Gaveafgift ???
Fra : MFN

Dato : 28-07-02 18:23

Min morfar har solgt sit hus og jeg skal før eller siden arve ca. 400.000.
Nu ville han jo gerne glæde mig mens han stadig er i live. Hvis han giver
mig 400.000 skal jeg betale gaveafgift af hele beløbet minus ca. 48.000 som
man må modtage om året i pengegave ..... right ??? Men hvem skulle "opdage"
det ??? Hvad hvis jeg ikke indberetter til "nogen", får jeg så pludselig en
bøde, eller skal jeg så "bare" betale gaveafgiften på 15 % ???

Mvh.
Michael F.

Fra : Peder Porse

Dato : 28-07-02 18:55

MFN wrote:
> [...]
> det ??? Hvad hvis jeg ikke indberetter til "nogen", får jeg så pludselig en
> bøde, eller skal jeg så "bare" betale gaveafgiften på 15 % ???

Synes lige, du skulle læse følgende fra lov om afgift af dødsboer og gave:

Straffebestemmelser

§ 41. Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt

1) afgiver urigtige eller vildledende oplysninger, herunder til brug ved
beregning af passivposter efter § 13 a, eller fortier eller nægter at
give oplysninger til brug ved afgørelser om afgiftspligten eller
afgiftsberegningen eller

2) undlader rettidigt at afgive de opgørelser, anmeldelser m.v., der er
foreskrevet i denne lov.

Stk. 2. I forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde for den, der forsætligt eller groft uagtsomt
overtræder bestemmelser i forskrifterne.

Stk 3.6) Den, der begår en af de i stk. 1 nævnte overtrædelser med
forsæt til at unddrage staten afgift eller det offentlige skat, straffes
med bøde eller fængsel indtil 2 år.

Stk. 4. For overtrædelser, der begås af selskaber m.v. (juridiske
personer), kan der pålægges strafansvar efter reglerne i straffelovens
5. kapitel.

§ 42. Skønnes en overtrædelse ikke at ville medføre højere straf end
bøde, kan skatteministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil,
tilkendegive den pågældende, at sagen kan afgøres uden retslig
forfølgning, såfremt den pågældende erkender sig skyldig i overtrædelsen
og erklærer sig rede til inden for en nærmere angivet frist, der efter
begæring kan forlænges, at betale en i tilkendegivelsen angivet bøde.

Stk. 2. Med hensyn til den i stk. 1 nævnte tilkendegivelse finder
bestemmelsen om tiltalerejsning i retsplejelovens § 930, jf. § 926,
tilsvarende anvendelse.

Stk. 3. Betales bøden i rette tid, eller bliver den efter
vedtagelsen inddrevet eller afsonet, bortfalder videre forfølgning.

§ 43. Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelserne i denne lov
kan ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i
sager, som efter loven kan medføre frihedsstraf.

pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-07-02 19:16

Scripsit "MFN" <mikee@12mail.dk>

[MFN overvejer at snyde i skat]

> Men hvem skulle "opdage" det ???

Det beskæftiger vi os ikke med her i gruppen.

> Hvad hvis jeg ikke indberetter til "nogen", får jeg så pludselig en
> bøde, eller skal jeg så "bare" betale gaveafgiften på 15 % ???

Lov om afgift af dødsboer og gaver, jf §26 sammesteds. Bemærk stk. 3.

[...]
Stk. 3. Den, der begår en af de i stk. 1 nævnte overtrædelser med

<http://www.retsinfo.dk/delfin/html/A2001/0075229.htm>

--
Henning Makholm "We're trying to get it into the
parts per billion range, but no luck still."

Fra : MFN

Dato : 28-07-02 19:54

Læs nu det jeg skriver, og ikke det du kunne tænke dig jeg skrev !!!!

You F. M.

Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-02 19:19

MFN skrev:

>Min morfar har solgt sit hus og jeg skal før eller siden arve ca. 400.000.
>Nu ville han jo gerne glæde mig mens han stadig er i live.

Gå til en sagfører. Han vil udfærdige de nødvendige papirer så
din morfar kan glæde dig med det tilladte gavebeløb på 40'000 kr.
om året i 10 år. Det er ren rutine, men der skal papirer på det.
Ellers er det ren rutine at klapse jer for skattesnyd.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 28-07-02 20:39

MFN <mikee@12mail.dk> skrev:

> [...]
> "opdage" det ??? Hvad hvis jeg ikke indberetter til "nogen", får jeg så
> pludselig en bøde, eller skal jeg så "bare" betale gaveafgiften på 15 %

Du låner 400.000 af din morfar. Herefter afdrager du lånet med kr. 48.000
(som reguleres hvert år) pr. år. Lånet skal være et anfordringslån.

Prøv ikke at snyde T&S. Det er for dumt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-07-02 12:50

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Du låner 400.000 af din morfar. Herefter afdrager du lånet med kr. 48.000
> (som reguleres hvert år) pr. år. Lånet skal være et anfordringslån.

