Jeg er forvirret... (måske OT)
Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 28-07-02 18:48

Hejsa.

I dk.politik læste jeg lige en reklame for Moses Hansens aktion på Nørrebro
i august. Reklamen var et indlæg fra et kendt medlem af Fremskridtspartiet.

Grunden til min forvirring er, at jeg er meget i tvivl om de sandsynlige
konsekvenser af, at muslimerne tager magten på Nørrebro, ikke mindst fra en
kristen synsvinkel. Jeg har en fornemmelse af, at Islam kan være et bedre
alternativ end ateismen, og Moses Hansen og Faderhuset er lige så fanatisk,
som de mest fanastiske muslimske grupper.

Hvad er jeres fornemmelse: Er Islam værre eller bedre end den ateistiske
humanisme set fra et kristent synspunkt? Er Moses Hansens og Faderhusets
udgave af den kristne tro så radikal, at den er lige så meget en lovreligion
som Islam er? Mit væsentligste anklagepunkt mod humanismen er, at den er
meget fokuseret på den enkelte individuelle rettigheder i modsætning til den
kristne næstekærlighed og kærlighed til Gud.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Henrik, a.k.a. DOS

Dato : 28-07-02 19:03

Hej Børge

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
> alternativ end ateismen, og Moses Hansen og Faderhuset er lige så
fanatisk,
> som de mest fanastiske muslimske grupper.

Falsk religion kan aldrig være hverken bedre eller dårligere end ateisme.
Begge dele er falsk -- og dermed forkert...
Vi kristne må fastholde den samme polarisering som muslimerne. De mener
deres religion er korrekt -- vi mener at kristendommen og Bibelen er
korrekt. Det kan, fortolkningsmæssigt, ikke være begge parter der har ret.

Imidlertid må jeg sige at Moses Hansen IKKE viser et kristent ansigt, idet
han selv SØGER den forfølgelse der tales om i Bibelen. Han søger med andre
ord efter fordømmelse, så han igen kan stå i sin menighed og sige: "Se hvad
de siger om os..."
Moses Hansen har drevet en ilter kamp mod pornografien, mens han har
deltaget i fotosessions under live-shows. Han søger at fordømme den industri
han selv flirter med...

> [...]
den
> kristne næstekærlighed og kærlighed til Gud.

Moses Hansen er en FORTOLKNING, og dermed en menneskelig udgave af Bibelens
sande budskab. Sørgeligt nok virker det som om MH kun koncentrerer sig om en
facet af de ti bud -- og dermed må svaret være: ja MH har bygget en
lovreligion, omend han vistnok ikke har den store sympati for islam...

Henrik

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 28-07-02 19:21

d. 28/07/02 20:02 skrev Henrik, a.k.a. DOS på vestergaard_henr@hotmail.com i
artiklen ai1bk7$fv5$1@sunsite.dk:

> Falsk religion kan aldrig være hverken bedre eller dårligere end ateisme.
> Begge dele er falsk -- og dermed forkert...

Jeg tænkte mere i forhold til en kristen livsstil. Hvad kan vi kristne bedst
leve med, hvis vi ikke kan få et samfund, der bygger på kristne værdier?

Min fornemmelse er, at Islam langt hen ad vejen deler kristendommens værdier
med hensyn til næstekærlighed og kærlighed til Gud, som til gengæld ikke
deles i samme grad af den ateistiske humanisme.

Det er også min opfattelse.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Morten Gulev

Dato : 28-07-02 23:07

> [...]
> med hensyn til næstekærlighed og kærlighed til Gud, som til gengæld ikke
> deles i samme grad af den ateistiske humanisme.

Dit spørgsmål er nærmest politisk (politik: alt hvad der vedrører styrelsen
af offentlig virksomhed jf. Gjellerups fremmedordbog). Da jeg ikke kender
Moses Hansen bedre end at mene han fordrejer Guds ord og da jeg mener at
Islam er en falsk religion, er ingen af dem noget jeg ønsker. Hvad der er
lettest at leve med har jeg ikke lyst til at tænke over, da det vil indebære
at jeg rent faktisk overvejer at leve med det; og det vil jeg ikke. Men jeg
kan godt forstå dit synspunkt.

Upartisk,

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 29-07-02 06:52

d. 29/07/02 0:06 skrev Morten Gulev på morteng@oncable.dk i artiklen
3d446a3e$0$21703$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Men jeg kan godt forstå dit synspunkt.

Jeg tror ikke helt, du forstår det. Det er min opfattelse, at vi lever med
den ateistiske humanisme nu, og mange frygter en muslimsk overtagelse af det
danske samfund. Vi kristne ønsker en adskillelse af kirke og stat og kræver
derfor ikke verdslig indflydelse endsige magt.

Yderligere finder jeg den nuværende udvikling i den vestlige verden uholdbar
set fra et kristent synspunkt, fordi næstekærligheden til de svageste er i
kraftig tilbagegang.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 29-07-02 10:21

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bedst
> leve med, hvis vi ikke kan få et samfund, der bygger på kristne værdier?

Det er jo næsten som at vælge mellem kolera og pest, hvilket jeg nødigt vil.
Jeg mener nu heller ikke vi behøver at vælge andet. Vi har jo valgt. Vi har
valgt
Jesus. Derfor må vi leve i det samfund (verden) vi har mens vi lever, men se
frem til vort evige borgerskab i himlen. Det beskriver Jesus jo godt i Hans
sidse bøn Johannes kap.17

> [...]
> med hensyn til næstekærlighed og kærlighed til Gud, som til gengæld ikke
> deles i samme grad af den ateistiske humanisme.

Islam er en afgudsreligion uanset hvad. Vi har et kurdisk (muslimsk) ægtepar
som venner, som er både kærlige og hjælpsomme, men kristne er de ikke,
endnu.
Da Islam er en religion, vil jeg meget nødigt have den indført i DK. Det
ville ikke
blive let at være kristen så. Se på de yderst vanskelige kår kristendommen
har i
de muslimske lande. Hvis først Islam var indført som "statsreligion" i DK,

tror jeg ikke der vil være en vej tilbage.
Et humanistisk samfund fører jo heller ikke mennesker til frelse og evigt
liv, trods
nok så megen næstekærlighed. Hvis jeg SKULLE vælge, ville det nok blive det.
Det er trods alt bygget på demokrati og frihed.

Selv om jeg ikke sympatiserer med Moses Hansens fremfærd vil jeg ikke
fordømme ham. Jeg kan bedømme og lade Gud fordømme. Jeg kender ham ikke
personligt og vil derfor ikke udtale mig om hvilken "teologi" han bygger sin
fremfærd på. Jeg kan bedømme ham efter at have set hans virke i medierne, og
det bryder jeg mig ikke om.

Venlig hilsen
Ernst Pedersen