Nye teorier?
Fra : Slank?

Dato : 28-07-02 20:36

Hej NG,

jeg har set at der er lidt røre om en gammel amerikansk slanketeori som
bandlyser kulhydrater. Det får mig til at tænke på "Jacobsens slankekur", en
lille slankebog udgivet omkring 1970. Er der nogen som kender den?
Den anbefalede netop, at droppe alle former for kulhydrater. Kuren forløb
over 28 dage, og jeg kan huske at jeg i 1982 gik fra 82 kg til 73 kg på
cirka 2 måneder på netop denne kur.

("Slender" til morgenmad og frokost, en fedtfattig kødret, inkl.. salat og
ymerdressing til aftensmad)

Dengang var jeg fattig studerende, i dag er adgangen til fødevarer, inkl..
alkohol mangedoblet og vægten er da også et stykke over de 100 kg.... ak ja

Hvad skal man mene, er "fedthysteriet" i virkeligheden af det onde?

mv.

Svend

Fra : Nicolai

Dato : 29-07-02 16:26

"Slank?" <svjkl@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den anbefalede netop, at droppe alle former for kulhydrater. Kuren forløb
> over 28 dage, og jeg kan huske at jeg i 1982 gik fra 82 kg til 73 kg på

Jeg tror vist ikke udgaven af den amerikanske slanketeori er så gammel. Den
bliver der stadig reklameret for derovre. Men den bygger jo på, at man skal
spise kun fedt og proteiner. Det skulle være ret hårdt for kroppen og langt
fra sundt.

> [...]
> alkohol mangedoblet og vægten er da også et stykke over de 100 kg.... ak

Har også en gang hørt, at penge er roden til alt ondt.

> Hvad skal man mene, er "fedthysteriet" i virkeligheden af det onde?

Alt hysteri er "af det onde". Men udover det, skal man søge at begrænse de
usunde fedttyper og så overholde den anbefalede procentvise kostfordeling
mellem protein, fedt og kulhydrat.

Fra : Erna Andersen

Dato : 29-07-02 23:53

"Slank?" <svjkl@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
en
> lille slankebog udgivet omkring 1970. Er der nogen som kender den?

Ja, den har jeg brugt sidste år med godt resultat, men min mand, der er over
100 kg, havde ikke held med den denne gang. Så jeg vil anbefale hvis du
bruger den, at supplere op til et større energiindtag.
Diæten er ikke kulhydratfri, men fri for de for hurtige kulhydrater.
Vi bestilte den på biblioteket.
Held og lykke med den.
Erna

Fra : Pizzaman

Dato : 30-07-02 23:18

Jeg mener også, at den kære Jacobsen skrev, at motion ikke er tilrådeligt
under en kur (hvis jeg husker rigtigt)

Fra : Erna Andersen

Dato : 31-07-02 19:15

Er mands minde længere end 3 dage?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-08-02 18:44

Slank? skrev:

> jeg har set at der er lidt røre om en gammel amerikansk slanke-
> teori som bandlyser kulhydrater. [...] Er der nogen som kender
> den?

Lidt. Den blev opfundet af Robert C. Atkins i 1972 og går ud på
at man begrænser sit kulhydratindtag til mindre end 20 g om dagen,
i hvert fald i begyndelsen, og altså får sin energi fra protein
(ca. 25%) og fedt (ca. 70%).

Man kan læse mere på <http://atkinscenter.com/>, hvor man kan
finde udførlig vejledning og masser af opskrifter.

Der er også en debatgruppe, <news:alt.support.diet.low-carb>, om
emnet. Gruppens FAQ bor på <http://www.grossweb.com/asdlc/faq.htm>.

Mere har jeg ikke lyst til at skrive nu. Jeg startede på kuren i
morges, og har derfor ikke så stor praktisk erfaring, men jeg
kender en der har tabt 28 kg på et år. Jeg skal nok prøve at
huske at fortælle hvordan det går - med lidt held skulle der være
gode resultater allerede inden for et par uger.

// Klaus