Er motorcykler involveret i et stadig stør~
Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 28-07-02 13:31

Jeg overvejer at købe en større MC, hvorfor jeg har kontaktet flere
forsikringsselskaber, for at høre hvor stor del af min fremtidige pension
jeg skal bøde for.

I forbindelse med min rundtur, så har jeg fået opfattelsen af, at
selskaberne åbenbart oplever større antal ulykker, hvor motorcykler har være
involveret! På GF´s hjemmeside fandt jeg følgende citat (med stavefejl og
det hele "Husk: Motercykler er desværre involveret i et stadig større
antal ulykker. Derfor er det vigtigt at tegne ulykkesforsikring, så du selv
er forsikret, hvis uheldet er ude."

Jeg er ikke uenig i, at det er fornuftigt at have en ulykkesforsikring. MEN!
at motorcykler skulle være involveret i et stadig større antal ulykker!
....... det kan jeg ikke få til at passer med min opfattelse af situationen.
Jeg mener at have læst/hørt, at der faktisk har været et fald i MC ulykker.

Derfor besøgte jeg også http://www.faerdselssikkerhed.dk som umiddelbart gav
mig følgende tal: Ulykkestal for Motorcykler (alle aldersgrupper):

År 1996
Uheld ialt 441
Dræbte 23
Tilskadekomne 425
Personskader ialt 448

År 1997
Uheld ialt 396
Dræbte 19
Tilskadekomne 390
Personskader ialt 409

År 1998
Uheld ialt 362
Dræbte 21
Tilskadekomne 334
Personskader ialt 355

År 1999
Uheld ialt 376
Dræbte 26
Tilskadekomne 378
Personskader ialt 404

År 2000
Uheld ialt 347
Dræbte 24
Tilskadekomne 322
Personskader ialt 346

Ovenstående tal viser jo, at antallet af uheld faktisk er faldet med 94 stk.
siden 1996. De andre tal er også positive, på nær antal dræbte som ikke er
faldet.

GF´s påstand er muligvis baseret på tallene for 2001 og det første halvår af
2002. Jeg kan dog ikke finde disse tal, sikkert fordi de endnu ikke er
offentliggjort.

Er der nogle af Jer, som har adgang til andre tal for antal ulykker som
motorcykler er involveret i? Jeg har sendt GF-forsikring en mail, hvori jeg
har inkluderet ovenstående tal. Jeg glæder mig til at høre deres forklaring.
Hvis de kan foregøgle, at der sker flere uheld, så har de jo en grund til at
forhøje priserne!!!

--
Med venlig hilsen/Yours sincerely
Henrik Nedergaard, Århus

Suzuki SV 650 SX - Yellow (AKA Frk. Solvej)
AROS MotorCykel Klub - http://www.amck.dk
AROS# 07, DMCN# 121, MCTC# 134504, DMC# 05779
IGroup for dk.fritid.motorcykel - http://www.dfm.igroups.dk

Fra : flemsus

Dato : 28-07-02 18:23

> [...]
>
> Suzuki SV 650 SX - Yellow (AKA Frk. Solvej)
> AROS MotorCykel Klub - http://www.amck.dk
> AROS# 07, DMCN# 121, MCTC# 134504, DMC# 05779

Når og hvis du får en forklaring hører vi så fra dig?
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 29-07-02 11:13

"flemsus" skrev i en meddelelse:
> Når og hvis du får en forklaring hører vi så fra dig?
> Mvh. Flemming Sørensen
---------------------

Yep!
Jeg skal nok vende tilbage, når/hvis jeg modtager et svar fra GF.

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 30-07-02 13:47

Nu har jeg modtaget svar fra GF-forsikring ang. min henvendelse til Dem. Jeg
har modtaget et pænt og (efter min mening) fyldestgørende svar, selvom jeg
ikke er 100% enig med Dem.

Selvom der ikke er noget "ubehageligt" i Deres svar, så har jeg alligevel
valgt at bringe det uden navns nævnelse. Jeg kender navnet på personen ...
det må være nok

"Tak for din interesse og din tilbagemelding mht. vores website. Når vi
skriver som vi gør på vores side med motorcykelforsikring (og også
knallertforsikring) er det fordi vi ihvertfald hos GF FORSIKRING kan
registrere et stigende antal skader med disse køretøjer indblandet. Vi har i
perioden 1992 til 2001 haft en stigning i tegningen af disse forsikringer på
ca. 30% medens antallet af anmeldte skader er mere end 4-doblet. Nu er det
jo heldigvis ikke alle skader, der er personskader, og heller ikke skader,
der bliver registreret hos Forsikringsoplysningen. Men det fortæller vel
lidt om, at der er behov for at gøre opmærksom på at man skal være
forsigtig.

