Moms ved privatsalg
Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 27-07-02 21:46

Jeg har lige solgt noget via. QXL auktion. Jeg solgte det for kr. 1000 ,-

Hvordan er det med moms osv.? Skal jeg betale staten 25 % moms af salget?

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 27-07-02 21:53

"Jógvan Lindenskov" skrev:

> Hvordan er det med moms osv.? Skal jeg betale staten 25 % moms af salget?

Du skal hverken betale moms eller skat.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-07-02 08:49

On Sat, 27 Jul 2002 22:46:29 +0200,
Jógvan Lindenskov <quadro_jog@hotmail.com> wrote:
> Jeg har lige solgt noget via. QXL auktion. Jeg solgte det for kr. 1000 ,-
>
> Hvordan er det med moms osv.? Skal jeg betale staten 25 % moms af salget?

Nej. DU kan vælge at blive momsregistreret. Og ved et årligt salg på
over 50.000 kroner SKAL du momsregistreres.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : John Sahl

Dato : 28-07-02 08:58

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:
> Nej. DU kan vælge at blive momsregistreret. Og ved et årligt salg på
> over 50.000 kroner SKAL du momsregistreres.

Hvordan ligger landet så hvis jeg udfører en opgave for et firma og
efterfølgende skal fakturere dem for det?

Skal jeg påføre moms eller skal jeg bare sende dem en regning på
det aftalte beløb?

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Vind 25.000kr til at forsøde sommeren med.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 28-07-02 09:01

On Sun, 28 Jul 2002 09:58:22 +0200, "John Sahl"
<spamtrap5@mandezonen.dk> wrote:

>Hvordan ligger landet så hvis jeg udfører en opgave for et firma og
>efterfølgende skal fakturere dem for det?

Hvis du er momsregistreret (uanset om det er sket frivilligt eller
ej), skal du beregne moms på din faktura.

Derudove skal du overholde de øvrige regler der gælder for
bogføringspligtige virksomheder (herunder korrekt bogføring,
fortløbende nummerering af fakturaer osv.).

>Skal jeg påføre moms eller skal jeg bare sende dem en regning på
>det aftalte beløb?

Selvfølgelig skal fakturaen være på det aftalte beløb - men du må bare
tage højde for i aftalen, om prisen er inkl. eller ekskl. moms. Typisk
vil aftaler mellem momsreg. virksomheder være priser ekskl. moms (da
modtageren af ydelsen+fakturaen vil kunne fratrække momsen og derved -
reelt - ikke få nogen ekstraudgift).

--
Jakob Paikin

Fra : John Sahl

Dato : 28-07-02 11:30

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:
> Hvis du er momsregistreret (uanset om det er sket frivilligt eller
> ej), skal du beregne moms på din faktura.

Og hvis jeg ikke er momsregistreret?

> Derudove skal du overholde de øvrige regler der gælder for
> bogføringspligtige virksomheder (herunder korrekt bogføring,
> fortløbende nummerering af fakturaer osv.).

Klart.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 28-07-02 11:49

On Sun, 28 Jul 2002 12:30:08 +0200, "John Sahl"

>Og hvis jeg ikke er momsregistreret?

Så må du slet ikke beregne moms af dit salg.

--
Jakob Paikin

Fra : John Sahl

Dato : 28-07-02 11:59

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:
> Så må du slet ikke beregne moms af dit salg.

Hvilket vil sige at man ved en aftalt pris på eksempelvis 100kr
bare skal sende en fakture på dette beløb uden angivelse af
nogen form for moms eller skal man skrive det er uden moms-
beregning?.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 28-07-02 11:59

On Sun, 28 Jul 2002 12:59:06 +0200, "John Sahl"

Ja.

--
Jakob Paikin

Fra : Poul Christensen

Dato : 28-07-02 10:10

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse news:slrnak78f5.2dq.nospam@home.terminal.dk...
> ( Snip ) Og ved et årligt salg på over 50.000 kroner SKAL du momsregistreres.

Det er da også et krav at salget sker som led i selvstændig økonomiske virksomhed, jf momslovens § 3.

Man bliver således ikke momspligtig, fordi man sælger sin brugte bil leler sit arvede sølvtøj til 100.000 kr.

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : carl munk

Dato : 29-07-02 06:58

"J?van Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> wrote in message news:<ahv0qr$sqdtn$1@ID-134973.news.dfncis.de>...
> Jeg har lige solgt noget via. QXL auktion. Jeg solgte det for kr. 1000 ,-
>
> Hvordan er det med moms osv.? Skal jeg betale staten 25 % moms af salget?

Hvad står der i QXL auktion's reglement om moms ?

Som alle andre har svaret, vil jeg bare stikke pengene i lommen - sådan

Fra : Jakob Paikin

Dato : 29-07-02 07:07

On 28 Jul 2002 22:58:04 -0700, carl@munk.dk (carl munk) wrote:

>Hvad står der i QXL auktion's reglement om moms ?

Hverken QXL eller andre private instanser kan ændre på momsloven -
ergo er det uden betydning hvad der står i reglementet.

--
Jakob Paikin