Varsel om folketingsvalg
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-07-02 16:53

Jeg søger afklaring på en lille debat angående varslingen om
folketingsvalg. Jeg har søgt på retsinfo, men har ikke fundet noget.

Når nu statsministeren, eller kongen, udskriver folketingsvalg, hvilke
regler gælder der så om fastlæggelse af dagen for valget?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Morten

Dato : 29-07-02 20:36

> [...]
> Når nu statsministeren, eller kongen, udskriver folketingsvalg, hvilke
> regler gælder der så om fastlæggelse af dagen for valget?

Det er vist statsmedisteren, der spørger regenten om dennes accept
af en foreslået dato, jf. § 6, stk. 2, i Bekendtgørelse af lov om valg til
Folketinget:
http://147.29.40.91/_LINK_A769696380/751&ACCN/A20010026129
At det så plejer at foregå på den samme hverdag er vist mere en tradition
end en tvungen nødvendighed.

"§ 6. Folketingets medlemmer vælges for 4 år. De bestående
folketingsmandater bortfalder dog, når nyvalg har fundet sted,
jf. grundlovens § 32.

Stk. 2. Valg til Folketinget udskrives ved kongeligt åbent brev
til afholdelse samme dag i hele riget. På Færøerne og i Grønland
kan det overlades til rigsombudsmanden at fastsætte en anden
dag for valgets afholdelse."

Mvh.
Morten

Fra : Morten

Dato : 29-07-02 20:45

> jf. § 6, stk. 2, i Bekendtgørelse af lov om valg til Folketinget:
> http://147.29.40.91/_LINK_A769696380/751&ACCN/A20010026129

Nå, linket virker ikke. Gå ind på retsinfo og søg på valglov. Der kommer
12 hits, hvor du vælger nr. 12, som for oven indeholder endnu et link, men
denne gang er det til selve valgloven.

Mvh.
Morten

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-07-02 20:48

"Morten" <morten789@hotmail.com> writes:

> Nå, linket virker ikke. Gå ind på retsinfo og søg på valglov. Der kommer
> 12 hits, hvor du vælger nr. 12, som for oven indeholder endnu et link, men
> denne gang er det til selve valgloven.

Så fandt jeg det, men der står kun at valget sædvanligvis bliver
udskrevet 3-4 uger inden, men ikke noget om et minimum. Med mindre de
3 uger er et krav. Jeg tænker på at brevafstemningen kan begynde 3
uger før valget.

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-07-02 12:42

Scripsit "Morten" <morten789@hotmail.com>

> Nå, linket virker ikke.

1.5. Hvordan linker man til et dokument hos Retsinformation?

Links til Retsinformation har to hovedformer:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/Zyyyyxxxxxzz-REGL
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/Zyyyy/xxxxxzz.htm

hvor yyyy (4 cifre) er et årstal, xxxxx (5 cifre) er et løbenummer
(oftest det fortløbende nummer fra Lovtidende el.lign.), og Z (et
bogstav) sammen med zz (2 cifre) er en kode for dokumentets type (se
nedenfor). Der forekommer små variationer, fx GETDOCI i stedet for
GETDOC eller en IP-adresse (fire tal med punktummer imellem) i stedet
for www.retsinfo.dk.

Den mest synlige forskel på de to former er at GETDOC-formen giver en
tynd frame i toppen af siden hvor der bl.a. er links til oversigter
over underordnede forskrifter (fx bekendtgørelser udstedt med hjemmel
i loven), mens DELFIN-formen giver den rå tekst uden frames.
DELFIN-formen har også den fordel at den tilsyneladende går uden om
Retsinformations blokering af ikke-statsautoriserede browsere, så det
kan anbefales at bruge den når man giver links videre. Under alle
omstændigheder bør man rette en evt. IP-adresse til www.retsinfo.dk.

Z zz betyder tilsyneladende
[...]
B 05 Bekendtgørelse
[...]
A 29 Lovbekendtgørelse
A 30 Ny lov
[...]

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-07-02 20:43

> [...]
> http://147.29.40.91/_LINK_A769696380/751&ACCN/A20010026129
> At det så plejer at foregå på den samme hverdag er vist mere en tradition

Jeg kan ikke få linket til at virke, skal man gøre det på en speciel
måde på retsinfo?

Men det jeg tænkte på var nu om der skulle gå et vist antal dage fra
udskrivelsen til afholdelsen og om det skulle være overstået inden for
et vist tidsrum.