Skovrejsning.
Fra : Jens Petersen

Dato : 28-07-02 13:30

Hej.

Jeg har besluttet at haven skal plantes til med træer i stedet for
bare at være en græsørken.

Jeg har derfor lavet en liste med 'hjemmehørende' træer og buske,
altså noget som naturligt vokser i danmark.

Hvor køber man sådanne træer og buske, nogen af dem kommer af sig selv
og andre kan man få fra bekendtes haver, men er der en planteskole i
hovedstadsområdet der udmærker sig ved at gøre det i hjemmehørende
arter?

--
Jens

All Taglines Currently Busy ... Please Try Again Later.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-07-02 14:29

Jens Petersen wrote:

> [...]
> og andre kan man få fra bekendtes haver, men er der en planteskole i
> hovedstadsområdet der udmærker sig ved at gøre det i hjemmehørende

Det er en dum ide at plante stort voksende træer i haven,
og fornyeligt indførte arter kan godt være bedre end de
'hjemmehørende' da der kun er gået 10.500 år siden at istiden sluttede,
så mange klimatisk 'hjemmehørende' arter er ikke nået at komme her til.

De gamle Poulsen roser er 'hjemmehørende'
da de er lavet på friland her i landet.
Men hvorfor fræser du ikke bare græsset op?
Til næste år så mylder det op med fugle- og vind-spredte planter.

Fra : Jens Petersen

Dato : 28-07-02 15:12

On Sun, 28 Jul 2002 15:29:00 +0200, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Det er en dum ide at plante stort voksende træer i haven,

Tænk, det synes jeg ikke.
I øvrigt bliver træerne ikke 30 meter høje på et øjeblik, hvis en eg
om 40 år skulle skygge lidt for naboens drivhus er det jo bare at
skære det op til brænde. ( træet - ikke drivhuset

>og fornyeligt indførte arter kan godt være bedre end de
>'hjemmehørende' da der kun er gået 10.500 år siden at istiden sluttede,
>så mange klimatisk 'hjemmehørende' arter er ikke nået at komme her til.

Bedre til hvad? Ideen er at jeg vil have noget pænt og robust i haven.
Hvis en art har klaret sig i danmark i 5000+ år, så overlever den nok
også mig. ( i øvrigt går jorden under om 17 år )

>De gamle Poulsen roser er 'hjemmehørende'
>da de er lavet på friland her i landet.
>Men hvorfor fræser du ikke bare græsset op?
>Til næste år så mylder det op med fugle- og vind-spredte planter.

Det gør det allerede, men det er mest kvik og sådan noget. Dog er der
kommet en vortebirk tilløbende, den groede et års tid i en sprække i
plankeværket og var 10 cm høj.
Efter at jeg satte den i en potte i foråret er den blevet 50 cm i
løbet af sommeren.

--
Jens

Ahm Sitin an Wachin Der Blinkenleitz und drinking tooo mooch.

Fra : Helle Skoett

Dato : 28-07-02 16:54

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Hej Jens
jeg har et par skønne unge ege i min have, og de kvittere hvert år med et
utal af "børn". Desuden har vi birketræer i børnestørrelse og lidt andet.
Dem må du gerne få - jeg bor i Hørsholm-området...

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : Jens Petersen

Dato : 28-07-02 18:33

On Sun, 28 Jul 2002 17:53:59 +0200, "Helle Skoett"
<Helle.Skoettvaek@bt.dk> wrote:

> [...]
>utal af "børn". Desuden har vi birketræer i børnestørrelse og lidt andet.
>Dem må du gerne få - jeg bor i Hørsholm-området...

Det lyder godt, er det i orden at jeg kontakter dig i løbet af
efteråret?

--
Jens

As I was saying, I hate it when people don't finish their

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-07-02 20:53

Jens Petersen wrote:

> [...]
> om 40 år skulle skygge lidt for naboens drivhus er det jo bare at
> skære det op til brænde. ( træet - ikke drivhuset

Birk er meget huriger, på 12år så giver den problemer.

> Bedre til hvad? Ideen er at jeg vil have noget pænt og robust i haven.
> Hvis en art har klaret sig i danmark i 5000+ år, så overlever den nok
> også mig. ( i øvrigt går jorden under om 17 år )
Danmarks klima var meget varmere for 5000år siden

> [...]
> plankeværket og var 10 cm høj.
> Efter at jeg satte den i en potte i foråret er den blevet 50 cm i

Hvis du sår birken nu så kan den nå at blive 30cm i år.

Fra : Jens Petersen

Dato : 28-07-02 22:42

On Sun, 28 Jul 2002 21:52:45 +0200, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Birk er meget huriger, på 12år så giver den problemer.

Det afhænger jo nok af hvor jeg planter den, jeg har da tænkt mig at
plscere træerne så de ikke foreløbig kommer til at genere naboer,
vejfarende og flytrafik.

>Hvis du sår birken nu så kan den nå at blive 30cm i år.

Men da den groede i plankeværket blev den kun 10 cm på et år, egentlig
var det en bonsai-birk

--
Jens

89.6of all statistics are wrong.