikrede rettigheder over genstande, der konfiskeres,
bortfalder kun efter rettens bestemmelse under betingelser svarende til de i
stk. 2 anførte.

Stk. 4. Har en af de i stk. 1 og 2 nævnte personer efter den strafbare
handling foretaget dispositioner over udbytte eller genstande af den i § 75,
stk. 2, omhandlede beskaffenhed eller rettigheder herover, kan det
overdragne eller dets værdi konfiskeres hos erhververen, såfremt denne var
bekendt med det overdragnes forbindelse med den strafbare handling eller har
udvist grov uagtsomhed i denne henseende, eller hvis overdragelsen er sket
som gave.

Stk. 5. Såfremt en person, der har konfiskationsansvar efter stk. 1-4,
dør, bortfalder hans ansvar. Dette gælder dog ikke konfiskation efter § 75,
stk. 1.

§ 76 a. Der kan foretages hel eller delvis konfiskation af formuegoder, der
tilhører en person, som findes skyldig i en strafbar handling, når

1) handlingen er af en sådan karakter, at den kan give betydeligt udbytte,
og

2) den efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover eller er en
overtrædelse af § 286, stk. 1.

Stk. 2. Under betingelser som nævnt i stk. 1 kan der foretages hel eller
delvis konfiskation af formuegoder, som den pågældendes ægtefælle eller
samlever har erhvervet, medmindre

1) formuegodet er erhvervet mere end 5 år før den strafbare handling, som
danner grundlag for konfiskation efter stk. 1, eller

2) ægteskabet eller samlivsforholdet ikke bestod på tidspunktet for
erhvervelsen.

Stk. 3. Under betingelser som nævnt i stk. 1 kan der foretages hel eller
delvis konfiskation af formuegoder overdraget til en juridiske person, som
den pågældende alene eller sammen med sine nærmeste har en bestemmende
indflydelse på. Det samme gælder, hvis den pågældende oppebærer en betydelig
del af den juridiske persons indtægter. Konfiskation kan dog ikke ske, hvis
formuegodet er overdraget til den juridiske person mere end 5 år før den
strafbare handling, som danner grundlag for konfiskation efter stk. 1.

Stk. 4. Konfiskation efter stk. 1-3 kan ikke ske, hvis den pågældende
sandsynliggør, at et formuegode er erhvervet på lovlig måde eller for
lovligt erhvervede midler.

Stk. 5. I stedet for konfiskation af bestemte formuegoder efter stk. 1-3
kan der konfiskeres et beløb svarende til deres værdi eller en del heraf.

§ 77. Sker der konfiskation efter § 75, stk. 1, eller § 76 a, og har nogen
erstatningskrav i anledning af lovovertrædelsen, kan det konfiskerede
anvendes til dækning af erstatningskravet.

Stk. 2. Det samme gælder genstande og værdier konfiskeret efter § 75,
stk. 2 og 3, såfremt der ved dommen træffes bestemmelse derom.

Stk. 3. Har den dømte i et af de i stk. 1 og 2 nævnte tilfælde betalt
den forurettede erstatning efter dommen, nedsættes konfiskationsbeløbet
tilsvarende.

§ 77 a. Genstande, som på grund af deres beskaffenhed i forbindelse med
andre foreliggende omstændigheder må befrygtes at ville blive brugt ved en
strafbar handling, kan konfiskeres, for så vidt det må anses for påkrævet
for at forebygge den strafbare handling. § 75, stk. 4, finder tilsvarende
anvendelse.

I denne forbindelse er det nok jfr. § 75, stk. 2, at knallertdele
konfiskeres, idet de bruges til et ulovligt formål.
Dernæst er der så lavet en bekendtgørelse som opridser de tilfælde, hvor
politiet kan foretage udenretlig konfiskation (altså uden at forelægge det
for en domstol)

BEK nr 850 af 27/10/1993

Bekendtgørelse om udenretlig vedtagelse af konfiskation

I medfør af § 931, stk. 5, i lov om rettens pleje, jf.

lovbekendtgørelse nr. 905 af 10. november 1992, fastsættes:

§ 1. Der kan i sager, i hvilke der ikke bliver spørgsmål om højere straf end
bøde eller hæfte, vedtages udenretlig konfiskation af følgende genstande:

a.. 1) Udstyr til motordrevne køretøjer, der er ulovligt efter
færdselsloven eller bestemmelser fastsat i medfør af denne lov.
Der står en masse andet, men her refereres til netop køretøjer.

Hvorfor man så åbenbart er ved at ændre mening om, hvorvidt man vil skille
og konfiskere eller ej, skal jeg lade være usagt.

Kurt

Fra : Klaus G.

Dato : 30-07-02 22:38

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> wrote in message
> [...]
fastslå
> beløbets størrelse, kan der konfiskeres et beløb, som skønnes at svare til

Hvad dato er disse love fra. Der er mange som er skeptiske. Jeg postede dit
indlæg på et forum, og det her er hvad der blev svaret:

Kan ligeså godt være gamle love, der står ikke en skid med dato el. årstal.

Så, hvornår er de fra?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

klaus_godt@hotmail.com

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-07-02 22:50

> [...]
> indlæg på et forum, og det her er hvad der blev svaret:
>
> Kan ligeså godt være gamle love, der står ikke en skid med dato el.

Straffeloven:
LBK nr 808 af 14/09/2001
Ved bekendtgørelsen stod der både nr. og år. Hvis man gad ulejlige sig ind
www.retsinfo.dk ville man også bemærke, at når man slår disse love op, så
står der, at de er gældende. Hvornår en lov er fra, er for så vidt
ligegyldig, når bare den er gældende. Vi har masser af gamle love, som nok
ikke burde være gældende, men ikke desto mindre er det.

Kurt

Fra : Jesper Brock

Dato : 01-08-02 22:20

> [...]
> ligegyldig, når bare den er gældende. Vi har masser af gamle love, som nok
> ikke burde være gældende, men ikke desto mindre er det.

Jep

Som et eksempel på gamle love, som stadig gælder, kan vi jo også nævne
Christian den femtes Danske lov af 15/4 1683. Det er bla. herfra at
bestemmelsen om, at mundtlige aftaler er lige så gyldige som skriftlige,
stammer - og den gælder stadig den dag i dag.

Derimod må "anden bog, kapitel 15"'s bestemmelser om, at degnen eller hans
substitutter hver morgen eller aften er pligtige til at ringe med bede- og
fredsklokken - eller finde en vikar hvis de selv er forhindrede - nok siges
at være lettere forældede...

--
/Jesper
Flashlight-Gruppen.dk

Gud sagde: lad der blive lys... og det blev der.
For heldigvis havde vi været der dagen før og lagt kabler ud...

Fra : Reino Andersen

Dato : 30-07-02 22:12

"Padre" skrev:

> Hvis man fx. blev standset for at have kørt 80 i timen på en knallert 30,
> skulle det ikke undre mig, om knallerten ville blive konfiskeret
alligevel.

Knallerten vil ikke blive konfiskeret (i hvert fald ikke i 1. gangs
tilfælde). Den vil allerhøjst blive beslaglagt.

--
Reino

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 30-07-02 22:44