En anden årsag til, at vi henleder opmærksomheden på netop ulykkesforsikring
er, at der i de fleste forsikringsselskaber hersker
specielle regler mht. dækning ved uheld som fører af motorcykel. De fleste
selskaber forlanger en væsentlig højere præmie for
ulykkesforsikring, når man er fører af motorcykel - har man ikke gjort
opmærksom på det ved tegningen, gives der nedsat erstatning. Det er der
desværre alt for mange der først bliver klar over, når uheldet er sket.

Hos GF FORSIKRING opkræver vi ikke ekstra præmie, men i vores
forsikringsbetingelser gør vi opmærksom på, at der kun ydes halv erstatning,
hvis ulykken sker som fører af motorcykel. Så en person, der fører
motorcykel, bør tegne en større forsikring for at få samme erstatning.

Dette er baggrunden for, at vi skrives som omtalt på vores hjemmeside. Det
er selvfølgelig glædeligt, at tallene fra Rådet for større
Færdselssikkerhed fortæller, at antallet af alvorlige ulykker er faldende,
men det er vel altid positivt at mane til forsigtighed. Tak for din
interesse."

Det forsikringstilbud jeg har modtaget fra GF er blandt de bedre. Jeg har
ikke papirerne ved mig netop nu, men jeg mener det var knap kr. 11000 for
TL1000S´eren. BTW så har jeg (kun) 5 års anciennitet.

--

Tidl. MC: Suzuki GSX400X Impulse
IGroup for dk.fritid.motorcykel - http://www.dfm.igroups.dk

Fra : mc-stup

Dato : 31-07-02 23:14

Toshido - AROS MotorCykel Klub skrev:

> [...]
> Færdselssikkerhed fortæller, at antallet af alvorlige ulykker er faldende,
> men det er vel altid positivt at mane til forsigtighed. Tak for din

Hej!

Det er jo et pænt svar, men egentlig lidt spøjst, da jeg fra den "gamle"
DMC-gruppe, der lige nu kører under GF netop har fået tilbagebetalt cirka 700
kr. i overskud. Så et eller andet sted halter svaret lidt. Nogen blandt
to/tre-hjulerne må da passe til nedgangen i statistikken og det skriver
han/hun jo da heller ikke noget om.....
Altså, at flere mc-er er indblandet siger jo ikke noget om udgiften for GF. De
kan jo i princippet alle være at dække for et fremmed selskab.
Men jeg HAR prøvet at få eksakte tal ud af selskaberne og de er som østers:
Lukkede og uspiselige....

Ååååhh, shit! Nu risikerer man en lang OT-tråd om mad....

Mvh

Stup
XS1100S, der spinder som en kat i denne sommervarme......

Fra : Per Michael Peen

Dato : 01-08-02 00:42

mc-stup skrev i meddelelsen <3D48613B.1D5108C5@get2net.dk>...
> [...]

>Mvh
>
>Stup
>XS1100S, der spinder som en kat i denne sommervarme......

Selvfølge gør du det. det skulde jo være så godt for potensen,

Michael Peen

Fra : Claus Rolsted

Dato : 01-08-02 17:03

"mc-stup" <mc-stup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo et pænt svar, men egentlig lidt spøjst, da jeg fra den "gamle"
> DMC-gruppe, der lige nu kører under GF netop (..)

Hej Stup,
Hvordan er det nu lige, det er med DMC-org-rabatten i GF... Er der en bestemt
procentrabat i fht. almindelige GF-priser, eller har de nogle individuelle
skalaer?

Jeg kunne ikke finde noget håndfast på de respektive hjemmesider...

--
mvh. Claus Rolsted - som også overvejer TopDK med MC Touringclub-rabat
Pt. Vespa ET2 - MC-teoriprøve bestået - På Køreteknisk Anlæg i morges - damn

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 02-08-02 07:12

"Claus Rolsted" skrev i en meddelelse:
> [...]
bestemt
> procentrabat i fht. almindelige GF-priser, eller har de nogle
----------------------------

Og har DMC stadig en aftale med GF som nye medlemmer kan tiltræde? I
DMC-bladet mindes jeg, at have læst om problemerne med at finde et nyt
forsikringsselskab, at lave en gruppeaftale med. Er dette nu faldet på
plads; eller hvorledes ligger landet?

