rhododendron
Fra : AEK

Dato : 29-07-02 19:18

Hejsa !

Jeg er flyttet og har overtaget en have.
Der er en rhododendron. Den skal flyttes til et andet sted i haven.

Mit spørgsmål lyder ( Jeg er total ny indenfor haver ) :
Den er meget høj. Jeg vil gerne have den beskåret. Det jeg skærer af, vil
jeg gerne have sat et andet sted i haven.
MEN , hvordan får jeg den den til at slå rod, for den kan vel ikke bare
puttes i jorden.....?

På forhånd TAK.

Venlig hilsen
En nybegynder Anya.

Denne mail er chekket af NAV2002 .

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 29-07-02 20:08

AEK <5678@jubiipost.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ai40rs$115fmf$1@ID-119019.news.dfncis.de...
> [...]
> jeg gerne have sat et andet sted i haven.
> MEN , hvordan får jeg den den til at slå rod, for den kan vel ikke bare

Nej det kan den ikke. Rhododendron formeres ved nedkrogning, dvs. at de
nederste grene fra en en Rhododendron graver du ned i jorden, spidsen af
planten lader du stikke op over jorden og mens grenen er i jorden og endnu
modtager næring fra moderplanten, vil den med tiden udvikle et rodnet.
Sidste efterår prøvede jeg denne metode og forventer, at der er
tilstrækkeligt rodnet til, at 4 nye planter kan udplantes til marts. Så mine
erfaringer med denne metode er endnu sparsomme.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : AEK

Dato : 29-07-02 20:38

Hej Erik !

Jeg takker mange gange for din hjælp - det bliver afprøvet i morgen.

/ Anya.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-07-02 22:43

AEK wrote:

> [...]
> jeg gerne have sat et andet sted i haven.
> MEN , hvordan får jeg den den til at slå rod, for den kan vel ikke bare

Hvis du skære store armslange grene af og grave dem ned,
så der kun er få blade over jorden, så har du en ny plante.