Lapning af bagdæk
Fra : Henrik Borré

Dato : 28-07-02 10:04

Hej NG

Jeg har været så uheldig at køre et søm i bagdækket på min Bandit. Hullet -
set udvendigt fra - er ca. 2x4 mm, men skaderne på karkasse m.m. er mig
ukendte! Min tvivl er nu, hvordan mulighederne er for at lappe et MC-dæk.
Jeg ved, at det kan gøres "rigtigt" på bil med vulkaniseringsgummi på en
dorn, der skubbes i hullet og herefter trækkes ud. Men på MC...? Dækket har
kun gået 2000 km, så det er for tidligt at skifte, men mindre en lapning vil
være uforsvarlig.

Mvh.

Henrik Borré

Fra : Michael Kristensen

Dato : 28-07-02 10:24

Der er folk, der aldrig kunne finde på at lappe et punkteret dæk, og så er
der dem, der gør det, hvis hullet ikke ser ud til at være ret stort.

Forskellen på de to type mennesker er hvor glad de er for livet.........

-Michael Kristensen sv650s

Fra : Armand

Dato : 28-07-02 12:08

Michael Kristensen <mbk112@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> der dem, der gør det, hvis hullet ikke ser ud til at være ret stort.
> Forskellen på de to type mennesker er hvor glad de er for

Mnjaeeh :-/

Snarere hvor tungt de tager alskens udtalelser imod lapning!
Jeg ved at bl.a. i Tyskland er lapning af dæk forbudt - Dette er alene
ud fra risikoen ved at fortsætte med at køre i årevis med en skade der
giver passage af vand/luft (= rust) ind til et givent stålradial-bælte.
Alene deri det med stål-bæltet tror jeg at reglen er ved at være
forældet, derved at alternative fibre må være ved at overtage markedet,
og til motorcykler har det aldrig eksisteret. Men også omkring den tid
man efterfølgende vil kunne køre med en lapning, er et mc-dæk, og ikke
mindst et bagdæk, helt udenfor sammenligning!

En ordentlig lapning af et slangeløst dæk, foregår v.h.a. en større lap
med en "navlestreng" på, og den monteres indefra og ud ved at stikke
strengen igennem hullet!
Ved en sådan lapning er der ingen mulighed for senere udslyngning af
lappen, hvilket man kán forestille sig at en udefra isat prop ville
kunne, og skulle der opstå en læk p.g.a. dårligt udført arbejde, er det
stadig en sivepunktering á den som sømmet allerede har forårsaget
(slangeløse dæk eksploderer ikke - Det er slangen der som en ballon
taber luft på et øjeblik (á: "eksplosion") når den punkteres!)!

--
Armand.

Fra : Dan Eckberg

Dato : 29-07-02 15:51

Jeg fik et søm i mit "nye" bagdæk allerede efter 1500km og jeg havde
vitterligt ikke pengene til at få sat et nyt bagdæk på...

Jeg spurgte om det var muligt at lappe hullet, men eftersom det sad langt
ude i siden af dækket, ville mekanikeren ikke sætte en såkaldt
mushroom/svamp i (altså sådan en gummifidus man hiver ud fra indersiden af
dækket) men derimod en slange (!!!) ...Jeg var ellers blevet advaret meget i
mod det men da det viste sig at koste 177,- at få sat en slange i og få
mulighed for at slide dækket lidt mere tog jeg i mod tilbuddet...

Jeg fik dog at vide at jeg (citat) "skal ikke køre til Østrig og tilbage
igen med fuld oppakning og madammen bagpå, for det kan det sq ik' holde til
!"....
Det måtte jeg jo ta' til efterretning og nøjedes med at køre til Sverige
(uden madamme og oppakning)

Jeg har nu kørt ca 4000km med slange i bagdækket og det synes at fungere
ganske fint :)
....også ved over 200km/t (på autobahn naturligvis) ;)

Så det er nok mest et spørgsmål om hvor "øm" du er mht. "lappeløsninger"...

PS: Hvorfor er det altid bagdækket man punkterer på !?!

Mvh
Dan
SV650S - nu med slange !

Fra : Dan Eckberg

Dato : 29-07-02 16:01

Hov forresten... glemte lige at sige at hvis hullet i selve dækket er småt
nok til at luften kun vil sive langsomt ud så kan man være meget sikker på
at HVIS slangen skulle briste på et tidspunkt så vil luften stadigvæk være
holdt inde af dækket og vil kun langsomt sive ud gennem det oprindelige
hul...

Jeg tror dog ikke at det er smart at lægge slange i et dæk hvor hullet er
for stort...

Måske kan man optille en slags "prioriterings-liste"
1. Helst et nyt dæk !!!
2. ellers, en lap i dækket...
3. Sidste udvej: en slange i dækket hvis en lap ikke kan lade sig gøre...

Man kan så selv gøre op hvor man langt man vil gå (og hvor meget ens
økonomi/psyke/helbredsangst/(paranoia ?) tillader)

Mvh
Dan (som sikkert snart bli'r flamet af nyt-dæk-omgående-entusiaster med for
mange penge ))

Fra : Armand

Dato : 29-07-02 16:41

Dan Eckberg <dte@mail.dk> skrev i en
> [...]
stadigvæk
> være holdt inde af dækket og vil kun langsomt sive ud gennem det

Nix!

Du har overset at den lufttætte ventil skal skæres af for at slangens
ventil kan stikkes igennem :-|
Borungen til en slangeløs-ventil er endog større end den "gamle" boring
til slange-ventilen, så vær sikker på at slangen sagtens kan risikere at
"eksplodere", og derved har du jo sat digselv tilbage til engang før '80
hvor CX 500 var den første model med slangeløse dæk!!

Vær forøvrigt opmærksom på om dækket er beregnet til eftermontering af
slange også (noget med coatingen af indersiden) så ikke at den
eksploderer alene p.g.a. friktionen imellem slangen og karkassen

--
Armand.

Fra : Dan Eckberg

Dato : 30-07-02 01:52

> [...]
> slange også (noget med coatingen af indersiden) så ikke at den
> eksploderer alene p.g.a. friktionen imellem slangen og karkassen

Ok, det var vist lige et af de guldkorn man hellere må tage til efterretning
! ...og du har ganske ret ! Der hvor ventilen kommer ud af fælgen kan man
nemt "rykke" i ventilen og vippe den fra side til side, ergo må der kunne
slippe meget luft ud MEGET hurtigt...

Endvidere har jeg vidst fra starten at dækket KUN er lavet til slangeløs
brug (Metzeler MZ4 (eller noget i den stil...))... Og ja, min mekaniker
nævnte da også at indersiden af dækket med tiden vil gnave hul i slangen...

Hmmm... nu tør jeg sq da ikke køre mere ! :o/

Måske man skulle få lavet nogle gode kogere og så få brændt det dæk af i en
fart så man kan få nogle friske sutter på

Jeg takker for oplysningerne og vil selvfølgelig også på baggrund af dette
klart anbefale Henrik Borré at få sig et nyt dæk med det samme !

Fra : Henrik Borré

Dato : 15-08-02 17:23

Hej NG

Som det kan læses tidligere i denne tråd kørte jeg for nogen tid siden et
søm i mit bagdæk.

Det viste sig at være nødvendigt, at skifte dækket, da:
- Hullet sad mere en 25% af dækkets bredde fra dækkets midte
- Sømmet var gået meget "skævt/skråt" igennem karkassen

Jeg fik en god snak med min MC-mekaniker hos Fa. MotoSport omkring dæk og
muligheden for lapning, og ville lige dele ovenstående info med Jer.

Hilsner

Henrik Borré