Svinekød
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 29-07-02 20:03

Kan i give mig skriftbaserede begrundelser på hvorfor de fleste kristne
i dag ikke anser svinekød som forkert at spise?

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Niels

Dato : 29-07-02 20:22

"Stefan Bruhn" <devnull@bruhn.tk> skrev i en meddelelse
> Kan i give mig skriftbaserede begrundelser på hvorfor de fleste kristne
> i dag ikke anser svinekød som forkert at spise?

ApGr 10, 3-16

Niels

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 29-07-02 20:37

On Mon, 29 Jul 2002 21:22:09 +0200, "Niels" <ikke.til@raadighed> wrote:

>ApGr 10, 3-16

Takker, jeg kunne godt huske indholdet men ikke hvor det var i bibelen.

Et andet sted jeg stillede samme spørgsmål har jeg nu fået disse svar
også:

Mark 7:18-19
Romans 14

Fra : P.N.

Dato : 30-07-02 01:04

"Stefan Bruhn" <devnull@bruhn.tk> wrote in message
> Kan i give mig skriftbaserede begrundelser på hvorfor de fleste kristne
> i dag ikke anser svinekød som forkert at spise?

Findes der kristne grupper der ikke spiser svinekød.
P.N.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 30-07-02 09:02

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Stefan Bruhn" <devnull@bruhn.tk> wrote in message
>
> Findes der kristne grupper der ikke spiser svinekød.
> P.N.

Jeg er ikke helt sikker, men mener ikke Syvende dags Adventisterne gør.
E.P

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-07-02 09:29

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> writes:

> Jeg er ikke helt sikker, men mener ikke Syvende dags Adventisterne gør.
> E.P

du hoppede lige i fælden.
P.J

--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 30-07-02 11:47

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> du hoppede lige i fælden.
> P.J

Nu ved jeg ikke rigtig hvad for en fælde du snakker om. Det er lovtrældom
at kalde noget for urent af det Gud har skabt. Læs f.ek.s. beretningen om
Peter og Cornelius Apostlenes Gerninger Kap. 10.
Som personlig kristen og ikke tilhørende nogen "dikterende" menighed, har
jeg helt mit eget syn på "fortolkningen" af Bibelen. Jeg har kun én Herre
over
mig og det er Jesus Kristus.
Med venlig hilsen
Ernst Pedersen

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 30-07-02 10:10

On Tue, 30 Jul 2002 10:02:26 +0200, "Ernst Pedersen"
<tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg er ikke helt sikker, men mener ikke Syvende dags Adventisterne gør.

Det var en SDA jeg talte med, og han mente ikke man burde spise
svinekød, så jeg ville gerne kunne give noget "skriftligt" backup for
hvorfor vi andre kunne.

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 31-07-02 11:35

Stefan Bruhn wrote:
> Kan i give mig skriftbaserede begrundelser på hvorfor de fleste kristne
> i dag ikke anser svinekød som forkert at spise?

Frit fra hukommelsen siger Jesus at " det ikke er hvad vi putter ind i
munden, vi skal bekymre sig om, men derimod det der kommer ud af den".

Og det er vel et temmelig godt argument :0)

Hilsen Claus

Fra : Erik L

Dato : 31-07-02 19:15

"claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> skrev i en meddelelse

> Frit fra hukommelsen siger Jesus at " det ikke er hvad vi putter ind i
> munden, vi skal bekymre sig om, men derimod det der kommer ud af den".

Mat 15v17 Fatter I ikke, at alt det, som går ind gennem munden, kommer ned
i maven og forsvinder ud igen? v18 Men det, som kommer ud af munden, udgår
fra hjertet, og det gør et menneske urent.

Erik L

Fra : Niels

Dato : 31-07-02 19:37

> [...]
> munden, vi skal bekymre sig om, men derimod det der kommer ud af den".
>
> Og det er vel et temmelig godt argument :0)

Både ja og nej, Jesus talte ikke om mad på det tidspunkt, men om farisærenes
krav om at vaske hænder før spisning

Niels

Fra : Erik L

Dato : 31-07-02 20:25

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse
> "claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> skrev i en meddelelse

> Både ja og nej, Jesus talte ikke om mad på det tidspunkt, men om
farisærenes
> krav om at vaske hænder før spisning

Nu kan man kun smile, hvis du virkelig mener at nyvaskede hænder " kommer
ned i maven og forsvinder ud igen ", Mat 15v17

eRiK l

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-02 15:13

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[ ... ]

> Nu kan man kun smile, hvis du virkelig mener at nyvaskede hænder "
> kommer ned i maven og forsvinder ud igen ", Mat 15v17

Det må jo så være fordi du kun er i stand til at lave en sellektiv
læsning af teksten!

