Anbefaling af blommetræ
Fra : Jim Andersen

Dato : 26-07-02 13:11

Hej,

Jeg skal have et blommetræ. Tænkte at det kunne være smart med et af den
slags der er podet med flere sorter på.

Hvilke kan anbefales ?

Der SKAL være sveskeblommer på, af den slags vi spiste som børn. Er der kun
"den goe gamle slags" (hvad hedder den) eller er der nye "spændende"
udenlandske gensplejsede sveskeblommer ?

Hvor køber man dem, altså hvor har de et vist udvalg, eller får alle landets
planteskoler deres træer fra den samme leverandør ? Alle dem jeg har besøgt
siger at de ikke har flere, men at de får til september. Kan de købes på
nettet ?

Hvor kan man smage de forskellige blommer ? Jeg tænker her på f.eks Pometet
ved Tåstrup. Har de også blommer ? Er der flere af den slags steder her i
landet ?

mvh
Jim Andersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-07-02 16:11

On Fri, 26 Jul 2002 14:10:40 +0200, "Jim Andersen"
<jim@officeconsult.dk> wrote:

>Jeg skal have et blommetræ. Tænkte at det kunne være smart med et af den
>slags der er podet med flere sorter på.
>
>Hvilke kan anbefales ?

Personligt ville jeg holde mig fra træer med flere sorter på. Så hellere
plante 2 eller 3 træer, men selvfølgelig, er pladsen ikke til det...

>Der SKAL være sveskeblommer på, af den slags vi spiste som børn. Er der kun
>"den goe gamle slags" (hvad hedder den) eller er der nye "spændende"
>udenlandske gensplejsede sveskeblommer ?

Der er en som hedder Italiensk Svedske, den er ret almindelig.
Gensplejsede sorter finder du heldigvis ikke i det danske sortiment.

Sjovt nok er det altid sådan med 'som vi havde da jeg var barn' at dem
kan man aldrig få.... Om folk så kan huske sortsnavnet på barndommens
træ, og man finder et som er magen til, så påstår de hårdnakket at de
ikke er ens, og at <indsæt sortsnavn efter eget valg> er ændret så den
ikke er den samme som for mange år siden.

Nå, det var et sidespring

> [...]
>siger at de ikke har flere, men at de får til september. Kan de købes på

Der er flere producenter af frugttræer her i landet, så alle
planteskoler får ikke deres træer samme sted fra. Som du fik at vide, så
kommer der nye forsyninger til plantecenteret i starten af september. Og
du gør dig selv en tjeneste ved at vente til den tid med at plante. Det
eneste du vil få ud af at sætte træet nu er at du skal slæbe vand til
når nu vi får sommer her i næste uge

Men når det så er sagt, så kan du sikkert være heldig at en eller anden
planteskole har et stående som de ikke fik solgt i foråret.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-07-02 10:27

> On Fri, 26 Jul 2002 14:10:40 +0200, "Jim Andersen"
> <jim@officeconsult.dk> wrote:
>

> Personligt ville jeg holde mig fra træer med flere sorter på.

Hvorfor ?

> Der er en som hedder Italiensk Svedske, den er ret almindelig.

Nok muligt, men er den god ? Hader i andre ikke den der sælger-replik "Den
sælger vi mange af", når man spørger dem om en vare er god ?

> Sjovt nok er det altid sådan med 'som vi havde da jeg var barn' at dem
> kan man aldrig få

Joe, der står et hjemme i min far's have.

> du gør dig selv en tjeneste ved at vente til den tid med at plante. Det
> eneste du vil få ud af at sætte træet nu er at du skal slæbe vand til
> når nu vi får sommer her i næste uge

Årh, jeg har da investeret i en vandslange og det er jo ikke fordi
vandtønden har manglet regn på de seneste.

Hvor mange liter (og hvor tit) skal sådan en fyr vandes ? Jeg har nemlig
lige plantet et æbletræ (med 3 slags æbler)

/jim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-07-02 11:10

On Sat, 27 Jul 2002 11:26:48 +0200, "Jim Andersen"
<ccc92422@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvorfor ?