Hvorledes lyder DMC-aftalen med GF? Eller er det ikke noget vi skal have
offentliggjort her på NG´en?
Da jeg havde kontakt med GF nævnte jeg nemlig ikke, at jeg var DMC
medlem (.... måske man skulle prøve igen)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 28-07-02 21:07

Og det skal sammenholdes med at bestanden af MC'er i samme periode er
vokset. Så hvis du regner det om i %, så bliver tallene endnu bedre. Men som
Susanne skriver, så har DMC beskrevet det i deres blad tidligere.
Forsikringsselskaber forsøger bare at score nogle flere kroner

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Bernhard

Dato : 28-07-02 21:44

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Forsikringsselskaber forsøger bare at score nogle flere kroner

> [...]
Generel forhøjes policen til det dobbelt, når man oplyser at man ejer og
kører MC. En af undtagelserne er TopDK!

Selvom jeg lige har fået et grimt brev i fredags fra dem, hvori de varsler
præmiestigning på 20%, giver jeg alligevel "kun" 1.565/år (engangsum 1,6
mill)

Mvh
Wheeler

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 28-07-02 21:51

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> Susanne skriver, så har DMC beskrevet det i deres blad tidligere.
> Forsikringsselskaber forsøger bare at score nogle flere kroner

Jeg har tidligere rejst emnet herinde idet jeg synes at vi betaler
uforholdsmæssigt meget i forsikring og at forsikringspriserne ikke ser ud
til at være faldet samtidigt med antallet af ulykker.

Det må være en sag for forbrugerstyrelsen. Det kan vel ikke være rigtigt at
MC-folket skal være med til at betale for alle øvert ulykkerne?

Hilsner,

Tony

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 28-07-02 22:46

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> wrote in message
> [...]
at
> MC-folket skal være med til at betale for alle øvert ulykkerne?

tjoo, det er jo et frit land, så forsikringsselskaberne må vel anvende deres
penge som de vil. Vil de opkræve høje mc priser for at kunne sælge en billig
hundeforsikring er det vel fair nok, på samme måde som et supermarked kan
sælge de franske hotdogs dyrt for at betale for et knaldtilbud på bleer.
Personligt synes jeg da det er møg irriterende, da jeg ikke har små børn og
godt kan lide franske hotdogs, men sådan er det jo
mvh
Anders O

Fra : Asger Steffensen

Dato : 28-07-02 23:11

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> MC-folket skal være med til at betale for alle øvert ulykkerne?

Nu kunne det jo tænkes at forsikringsselskabernes udgifter til erstatninger
på MC'er ikke kun har noget med antallet af ulykker at gøre. Hvis det nu
samtidig er blevet dyrere at reparere en skadet MC?
Tro mig, hvis der var penge i at sælge billige MC forsikringer skulle der
nok være et selskab der gjorde det. På den måde kunne de jo hurtigt sidde på
90% af markedet!
Så med mindre forsikringsbranchen er ét stort kartel, er det næppe
tilfældet.

Asger
ZX-10

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 29-07-02 13:08

Prøv at spørg Top, hvad de tjener mest på. En bilforsikring eller en
MC-forsikring. For nogle år siden da jeg skulle finde et selskab var der
vist en sælger der snakkede lidt for meget. Han synes selv at priserne var
for høje, især hvis man sammenlignede dækningsbidrag (hedder det sådan, når
vi snakker forsikring??) mellem biler og MC'er. Om det stadig er sådan ved
jeg ikke. Men han har nok ret, jeg fandt en noget billigere forsikring på
det tidspunkt. Jeg tror selv at konkurrencen er for lille. Og der er for få
penge at tjene for de store og det er vel også derfor at flere af de små (og
loklale) så småt er begyndt at forsikre MC'er til fornuftige priser.

--
Mvh.
Henrik (som mener at MCTC burde kunne få en langt bedre aftale med de ca.

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 29-07-02 14:03

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" skrev i en meddelelse:
som mener at MCTC burde kunne få en langt bedre aftale med de ca.
> 25.000 medlemmer de har, hmrff
--------------------------

SÅDAN! Nielsen! Jeg er enig. Måske var det noget med en bestyrelsesplads i
MCTC?
Vi andre MC´ister kunne bruge dine kræfter i det "organ", fremfor det organ
du plejer at lægge kræfterne i

OT: Håber I havde en dejlig MC-ferie i det høje nord. Vi savnede Jer på
Toppen. Vi måtte drukne vores sorg i Øl, Smirnoff Ice og kraftig
appelsinjuice.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-07-02 17:11

Toshido - AROS MotorCykel Klub wrote:

> Vi andre MC´ister kunne bruge dine kræfter i det "organ", fremfor det
> organ du plejer at lægge kræfterne i

*grill*

> OT: Håber I havde en dejlig MC-ferie i det høje nord. Vi savnede Jer på
> Toppen. Vi måtte drukne vores sorg i Øl, Smirnoff Ice og kraftig
> appelsinjuice.