Hvis læser hele teksten grundigt og seriøst igennem, vil du nok til
din overraskelse opdage, at der slet ikke er tale om mad, men om
rituelle renselsesceremonier, der er på tale! Spørgsmålet der
debateres i teksten er udelukkende om maden bliver uren ved at spise
med hænder der IKKE er ristuelt rensede inden man spiser.

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 01-08-02 18:21

Andreas Falck wrote:

> [...]
> debateres i teksten er udelukkende om maden bliver uren ved at spise
> med hænder der IKKE er ristuelt rensede inden man spiser.

Hvordan får du det til at harmonere med at " det der derimod kommer ud
af munden kommer fra hjertet og er dermed urent"?

Hilsen Claus.

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-02 20:11

> Hvordan får du det til at harmonere med at " det der derimod
> kommer ud af munden kommer fra hjertet og er dermed urent"?

Det harmonerer da ganske fint med det jeg siger: Jesus siger til
farisæerne at de bestemt ikke bliver urene, at maden ikke blive uren,
ved at spise med "urene"hænder. Det er ikke det at spise med "urene"
hænder der gør et menneske urent. Men alle de menneskeskabte regler,
som bygger på et forkert grundlag, altså f.eks. falsk gudsdyrkelse, at
man lyver, osv., det gør mennesker urene.

Hele temaet i den belæring Jesus giver, står jo meget tydelig i Matt,.
15, 1-3: "Da kommer der fra Jerusalem farisæere og skriftkloge til
Jesus og siger: 'Hvorfor overtræder dine disciple de gamles
overleveringer? De vasker jo ikke deres hænder, når de skal holde
måltid' Men Jesus svarede og sagde til dem: "Hvorfor overtræder I selv
Guds bud for jeres overleveringers skyld?".

Og Jesus forklarer temaet meget tydeligt i vers 19-20: "Thi fra
hjertet udgår onde tanker, mord, ægteskabsbrud, utugt, tyverier,
falske vidnesbyrd, bespottelser. Det er den slags ting, som gør
mennesket urent; men at spise med uvaskede hænder gør ikke mennesket
urent".

Læs også parallelberetningen i Mark. 7, 1-23, hvor det også meget
tydeligt fremgår af vers 2, at det der er tale om, er den rituelle
afvaskning af hænder inden der spises. Læs også Luk. 11, 37-42.

Disse tekster er meget klare og tydelige: der er slet ikke tale om at
Jesus nu erklærer urene dyr (3. Mos. 11) for at være rene, men der er
kun tale om at Jesus går imod nogle af farisæernes hjemmelavede
rituelle regler, og ikke spor andet!

Det er altid klogt at læse hele den sammenhæng hvorfra man "plukker"
et enkelt eller nogle få vers, for ikke at risikere at fejltolke den
tekst man sidder med!

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 01-08-02 20:36

Andreas Falck wrote:

> [...]
> Jesus nu erklærer urene dyr (3. Mos. 11) for at være rene, men der er
> kun tale om at Jesus går imod nogle af farisæernes hjemmelavede

Det man kommer ind i munden ryger ned i maven og ud igen........

Jeg har svært ved at se andet end at Jesus her helt klart fjerner alt (
tåbelig) snak om rene og urene dyr.

Hilsen Claus

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-02 22:06

> Det man kommer ind i munden ryger ned i maven og ud igen........
>
> Jeg har svært ved at se andet end at Jesus her helt klart fjerner
> alt ( tåbelig) snak om rene og urene dyr.

Hvor nævner Jesus, i denne tekst, noget om rene og urene dyr. Jeg kan
kun se at teksten handler om at man, efter farisæernes opfattelse,
bliver uren, når man spiser med hænder der ikke er rituelle rene.

Og det er disse hjemmelavede renselsesritualer, Jesus går imod. Og
ikke spor andet!!

Du må igang igen med at læse teksten, f.eks. Mark 7, 1-23, og læg
især mærke til versene 3-5.

