Blommetræ
Fra : Lasse

Dato : 27-07-02 22:32

Hej NG

håber der er en der kan hjælpe

havde et godt, stort blommetræ som desværre væltede i en storm , det
knækkede helt nede ved roden.Jeg fjernede det så men lod roden være og nu
har det skudt igen, men det ligner mest af alt en busk.Hvad gør jeg for at
få det til et træ igen, klipper jeg det så der kun er en gren tilbage???
eller kan det overhovedet betale sig, mon det nogen sinde vil komme til at
blive et træ igen og give frugter ??
På forhånd tak
MVH Lasse

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 28-07-02 00:01

> havde et godt, stort blommetræ som desværre væltede i en storm , det
> knækkede helt nede ved roden.Jeg fjernede det så men lod roden være og nu
> har det skudt igen, men det ligner mest af alt en busk.

Hvis den har skudt fra roden, så er det formodentlig mirabel (også kaldet
kirsebærblomme eller myrobalan) der er kommet op, idet de fleste blommer er
podet på mirabel. Mirabel kan kendes fra blomme ved at årsskudenes grene er
glatte (dvs. uden hår) samt grønne på undersiden og rødlige på oversiden.
Hvis du vil beholde den, så tynd ud til en eller to hovedgrene og lad dem så
passe sig selv i nogle år.

mvh.
Knud Flensted