Der er altid forskel på hvor kraftigt de enkelte sorter vokser, og tit
kommer man ud for at den ene sort efterhånden vil tage magten. Dvs. man
skal være ret opmærksom på hvilke grene der er hvilken sort, og beskære
derefter. Selv undgår jeg helst at beskære i mine frugttræer, skærer
helst kun hvis noget sidder i vejen når man skal forbi træerne.
Men er man bare opmærksom og klar med saksen så er et duo-/trio-træ godt
nok. Man kan f.eks strække sæsonen langt selv om man kun har plads til
et træ.

>Nok muligt, men er den god ? Hader i andre ikke den der sælger-replik "Den
>sælger vi mange af", når man spørger dem om en vare er god ?

Næh, det er jo den eneste ting man egentlig kan sige. Jeg har aldrig
smagt svedskeblommer, hverken den ene eller den anden sort. Men hvis man
sælger mange af dem og folk ikke kommer igen og brokker sig, så må man
vel gå ud fra det er en god sort. Desuden er smag jo et ret vidt begreb
og meget problematisk at sætte ord på.

>Joe, der står et hjemme i min far's have.

Så er du heldig Hvis du er tålmodig kan du jo enten selv pode et træ
med den eller du kan finde en planteskole som vil gøre det for dig. Der
går 2 år inden træet har samme størrelse som dem du kan købe i
planeskolen, vist nok 3 hvis det skal være på et trio-træ.

>Årh, jeg har da investeret i en vandslange og det er jo ikke fordi
>vandtønden har manglet regn på de seneste.

Næh, det var vist synd at sige at vi mangler vand nu - men det kan
hurtigt komme.

>Hvor mange liter (og hvor tit) skal sådan en fyr vandes ? Jeg har nemlig
>lige plantet et æbletræ (med 3 slags æbler)

Det er bestemt ikke fordi det skal vandes hver dag, men når du får sådan
et træ hjem, så har det kun de rødder som er i potten, dvs. i ca. 7,5
liter jord. Det er altså ret begrænset hvor langt henne træet så kan
hente vandet. Fra planteskolen af er dte vant til at få vand hver dag,
men når det bliver plantet kan havejorden også indeholde vand som det
kan drage nytte af.
En kande vand,altså omkring 10 liter, et par gange om ugen er
tilstrækkeligt. Bliver der meget varmt skal det selvfølgelig have noget
mere, er der knap så varm og kommer der regnbyger ind imellem skal det
have mindre.

Det vigtigste er at der bliver vandet godt igennem hver gang, sådan at
træet kan finde vand til alle sider og langt ned. Giver man bare en
enkelt liter vand hver dag, så vil kun en lille del af jorden være våd,
og træet vil derfor sætte flest rødder der. Glemmer man så pludselig at
vande i en uges tid, så tørrer træet ud, fordi det ikke selv har sørget
for at få rødderne ned hvor der er vand selv i tørre perioder.

(Gav det mening?)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-07-02 13:24

> Der er altid forskel på hvor kraftigt de enkelte sorter vokser, og tit
> kommer man ud for at den ene sort efterhånden vil tage magten.

Det fik jeg at vide af Planteskolemanden. Derfor kunne man ikke bestille sit
eget træ med en speciel blanding af arter. Det skulle være nogen der var
lige grådige. Fik dog indtryk af at det ikke var et problem når blot de var
afstemt efter hinanden.

>Selv undgår jeg helst at beskære i mine frugttræer, skærer
> helst kun hvis noget sidder i vejen når man skal forbi træerne.

Så er du lidt i modstrid med Politikens havebog....

> Man kan f.eks strække sæsonen langt selv om man kun har plads til
> et træ.

1 træ=20 kg spisefrugt... 3 træer=20 kg spisefrugt, 40 kg nedfaldsfrugt, 100
bier, 6000 hvepse og en ubrugelig have.