Du skal huske at læse teksten i sin helhed, og ikke nøjes med at
plukke enkeltstående vers ud af deres sammenhæng, som. f.eks. disse:
Judas gik hen og hængte sig. Jesu siger: Gå du hen og gør ligeså!

Læses teksten ikke i sin egen rette sammenhæng, bliver tolkningen let
helt forkert og og forkvaklet.

Fra : Erik L

Dato : 01-08-02 22:11

> [...]
>
> Det man kommer ind i munden ryger ned i maven og ud igen........
>
> Jeg har svært ved at se andet end at Jesus her helt klart fjerner alt (

Og rituelle renselsesceremonier

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-02 22:16

> "claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> skrev:

[ ... ]

> Og rituelle renselsesceremonier

Hvor står der i teksten at der er tale om rene og urene dyr?

Fra : Erik L

Dato : 01-08-02 22:55

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]

> Hvor står der i teksten at der er tale om rene og urene dyr?

alt hvad går i maven og forlader igen, er MAD, FØDE, KØD osv

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-02 23:02

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> alt hvad går i maven og forlader igen, er MAD, FØDE, KØD osv

Men hvor i teksten står der, at den mad der er tale om, er urene dyr
der nu erklæres for at være rene?

Jeg kan henvise dig til præcise steder i teksten, hvoraf det klart
fremgår, at det Jesus taler om, er om mad bliver uren eller ikke
bliver uren, ved at spise med hænder der ikke er rituelt rensede efter
farisæernes hjemmelavde regler!

Jeg spurgte dig om, hvor i teksten der står at Jesus taler om urene og
rene dyr, og ikke om farisæernes hjemmelavde renselsesritualer?

Jeg kan nemlig henvise til helt præcise steder, hvoraf det fremgår at
der ER tale om disse renselsesritualer, - men du har måske svært ved
at læse en klar og tydelig tekst på dansk?

Fra : Erik L

Dato : 01-08-02 23:27

> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]

> Men hvor i teksten står der, at den mad der er tale om, er urene dyr
> der nu erklæres for at være rene?

Hvad går i munden og ned i maven har ikke længe en betegnelse som ren eller
urent, det er hvad Jesus siger, samtidig med at Jesus siger at alt den gylle
mennesker gøder Danmark med forurener.

> [...]
>
> Jeg spurgte dig om, hvor i teksten der står at Jesus taler om urene og
> rene dyr, og ikke om farisæernes hjemmelavde renselsesritualer?

Har jeg nævnt noget om rent eller urent dyriske skriftsteder ????

> Jeg kan nemlig henvise til helt præcise steder, hvoraf det fremgår at
> der ER tale om disse renselsesritualer, - men du har måske svært ved
> at læse en klar og tydelig tekst på dansk?

OK, så går dine renselsesritualer med i maven og ud--, er du så tilfreds???

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-02 23:33

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Hvad går i munden og ned i maven har ikke længe en betegnelse
> som ren eller urent,

Ja, det man spiser med rituelt urene hænder, og som går ned i maven,
det gør ikke noget mennekse urent, - DET er hvad Jesus siger, og ikke
det du postulerer. Kan du vise mig en eneste sætning i teksten fra
Matt. 15 eller Mark. 17 hvor Jesus nævner udtrykket urene dyr der
bliver til rene dyr?

[ ... ]

> Har jeg nævnt noget om rent eller urent dyriske skriftsteder ????

Du snakker om rene og urene dyr. Jesus snakker om maden bliver uren
eller ikke, ved at spise med "urene" hænder.

Hvor præcist i teksten taler Jesus om at urene dyr nu pludselig er
blevet til rene dyr?

> OK, så går dine renselsesritualer med i maven og ud--, er du så
> tilfreds???

Mine renselsesritualer - har du nogen sinde tænkt dig at ville føre en
seriøs debat?

Jeg spurgte dig om hvor i teksten Jesus taler om rene og urene dyr?
Kan du ikke svare på et så enkelt spørgsmål, eller vil du ikke?

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-02 23:35

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Kan du vise mig en eneste sætning i teksten fra
> Matt. 15 eller Mark. 17 hvor Jesus nævner udtrykket
> urene dyr der bliver til rene dyr?

Ikke Mark. 17, - men Mark. 7.

