Til at brække sig over
Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 15-02-01 21:16

Microsoft kopierer Apple... igen.

http://www.microsoft.com/windowsxp/guide/newlook.asp

Dette er billeder fra Microsoft's kommende styresystem, Whistler /
Windows 2002. Prøv at se hvor mange gange i kan genkende ting fra Mac OS
X's Aqua. Tæl.

Jeg tror M$'s folk har studeret OS X betaen meget indgående i de
forgangne måneder.

Det er til at brække sig over. Microsoft kan ikke få nogen ideer på egen
hånd. De stjæler ravl og krat fra konkurrenterne, navnligt Apple.

Det er uhyrligt. Det er fandenme pisseskræmmende! :((

--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-02-01 00:10

DJ Supreme / Peter Perlsø wrote:

> Det er uhyrligt. Det er fandenme pisseskræmmende! :((

Det er da bedøvende ligegyldigt - den som går i andres fodspor kommer
aldrig foran......

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

- vi fødes som kopier, og ender som originaler...!

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-02-01 00:51

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det er da bedøvende ligegyldigt - den som går i andres fodspor kommer
> aldrig foran......

Hvis bare det var så vel. På en måde har du ret, men hver gang Microsoft
slipper nye produkter løs, så indoktrinere endnu en generation. Bliv
ikke overrasket, hvis du om 2 år skal høre på at Apple's Aqua " er en
efterligning af MS's Luna " og " Apple er bagud, baaah " osv osv.

Fra : Gunnar Holse

Dato : 16-02-01 13:22

> [...]
>
> --
> Niels Ebbesen free-lance grafik & webdesign
>
> - vi fødes som kopier, og ender som originaler...!

Du er da en værre spøgefugl hva´ Niels..?

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 16-02-01 01:50

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> [...]
> hånd. De stjæler ravl og krat fra konkurrenterne, navnligt Apple.
>
> Det er uhyrligt. Det er fandenme pisseskræmmende! :((

M$ har (igen!) været på strandhugst hos Apple! Og så gemmer der sig
sikkert en masse dårlig Windowskode under overfladen og her vil Mac
fordelen vise sig: Et hurtigt klippestabilt MacOS X der er UNIX baseret
vil sparke røv på en hvilkensomhelst version af WinCrash.
--
Jesper Oersted
"Tak til - beklager, navnet forsvandt i da Outlook Express

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 16-02-01 02:36

spambait@use.reply.to (Jesper Ørsted) writes:
> M$ har (igen!) været på strandhugst hos Apple! Og så gemmer der sig
> sikkert en masse dårlig Windowskode under overfladen

Nej nej, fra [http://www.microsoft.com/windowsxp/guide/default.asp]:

"Windows XP, built on the dependable Windows engine"

Så XP er ligeså stabil som Windows Me og 98.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-02-01 03:44

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Nej nej, fra [http://www.microsoft.com/windowsxp/guide/default.asp]:
>
> "Windows XP, built on the dependable Windows engine"
>
> Så XP er ligeså stabil som Windows Me og 98.

Den er nu bygget på Windows 2000, som er ganske stabil!
--
Venligst Michael Tysk-Andersen

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 16-02-01 06:38

> Den er nu bygget på Windows 2000, som er ganske stabil!

Ja det er jo som man tager det! Win 2000 er ikke så stabil som UNIX
(læs: MacOS X)

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-02-01 15:21

Jesper Ørsted <spambait@use.reply.to> wrote:

> Ja det er jo som man tager det! Win 2000 er ikke så stabil som UNIX
> (læs: MacOS X)

Jeg kender nu heller ikke noget til stabiliteten af Win2000/NT, men jeg
mindes nu engang at have erfaret at NT bygger på en Unix V eller er det
VMS. Kan dog ikke lige finde noget info på nettet om emnet. Andre?
--
Venligst Michael Tysk-Andersen

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 16-02-01 15:56

> Jeg kender nu heller ikke noget til stabiliteten af Win2000/NT, men jeg
> mindes nu engang at have erfaret at NT bygger på en Unix V eller er det
> VMS. Kan dog ikke lige finde noget info på nettet om emnet. Andre?

Win NT/2000 er officielt ikke bygget på UNIX, at M$ så har "lånt" lidt
her og der er så en anden sag. Den har ikke nogen UNIX kerne som MacOS
X, den er bygget op fra grunden af M$ (med evt. "lån") og benytter sig
da ej heller af et UNIX filsystem.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 16-02-01 16:28

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Jeg kender nu heller ikke noget til stabiliteten af Win2000/NT, men jeg
> mindes nu engang at have erfaret at NT bygger på en Unix V eller er det
> VMS. Kan dog ikke lige finde noget info på nettet om emnet. Andre?

Windows 2000 er ganske stabilt, og som OS er det faktisk ganske
anvendeligt.

Windows NT er i sin tid designet af blandt andre en af personerne bag
VMS (jeg kan ikke lige huske hans navn), men som sådan deler det ikke
kode med hverken Unix eller VMS. Windows NT skulle efter sigende være
bygget op omkring en microkernel (ala MACH fra Mac OS X), men for at
få sat hastigheden i vejret flyttede man alt muligt skrammel såsom det
grafiske system ned i kernen.

Fra : Den Store Grønne Øgl~

Dato : 16-02-01 17:07

> [...]

> bygget op omkring en microkernel (ala MACH fra Mac OS X), men for at
> få sat hastigheden i vejret flyttede man alt muligt skrammel såsom det

Mao. det er en monolithisk kernel.

BTW, mikrokernelbaseredesystemer behøver ikek være langsomme. Det tror
jeg OS X bliver et strålende eksempel på. :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-01 22:18

Den Store Grønne Øgle <root@NOSPAM.com> wrote:

> BTW, mikrokernelbaseredesystemer behøver ikek være langsomme.

teoretisk set _er_ en microkernel langsommere end en momolithisk kernel.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 16-02-01 23:57

reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> teoretisk set _er_ en microkernel langsommere end en momolithisk kernel.

I praksis er der set alenlange diskussioner om hvad der er hurtigst.
For de fleste der bruger Mac OS X, NextStep eller MkLinux er der andre
ting der nedsætter hastigheden, så alt i alt er der næsten intet tabt
ved at bruge en mikrokernel.

Men lad nu være med at fortælle Linus 'monolitisk linux' Thorvalds det

Thomas

Fra : Den Store Grønne Øgl~

Dato : 16-02-01 17:03

> Jeg kender nu heller ikke noget til stabiliteten af Win2000/NT, men jeg
> mindes nu engang at have erfaret at NT bygger på en Unix V eller er det
> VMS. Kan dog ikke lige finde noget info på nettet om emnet. Andre?

Hm, det er nok OS/2 du tænker på. NT har sine rødder i dangang MS stadig
flettede fingre med IBM. IBM blev så røvrendt, og MS skred med
sourcekoden tiL OS/2 version3.... som blev til NT.