Man bør nok også være klar over at hvis bedstefar bliver kørt over af
en bus og dør inden lånet er helt afdraget, kommer modtageren til at
skylde hans arvinger pengene.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Fra : Padre

Dato : 29-07-02 14:47

> Man bør nok også være klar over at hvis bedstefar bliver kørt over af
> en bus og dør inden lånet er helt afdraget, kommer modtageren til at
> skylde hans arvinger pengene.

Godt set.

Men det kan vel klares ved at morfaderen skriver en bemærkning om det i
testamentet såsom "såfremt jeg skulle dø inden MFN har afdraget det lån på
kr. sådan-og-sådan, som blev stiftet den sådan-og-sådan (kopi af låneaftalen
vedlagt) tilfalder lånets resterende hovedstol ham som arv"

Hvad siger i, burde den kunne holde for skattefars granskning ?

padre

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-07-02 15:31

Scripsit "Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com>
[Padre citerer mig]

> [...]
> kr. sådan-og-sådan, som blev stiftet den sådan-og-sådan (kopi af låneaftalen
> vedlagt) tilfalder lånets resterende hovedstol ham som arv"

Ja, *hvis* boet er solvent, og aktiverne ud over lånet er store nok
til at hovedstolen kan holdes indenfor friarven.

--
Henning Makholm "Make it loud, make it complicated, make it long,
and make it up if you have to, but it'll work all right."

Fra : Padre

Dato : 29-07-02 15:41

> Ja, *hvis* boet er solvent, og aktiverne ud over lånet er store nok
> til at hovedstolen kan holdes indenfor friarven.

Det gik jeg ud fra, da MFN skrev at "jeg skal før eller siden arve ca.
400.000"

Men du har ret, det kunne jo være, at MFn i realiteten skal arve pengene af
moderen og ikke morfaderen og i så fald holder mit lille trick ikke
medmindre moderen (og hendes eventuelle søskende) samtidig giver arveafkald.

Man må vel kunne give arveafkald for "min forholdsmæssige andel af morfars
bo, således at den til enhver tid resterende del af lånet til MFN kan gives
ham i testamentsarv" eller sådan noget ?

Det begynder godt nok at blive besværligt, det her

padre

Fra : Peter G.

Dato : 29-07-02 21:17

Padre <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote...

> [...]
> ham i testamentsarv" eller sådan noget ?
>
> Det begynder godt nok at blive besværligt, det her

Plus at der stadigvæk skal betales arveafgift af arven

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Email address works.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 29-07-02 17:00

Padre wrote:

> [...]
> vedlagt) tilfalder lånets resterende hovedstol ham som arv"
>
> Hvad siger i, burde den kunne holde for skattefars granskning ?

Nej, så vil der formentlig blive arveafgift af hele beløbet,
da det må forudsættes, at testamentet er skrevet ved lånets
etablering, og dermed dokumenterer, at det var planlagt som
en låneafvikling.
Alternativt vil der kunne ske efterbeskatning af en beregnet
rente og kursregulering.

Men arvelov (og disponering) er kompliceret.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 29-07-02 20:48

Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:

[klip]

> Men arvelov (og disponering) er kompliceret.

Ja - næsten ubehageligt, ikk' Thomas W?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Tom Christensen

Dato : 28-07-02 22:24

"MFN" <mikee@12mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> bøde, eller skal jeg så "bare" betale gaveafgiften på 15 % ???

Din morfar "låner" dig alle pengene, og når du skal betale tilbage i rater
af ca. kr. 48.000,- om året eftergiver han betalingen som gave. Så får du
pengene nu. Men få det lavet af en advokat, så I ikke render ind i
skatteproblemer.

/Tom Christensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-07-02 22:42

"Tom Christensen" <tomchris@image.dk> skrev Sun, 28 Jul 2002 23:24:02
+0200

>Din morfar "låner" dig alle pengene, og når du skal betale tilbage i rater
>af ca. kr. 48.000,- om året eftergiver han betalingen som gave.

Nej. Det må han endelig ikke gøre, så betragtes det som omgåelse af
loven. Der må heller ikke i låneaftalen være noget som helst om at det
er underforstået at dette sker.

Michael skal simpelthen betale de aftalte afdrag til den aftalte tid,
hverken mere eller mindre.

At bedstefaderen så, som det rare og flinke menneske han jo er, allerede
ugen efter kommer i tanke om, at han gerne vil glæde sit barnebarn med
en gave af passende størrelse - det er en helt anden sag.

Det må bare ikke være en del af låneaftalen, og der må ikke være noget
der forhindrer bedstefaderen i at lade være een eller flere gange. Og da
det er et anfordringslån må der heller ikke være noget der forhindrer
bedstefaderen i at kæve hele beløbet tilbagebetalt i eet hug.

Men udformet på den rigtige måde, og med en passende grad af tillid
parterne imellem, er det den eneste fornuftige måde at klare det på.

>pengene nu. Men få det lavet af en advokat, så I ikke render ind i
>skatteproblemer.