Fra : arc@na

Dato : 03-08-02 12:18

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> wrote in

> Men hvor i teksten står der, at den mad der er tale om, er urene dyr
> der nu erklæres for at være rene?

Er der ikke nogle skriftsteder hvor Yeschwa taler om "den gamle" og "den
nye" pagt???

arc@na

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-02 15:04

"arc@na" <boss@nsa.gov> skrev i en meddelelse

> Er der ikke nogle skriftsteder hvor Yeschwa taler om "den gamle"
> og "den nye" pagt???

Jo, men jeg kan ikke lige se relevansen i denne forbindelse!

Fra : Erik L

Dato : 03-08-02 20:04

> "arc@na" <boss@nsa.gov> skrev i en meddelelse

> Jo, men jeg kan ikke lige se relevansen i denne forbindelse!

Det er lige netop det det handler om, Jesus prøver at fortælle dig at der
med ham kom en ny pagt.

Så arbejdt du bare på søndag, Jesus er ligeglad.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-02 20:16

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev:

[ klip om rene og urene dyr, om om ny og gammel pagt ]

> Det er lige netop det det handler om, Jesus prøver at fortælle
> dig at der med ham kom en ny pagt.

Hvad har de rene og urene dyr med den nye pagt at gøre?

Hvornår blev den gamle pagt indstiftet?

Hvornår blev "loven" om rene og urene dyr indstiftet?

Og prøv så at tage dig sammen og forhold dig sagligt og seriøst til
den tekst fra Matt. 15 og Mark. 7 vi her har til debat, hvis du altså
eller ka'.

Fra : Erik L

Dato : 04-08-02 07:03

> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ klip om rene og urene dyr, om om ny og gammel pagt ]

> Hvad har de rene og urene dyr med den nye pagt at gøre?

Du er den eneste de vrøvler om rene og urene dyr

> Hvornår blev den gamle pagt indstiftet?

Ved ikke, Jeg var der ikke.

> [...]

> Og prøv så at tage dig sammen og forhold dig sagligt og seriøst til
> den tekst fra Matt. 15 og Mark. 7 vi her har til debat, hvis du altså

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-08-02 12:55

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Du er den eneste de vrøvler om rene og urene dyr

Det var bestemt ikke mig der fremførte den påstand at Jesus i Matt. 15
og Mark. 7 taler om rene og urene dyr, - du var vist en af dem der var
med til at fremføre den påstand!!

Fra : Erik L

Dato : 10-08-02 10:23

> [...]
>
> Det var bestemt ikke mig der fremførte den påstand at Jesus i Matt. 15
> og Mark. 7 taler om rene og urene dyr, - du var vist en af dem der var

Mig! aldrig, Men jeg personligt holder mig fra at spise lever, blodpølse,
hare, fasaner og ristede løg.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-08-02 15:40

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev:

[ ... ]

> Mig! aldrig,

Så se MsgId news:3d49b5cc$0$130$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

Så det er vist ikke helt rigtigt når du siger "Mig! aldrig"

Fra : Erik L

Dato : 11-08-02 06:59

> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]

> Så se MsgId news:3d49b5cc$0$130$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
>
> Så det er vist ikke helt rigtigt når du siger "Mig! aldrig"

Det er en mærkeligt anklage, jeg citere Jesus som siger dyrene der går ned i
maven og ud, ikke forudrener mennesket.

Mår Jesus siger sådan er det fordi det er sandt. Ren eller Urene dyr
forurener ikke mennesket, men det gulle SGA lukker ud om rene og urene dyr.
samt SDA helt spiciele frelsende sabat, det forurener mennesket.

Og hvad der forurener helt spicielt er den modstand SDA har imod
Helligåndens nådegaver og den kan kun være fra den grimme, for ikke at
modtage og bruge nådegaverne er kun den grimmes ønske og ikke et Guds ønske.

Rom 8 v15 I har jo ikke fået en ånd, som giver trællekår, så I atter skulle
leve i frygt, men I har fået den ånd, som giver barnekår, og i den råber vi:
Abba, fader!

Erik L

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-08-02 11:38

> Det er en mærkeligt anklage,

Er det en mærkelig anklage at dokumentere dine løgne med dine egne
ord? Og som sædvanlig, når du bliver grebet i en direkte løgn,
fremturer du med en tilsviningens smædekampagne, med at fyre endnu
flere bevidste løgne af. - Hvad er det dog for en ånd du påstår dig
døbt med - Sandhedens Ånd (Helligånden) kan det da i al fald ikke
være!