Fra : Den Store Grønne Øgl~

Dato : 16-02-01 15:00

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Nej nej, fra [http://www.microsoft.com/windowsxp/guide/default.asp]:
>
> "Windows XP, built on the dependable Windows engine"
>
> Så XP er ligeså stabil som Windows Me og 98.

Pyh, så har vi intet at frygte! ;)

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 16-02-01 03:38

> [...]

> hånd. De stjæler ravl og krat fra konkurrenterne, navnligt Apple.
>
> Det er uhyrligt. Det er fandenme pisseskræmmende! :((

Jeps! Men hvis du kigger listen med artikler i gennem får du det nok
endnu dårliger

Helt utroligt, men mange af tingene er vel blot hentet fra 9.1 fx login
systemet og billedet af anden.

Hvor mange bemærkede at papirkurven på det tredje billede pludselig
fandt vej til dens naturlige plads... nederst til højre...

Man forundres, men det er da et plus at det er apple der sætter
standarden for udseendet på computere verden over... Blot man kunne håbe
at der var flere der skiftede platform, når nu udseendet bliver ens

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-02-01 10:30

On Fri, 16 Feb 2001 3:38:28 +0100, Ditte & Nicolai wrote
(in message <1eowjze.1rgynpih5tz6hN%roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk>):

<znupp>

> [...]
> standarden for udseendet på computere verden over... Blot man kunne håbe
> at der var flere der skiftede platform, når nu udseendet bliver ens

Og så er det en dårlig kopi... grim som alt Windows...

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : Den Store Grønne Øgl~

Dato : 16-02-01 15:00

Ditte & Nicolai <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvor mange bemærkede at papirkurven på det tredje billede pludselig
> fandt vej til dens naturlige plads... nederst til højre...

Ja. Også mange af de små søde billeder udfor brugernavnene ligenr til
forveksling det Apple har brugt i lang tid, fx. gummianden. OK, det er
måske småting, men jeg synes at det hele peger i retning af at MS kører
efter mottoet "Think Similar".

Fra : *nico*

Dato : 16-02-01 19:34

Ok, jeg bruger Både Pc og mac.
Og helt ærligt gruppe, nu skal vi ikke gå i selvsving.

> Helt utroligt, men mange af tingene er vel blot hentet fra 9.1 fx login
> systemet og billedet af anden.

Compaq havde det allerede på førstegangs Ipaq tilbage i 88. Apple har ikke
opfundet alt

> [...]
> standarden for udseendet på computere verden over... Blot man kunne håbe
> at der var flere der skiftede platform, når nu udseendet bliver ens

Så skal der sgu ske meget. Jeg vil ikke undvære min mac, jeg vil ikke
undvære min Pc.
Men Apple sætter ikke standarden for alt her i verdenen. bare fordi man ser
MS kopiere lidt her og der, og det har været gengivet på en os platform,
betyder det jo ikke at det er Apple der har har designet det. Der er andre
udviklere end de t nævnte firmaer. men jo MS tjæler med arme og ben. jeg er
sgu ligeglad, bare det virker og gør det nemmere for mig. men hvorfor står
der PowerPc på alle mac´er i dag ?? *lidt drillerier*

Mvh
nicolai,
der har set det gode i begge systemer.
Og ikke vil undvære nogen af dem

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 16-02-01 22:09

*nico* <npe@mac.com> wrote:

> Ok, jeg bruger Både Pc og mac.
> Og helt ærligt gruppe, nu skal vi ikke gå i selvsving.

> Compaq havde det allerede på førstegangs Ipaq tilbage i 88. Apple har ikke
> opfundet alt

Se det var jeg ikke klar over. Havde compaq deres eget system eller hvad
brugte de dengang?

> [...]
> sgu ligeglad, bare det virker og gør det nemmere for mig. men hvorfor står
> der PowerPc på alle mac´er i dag ?? *lidt drillerier*

Ja, der fik du mig alligevel. Jeg skal i hvertfald ikke stikke min næse
for langt frem, dertil ved jeg for lidt om de forskellige systemer.

Og at du har glæde af din PC er da godt. Det skulle da helst være os,
brugerne, der bestemmer hvad vi vil se på, og arbejde med... Blot har
jeg svært ved at se fordelene ved windows systemet. Og må konstatere at
MS hvergang de lancere et nyt system har fået det til at ligne Apples
lidt mere...

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : *nico*

Dato : 17-02-01 13:12

> Se det var jeg ikke klar over. Havde compaq deres eget system eller hvad
> brugte de dengang?

Ipaq´en blev lavet til undervisningsbrug i Usa og kørte et spøjst system,
Undskyld mig, jeg kan ikke huske navnet *sorry*
I al den tid Compaq har lanceret "privat" computere har der været den her
grafiske logon.

> [...]
> jeg svært ved at se fordelene ved windows systemet. Og må konstatere at
> MS hvergang de lancere et nyt system har fået det til at ligne Apples

Det har du ret i. Bare vi brugere er tilfredse. Jeg kan ikke undvære nogen
af delene som tingene er idag.
Jeg gider ikke remse fordele op her, det vil tage for lang tid for begge
systemer.

Nicolai Pedersen

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 16-02-01 23:48

"*nico*" <npe@mac.com> writes:

> sgu ligeglad, bare det virker og gør det nemmere for mig. men hvorfor står
> der PowerPc på alle mac´er i dag ?? *lidt drillerier*

PowerPC = Power Performance Chip, så deeet..

POWER (som i POWER arkitekturen fra IBM) står i øvrigt for Performance
Optimized With Enhanced RISC.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-01 00:10

In article <yeh4rxuqm6x.fsf@vertigo.daimi.au.dk>, bjorn@daimi.au.dk
(Thomas Bjørn Andersen) wrote:

> PowerPC = Power Performance Chip, så deeet..
>
> POWER (som i POWER arkitekturen fra IBM) står i øvrigt for Performance
> Optimized With Enhanced RISC.

Så den fulde sætning bliver "Performance Optimized With Enhanced Reduced
Instruction Set C? Performance Chip."

Hmm, jeg tror jeg holder mig til "PPC"

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-01 10:45

Martin Edlich <newsspam@mail.edlich.dk> wrote:

> Så den fulde sætning bliver "Performance Optimized With Enhanced Reduced
> Instruction Set C? Performance Chip.

udvidet reduceret

Fra : Mads Pedersen

Dato : 17-02-01 15:11

in article 1eoy9ra.1c2zgpg1arm0scN%reippuert@mac.com, Morten Reippuert
Knudsen at reippuert@mac.com wrote on 17/02/01 10:44:

> udvidet reduceret
eller forbedret reduceret...

Sometimes less is more

men det er sikkert ikke tilfældet her!

// Mads

Fra : *nico*

Dato : 17-02-01 13:13

"Thomas Bjørn Andersen" <bjorn@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> PowerPC = Power Performance Chip, så deeet..
>
> POWER (som i POWER arkitekturen fra IBM) står i øvrigt for Performance
> Optimized With Enhanced RISC.
Jeg ved det godt Thomas. Og det rør mig minus. Men Pc står der stadig *S*
Nok om det.