> [...]
> smagt svedskeblommer, hverken den ene eller den anden sort. Men hvis man
> sælger mange af dem og folk ikke kommer igen og brokker sig, så må man

Næh. Du kan lige så godt gå ud fra at når folk ikke kommer igen og siger
"Det var sørme en god vare du dér fik solgt mig" så er de utilfredse.... Men
lad det nu ligge.... Selv om du ikke har smagt den, er der vel andre
kvalitetskriterier: frugtmængde, frugtstørrelse, frugtholdbarhed, resistens
mod sygdomme, højt, lavt, kræver meget sol etc etc etc

> Hvis du er tålmodig kan du jo enten selv pode et træ
> med den eller du kan finde en planteskole som vil gøre det for dig.

Det der med at finde planteskoler, det går ikke så strygende. Har nu ringet
til 8-10 forskellige i køge-næstved-haslev-fakse området og ingen af dem har
et trio-blommetræ tilbage fra sidste år.

> Der går 2 år inden træet har samme størrelse som dem du kan købe i
> planeskolen, vist nok 3 hvis det skal være på et trio-træ.

Jeg har et blommetræ i forvejen (nogle store rød-lilla blommer jeg ikke så
godt kan lide), hvor svært er det at pode selv ? Har du et godt link der
beskriver fremgangsmåden ?

[snip langt afsnit om vanding]

> (Gav det mening?)

Masser.

Tak
Jim
P.S
Hvad skal man sprøjte et æbletræ der har skurv med ? Kan det fåes hos Korn
og Foderstoffen til en billig penge ? Kan man pode et skurv-resistent æble
på et skurvet træ ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-07-02 14:27

On Mon, 29 Jul 2002 14:24:06 +0200, "Jim Andersen"
<jim@officeconsult.dk> wrote:

> [...]
>lige grådige. Fik dog indtryk af at det ikke var et problem når blot de var

Man kommer selvfølgelig langt når sorterne er afstemt efter hinanden. Og
det er altid et problem at få podet sine egne sorter, om det så er fordi
du vil have nogle bestemte sorter på et træ eller nogle ukendte sorter
fra et træ i nogle bekendtes have.

>Så er du lidt i modstrid med Politikens havebog....

De fleste bøger vil gerne gøre det enormt svært og enormt vigtigt at
beskære. Politiken har også en Beskæringshåndbogen på flere hundrede
sider. Jeg har ikke læst den, men det er mig nu en gåde hvordan man kan
få emnet beskæring til at strække så langt uden at bruge dobbelt
linieafstand.

Jørgen Vittrup, ham som Søren Ryge slæber ind i sin have når der skal
kloge ord om frugttræer ud, mener heller ikke at der skal beskæres
specielt meget.

>"Den

>Næh. Du kan lige så godt gå ud fra at når folk ikke kommer igen og siger
>"Det var sørme en god vare du dér fik solgt mig" så er de utilfredse.... Men

Næh, for folk som er utilfredse de skal nok komme frem med det. Folk som
er tilfredse de vil sjældent ud med det. Desuden kan man gå ud fra at
hvis de var utilfredse, så fik i hvert fald deres bekendte det at vide,
og så ville de vælge noget andet når de skulle ud og købe.

>lad det nu ligge.... Selv om du ikke har smagt den, er der vel andre
>kvalitetskriterier: frugtmængde, frugtstørrelse, frugtholdbarhed, resistens
>mod sygdomme, højt, lavt, kræver meget sol etc etc etc

Jada, de ting har da også en del at sige. Men når der kun spørges om
'den er god' så skal man stadig stå og gætte sig til hvad folk er ude
efter. Kan man kun spørge om 'den er god' så tænker man normalt kun på
smagen. Vil man vide noget konkret må man spørge på noget konkret.

De sorter som sælges i danske planteskoler er nemme at have med at gøre,
er ikke specielt tilbøjelige til sygdomme og giver et pænt udbytte. Der
er selvfølgelig forskelle, men ikke noget voldsomt.

>Det der med at finde planteskoler, det går ikke så strygende. Har nu ringet
>til 8-10 forskellige i køge-næstved-haslev-fakse området og ingen af dem har
>et trio-blommetræ tilbage fra sidste år.

Det tror jeg gerne. Trio-blommer er i forvejen ikke et som man kan finde
ret mange steder. Men de bør alle kunne skaffe det.

>Jeg har et blommetræ i forvejen (nogle store rød-lilla blommer jeg ikke så
>godt kan lide), hvor svært er det at pode selv ? Har du et godt link der
>beskriver fremgangsmåden ?

