Katoffel opbevaring
Fra : Nyberg

Dato : 28-07-02 11:53

Hej

Jeg her en del katoffler rækker men hvordan opbevare man dem kan man klippe
toppen af og lade dem blive i jorden eller skal de graves op.
hvis de skal op hvor er det så best af lige dem?.

for de har nu en pæn størløse og vi har da også spiste en del af dem.

MVH

René

Fra : up

Dato : 28-07-02 13:48

"Nyberg" <Nyberg@T-Online.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis de skal op hvor er det så best af lige dem?.
>
> for de har nu en pæn størløse og vi har da også spiste en del af dem.

Hej René. Mig bekendt er det bedst at lade dem "modne" i jorden til det
grønne begynder at visne ned. Måske er det afhængigt af sorterne, om det er
tidlige eller sene typer, evt. også af vejret, hvis det regner meget kan der
måske udvikles svamp. Bønderne tager jo kartofler op i oktober mener jeg,
"kartoffelferie" du ved.

Mine egne kartofler har ikke mere top tilbage, dem har dræbersneglene ædt,
så det er en anden sag. Generelt kan man vist sige at kartofler skal
opbevares:

mørkt, så de ikke bliver grønne (udvikler Solanin, som gør dem
giftige),
køligt men frostfrit og
ventileret, så der ikke er fugtigt.

Mvh up - havedyrker til husbehov, og i skarp konkurrence med dræbersneglene,
som tager mere og mere over

Fra : Nyberg

Dato : 28-07-02 15:36

Hej
Tak for svaret.

Min katoffle toppe er også visne ned men jeg ved ikke af vilke grund ( kan
det væer for maget vand ).
ellers er de god nå man graver dem op.
Grunde til af de er helt finde nu er af jeg bor i syd tyskland så vi her en
del mer varme og det kommer før i dag 34,5 C pueeee.

MVH

Rene

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-07-02 21:06

up skrev:

> Hej René. Mig bekendt er det bedst at lade dem "modne" i jorden til det
> grønne begynder at visne ned.

Med mindre de visner pga. kartoffelskimmel. Her er det bedst at fjerne
toppen ved et begyndende angreb, da man derved ikke risikerer, at knoldene
inficeres.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Astrid nielsen

Dato : 30-07-02 22:25

Lige nu visner kartoffeltoppene vist overalt pgs kartoffelskimmel. Klip
hurtigst muligt toppene af og fjern dem fra kartoffelstykket så du undgår
smittespredning til knoldene.
Så skal du bare lade knoldene blive i jorden længe endnu. De er slet ikke
modne til opbevaring over jorden endnu. Der vil selvfølgelig komme en del
ukrudt på stykket når jorden således er bar, men det må du leve med.
Kartoflerne er ligeglade.

Venlig hilsen
Astrid Vest