Nicolai !

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 17-02-01 14:16

> Jeg ved det godt Thomas. Og det rør mig minus. Men Pc står der stadig *S*
> Nok om det.

-mig bekendt betyder PC bare "Personal computer", og det kan vel være alt
imellem himmel og jord. Jeg mener også at kunne huske, at man i USA kalder
både MacOS, Windoze, Linux....whatever for PC'ere.

Mvh
Gunnar

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-01 15:41

Gunnar Kristiansen <gunnar.kristiansen@image.dk> wrote:

> -mig bekendt betyder PC bare "Personal computer", og det kan vel være alt
> imellem himmel og jord. Jeg mener også at kunne huske, at man i USA kalder
> både MacOS, Windoze, Linux....whatever for PC'ere.

Apple lægge selv vægt på at de opfandt den personlige computer (Apple 1
og 2).

Fra : Den Store Grønne Øgl~

Dato : 17-02-01 16:10

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Apple lægge selv vægt på at de opfandt den personlige computer (Apple 1
> og 2).

Ironisk nok... og IBM havde ikek lavet DERES PC, hvis ikek Apple II'eren
ikek hvade vist sig at være sådan en succes. Dengang troede IBM jo ikke
på computere mindre end mainframes.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 17-02-01 16:46

Den Store Grønne Øgle <root@NOSPAM.com> wrote:

> Dengang troede IBM jo ikke på computere mindre end mainframes.

Oprindelig troede IBM ikke, at der ville være et marked for flere end
seks computere - på verdensplan.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Den Store Grønne Øgl~

Dato : 18-02-01 11:03

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Oprindelig troede IBM ikke, at der ville være et marked for flere end
> seks computere - på verdensplan.

Faktisk udtalte den chef du citerer at der nok ikek kunne være mere end
5 computere på verdensplan - det skal så siges, at det var i 1946.

Fra : Simple

Dato : 16-02-01 15:15

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Microsoft kopierer Apple...

Ingen havde vel forventet at Microsoft bare sad med hænderne i skødet og
gjorde ingenting.

De ved, at uanset hvad de kommer med, så er der et vist salg i det bare
det proklameres til at være det nyeste nye.

Vi Mac-brugere må vænne os til, at vi har vundet krigen for længe siden.
I årevis var vi ene om at hævde kravene til computerens brugervenlighed,
medens MS-entusiaster hårdnakket klamrede sig til deres DOS.

De samme DOS-fanatikere står i dag forrest i køen, når de brugervenlige
systemer sprøjter ud af MS markedsføringsmaskinen. De har tilsyneladende
glemt deres indædte modstand mod brugervenlighed.

Derfor er det ikke et minut for tidligt, at Apple kaster sig ud i en ny
satsning.

1. For det første skal styresystemet ikke bare være "tilsyneladende"
brugervenligt. Det skal være brugervenligt ned til mindste detalje. Man
kommer ikke mange klik ind under huden på Windows, førend
brugervenligheden fortaber sig i irrationelle meddelelser, uvarslet
opstart af diverse procedurer og forvirrende og usammenhængende adgange
til selv de mest banale ting.

2. Dernæst skal styresystemet være en beskyttet enhed, hvor udvidelser
afgrænses til "plug-in" status, som til gengæld skal være så omfattende
som muligt. Dagens Windows lægger op til at producenterne af tredieparts
soft- og hardware går ind og ændrer på grundlæggende procedurer og
parametre i systemet, for at få deres egen software/hardware til at
virke. Det giver typisk problemer for andre 3.parts producenters ditto.

3. For det tredie skal systemet være "moderne". Det betyder beskyttet
hukommelse, multitasking og alt det fine dér og ikke mindst skal det
være klippestabilt og tilbyde alle de features som man må kunne forvente
sig af et system i en moderne internet- og multimedia-tid.

Så vidt jeg kan se, går MS kun efter det først og det sidstnævnte. Altså
et tilsyneladende brugervenligt system med en lækker overflade og noget
uforståeligt kryptisk noget nedenunder, men med et væld af features, som
skal gøre systemet uundværligt for moderne mennesker.

Stig

Mailto:stigleerbeck@mac.com
http://www.SimpleSoft.dk - http://www.MacPeriferi.dk

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 16-02-01 15:30

Jeg kan nu ikke se så megen lighed. En kopi bliver aldrig så god som en
original. Den aldrig havde samme spirit.

Det er kun et spørgsmål om hvor meget Apple vil gøre sig synlig, hvilket
der i alle tilfælde mangler en del af i Danmark.

Men jeg synes at pressen er ret spændte på OSX så, bliver det godt, så
kommer der nok noget godt ud af det.

Fjollet at bekymre sig på forhånd og spille krudt på at irritere sig over
Billyboy.

Der er et ordsprog der siger at mod dumhed kæmper sig guderne forgæves. Og
derfor er der nok så mange windåsebrugere og vil blive ved med at være det.

Hilsen Hanne

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 16-02-01 19:36

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Microsoft kopierer Apple... igen.

[snip]
> Det er uhyrligt. Det er fandenme pisseskræmmende! :((

Tjah, det viser vel blot at Bettebød kan meget, når blot der andre til
at vise hvordan, men ligeså lidt de har forstået af den grafiske flades
diskrete charme, har de sikkert også under overfladen ikke forstået
noget af den indre sammenhæng og logik.

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Den Store Grønne Øgl~

Dato : 17-02-01 16:03

Mogens Thyregod <mogensth@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
> at vise hvordan, men ligeså lidt de har forstået af den grafiske flades
> diskrete charme, har de sikkert også under overfladen ikke forstået

ENig. Noget OS X stadig kommer til at batte på, er PDF og vektorgrafik
som standard i styresystemet. Så meget kan MS heldigvis ikek kopiere. Og
det bliver endnu en grund til at alle grafikere vil have lyst til at
bruge Mac, så forhåbentlig farvel til PC'en/Megalosoft på den front.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-02-01 11:08

DJ Supreme / Peter Perlsø wrote:

> Microsoft kopierer Apple... igen.

Jeg så en debat i en af de danske pc-nyhedsgrupper forleden, hvor en
inkarneret Windows bruger stolt kunne fortælle, at den kommende Notepad
nu kunne læse teksten op (Notepad er en MEGET skrabet version af SimpleText).

Må indrømme at jeg ikke havde mod på at gå ind i en sådan diskussion, da
personen så ud til at være 110% sikker på, at MS havde opfundet denne
geniale funktion, som de første :(

Nu har jeg ikke været med fra starten, så hvor længe har den funktion
været i Mac OS/SimpleText?

> Det er uhyrligt. Det er fandenme pisseskræmmende! :((

Ja, det er jeg enig i, men man kan jo så glæde sig over, at man er et
skridt foran Windows brugerne (som jeg selv tidl. har været en del af, i
alt for mange år).