Jeps:
<http://www.plantesamleren.dk/artikler/podning1.asp>

Podning er ikke svært, men det kræver lidt øvelse.

>Hvad skal man sprøjte et æbletræ der har skurv med ? Kan det fåes hos Korn
>og Foderstoffen til en billig penge ? Kan man pode et skurv-resistent æble
>på et skurvet træ ?

Jeg kende rikke til nogle midler mod skurv.
Du kan godt pode et skurv-resistent æble på et som ellers plejer at få
skurv.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 27-07-02 19:55

Jeg skal have et blommetræ. Tænkte at det kunne være smart med et af den
> slags der er podet med flere sorter på.
>
> Hvilke kan anbefales ?

Hvis jeg skulle vælge en god gammeldags blomme, der typisk stod i enhver
have
for 50 år siden, så ville jeg vælge sorten "Victoria". Den er god som frisk
og god til syltning og chutney. Desuden er den så rigtbærende, at den som
regel skal tyndes kraftigt.

mvh.
Knud Flensted

Fra : M@rk

Dato : 27-07-02 20:51

Sat, 27 Jul 2002 20:55:21 +0200, berigede "Knud N. Flensted"
<knud@flensted.net> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvis jeg skulle vælge en god gammeldags blomme, der typisk stod i enhver
>have
>for 50 år siden, så ville jeg vælge sorten "Victoria".

Har denne sort nogle svagheder?

Vi satte en for 2 år siden og den ligner stadig noget, som burde være
skåret ned for længe siden ............. få blade, der alle er delvist
gule og visne

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-07-02 21:38

On Sat, 27 Jul 2002 21:50:32 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Har denne sort nogle svagheder?

Ja, den er rigtbærende og skal udtyndes.
Desuden kan det være ret ustabil i bæringen, bære så meget et år at
træet kan knække under vægten af blommerne, mens den året efter næsten
ikke bærer noget.

Selv bryder jeg mig ikke voldsomt meget om victoria, bl.a pga af
ovenstående, og så syntes jeg at skindet er meget bittert på den.

Jeg kan bedre li' Opal, den er også selvbestøvende, har lilla-agtige
blommer, lidt større end Victoria og bærer lidt mere jævnt - og smager
bedre efter min smag. Og så modner de allerede fra sidst i august - i år
endnu tidligere.

>Vi satte en for 2 år siden og den ligner stadig noget, som burde være
>skåret ned for længe siden ............. få blade, der alle er delvist
>gule og visne

Lyder som om der er noget galt med stedet den er sat? Meget kompakt jord
f.eks.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 27-07-02 21:34

Sat, 27 Jul 2002 22:38:12 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Lyder som om der er noget galt med stedet den er sat? Meget kompakt jord
>f.eks.

Kunne sagtens være tilfældet - særligt på vores grund )

Hvor stor et område skal gennemarbejdes for, at denne lille fætter for
et godt liv?

Og naturligvis, hvor langt ned skal denne behandling foretages?

/Mark

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-07-02 23:25

> Hvor stor et område skal gennemarbejdes for, at denne lille fætter for
> et godt liv?
>
> Og naturligvis, hvor langt ned skal denne behandling foretages?
>

> /Mark

Prøv også at give din lille fætter mad og drikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : M@rk

Dato : 28-07-02 20:53

Sun, 28 Jul 2002 00:24:44 +0200, berigede "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Prøv også at give din lille fætter mad og drikke.

Jeg vil tildele fætter Blomme nogle ekstra måltider )

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-07-02 08:12

On Sat, 27 Jul 2002 22:34:28 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

> [...]
>et godt liv?
>
>Og naturligvis, hvor langt ned skal denne behandling foretages?

Svært at sige... det kan godt være at der er et hårdt lag jord et sted
dernede som træet ikke kan trænge igennem. Det kan være 2 spadestik
nede, det kan også være 5. Prøv at grave et lille dybt hul i nærheden at
træet, så langt ned du kan/gider og se om du støder på et mistænkeligt
jordlag.