Jep, man skaulle vist også tro at jeg havde nogle kraftige sorger at drukne
deroppe ...det var dog ikke tilfældet
I øvrigt ganske imponerende at vi rundede 5300 mc'er
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 29-07-02 21:44

Ja, vi havde en forrygende tur. Nok den bedste jeg har haft til dato. Men
til næste år går det syd over igen, til lidt mere sol

Så man kan jo satse på Skagen til næste år.

Hvad er det egentlig du overvejer at købe ??

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 30-07-02 06:55

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" skrev i en meddelelse:
> Hvad er det egentlig du overvejer at købe ??
------------------------

Som jeg skrev i toppen af denne tråd "Jeg overvejer at købe en større MC".
Hvad er større end en GoldWing!!!
MEN! jeg er endnu ikke blevet bedstefar, så jeg holder mig til en TL1000S.
Det må være den naturlige afløser efter min SV650S´er. TL1000R er der for
meget plastik på, efter min smag

Men nu får vi se om jeg skifter netop nu. Forsikringsselskaberne mener
åbenbart ikke, at jeg skal skifte. De kræver mellem kr. 11000-22000 for en
kasko. Måske er det kun mig, det syntes jeg er meget at skulle betale for en
forsikring!!! ;o(

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 30-07-02 10:51

> [...]
> kasko. Måske er det kun mig, det syntes jeg er meget at skulle betale for

Personligt har jeg valgt at tro på, at jeg kører bedre end gennemsnittet (
, og at det derfor ikke kan betale sig for mig at have kasko. Der
resterer så blot at sørge for, at cyklen ikke bliver stjålet. Selvfølgelig
kan man være uheldig og vælte eller blive involveret i et uheld, men behøver
ens cykel ikke nødvendigvis se 100% ud som ny igen bagefter (uoriginal
plastic + ridser accepteres) tror jeg de fleste skader kan repareres for
overskuelige summer.

Mvh
Anders O, cb500, der regner med stadig kun at have ansvar når der skal købes
en 600 cc maskine i 100+k klassen til næste sæson.

Fra : Armand

Dato : 29-07-02 16:04

> [...]
rigtigt at
> MC-folket skal være med til at betale for alle øvert ulykkerne?

Jeg tror nu at selskabernes kalkulationer er ud fra egne udgifter og
ikke den almene statistik, og derfor foruden ØV'ert-skader :-/

Men derudover er billedet velsagtens som for bilforsikringerne:
Hver forår tudes man ørerne fulde af at det har været en dyr vinter -
Enten fordi det har været snefyldt og glat, eller også fordi det har
være en vejbanemæssigt fin vinter, hvorfor forekommende skader er sket
ved større hastighed!
Det er ikke til at beslutte om man skal grine eller græde :-|

--
Armand.

Fra : SLP/JM

Dato : 28-07-02 15:00

"Toshido - AROS MotorCykel Klub" <henriknedergaard(fjern dette)@hotmail.com>
skrev > Er der nogle af Jer, som har adgang til andre tal for antal ulykker
som
> motorcykler er involveret i?

Så vidt jeg husker, har DMC på et tidspunkt i deres blad skrevet om, at
uheld med EU-scootere var slået sammen med mc-uheld, hvilket forvrængede
billedet.

Jeg har desværre ikke selv gemt deres blade, og der står ikke noget om lige
præcis den sag på deres hjemmeside, men måske en mail til DMC kunne hjælpe
til at kaste lys over sagen?

Susanne

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 28-07-02 15:21

"SLP/JM" <Madcat@c.dk> wrote in message news:ai0tgp$c8e$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Så vidt jeg husker, har DMC på et tidspunkt i deres blad skrevet om, at
> uheld med EU-scootere var slået sammen med mc-uheld, hvilket forvrængede

det er ikke så underligt hvis det forvrænger billedet. Her hvor jeg bor er
den mest udbredte kørsel med 45 scooter tre drenge på samme knallert, uden
hjelm, der kører over for rødt.
mvh
Anders O