[USA] Fed sag...
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 26-07-02 14:18

I kølvandet på rygerne, der havde succes med at sagsøge tobaksindustrien,
prøver de kraftigt overvægtige i USA nu et lignende træk mod fastfood-
industrien.

http://www1.dr.dk/nyheder/udland/article.jhtml?articleID=62497

Nu er jeg godt klar over at det amerikanske retssystem til tider fungerer
lidt mystisk, men er det ikke en håbløs sag?

Er der mon belæg for, at de overvægtige kan vinde med påstanden om at
fastfood-kæderne har fortiet produkternes skadelige effekt*?

*) Svjh var dette argumentet i sagen mod tobaksindustrien.

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/

Fra : Peden

Dato : 26-07-02 17:04

<snip>
Sagen er jo fuldstændigt grotesk, nu skal der snart til at skrives "caution,
excessive use may lead to weight-gain" på al mad i USA? Ligesom der skal stå
"caution sharp blade" på hobbyknive, det er simpelthen grinagtigt.

mvh
Peter Risager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-02 17:52

Peden skrev:

> [...]
>excessive use may lead to weight-gain" på al mad i USA? Ligesom der skal stå
>"caution sharp blade" på hobbyknive, det er simpelthen grinagtigt.

Kan forretningerne ikke bare hænge et stort skilt op ved
indgangen:

   Enter and shop at your own peril?

--
Bertel

Fra : rhexis

Dato : 28-07-02 02:07

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Kan forretningerne ikke bare hænge et stort skilt op ved
> indgangen:
>
> Enter and shop at your own peril?

Hvad så med de folk, der både er blinde og overvægtige? Hvorfor er der
ingen, der tænker på dem (ud over visse advokater, selvfølgelig)?

--
rhexis

ding ding.,

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-07-02 02:13

"rhexis" <3bbg3001@sneakemail.comREMOVETHIS.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad så med de folk, der både er blinde og overvægtige? Hvorfor er der
> ingen, der tænker på dem (ud over visse advokater, selvfølgelig)?

Ny niche...?...ding ding

Hr. Bjørn

Fra : Peter

Dato : 26-07-02 21:37

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote in message
> I kølvandet på rygerne, der havde succes med at sagsøge tobaksindustrien,
> prøver de kraftigt overvægtige i USA nu et lignende træk mod fastfood-
> industrien.

Umiddelbart burde man ikke tror at deres sag er så "god" som sagen mod
tobaksindustrien. Man kunne tror at et at de hårdtslående argumenter i den
sag var "afhængighed/skadeligt", og ja,- junkfood er sikkert skadeligt i
store mængde, men man bliver vel næppe afhængig af det....

--
PM

Fra : Peden

Dato : 26-07-02 22:45

> [...]
> sag var "afhængighed/skadeligt", og ja,- junkfood er sikkert skadeligt i
> store mængde, men man bliver vel næppe afhængig af det....
For meget mad er jo farligt, uanset om det er ´mærket som "sundt" eller
ikke.

mvh
Peter Risager

Fra : Peter

Dato : 27-07-02 02:17

"Peden" <peden@anarki.dk> wrote in message news:ahsftl$6fd$1@sunsite.dk...
> For meget mad er jo farligt, uanset om det er ´mærket som "sundt" eller
> ikke.

For meget af hvad som helst er sikkert farligt,- eller ville det jo ikke
være "for meget" :) Min point er som sagt at man ikke bliver afhængig.

--
PM

Fra : Morgan Jones

Dato : 27-07-02 13:54

Pointen i tobaks sagerne har dels været at der har været overskridelser af
forskellige grænseværdier og dels at industriens egne researchere /
videnskabsfolk ikke har offentligtgjort forskiningsresultater. Man kan jo
sige at for bare 40 år siden var der jo ingen der troede på at tobak var
specielt sundhedsskadeligt. Omvendt med maden er der jo ikke nogen der er i
tvivl om at hvis man spiser meget bliver man fed. :)

/morgan