Salg af software over nettet (fx gennem en~
Fra : Thomas Schulz

Dato : 26-07-02 11:30

Hvis man ønsker sælge shareware over nettet (fx igennem et ApS).. Så
forekommer det nærmest umuligt..
Export-licens. Moms. Told. Argh. Hvordan skal man styre de ting (således
omkostninger ikke langt overstiger indtjening igennem denne "salg over
nettet kanal")?

Jeg mener at vide at hvis jeg bruger en reseller (*1) indenfor EU så behøver
jeg ikke nogen export licens (i og med jeg sælger til reseller som derefter
håndterer det juridiske). Hvordan forholder det sig så med moms og told?
Jeg regner ikke med at sælge særlig meget i starten (måske aldrig
nogensinde, det kan mn ikke sige sikkert på forhånd, jeg havde bare påtænkt
mig det som være en bi-ting), men til gengæld vil det jo være salg til hele
verdenen (hypotetisk altså fx: 10 licenser til mennesker fra US, 10 til..
etc.).

Der er ingen danske "resellers". Og slet igen der bare tilnærmelsesvis
håndterer det samme som visse undenlandske (e.g. 37 kreditkort inkl.
varianter, toll-free telefon, brev, mv.). Og det er bestemt heller ikke
gratis (eller juridisk bekymrings-frit) selv at putte/lave/håndtere direkte
internationalt internetsalg selv.
Og lige netop når det kommer til sharewalg-salg så skal man regne med (har
spurgt mig omkring) at ca. 90% af salg kommer kun igennem online-køb.
Det må da være et problem for alt dansk shareware?

^1:
Hvad er definition for en ægte reseller? Mener det er noget med om de tager
kommission eller provision? Jeg ved ikke lige rent juridisk/reelt hvad
forskellen er.
Der er en større "reseller" ved url www.swreg.org. De er vist rent juridisk
fra HongKong, men de opererer fra England (gennem et "agency"). Lige som
alle andre bruge de fx en sats ala: "$1+4%".

Både vedr. deres HongKong/Egnland status + måde de videresælger (eller som
der står - køber af mig til en mindre pris og sælger så til køber - ala.
noget, hvis jeg har forstået betydningen korrekt, "konsignation" ?) står:
http://euro.swreg.org/pages/author_agreement.html

Jeg har par andre "resellers" i kikkerten der entydigt ligger inden for EU,
men www.swreg.org er en af de mest vel-renommerede i branchen.
Hvis det (for bare nogenlunde lethed for mig) er påkrævet jeg finder nogle
indenfor EU (?), så vil jeg spørge specifikt til deres licenser (fx
www.shareit.com som er tysk har, efter min bedømmelse og hukommelse, ikke en
nær så entydig erklæring om "consignment").

Håber nogen kan hjælpe/vejlede lidt

mvh
Thomas Schulz

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-07-02 13:48

Thomas Schulz wrote:

> Hvis man ønsker sælge shareware over nettet (fx igennem et ApS).. Så
> forekommer det nærmest umuligt..

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med det juridiske, men vil lige gøre
dig opmærksom på BMTMicro på
https://vendors.bmtmicro.net/newdevelopers/. Firmaet håndterer både
amerikanske, europæiske og mindst et dansk program, så det må have
erfaring på området.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thomas Schulz

Dato : 26-07-02 18:12

> dig opmærksom på BMTMicro på
> https://vendors.bmtmicro.net/newdevelopers/. Firmaet håndterer både
> amerikanske, europæiske og mindst et dansk program, så det må have
> erfaring på området.

Tak for link.. Men..
1) De er noget dyrere (og med mindre iflg. min mening service) end andre
mere kendte/brugte alternativer.
2) Mange mennesker ignorerer (eller er ikke bekendt med) de finere detaljer
vedr. lovgivningen og tager chancen.
2.1) Det kan privat personer gøre lettere end et ApS.

Jeg vil dog chekke det ud og spørge i nogle danske programmering
nyhedsgrupper (måske kan jeg henvise dem til denne tråd).
Der er vel nogen der har haft problemet før mig.. Men de kender tilgengæld
ikke så meget til jura og vil henvise mig hertil (næsten sikker på :).

mvh
Thomas

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-07-02 18:57

Jeg sælger mine produkter via ShareIt (og via direkte salg) og har
aldrig hørt om, at man skulle have en export licens? Told og skat har
masser af (komplicerede) vejledninger om dette med moms i.f.m. udlandet
og det er komplicerede sager, hvis der er tale om EU lande (resten af
verden+DK er langt nemmere, så meget for EU). Det mest besværlige er
noget med nogle liste-angivelser og så hvis private fra andre EU lande
ved et uheld får købt dine produkter, så skal der nemlig afregnes moms
på en særlig måde. Det sidste har jeg indtil videre ignoreret og har
bare ladt momsen optræde som alm. indtægt og har derved nok snydt staten
for 100 kr i moms og sparet mig selv for hele og halve dage med at
gennemskue et system, der ikke er indrettet på ikke-bogholdere.

Det sidste komplicerede element er noget med 3-kantshandel, men efter et
2 timer langt møde med Told og skat forstod jeg det stadig ikke, da min
situation var for kompliceret til at de kunne rubricere det. Det er
muligvis relateret til dine "reseller" overvejelser - jeg ved det ikke.

Brug ShareIt, så går du ikke helt galt i byen og det er bare at starte,
så snart du har et momsnummer.

Hilsen
Uffe

Fra : Thomas Schulz

Dato : 27-07-02 17:18

> aldrig hørt om, at man skulle have en export licens? Told og skat har
Mm.. Det fik jeg at vide. Måske er min kilde forkert. I hvert fald er jeg
ret sikker på at export-virksomheder af matrielle ting skal have
export-licens.

> Brug ShareIt, så går du ikke helt galt i byen og det er bare at starte,
OK, tak for al din info og råd.

mmvh
Thomas