bilka fremsender uopfordret tilbud - må de~
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-07-02 15:49

Hej

For 11 måneder siden købte jeg en bilradio i den lokale A-z (bilka). Når
man handler sådan noget hos dem skal man skrive navn/adresse på et
garantibevis for at de vil udlevere varen. Fint nok. På den blanket
sagde jeg nej til at få deres x-tra plussikring til x mange kroner.

I dag ligger der så et fint brev til mig fra a-z/bilka. Der står at jeg
ikke modtog tilbuddet om deres xtra-sikring dengang jeg købte
bilradioen. Det har de jo ganske ret i. Nu tilbyder de så igen at jeg
kan få det, og de har vedhæftet et forudfyldt girokort med både mit
navn, beløb og betalingsdag. Det minder i skummel grad om en faktura den
måde det girokort er udfyldt på.

Men jeg har i over et år haft stående i cpr-registret at jeg ikke ønsker
at modtage personligt adresserede reklamer. Så må bilka/a-z så
overhovedet sende mig sådan et luske-brev?

På garantibeviset som jeg selv udfyldte ved købet kan jeg se nu, at der
er et felt man kan krydse af hvis man _ikke_ ønsker at modtage denne
form for tilbud. (Et felt som jeg selvfølgelig overså dengang).
Må de så pludselig godt sende mig tilbuddet pga. denne opt-out
afkrydsningsfelt?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-02 17:58

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]

>at modtage personligt adresserede reklamer. Så må bilka/a-z så
>overhovedet sende mig sådan et luske-brev?

Det er forbudt at sende dig reklame uopfordret. Det er ikke
umiddelbart klart om der er noget ved din tidligere handel der
kan udlægges som 'opfordring' eller interesse.

>På garantibeviset som jeg selv udfyldte ved købet kan jeg se nu, at der
>er et felt man kan krydse af hvis man _ikke_ ønsker at modtage denne
>form for tilbud. (Et felt som jeg selvfølgelig overså dengang).

Jamen, så er sagen klar (hvis feltet var der dengang). Så har de
sikret sig ret til at sende dig tilbud.

>Må de så pludselig godt sende mig tilbuddet pga. denne opt-out
>afkrydsningsfelt?

*Ikke* på grund af at der er sådan et på den aktuelle reklame,
men på grund af at du tidligere har afgivet en seddel hvor du
ikke havde sat kryds.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-07-02 20:13

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er forbudt at sende dig reklame uopfordret. Det er ikke

Bertel, du kom vist til at springe ovenstående linie over.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-02 23:20

Kim Ludvigsen skrev:

>Bertel, du kom vist til at springe ovenstående linie over.

Nej. Jeg har forstået følgende:

For 11 måneder siden skrev Mads et papir til Bilka hvor der bl.a.
var en rubrik med "Jeg ønsker ikke reklamer" og plads til et
vingeben. Dette overså Mads.

For nylig har de så sendt ham et tilbud relateret til hans køb og
i overensstemmelse med at han ikke frabad sig det. Det er
juridisk forsvarligt (omend lusket).

Hvis jeg har misforstået det, og der ikke var en sådan rubrik på
den gamle seddel, er det ulovligt hvad de har gjort.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-07-02 08:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej. Jeg har forstået følgende:

[rødme] Jeg sprang et afsnit over!
Jeg var opmærksom på, at Mads var i cpr-registret, men ikke, at du
svarede under dette afsnit. Jeg fokuserede på: "Det er forbudt at sende
dig reklame uopfordret", og at der var tale om et brev. Jeg må hellere
nøjes med at ose herinde, indtil næste gang jeg får trang til at dumme
mig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-07-02 22:10

On Fri, 26 Jul 2002 18:57:40 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>*Ikke* på grund af at der er sådan et på den aktuelle reklame,
>men på grund af at du tidligere har afgivet en seddel hvor du
>ikke havde sat kryds.