> jeg citere Jesus som siger dyrene der går ned i
> maven og ud, ikke forudrener mennesket.

Nej, du citerer *IKKE* Jesus, du forvansker hvad han siger, for det
eneste Jesus taler om i Matt. 15 og i Mark 7 er om man bliver uren ved
at spise med hænder der ikke er rituelt rene!

Du ville gøre dig selv en tjeneste ved ikke at forvanske og fordreje
hvad der står i Bibelen.

> Mår Jesus siger sådan er det fordi det er sandt. Ren eller Urene dyr
> forurener ikke mennesket,

Jamen kære Erik, det er jo slet ikke det Jesus siger, - men han siger
at man ikke bliver uren ved at spise med urene hænder (hænder der ikke
er rituelt vaskede).

> men det gulle SGA lukker ud om rene og urene dyr.
> samt SDA helt spiciele frelsende sabat, det forurener mennesket.

Det "gulle SGA lukker ud om rene og urene dyr. samt SDA helt spiciele
frelsende sabat, det forurener mennesket" er kun det Jesus lærer og
det der står i Bibelen. Men det er da herligt at du kalder Jesu
undervisning for "gulle"!

Og SDA har aldrig talt om nogen frelsende sabbat! Du bedes holde op
med at fremføre bevidste løgne, - men det skyldes måske den løgneånd,
du berømmer dig af at være døbt med?

> Og hvad der forurener helt spicielt er den modstand SDA har imod
> Helligåndens nådegaver

Endnu en bevidst løgn, som du er gjort opmærksom på adskillige gange.
Det må da være herligt for dig sådan at være "døbt" med en løgneånd,
for det må du jo være, når du bevidst fortsætter med dine løgne, efter
at du adskillige gange er gjort opmærksom derpå!

[ ... ]
> Rom 8 v15 I har jo ikke fået en ånd, som giver trællekår,
> så I atter skulle leve i frygt, men I har fået den ånd, som
> giver barnekår, og i den råber vi: Abba, fader!

Ja netop, dem der er døbt med Helligånden, SANDHEDENS ÅND, er
virkelige frie, så de ikke længere bevidst lyver om andre, som du jo
hele tiden gør det. Jeg tror der er mange der vil glæde sig til at
også du bliver døbt med Sandhedens Ånd, i stedet for den løgneånd der
nu har taget dig i besiddelse.

Fra : Erik L

Dato : 11-08-02 16:55

> [...]
> hele tiden gør det. Jeg tror der er mange der vil glæde sig til at
> også du bliver døbt med Sandhedens Ånd, i stedet for den løgneånd der

Den slags vås fra en SDA gider jeg overhovedet ikke at beskæftige mig med

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-08-02 20:51

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Den slags vås fra en SDA gider jeg overhovedet
> ikke at beskæftige mig med

Nej, du vil hellere bevidst og imod bedre vidende blive ved med at
fyre den ene løgn af efter den anden - det er sandelig en god "ånd" du
har ladet dig "døbe" med! Det har du jo selv ført bevis for adskillige
gange her i gruppen.

Hvordan føles det den ene gang efter den anden at blive taget på fersk
gerning i løgn efter løgn?

Og så kan jeg se at du endog fortsætter med at komme med misvisende
løsrevne citater, så deres rette sammenhæng bliver fordunklet!

Erik, jeg beder faktisk om at du må blive omvendt og modtage
Sandhedens Ånd i stedet for den løgne- og forfalskningens ånd du i
øjeblikket er besjælet af.

Fra : Erik L

Dato : 11-08-02 21:47

> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>

> Erik, jeg beder faktisk om at du må blive omvendt og modtage
> Sandhedens Ånd i stedet for den løgne- og forfalskningens ånd du i
> øjeblikket er besjælet af.

jeg kan kun smile

Erik l

Fra : Erik L

Dato : 11-08-02 21:57

> [...]
>
> Det var bestemt ikke mig der fremførte den påstand at Jesus i Matt. 15
> og Mark. 7 taler om rene og urene dyr, - du var vist en af dem der var

Så er dit trosamfund fuld af forkert troslære, da de tror en gris er uren
:))

http://home13.inet.tele.dk/hp/effatha/tro1.htm#Svinekød top

»Svinet, for det har ganske vist spaltede hove og kløft i hovene, men
tygger ikke drøv; det skal I regne for urent.« 3. Mosebog 11,7 og 5. Mosebog
14,5.