Kig f.eks. på: <http://www.maccentral.com/news/0102/15.microsoft.shtml>

Der er bl.a. følgende kommentar:

   "Microsoft said it themselves... they said that they were giving
   users what they wanted. And, what they want strikes an serie
   resemblance to the MacOS."

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : Den Store Grønne Øgl~

Dato : 17-02-01 16:04

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk> wrote:

> [...]
> geniale funktion, som de første :(
>
> Nu har jeg ikke været med fra starten, så hvor længe har den funktion

Den har været der, så længe Apple har haft Text-to-speech, hvilket jo
nok er i hvertfald 5 år.

Men der var Apple ikke på front. At en computer kan læse skreven tekst
op kunne jeg på min Amiga 500 for 12 år siden!

> Ja, det er jeg enig i, men man kan jo så glæde sig over, at man er et
> skridt foran Windows brugerne (som jeg selv tidl. har været en del af, i
> alt for mange år).

Ja, men det er ikke essencen i debatten. Hvis jeg går ud og laver det
vildest fede program, som viser sig at have penge i sig, og Microsoft
kommer efter 6 måneder og snupper ideen, efterligner programmet og
ellers giver mig en stor fed langefinder i ansigtet, hvad så?

De har jo gjort det masser af gange før. Men de er ikke blevet stoppet.
Hvordan får vi flere mennesker til at fatte at MS altså er dybt giftige?

> [...]
>
> "Microsoft said it themselves... they said that they were giving
> users what they wanted. And, what they want strikes an serie

Ingen overraskelse. D emente jo også at de havde opnået alle Mac'ens
fordele da Windows 95 kom ud. Dengang udtalte Steve Ballmer (Bill G's
højre hånd og asskisser), at Apple nu var et irrelevant firma.

Sjovt at M$ tager så mange ideer fra et irrelevant (og hvad er er blevet
sået som dødt mange gange) firma?

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 17-02-01 16:26

root@NOSPAM.com (Den Store Grønne Øgle) writes:

> Men der var Apple ikke på front. At en computer kan læse skreven tekst
> op kunne jeg på min Amiga 500 for 12 år siden!

Hmm, jeg kunne nu læse tekst op på min fars Mac Plus i 1985
[http://www.mackido.com/Myths/Innovation.html]. Hvornår det nu var
det startede på Commodore 64 kan jeg ikke lige huske..

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 17-02-01 16:29

[Thomas Bjørn Andersen]

| [http://www.mackido.com/Myths/Innovation.html]. Hvornår det nu var
| det startede på Commodore 64 kan jeg ikke lige huske..

Apple II, 1984...

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
roffe@tag.uio.no

Fra : Den Store Grønne Øgl~

Dato : 18-02-01 11:03

> [...]

> [http://www.mackido.com/Myths/Innovation.html]. Hvornår det nu var
> det startede på Commodore 64 kan jeg ikke lige huske..

Har commodore 64 haft den mulighed?

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 18-02-01 14:56

root@NOSPAM.com (Den Store Grønne Øgle) writes:

> Har commodore 64 haft den mulighed?

Ja, jeg tror at det hed "Sam Say It", eller noget i den stil. Det lød
elendigt, som man nu kunne forvente på en 8 bit maskine. Jeg har i
øvrigt hørt den et par gange på nogle techno plader for et par år
siden.

Du kan sikkert finde den på nogle af de mange Commodore 64 arkiver.

Fra : Den Store Grønne Øgl~

Dato : 18-02-01 17:27

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Du kan sikkert finde den på nogle af de mange Commodore 64 arkiver.

Tak, men jeg klarer mig nok uden. :)

Fra : Reynard Fox

Dato : 19-02-01 03:17

In article <yehg0hcp02m.fsf@vertigo.daimi.au.dk>, bjorn@daimi.au.dk
> [...]

> elendigt, som man nu kunne forvente på en 8 bit maskine. Jeg har i
> øvrigt hørt den et par gange på nogle techno plader for et par år

SAM Reciter. Say It var også en del af program pakken.
Man kunne rette lidt op på stemmens lidt kejtede udtale af ordene,
gennem programmets lydskrift-funktion.
Jeg vil lige nævne, at Amiga'ens Narrator library (som gjorde at
Workbench-programmer kunne tale) var en del af styringssytemet. SAM var
derimod et program man skulle betale for (og ikke ejet af Commodore)...

Mch
Reynard …:·

--
....more controversial than Oolon Coluphid's trilogy
of philosophical blockbusters: Where God Went Wrong,

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-01 01:24

Den Store Grønne Øgle wrote:

> Men der var Apple ikke på front. At en computer kan læse skreven tekst
> op kunne jeg på min Amiga 500 for 12 år siden!

Nu du siger det, så kan jeg da godt huske at jeg sad og legede med det
på min Amiga 600, der i starten af 90'erne

> [...]
> kommer efter 6 måneder og snupper ideen, efterligner programmet og
> ellers giver mig en stor fed langefinder i ansigtet, hvad så?

Ja - det er jo et godt spørgsmål, og jeg kan godt se problematikken,
idet jeg selv har udviklet et par små programmer. Men jeg ved ikke hvad
man gør, andet end at forsøge at vise at ens software er bedst - hvilket
er svært, når en herre som Bill Gates begynder at tage æren for det :(

> De har jo gjort det masser af gange før. Men de er ikke blevet stoppet.
> Hvordan får vi flere mennesker til at fatte at MS altså er dybt giftige?

Ja det burde de ikke slippe godt fra, men Microsoft er beviset på, at
kriminalitet desværre af og til betaler sig.

> Sjovt at M$ tager så mange ideer fra et irrelevant (og hvad er er blevet
> sået som dødt mange gange) firma?

Ja, og det værste er, at hovedparten af alle Wintel brugere tror at Bill
Gates er verdens klogeste IT overhoved, og næsten tilbeder ham så man
bliver dårlig af det. I bund og grund har han ikke udviklet meget selv,
han tager blot æren for sine medarbejderes arbejde (kopieringer?).

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-02-01 21:29

Den Store Grønne Øgle <root@NOSPAM.com> wrote:

> Sjovt at M$ tager så mange ideer fra et irrelevant (og hvad er er blevet
> sået som dødt mange gange) firma?

Prøv at se denne engang:

http://homepage.mac.com/Cipher13/.Pictures/vergleich.jpg

--
René

Fra : Jesper

Dato : 19-02-01 21:35

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> http://homepage.mac.com/Cipher13/.Pictures/vergleich.jpg

Ja - den fandtes oprindeligt på http://www.robs-world.de/tmp/, men fyren
der var nødt at flytte billedet til en anden server efter at linket til
hans side var annonceret på macnn

Her er hvad han skriver:

In the last two days my server counted over 20000 request for this
picture...this is much more I can handle! So I removed this pic. (I am
also a little afraid about an answer from Microsoft....brrr...please
don't hit me!)

OK, here are some links of people who mirrored my picture:

http://homepage.mac.com/Cipher13/.Pictures/vergleich.jpg
http://www.lehigh.edu/~jamr/osx_vs_xp.jpg

Rob!
------------------

Billedet vil være helt pænt som skrivebordsbillede på mac'en når
pc-vennerne kommer på besøg!