Enig.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Tom Christensen

Dato : 28-07-02 23:05

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >
> Nej. Det må han endelig ikke gøre, så betragtes det som omgåelse af
> loven. Der må heller ikke i låneaftalen være noget som helst om at det

Enig. Det var nu også bare princippet jeg forsøgte mig med. De nærmere
detaljer skal naturligvis være i orden. Derfor henviste jeg også til
advokat.

> [...]
> det er et anfordringslån må der heller ikke være noget der forhindrer
> bedstefaderen i at kæve hele beløbet tilbagebetalt i eet hug.

Også enig. Lånedokumentet skal naturligvis oprettes uden nogen form for
tilknytning til gaver og det skal naturligvbis kunne håndhæves efter sit
indhold.

/ Tom Christensen

Fra : Lasse Madsen

Dato : 28-07-02 22:33

Hvad med ....

Din morfar går ned i banken og hæver de 400.000 i kontanter ...
giver dig dem og du ligger dem under puden (selvfølgelig ikke put dem i
banken :)

m.v.h.
l. madsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-07-02 22:56

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev Sun, 28 Jul 2002
23:32:52 +0200

>Din morfar går ned i banken og hæver de 400.000 i kontanter ...
>giver dig dem og du ligger dem under puden (selvfølgelig ikke put dem i
>banken :)

Selvfølgelig kan morfaren hævde at han har soldet de 400.000 op på eet
år. Men det vil nok alligevel give ham et forklaringsproblem ved næste
års selvangivelse.

Og hvad skulle Michael iøvrigt stille op med pengene, hvordan skulle han
få dem brugt.?

Ligesom med alle andre former for Jydske Dollars kunne de der penge kun
bruges til et ekstraordinært stort privatforbrug - efter at man med sine
surt tjente danske kroner har betalt alle de faste udgifter og det
grundlæggende privatforbrug.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : MFN

Dato : 29-07-02 14:27

Hey ....... tak for alle de fine svar....

.... og nej jeg har ikke i sinde at snyde i skat, jeg prøver blot at forstå
det til tider ret uoverskuelige skattesystem.

Den eneste skat jeg snyder ........ er hende derhjemme ......... øhh nå nej
!

Tak igen
Michael

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-07-02 23:12

"MFN" <mikee@12mail.dk> skrev Mon, 29 Jul 2002 15:26:38 +0200

>... og nej jeg har ikke i sinde at snyde i skat, jeg prøver blot at forstå
>det til tider ret uoverskuelige skattesystem.

Bemærk iøvrigt også, at hvis din mormor stadigvæk lever, så kan hun give
dig en tilsvarende gave (også selvom hun har fællesbo med din morfar).

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-07-02 00:18

Arne Feldborg wrote:

> "MFN" <mikee@12mail.dk> skrev Mon, 29 Jul 2002 15:26:38 +0200

> Bemærk iøvrigt også, at hvis din mormor stadigvæk lever, så kan hun give
> dig en tilsvarende gave (også selvom hun har fællesbo med din morfar).

Og hvis moderen stadig lever, kan morfaderen kan vel også give hende en
gave, som hun så kan give videre til barnebarnet?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Lasse Madsen

Dato : 29-07-02 18:42

> Selvfølgelig kan morfaren hævde at han har soldet de 400.000 op på eet
> år. Men det vil nok alligevel give ham et forklaringsproblem ved næste
> års selvangivelse.

Hvorfor ... det er da mandens penge om de står i banken eller hjemme i
komoden er da hans sag ... det kommer ikke nogen ved sålænge der er betalt
skat af dem ...

> Og hvad skulle Michael iøvrigt stille op med pengene, hvordan skulle han
> få dem brugt.?

Hvis jeg havde 400.000kr ........ så var de hurtigt brugt på alt muligt
..... cola og chips feks :)
der er jo ingen der siger at han behøver at klatte dem væk på en måned ....
og som du siger ville det nok se lidt mystisk ud hvis manden pludselig fik
ny bil, båd, mc osv... men det er bare et spørgsmål om at regulere
udgifterne ... hvordan tror du bankrøvere slipper afsted med det ... (de få
procent der nu gør) de går nok heller ikke ud og køber vildt ind :)

> [...]
> bruges til et ekstraordinært stort privatforbrug - efter at man med sine
> surt tjente danske kroner har betalt alle de faste udgifter og det

Han kunne bruge dem til at modernisere huset (eller lejligheden) .... få sin
bil fikset på værksted.... endelig få råd til at tanke dollar grinet helt
op ..... osv.... osv.... man kan sagtens skjule 400.000 ved at regulere
sit forbrug det tør jeg godt at vædde på .... giv mig de 400.000kr så skal
du bare se

m.v.h.
l. madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-02 20:28

Lasse Madsen skrev:

>Hvis jeg havde 400.000kr ........ så var de hurtigt brugt på alt muligt
>.... cola og chips feks :)

Vær venlig at huske på at dette er en gruppe om jura. Der kan
godt blive plads til en enkelt sidebemærkning eller to, men
hovedindholdet i indlæggene bør være jura.

--
Bertel