Der står i bibelen at man ikke må spise svinekød. Gud gav menneskerne denne
sundhedsregel for at de skulle kunne leve sundt. Modsat de cerimonielle
love, som pegede hen til Kristi offer på korset, var disse sundhedslove ikke
kun bundet til bestemte tider og steder, men til mennesker i gennem alle
tidsaldre og steder.

Erik L

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 12-08-02 20:54

Erik L med adressen <eriklarsen@oncable.dk> skrev :

> [...]
> disse sundhedslove ikke kun bundet til bestemte tider og steder, men
> til mennesker i gennem alle tidsaldre og steder.

Stefan nævnte kap 14 i romerbrevet - det skulle du tage og kigge lidt
mere på:

v3 Den, som spiser, må ikke ringeagte den, som ikke spiser; og den,
som ikke spiser, må ikke dømme den, som spiser; thi Gud har taget sig
af ham.

v14 Jeg ved og er vis på i den Herre Jesus, at intet er urent i sig
selv; dog, for den, som agter noget for urent, for ham er det urent.

v20 Nedbryd ikke Guds Værk for Mads Skyld! Vel er alt rent, men det er
ondt for det Menneske, som spiser med Anstød.

Lars Erik Bryld
12 aug AD 2002
Skt. Euplius

Fra : arc@na

Dato : 04-08-02 16:04

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> wrote in

> Hvad har de rene og urene dyr med den nye pagt at gøre?

Jesus gennemførte et opgør med Moselovens stive regler.

> Hvornår blev den gamle pagt indstiftet?

Den Gamle Pagt er netop moseloven. De fem første bøger i Bibelen -
Genesis, Exodus etc...

> Hvornår blev "loven" om rene og urene dyr indstiftet?

Moseloven. Sig mig - har du ikke haft biwelshitå'rie i skolen?

arc@na

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-08-02 13:00

> Jesus gennemførte et opgør med Moselovens stive regler.

Nej, han gennemførte et opgør mod farisæernes hjemmelavede regler og
deres overtolkning af hvad det egentlig var Mosesloven talte om!

Der om lidt kører på camping

Fra : Erik L

Dato : 11-08-02 17:02

> [...]
> Genesis, Exodus etc...

> Moseloven. Sig mig - har du ikke haft biwelshitå'rie i skolen?

Nej, han er indoktrineret af sekten Syvende Dags Adventister.

Erik L

Fra : Erik L

Dato : 01-08-02 22:07

> [...]
> debateres i teksten er udelukkende om maden bliver uren ved at spise
> med hænder der IKKE er ristuelt rensede inden man spiser.

"""Hvis læser hele teksten grundigt og seriøst igennem "" må jeg være fri,

Rituelle renselsesceremonier er hvad Jesus afskaffer, men hvad SDA gerne vil
genindføre, høstede apostelen ikke korn at spise på en sabat, med Jesus
tilladelse ??

Få du dig et Tungetale og andre Nådegaver af Gud og så kan vi tale om hvad
der udgår fra hjertet, når SDA har smidt dig på porten på grund af dine nye
åndelige velsignelser.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-02 22:15

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> """Hvis læser hele teksten grundigt og seriøst igennem "" må
> jeg være fri,

Ja, det må du da hellere end gerne. - Hvis du vælger ikke at ville
lave et seriøst, ærligt og grundigt bibelstudiearbejde!

> Rituelle renselsesceremonier er hvad Jesus afskaffer,

Ja, det er jo også det jeg siger! - Og det er jo det teksten handler
om, ikke spor andet!

> men hvad SDA gerne vil genindføre,

Løs påstand uden nogen dokumentation. Hvad med at debatere seriøst i
stedet for at slynge løgnagtige fordomsfulde påstande ud!

> høstede apostelen ikke korn at spise på en sabat, med Jesus
> tilladelse ??

Jo, og deri gjorde disciplene heller ikke noget som helst galt i. Og
det har du heller aldrig hørt en SDA sige at de gjorde, - tvætimod.