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-02-01 00:12

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Prøv at se denne engang:
>
> http://homepage.mac.com/Cipher13/.Pictures/vergleich.jpg

Har I set kildekoden? Det er vist den simpleste side, jeg har
set. Hvad skal man også med et <body> tag?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Den Store Grønne Øgl~

Dato : 20-02-01 15:06

> Har I set kildekoden? Det er vist den simpleste side, jeg har
> set. Hvad skal man også med et <body> tag?
> [...]

Så, nu ikke mere HTML-standarder-diskussion! :)

Fra : Den Store Grønne Øgl~

Dato : 20-02-01 15:06

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Prøv at se denne engang:
>
> http://homepage.mac.com/Cipher13/.Pictures/vergleich.jpg

Det er fjernet fra den adresse du nævner, mnen jeg har set det
andetsteds på nettet. Ja, MS har tyvstålet selv ned til mindste detalje,
se gummianden i bruger-login'et.

Kvalmende.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 20-02-01 19:42

In article <1ep4v6v.7ueun31ntj83kN@27.ppp1-20.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (Den Store Grønne Øgle) wrote:

> Det er fjernet fra den adresse du nævner, mnen jeg har set det
> andetsteds på nettet. Ja, MS har tyvstålet selv ned til mindste detalje,
> se gummianden i bruger-login'et.

Tror vi overlever en spejlvendt kopi af en gul gummiand fra klassisk Mac
OS. Og en flad kopi af Apples lagdelte vinduer. Hvis det er hvad
Microsoft har - GAB - som et facelift på en Opel - nogen der kan se
forskellen?

Vis mig lige et overskueligt Windows program, et med Mac elegance eller
bare to Windows programmer, som opfører sig ens. Ja, win2000 er bedre
end Win9x og NT - primært fordi der ikke opstår så mange
installationsfejl, og det er mere stabilt - men det var jo også den
store forbedring med Win95/98/Me/NT. Gab! Den daglige brug af systemet
er fortsat en katastrofe, omend Active Directory - respekt til MS for
den (og de der udnytter det 100).

Mac OS X er meget mere end en gummiand og Aqua - sidstnævnte blev jo
blot klæbet på for at vise hvad Quartz (og Open GL) kan.

Når man læser om X så er det klart at Quartz rummer forskellen for den
grafiske branche. Så må vi jo bare håbe at f.eks. Adobe laver et
killerprodukt der udnytter de muligheder Quartz/PDF rummer.

Desuden giver X os alle root og en BSD kommandolinie. Det er der en del
mere street cred i end gummianden

//Peter Gersmann

Fra : Gunnar Holse

Dato : 21-02-01 15:58

> [...]
> store forbedring med Win95/98/Me/NT. Gab! Den daglige brug af systemet
> er fortsat en katastrofe, omend Active Directory - respekt til MS for

Eksempelvis Napster (7-9-13) er langt mere overskueligt og derfor i min
terminologi pænere i Windows-udgaven. Ellers opfører Win-programmer sig vel
ikke mere indbyrdes forskelligt end Mac-programmer?

Men lad mig da nævne et som for alvor stinker - QuickTime 4 - 4.1 til WinPC.
Her har Apple altså valgt den absolut dårligste løsning rent GUI-mæssigt for
lissom at understrege at de er noget for sig. Uheldigt træk i konkurrencen
med RealPlayer. Version 5 er bedre indtil videre, men den ignorerer
brugerens GUI-ændringer.

Katastrofe i dagligt brug? Jeg har set flere bomber i Mac OS 9.1 end jeg har
pillet ærter,
min daglige brug af Win2K er derimod schmooth. Og hvis det så er fordi 9.1
ikke er sat ordentligt op, hvor er så "brugervenligheden" når der er 100
ting man skal vide om pludselige inkompatibiliteter mm. før man opgraderer?
Jeg bliver mere og mere nysgerrig efter at se lyset i OS X som tiden går..

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 21-02-01 21:25

> [...]
> Jeg bliver mere og mere nysgerrig efter at se lyset i OS X som tiden går..

Dette er et tegn på en dårlig opsætning af Mac OS 9.1... Jeg bruge 9.1 og
QuickTime 5 og 4 mange gange dagligt. Jeg har indtil videre kun oplevet et par
få gange hvor det er gået ned... Det var så også en alvorlig bombe.

Mark

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-01 22:47

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> [...]
> inkompatibiliteter mm. før man opgraderer? Jeg bliver mere og mere
> nysgerrig efter at se lyset i OS X som tiden går..

Der må være noget galt med dit system. Det er nok ikke
opsætningen som sådan, men nogle filer må være i stykker. Jeg har selv
prøvet lignende med andre versioner af MacOS, og vi er vel mange, der
fra tid til anden har haft et eller andet mystisk problem. Det er
ærgerligt for den, det går ud over, men det kan ikke bruges til at
bedømme et programs eller et styresystems generelle stabilitet.
Statistik kan ikke laves ud fra et enkelt tilfælde. Langt de fleste
siger, at Mac OS 9.1 er mere stabilt end tidligere versioner, så jeg vil
tro, at der er noget specifikt galt med dit system.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Gunnar Holse

Dato : 22-02-01 00:42

>Det er
>ærgerligt for den, det går ud over, men det kan ikke bruges til at
>bedømme et programs eller et styresystems generelle stabilitet.

Jamen det har doktoren da evigt ret i, og det gælder begge veje.

Ikke desto mindre er det særdeles rektalt irriterende at "verdens mest
brugervenlige computer" skal gå fra "velfungerende" til "ubrugelig" efter en
0.1-opgradering. Måske trænger kræet bare til opmærksomhed..?:)

GH

Fra : Peter Gersmann

Dato : 22-02-01 04:41

In article <GnYk6.598$jK.19768@news.get2net.dk>,
"Gunnar Holse" <n@n.nl> wrote:

> Ikke desto mindre er det særdeles rektalt irriterende at "verdens mest
> brugervenlige computer" skal gå fra "velfungerende" til "ubrugelig" efter en
> 0.1-opgradering. Måske trænger kræet bare til opmærksomhed..?:)

Den trænger til et nyt fundament og har gjort det i 7-8 år.

//Peter

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 22-02-01 18:42

Gunnar Holse <n@n.nl> wrote:

> [...]
> brugervenlige computer" skal gå fra "velfungerende" til "ubrugelig" efter en
> 0.1-opgradering. Måske trænger kræet bare til opmærksomhed..?:)

Hvad har du opgraderet udfra? CD eller downloadet update?