Eller som Preben skriver, prøv at fodre træet, om det er en NPK-gødning,
tørret hønsegødning, staldgødning eller noget helt andet er ikke så
vigtigt.

Er der forresten græs omkring træet?

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 28-07-02 20:52

Sun, 28 Jul 2002 09:12:02 +0200, berigede Mads Lie Jensen
> [...]

>Eller som Preben skriver, prøv at fodre træet, om det er en NPK-gødning,
>tørret hønsegødning, staldgødning eller noget helt andet er ikke så

Ok!

Hvor lang tid går der mon, før man kan se om patienten er i bedring?

>Er der forresten græs omkring træet?

Hmmmm, jeg lugter lidt, at det ville være en superbrøler, at svare
"Ja" - så derfor må jeg blot svare, at det kan på det kraftigste ikke
afvises )

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-07-02 21:18

On Sun, 28 Jul 2002 21:52:26 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Ok!
>
>Hvor lang tid går der mon, før man kan se om patienten er i bedring?

Du kommer nok ikek til at kunne se det i år, men i løbet af næste forår
vil mit bedste bud være.

>Hmmmm, jeg lugter lidt, at det ville være en superbrøler, at svare
>"Ja" - så derfor må jeg blot svare, at det kan på det kraftigste ikke
>afvises )

du skal vist slå dig på politik

Græs er noget skidt om unge frugttræer. Det sluger vand og næring. Man
plejer at sige at der skal holdes fri for græs ca en halv meter fra
stammen til alle sider. Om du så planter blomster eller bare holder bar
jord er ikke så vigtigt. Selv plejer jeg at smide staldgødning (af den
halmblandede slags) omkring træerne, det sørger for at der både er fri
for græs og at træerne har noget at leve af. Nogle gange har jeg også
brugt halm og barkflis kan også bruges, men så skal man nok lige give en
smule gødning ind imellem.

Når først træerne får godt fat, efter 4-5 år, så sker der ikke så meget
ved at der er græs helt ind til stammen. Bare pas på med buskrydderen
(og siden du ikke kunne få en rigtig buskrydder ud af økonomiudvalget,
så græstrimmeren når du klipper tæt om træet. Den kan hurtigt lige
'ringe' det, så det tager skade.

Jeg har forøvrigt lige plukket de første Opal-blommer her til aften.
Dejligt Selv om de ikke var helt modne, var det tæt nok på.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 29-07-02 08:38

Sun, 28 Jul 2002 22:18:22 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>du skal vist slå dig på politik

Hmmm, flere af mine kolleger vil sikkert være af en helt anden
opfattelse - "M@rk i politik ....... det er Folketinget slet ikke klar
til"

>Græs er noget skidt om unge frugttræer. Det sluger vand og næring. Man
>plejer at sige at der skal holdes fri for græs ca en halv meter fra
>stammen til alle sider.

Jamen, det er jo dét der er problemet - jeg ved det godt, men har "bare"
sovet i timen big-time

>(og siden du ikke kunne få en rigtig buskrydder ud af økonomiudvalget,
>så græstrimmeren

Hmmmm, nogen gange er jeg ikke helt tilfreds med din og Helles
hukommelse - den er alt for god!

>Jeg har forøvrigt lige plukket de første Opal-blommer her til aften.

Lækkert!

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Mari

Dato : 30-07-02 23:21

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Sat, 27 Jul 2002 20:55:21 +0200, berigede "Knud N. Flensted"
> <knud@flensted.net> dk.fritid.hus-og-have med:

> Har denne sort nogle svagheder?

Ja, den har den svaghed, at den nærmest ikke smager af noget
andet end den smag, der er i skallerne - og at der ofte er orm i blommerne.

Jeg ville så absolut også foretrække en rigtig svedskeblomme eller en
Reine Claude. Har selv en rød Reine Claude - som behøver selskab af en anden
blommesort, der blomstrer på samme tid. Bla.a dét - er vigtigt.
Dvs. om træet er selvbestøvende eller ej - og om hjælpetræet blomstrer
samtidig.

Men, naboen's Victoria er kun til opfejning i min indkørsel. Ingen gider
spise dem. End ikke vejens børn.

Mari