> Få du dig et Tungetale og andre Nådegaver af Gud og så kan vi tale
> om hvad der udgår fra hjertet,

Jeg har de nådegaver, som Gud har valgt at tildele mig, og som Gud har
set behov for at give mig!

> når SDA har smidt dig på porten på grund af dine nye
> åndelige velsignelser.

Hvorfor i alverden skulle de smide mig på porten? For at have
nådegaver fra Gud? En sådan praksis har SDA ikke, og har aldrig haft.

Lad dine forkvaklede fordømmende fordomme ligge, og forhold dig
seriøst til debatten. - Kan du det?

Fra : Erik L

Dato : 01-08-02 23:03

> [...]
> lave et seriøst, ærligt og grundigt bibelstudiearbejde!

> Ja, det er jo også det jeg siger! - Og det er jo det teksten handler

Ja, jeg har lige læst at i forhandlingerne med Lutheranerne skider i på
sabaten og vil til at holde søndag med vi andre.

> [...]
>
> Jo, og deri gjorde disciplene heller ikke noget som helst galt i. Og
> det har du heller aldrig hørt en SDA sige at de gjorde, - tvætimod.

Du er vist ikke ret gammel, for førhen var man ikke frelst hvis man som
Adventist ikke holdt sabaten!

> Jeg har de nådegaver, som Gud har valgt at tildele mig, og som Gud har
> set behov for at give mig!

Nej det har ingen Adventister.

> Hvorfor i alverden skulle de smide mig på porten? For at have
> nådegaver fra Gud? En sådan praksis har SDA ikke, og har aldrig haft.

Tror de ikke tungetale er fra den onde, for det har (Børge tror jeg ) Larsen
fra Holstebro engang fortalt mig (hans kone var præst)

> Lad dine forkvaklede fordømmende fordomme ligge, og forhold dig
> seriøst til debatten. - Kan du det?

Ja, de åndelige tungetaler er ikke lige dig. er det??

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-02 23:13

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> Ja, jeg har lige læst at i forhandlingerne med Lutheranerne skider
> i på sabaten og vil til at holde søndag med vi andre.

Hold da helt kæft hvor er du fuld af løgn og fordrejninger!

Når du engang omvender dig og kommer til tro på Jesus, kan det måske
være at du kunne begynde med at tale sandt, i stedet for bevidst at
fremture med den slags løgn og fordomme mod bedre vidende!

[ ... ]

> Du er vist ikke ret gammel, for førhen var man ikke frelst hvis
> man som Adventist ikke holdt sabaten!

Jeg har nok været adventist væsentlig længere end du overhovedet har
været noget du selv vil kalde for kristen!

Endnu mere løgn og fordrejninger. Jeg er opvokset i et meget strengt
ortodoks adventisthjem.Og jeg har aldrig hørt, læst, eller blevet
undervist i, at adventisterne kræver sabbatshelligholdelse for at
blive frelst.

Men det er jo ikke noget nyt at du bevidst og mod bedre vidende
udbreder direkte løgne om andre - du bestiller jo stort set ikke andet
i denne gruppe!

[ ... ]

> Nej det har ingen Adventister.

Det kender du nok ikke noget til!

[ ... ]

> Tror de ikke tungetale er fra den onde, for det har (Børge tror
> jeg ) Larsen fra Holstebro engang fortalt mig (hans kone var præst)

Nej, det har Børge Larsen med garanti aldrig fortalt dig. Jeg kender
ham personligt særdeles godt. Og adventister tror ikke, og har aldrig
troet, at sand bibelsk tungetale er fra den onde.

Denne din påstand er igen en omgang bevidst løgn og fordrejning mod
bedre vidende!

> Ja, de åndelige tungetaler er ikke lige dig. er det??

Hvad skulle jeg dog have imod sand bibelsk tungetale?

Fra : Erik L

Dato : 04-08-02 07:05

> [...]
> være at du kunne begynde med at tale sandt, i stedet for bevidst at
> fremture med den slags løgn og fordomme mod bedre vidende!

Du er en hård mand Andreas

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-08-02 13:00

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev:

[ ... ]

> Du er en hård mand Andreas

Næh, jeg konstaterede blot at du tilsyneladende helt bevidst og MOD
bedre vidende fortsatte med at udbrede tilbageviste løgnepåstande - og
gør du noget sådant, da trænger du virkelig til omvendelse fra din
nuværende tilstand!

Der om lidt kører på camping