Tip: Reformatter fra bunde, og reninstaller. Så skulel den være i
vinkel.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-02-01 22:28

Gunnar Holse <n@n.nl> wrote:

> Ikke desto mindre er det særdeles rektalt irriterende at "verdens mest
> brugervenlige computer" skal gå fra "velfungerende" til "ubrugelig" efter
> en 0.1-opgradering. Måske trænger kræet bare til opmærksomhed..?:)

Jamen det er da forfærdeligt irriterende. Jeg bliver selv i
frygteligt dårligt humør, når computeren driller. Til gengæld bliver jeg
glad som et lille barn, når det bare virker. Og det gør det heldigvis
for det meste.
Måske er der et 0.1-syndrom. Min mors computer blev frygteligt
ustabil, da jeg opgraderede den fra 8.0 til 8.1. Min pointe var bare, at
en enkelt uheldig oplevelse ikke kan bruges til at kalde et program
ustabilt. Den slags hører man om, hver gang der kommer en ny version af
et eller andet. Da Eudora 5 kom for ikke så længe siden, var der også
nogle stykker, der brokkede sig over, at det var noget skidt, der frøs
hele tiden. Men langt de fleste havde ingen problemer, og Eudora 5 er da
også lige så stabilt som de tidligere versioner.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 21-02-01 19:38

Peter Gersmann <moof@nospam.mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> OS. Og en flad kopi af Apples lagdelte vinduer. Hvis det er hvad
> Microsoft har - GAB - som et facelift på en Opel - nogen der kan se

Vi overlever jo nok, men hvad mac APple's interfacedesignere som har
brugt år på at lave Aqua? Nu bliver "trofæerne" jo snuppet ud af
hænderne på dem af et middelmådigt plagiat! :/

Men jo, kernen i OS X skal fprhåbentligt trække lidt teknisk respekt ind
for Apple's arbejde.

Fra : GH

Dato : 22-02-01 06:29

> Vi overlever jo nok, men hvad mac APple's interfacedesignere som har
> brugt år på at lave Aqua? Nu bliver "trofæerne" jo snuppet ud af
> hænderne på dem af et middelmådigt plagiat! :/

De der søgeikoner og forstørrelsesglas er vel næppe noget Apple har patent
på - og heller ikke noget pludseligt opstået i Windows efter Aqua kom på
banen.
Selvfølgelig burde man kunne finde på noget andet end gummiænder og
blomster. Men det er så igen vel næppe heller Apple's interfacedesignere der
har skabt dem?

> Men jo, kernen i OS X skal fprhåbentligt trække lidt teknisk respekt ind
> for Apple's arbejde.

Og så skulle der ikke være så meget at hidse sig op over.

Ge

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 22-02-01 18:42

GH <nogusto@el.spam> wrote:

> De der søgeikoner og forstørrelsesglas er vel næppe noget Apple har patent
> på - og heller ikke noget pludseligt opstået i Windows efter Aqua kom på
> banen.

Jeg taler ikke om patenter/copyright på ikonerne specifikt, men når sp
små detaljer går igen fra OS X til Whistler, tyder det med himmelråbende
åbenlyshed på at Microsoft endnu engang har ladet sig "inspirere".
SÅledes skal du tolke min udtalelse.

> Selvfølgelig burde man kunne finde på noget andet end gummiænder og
> blomster. Men det er så igen vel næppe heller Apple's interfacedesignere der
> har skabt dem?

Nej, faktisk er det noget man kan få fra en gennemsnitligt clip-art
galleri. Igen, det er ikke anden det handler om, det er helhedsintrykket
- se ovenfor.

> Og så skulle der ikke være så meget at hidse sig op over.

Næ, betyder det at du også bliver Mac-fan, Gunze? ;)

Fra : Gunnar Holse

Dato : 22-02-01 22:09

> Næ, betyder det at du også bliver Mac-fan, Gunze? ;)

Jeg forbeholder mig min grundlovssikrede ret til ikke at udtale mig!

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 23-02-01 19:15

> Jeg forbeholder mig min grundlovssikrede ret til ikke at udtale mig!

At tie er at samtykke, så du får tilsendt din fan-merchandise med
posten! :)

Fra : Gunnar Holse

Dato : 24-02-01 09:57

"Big Green Lizard aka Peter Perlsø" <root@NOSPAM.com> wrote in message

> At tie er at samtykke, så du får tilsendt din fan-merchandise med
> posten! :)

Så lad gå :/

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-01 09:02

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> "Big Green Lizard aka Peter Perlsø" <root@NOSPAM.com> wrote in message

> Så lad gå :/

Jeg vil også have noget
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 01-03-01 00:30

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-01 00:30

anita jensen <anitaj@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Nu har jeg lige læst med interesse jeres menninger. Jeg er ingen computer
> nørd og mac er min første computer overhovedet. Jeg kan bare konstatere at
> de fleste mennesker bruger windows og at vi ikke kan dele cd'er med dem
> eller være med til andre ting inde på yahoo chatter, fordi det gider man
> ikke lave til mac. Eller andre interessante ting der måtte være.

Det er rigtigt, at vi ofte har den slags problemer. Men husk så,
at der er nogle, der bruger endnu mindre udbredte systemer som f.eks.
Amiga og OS/2, og de må have det endnu værre. Unix- og Linux-brugere har
vel også nogle problemer med at finde ting til deres systemer. Og husk
også på, at der faktisk ikke er så grønt på Windows-siden. På mine
arbejdspladser gennem årene er jeg tit støt på folk, der ikke kunne tage
dokumenter med mellem hjem og arbejde, fordi der ikke lige var det samme
program på computerne hjemme og på arbejde. Så hjælper det jo fedt, at
det er Windows-maskiner begge to. Jeg har i hvert fald resonneret
således, at så kan man da lige godt have en Mac hjemme. Man kan åbenbart
alligevel ikke tage dokumenterne med hen på arbejde for f.eks. at printe
dem ud på den fine laserprinter der, så hvorfor plage sig selv med en
Windows-computer derhjemme?

> Vi køre sololøb og så kan man jo ping ponge frem og tilbage om hvem der
> har gjorte hvad først eller og hvem der ikke må det ene eller det andet.

For den enkelte forbruger og på kort sigt er det måske
ligemeget. Men i det lange løb er konkurrence nu bedst. Det giver lavere
priser og bedre produkter. Det er jo blevet så moderne at være politisk
forbruger. Man skal tænke på miljø, menneskerettigheder og
beskæftigelse, når man vælger, hvilke produkter, man vil købe. Jeg har
bl.a. valgt at bruge Mac for at sikre en god og sund konkurrence på
computerområdet (der er naturligvis også andre årsager).

> Til jeres information så laver apple selv deres java hvilket er noget bras
> og virker som vinden blæser der hvor jeg bruger det.

Alle laver vel selv deres Java, men de skal følge standarden fra
SUN. Det var det, Microsoft ikke gjorde, men de blev pålagt at gøre det
ved en dom sidste år. Du har nu ret i, at Apples Java ikke er så god.
Den følger standarden, men er desværre en version bagud. Så vidt jeg har
forstået det, er udviklingen sat lidt i stå på dette område, da man i
stedet bruger kræfterne på at udvikle Java til på Mac OS X.

> Det eneste jeg har godt at sige om mac er at den er let at bruge.

