bålplads m.m.
Fra : Henrik H

Dato : 29-07-02 15:03

I mit sommerhus skal jeg til at anlægge en god bålplads. Er der nogle
der har erfaringer emd dette. Hvilke materialer skal jeg bruge i
bunden og er der nogle der har kreative idéer til en bålplads.

Jeg har også i tankerne at lave en terasse i græsplænen med træskiver.
Skærer nogle skiver af nogle fældede træer og banke dem lidt ned i
noget sand og komme sand på og derefter stampe det. Er der ligeledes
nogle som har erfaing med et sådan projekt.

En sidste ting. Hvordan formerer man Sommerfuglebusk sam Perricum??

MVH

Henrik

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-07-02 15:36

Henrik H <hansehen@mail.tele.dk> writes:

> I mit sommerhus skal jeg til at anlægge en god bålplads. Er der nogle
> der har erfaringer emd dette. Hvilke materialer skal jeg bruge i
> bunden og er der nogle der har kreative idéer til en bålplads.

En bålplads er også en rigtig god ide. Vores bålpladser har vi lavet
ved at grave græstørv op så det passer med bålpladsens omkreds. På
kanten har vi så lagt sten, ca. 15 cm i diameter. De må absolut IKKE
være flint, det sprænger nemlig, og en flinteflis kan være
livsfarlig. Der er ikke lagt noget i bunden, med tiden skal der måske
endda fjernes aske, men normalt forsvinder det de dage der regner.

Man skal være forsigtig med omgivelserne. Hvis sommerhuset ligger i et
tørt område skal man passe godt på at der ikke går ild i græsset
udenom. En fejl mange "nybegyndere" gør er at de lave et helt
Skt. Hansbål hver gang de skal have ild i bålpladsen. Når først der er
gang i bålet er et par brændeknuder rigeligt til at bage snobrød,
holde varmen og alm. madlavning.

Jeg har lige lagt et par billede af vores "hoved"bålplads online, så kan du
se hvordan vi har gjort det. Det er mine forældre og min hund på
billederne. Når jeg ser på dem, så er det lige før jeg får lyst til at
tage hjem på besøg.

http://www.trinekc.dk/Baal/

Held og lykke med projektet. Bare spørg igen hvis der er noget du er i
tvivl om.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Jeannette

Dato : 29-07-02 23:13

"Henrik H" skrev

> I mit sommerhus skal jeg til at anlægge en god bålplads. Er der nogle
> der har erfaringer emd dette. Hvilke materialer skal jeg bruge i
> bunden og er der nogle der har kreative idéer til en bålplads.

Først vil jeg nok gøre op, hvad bålet skal bruges til.
Er der små børn i nærheden? Måske skulle bålet så op og stå på en
cenemtklods, sådan de ikke falder ned over det?
Skal det ligge fjernest huset eller midt på græsplænen? ( Der er nogle
regler, der er vigtige at overholde. Noget med 10,5 meter eller sådan noget
væk fra bebyggelse, og endnu længere, hvis det er stråtægt. Det er lidt
forskelligt fra kommune til kommune).

Den hurtigste og billigste måde, er nok at grave et hul i jorden, ca. 20-25
cm ned.Siderne forer man så med mursten eller endnu bedre ( og vidst også
dyrere) molersten, ( mo-ler) som holder på varmen. Det er også den slags
sten, som man kan bruge til udendørs ovne.

Bålet må ikke fylde hele firkanten ud, da der skal kunne komme luft ind
under, men da vi lavede bål sidst, gravde vi et hul der var 40x50 cm i
omkreds, og der kunne vi snildt side 6 mennesker ved.

Det er fedt at lave bål og opholde sig ude, og det kræver faktisk slet ikke
så meget, som mange forventer. Tre sten oven på hinanden i hver side af
bålet, og en rist hen over, så kan man både bage på rist, riste pølse og
stille en gryde. Og både gryde og ovnrist fåes til meget billige penge i en
genbrugshandel.

> [...]
> noget sand og komme sand på og derefter stampe det. Er der ligeledes
> nogle som har erfaing med et sådan projekt.

Desværre, ikke mig. Men det lyder da spændende, og gad da godt se e par
billeder af den, når den er færdig

Jeannette

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-07-02 16:55

"Henrik H" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> I mit sommerhus skal jeg til at anlægge en god bålplads. Er der nogle
> der har erfaringer emd dette. Hvilke materialer skal jeg bruge i
> bunden og er der nogle der har kreative idéer til en bålplads.

Vi har gravet et hul på 20-30 cm i dybden, lagt pæne mursten i kanten og
derefter fyldt op med strandsand (minder faktisk meget om en sandkasse).
Nå vi så laver bål, graver vi lidt ud i sandet, og laver en "vold" rundt
om bålet. Da sandet er godt til at holde på varmen, er der hurtigt blus
på og et par knuder kan lægge længe og være helt hvid/rødglødende.

- Martin

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 06-08-02 09:01

"Henrik H" <hansehen@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> der har erfaringer emd dette. Hvilke materialer skal jeg bruge i
> bunden og er der nogle der har kreative idéer til en bålplads.

Jeg har lagt en omvendt firkantet "paraply form" i jorden af almindelige
mursten uden fugning.

Jeg tror den er ca 1,2m * 1,2m. og der er vel 5/10 centimeters forskel i
højde på midten og yderst.

Den yderste ring er lavet af en mursten på lang op på langs. Så er det
nemmere at holde græs nede
med en kantklipper.

Det virker fint og alle mursten er hele endnu, og der nemt at skovle aske
mm. væk igen..

Men jeg kan da se at jeg skal have lavet et jern stativ som det Trine Kornum
Christiansen viser på sin hjemmeside..

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Keld Nygaard

Dato : 06-08-02 09:44

> I mit sommerhus skal jeg til at anlægge en god bålplads. Er der nogle
> der har erfaringer emd dette. Hvilke materialer skal jeg bruge i
> bunden og er der nogle der har kreative idéer til en bålplads.

Når man anlægger en bålplads, så er den hyppigste fejl enten at man laver
bålet for lille, eller at det bliver for stort. Laver du det 60 cm i
diameter, så passer det fint til at grille en pølse på, men hvis du har
behov for at sidde en 6-7 personer om bålet, så bliver det for lille.

Jeg har lavet en bålplads a-la vikingemodellen. Jeg har gravet lavet et
ovalt (skibsformet) hul på ca. 90x160 cm, 5 cm dybt. Rundt langs kanten har
jeg gravet den lidt dybere (ca. 10-15 cm). I renden rundt langs kanten har
jeg så sat en ring af marksten i en god størrelse (Dem kan du sikkert få for
en kold øl ved at holde ind på en hvilken som helst bondegård eller
byggeplads).

Det smarte ved bålet er, at skal man kun bruge et lille bål, så laver man
det bare ude i "spidsen" af ovalen, og alle sidder tæt ved bålet. Er der
mange der skal sidde der, så laver man bare ild over det hele...

Skal man bruge gløder i lang tid - f.eks. hvis man skal grille en hel dag,
så har man bål i den ene ende af ildstedet, og når det er blevet til gløder,
så trækker man dem over i den anden ende af ildstedet, hvor man griller...

mvh
Keld Nygaard.