[Drivhus] Hvor varmt skal/bør der være?
Fra : M@rk

Dato : 29-07-02 12:36

Hej alle,

i vores kære drivhus er vi begyndt, at udsætte nogle planter som vi har
haft stående i vores havestue.

Drivhuset er forsynet med 4 vinduer der kan åbne og på disse er der
monteret nogle "Ventomax" vinduesåbnere ............

Men, hvornår skal disse vinduer åbne - er der en tommelfingerregel for,
hvor varmt der skal/bør være i et drivhus?

Alt i alt, så er det vel justeret af, hvad man har i drivhuset - men der
må vel findes så'n en god begynder-mellem-temperatur?!

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 29-07-02 20:10

M@rk <unknown@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:CChFPYANBG+N8r+bPvgvcH3Fd0ys@4ax.com...
> [...]
>
> Alt i alt, så er det vel justeret af, hvad man har i drivhuset - men der
> må vel findes så'n en god begynder-mellem-temperatur?!

Jeg stræber efter en dagstemperatur på omkring 20 til 25 grader, og en
nattemperatur på omrking 12 til 15 grader.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Giro

Dato : 29-07-02 21:39

i vores kære drivhus er vi begyndt, at udsætte nogle planter som vi har
> haft stående i vores havestue.

Er det ikke lidt sent ?? Der er formentlig ikke så meget sæson tilbage ? Men
selvfølgeliv ved man aldrig her i DK.

> [...]
>
> Men, hvornår skal disse vinduer åbne - er der en tommelfingerregel for,
> hvor varmt der skal/bør være i et drivhus?

Jeg er ikke teknisk/faglig ekspert, men har mange års erfaring.
Du kan stort set ikke få vinduerne til at åbne hurtigt nok når solen skinner
på drivhuset. Gå derind, og du vil selv kunne mærke, at vinduerne bør åbnes,

Der er mange andre faktorer end kun temperaturen, som skal medindregnes, f.
eks. fugtigheden i både jord og luft, men hellere dog for tidligt end for
sent.

For der er jo altså også andre forhold, som spiller ind: F. eks
svampeangreb, som ofte skyldes for varm og for fugtig luft, eller meldug,
som normalt kommer ved for tør og varm luft.

For slet ikke at tale om spindemider ........Eller Gammaugler ,
eller........

Så helt så enkelt er det ikke.

Jeg har altid fulgt min intuition, og nogle gange er det gået forrygende
godt, andre gange er det gået i kage.

Ikke noget særlig professionelt svar, men i hvert fald i overensstemmelse
med virkeligheden.

Mvh

Bo

Fra : M@rk

Dato : 30-07-02 08:19

Mon, 29 Jul 2002 22:39:28 +0200, berigede "Giro" <Please@nospam.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Er det ikke lidt sent ?? Der er formentlig ikke så meget sæson tilbage ? Men
>selvfølgeliv ved man aldrig her i DK.

Jo, det er sikkert for sent - men alt andet end lige, så må planterne
have det bedre i drivhuset end i havestuen )

>Ikke noget særlig professionelt svar, men i hvert fald i overensstemmelse
>med virkeligheden.

Glimrende - det er præcis dét, som jeg kan bruge

/Mark