Det er dæle'me også noget af det allervæsentligste. Mac er jo
let at bruge, både når man ser på soft- og hardware og let for både
slutbrugeren og den, der skal vedligeholde den. Du skal ikke falde for
Windowsfolkets måde at bagatellisere brugervenligheden på. For ti år
siden var de vilde med DOS, og en mus samt ikoner med farver var bare
legetøj for børn. Den slags mennesker er masochister, der synes, det
skal være macho at bruge en computer. Deres ordsprog er: "No pain, no
gain". Sådan behøver det altså ikke at være, og det har Mac'en bevist.
Har du prøvet at bruge en Windows-computer? Man kan ikke engang flytte
en mappe med et program og dets filer, uden at programmer nægter at
starte. Man kan ikke flytte et dokument, uden at henvisninger til det
går i stykker. Nogle af de allermest banale ting, som vi dagligt gør på
en Mac, kan ikke lade sig gøre.

> Alt hvad der bliver lavet til mac ser aldtid anderledes ud. Aldtid en
> skrabe udgave, bortset fra den nye office 2001.

Det er ikke retfærdigt. Der findes masser af vældigt gode
programmer til Mac. Det gælder både freeware, shareware og dyre
købeprogrammer. Men det er nok indenfor den grafiske branche, man finder
det største udvalg. Det kniber mere indenfor matematiske fag, men mig
bekendt er der f.eks. glimrende bogføringsprogrammer til Mac. Mange spil
findes også til Mac eller er fællesversioner, og de er fuldt ud lige så
gode i Mac-versionen. Og så er det enormt sjovt at læse
installationsvejledningen. Til Mac er der tre punkter. Til Windows er
der tre sider.
Jeg har da nogle gange ærgret mig over, at man ikke kan købe
Danmarkskort, Lademanns Leksikon, Gyldendals Røde Ordbøger og den slags
til Mac, men ved du hvad? Jeg klarer mig rigtigt fint uden. Og tænk så
på alle de penge, jeg har sparet til den slags. På den måde er en Mac
billigere end en pc. Man bliver ikke fristet til at købe en masse, man
alligevel ikke har brug for.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jan Jonasen

Dato : 01-03-01 19:34

> [...]
> forstået det, er udviklingen sat lidt i stå på dette område, da man i
> stedet bruger kræfterne på at udvikle Java til på Mac OS X.

Apple er med OS X godt igang med at svine standarden til med det Cocoa
API. Denne inkludere en stribe Apple-only funktionalitet, samt følger
ikke engang standard konventionerne for interaktion mellem
komponenterne. Det skal siges at det er kun konvention i firm af at alle
andre gør på én måde, men Apple vælger deres egen. Dem der kan/vil bør
kigge på NSTextField.

Omkring den nuværende Java version fra Apple, så er den to versioner
bagefter, samt pga. sin alderdom kan den ikke bruge flere at de smart
påfund fra bl.a. Sun og Apache organisationen. En af grundene, jeg har
fået fortalt, til at den aldrig er kommet videre er, at Mac OS er for
ringe til bl.a. trådhåndtering, dvs. der hvor et program kan udføre
flere ting på samme tid. Det kan OS X tilgengæld, men stof til
eftertanke er, at man kan køre mere moderne java på en Windows 95 eller
Amiga.

> Det er ikke retfærdigt.

Nej, jeg føler mig som macbruger også uretfærdigt behandlet Ok, det
var taget ud af kontekst, og ikke din mening. Office pakken som Anita
nævner er ellers et fantastisk eksemple på en program pakke som mister
meget på vej til Mac. Tag vejledende Mac pris, og se hvor meget ekstra
du får ved at købe en Windows udgave, det er bestemt ikke så lidt.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ethernet (n): Something used to capture the Etherfish.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-02-01 16:39

Hej Michael

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg så en debat i en af de danske pc-nyhedsgrupper forleden, hvor en
> inkarneret Windows bruger stolt kunne fortælle, at den kommende Notepad
> nu kunne læse teksten op

Jeg må desværre sige, at det _IKKE_ passer, hvis man dun har Windows 2000 eller
ME installeret. For at den kan læse op, kræves det samtidig at man har enten MS
Office 2000 + en af de efterhånden mange (dårlige) talesynteser til windows,
_eller_ at man har installeret IBM ViaVoice 1.0 eller Millenium. Og et faktum
er, at den slet ikke vil kunne lse dansk men kun engelsk, tysk, fransk og
spansk. For at den kan læse dansk, (og det har den kunnet gøre siden den rene
DOS version 6.0), - skal man yderligere have enten InfoVox 700A eller Jaws for
Windows v.2.92 eller nyere. Og hvis det skal være rent software baseret, så
kræves der Jaws 3.2 eller nyere for at kunne læse dansk.

> (Notepad er en MEGET skrabet version af SimpleText).

Nåh... så skrabet er den da heller ikke. NotePad er stort set identisk med MS
Word 3.0 for Mac eller Word 1.0 for Windows (WinWord 2).

> [...]
> geniale funktion, som de første :(
>
> Nu har jeg ikke været med fra starten, så hvor længe har den funktion

SimpleText/TeachText har været talekompatible siden ver. 1.1 (1988) sammen med
TTS = Text-To-Speech og SR = Speech Recognition version 0.9beta (1987) og de
færdige versioner TTS og SR ver. 1.0 (1989), og de var allerede compatible med
System 6.0.8 og 7.0.

Desuden fandtes der også noget specialsoftware som ¨'Speak Text' (1985-86), der
kunne bruges på Apple II maskinerne. HearMe og HearText er et par andre meget
tidlige produkter fra 1985. - Så igen må det nok slås fast, at MS ikke aner en
døjt om, hvad de skriver eller også er det bevidst vildledning.

Talesyntese og tekstgenkendelsesprogrammer er jo noget af det, jeg bruger en hel
del tid på at undersøge, da størsteparten af mit arbejde går med at finde, teste
og in sito afprøve det på både Wintels og Mac til brug for handicappede.,

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jan Jonasen

Dato : 18-02-01 19:50

> Jeg må desværre sige, at det _IKKE_ passer, hvis man dun har Windows 2000
> eller ME installeret.

Bemærk ordet "kommende", dvs. at det ikke er den nuværende version,
hvorfor du har svært ved at udtale dig om, hvorvidt det passer eller ej.

===
Så er der igen behov for en nyhedsklient, som respektere linielængde.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Hardware (n): The kickable part of a computer.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-01 01:12

Erik Richard Sørensen wrote:

> Jeg må desværre sige, at det _IKKE_ passer, hvis man dun har Windows 2000 > eller ME installeret.

Det er ikke Win2000/ME, men derimod i Whistler beta'en, som nu er kendt
som Windows XP. Altså først i den næste version af Microsoft's styresystem.

> Nåh... så skrabet er den da heller ikke. NotePad er stort set identisk
> med MS Word 3.0 for Mac eller Word 1.0 for Windows (WinWord 2).