Men er det ikke netop sådan at jeg _aktivt_ skal angive at jeg _gerne_
vil modtage reklamer (opt-in) i stedet for at jeg bare får den slags
smidt i nakken hvis jeg ikke melder fra?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-02 23:17

Mads Lie Jensen skrev:

>Men er det ikke netop sådan at jeg _aktivt_ skal angive at jeg _gerne_
>vil modtage reklamer (opt-in) i stedet for at jeg bare får den slags
>smidt i nakken hvis jeg ikke melder fra?

Jo, men jeg har forstået at du har givet Bilka et papir hvorpå
der står at de gerne må sende dig tilbud. Et sådant papir kan
godt være udformet så der står at man skal sætte kryds hvis man
*ikke* vil modtage tilbudene. Din 'aktivitet' består i at du
giver dem dette papir.

--
Bertel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-07-02 11:00

On Sat, 27 Jul 2002 00:17:02 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>godt være udformet så der står at man skal sætte kryds hvis man
>*ikke* vil modtage tilbudene. Din 'aktivitet' består i at du

De vil jo have det papir for at deres 'garanti' (som ifølge selv samme
papir kun dækker over hvad købeloven siger) gælder.

Desværre overså jeg så det afkrydsningsfelt...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-02 12:47

Mads Lie Jensen skrev:

>Desværre overså jeg så det afkrydsningsfelt...

Ja, og så må de gerne sende dig et tilbud. Men meddel dem blot nu
at du ikke vil høre mere fra dem, så gælder det.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-07-02 14:22

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Ja, og så må de gerne sende dig et tilbud.

Det er jeg ikke enig i. Ligesom aftalebinding ikke i almindelighed kan
ske ved passiv accept, kan man heller ikke have en "passiv anmodning"
om at blive begravet i reklamer, sådan som Mads beskriver.

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-02 15:36

Henning Makholm skrev:

>Det er jeg ikke enig i. Ligesom aftalebinding ikke i almindelighed kan
>ske ved passiv accept, kan man heller ikke have en "passiv anmodning"
>om at blive begravet i reklamer, sådan som Mads beskriver.

Ved passiv accept foretager man sig ingenting. Mads har selv
udfyldt og afleveret en fortrykt seddel til Bilka. Så er han
ansvarlig for indholdet medmindre dette er urimeligt skjult.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-07-02 16:00

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Ved passiv accept foretager man sig ingenting. Mads har selv
> udfyldt og afleveret en fortrykt seddel til Bilka.

Men meningen med sedlen var ikke at han bad om at få tilsendt
reklamemateriale.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-02 17:12

Henning Makholm skrev:

>Men meningen med sedlen var ikke at han bad om at få tilsendt
>reklamemateriale.

På blanketten sagde han nej til at modtage en forsikring og
(indirekte) ja til at modtage samme tilbud senere. Det er efter
min vurdering holdbart medmindre man kan kræve at den slags altid
skal formuleres som positiv tilmelding.

--
Bertel

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 28-07-02 05:18

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> (indirekte) ja til at modtage samme tilbud senere. Det er efter
> min vurdering holdbart medmindre man kan kræve at den slags altid

Jeg ved at forbrugerombudsmanden har nævn blandt andet overfor hjemmesider
at felter som i forvejen er krydset af så man acceptere, eller felter hvor
man krydse af for man ikke acceptere, ser han ikke som bindende.
Den seddel fra Bilka virker for mig som negativ kontraktbinding, og er
derfor ikke bindende.

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-07-02 14:04

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> På blanketten sagde han nej til at modtage en forsikring og
> (indirekte) ja til at modtage samme tilbud senere.

Jeg mener ikke at "indirekte" anmodninger om at få reklamer opfylder
lovens krav.

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-08-02 21:25

On Sat, 27 Jul 2002 18:12:07 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>På blanketten sagde han nej til at modtage en forsikring og

Næhov, jeg sagde ikke 'nej' til at modtage forsikringen. Jeg _lod være_
med at sige ja. (Allerede inde i butikken så vidt jeg husker, fordi den
slags også skal betales derinde og ikke i vare-udleveringen hvor omtalte
seddel blev udfyldt)

http://www.gartneriet.dk