Jeg kender ikke de to ovennævnte version, så det tør jeg ikke udtale mig om.

> [...]
> 0.9beta (1987) og de færdige versioner TTS og SR ver. 1.0 (1989), og de
> var allerede compatible med System 6.0.8 og 7.0.

Javel

> [...]
> at finde, teste og in sito afprøve det på både Wintels og Mac til brug

Det er også et spændende område, og der er ingen tvivl om, at der vil
ske en masse på det område i fremtiden.

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 17-02-01 16:20

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Microsoft kopierer Apple... igen.
>
> http://www.microsoft.com/windowsxp/guide/newlook.asp

Sig mig, den gule and - er det ikke den fra Multiple Users?

Mojn, Thomas

--
Mac OS X vs. Windows XP : Typical Microsoft -- Take something from
another company then P on it.

Fra : Den Store Grønne Øgl~

Dato : 18-02-01 11:03

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Sig mig, den gule and - er det ikke den fra Multiple Users?
>

> Mojn, Thomas

Skarpsindigt! Ja... det er nok der de har fået... "Inspirationen".

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-02-01 20:28

> Når man læser om X så er det klart at Quartz rummer forskellen for den
> grafiske branche. Så må vi jo bare håbe at f.eks. Adobe laver et
> killerprodukt der udnytter de muligheder Quartz/PDF rummer.

Tja, med de programversioner Adobe har spyttet ud på de seneste, ser det jo
lidt sort ud. Jeg mener, hvad nytter et stabilt styresystem hvis softwaren
er fyldt med fejl?

Mvh
Jakob

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 25-02-01 11:38

anitaj@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
> [...]

>skrabe
>udgave, bortset fra den nye office 2001.

Re: Sv: Til at brække sig over
   Hanne Hertzog
   dk.edb.mac

anitaj@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
de fleste mennesker bruger windows og at vi ikke kan dele cd'er med dem

Det Passer ikke helt .f. eks. købte jeg lige i går Claus Meyer CD med
madopkrifter. Der er masser af CD'er der kører på begge platforme. ( der
er også mange der ikke gør, men ærlig talt er det så vigtigt?) Jeg vil
lige sige at jeg har VPC på to af mine maskiner, der kan du afprøve CD.'er
Jeg gør det aldrig.

Du skal lige tænke på HVAD du kan få til din Mac- og ikke alt det du IKKE
kan få, for der findes tonsvis af unødigt bras til PC. Så det er nemt at
sige, at der findes meget mere til PC.

Det er ligesom som supermarked med deres millioner af forskellige varer.
Hvor meget har du brug for i den daglige hverdag?

eller være med til andre ting inde på yahoo chatter, fordi det gider man
kke lave til mac. Du kan få et lille program, som een her i gruppen en
gang har sendt mig. Jeg tror at han hed Anders Baden, Han har selv lavet
programmet. Det laver de manglende æ-å-ø ( men desværre er det blevet
slettet, da jeg mistede en hel masse data for st stykke tid siden)

Måske der er nogen her, der kan give mig linken til hans side, hvor man
kan downloade det.

Eller andre interessante ting der måtte være.
HVAD??

Vi køre sololøb og så kan man jo ping ponge frem og tilbage om hvem der har
gjorte hvad først eller og hvem der ikke må det ene eller det andet.

Det kan du have ret i, men een ting er sikkert at windows og Pc'er var
aldrig blevet så godt som det er i dag, hvis ikke Apple havde givet
inspiration,

Til jeres information så laver apple selv deres java hvilket er noget bras
og virker som vinden blæser der hvor jeg bruger det.

Så lad være med at bruge det Jeg kunne godt tænke mig lidt uddybning om
dette emne. Jeg har flere gange spekuleret over, hvad man bruger det til
og hvorfor man altid taler så meget om det?

Det eneste jeg har godt at sige om mac er at den er let at bruge.

Nå, og hvad kan du så sige er bedre på en PC? Kunne være interessant at
høre.

Alt hvad der bliver lavet til mac ser aldtid anderledes ud. Aldtid en
skrabe
udgave,??????? bortset fra den nye office 2001.

Du skulle tage og melde dig ind i vores
macbrugerforening,(www.macbruger.dk) så skal du se hvad de ikke har i PC
miljøet, nemlig en stort netværk at hjælpsomme mennesker og aktiviteter.

Hele min fam. bruger PC og mange andre jeg kender og jeg kender kun 2 der
har mac, udover dem jeg har lært at kende i macbruger regi. Der er ingen
af dem altså Pc brugerne, der har sådanne kontakter med andre, som jeg
har.

Til slut viil jeg sige til dig, du skal bare lære at finde ud af, hvordan
man handskes med PC platformen. Der er masser af muligheder. Det kan til
tider være lidt besværligt at finde ud af. En del at problemmet ligger i
PC folkes uvilje til at tage hensyn til, at der også er andre end dem.

Mange sødags hilsener fra Hanne ( fuldkommen og inderlig Macfrelst

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-03-01 23:00

I artiklen <1epk73w.1wfqvce16wmirtN%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
(Henrik Münster) skrev:

> [...]
> alligevel ikke tage dokumenterne med hen på arbejde for f.eks. at printe
> dem ud på den fine laserprinter der, så hvorfor plage sig selv med en

Man kan da bare udskrive til en postscript fil derhjemme, evt. lave den om
til .pdf og så skrive den ud på arbejde. Der er da altid i det mindste en
Acrobat Viewer på en arbejdsmaskine.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-01 10:58

Niels Jørgen Kruse <njk@trustme.dk> wrote:

> Man kan da bare udskrive til en postscript fil derhjemme, evt. lave den om
> til .pdf og så skrive den ud på arbejde. Der er da altid i det mindste en
> Acrobat Viewer på en arbejdsmaskine.

Ja du kan. Jeg kan måske også lære det. Kræver det ikke nogle
specielle programmer? Adobe Acrobat f.eks. er da vist ikke helt billig.
Den almindelige bruger, der tidligere havde DOS og WordPerfect og nu har
Windows og Word, kan kun finde ud af at gemme som almindeligt dokument i
det pågældende program. Min pointe var mest, at de samme brugere gerne
udbreder sig om det dejlige i en kompatibel computer, og at Mac ikke er
kompatibel. Men når de så skal bruge det til noget, så er det faktisk så
som så med kompatibiliteten.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 02-03-01 23:42

> Ja du kan. Jeg kan måske også lære det. Kræver det ikke nogle
> specielle programmer? Adobe Acrobat f.eks. er da vist ikke helt billig.

Næ, men prøv Print-to-PDF, et lille shareware program/printer agtigt
ting. Den lader som om, den er en printer, men skriver en PDF fil ud på
din disk. Tingesten er dog ikke helt så avancret som Acrobat, men har en
væsentlig pris fordel.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Monster (n): Used when you can't find ¨ and u on your keyboard.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 02-03-01 12:10

henrik@muenster.dk,Ny-Internet writes:

> [...]
>udbreder sig om det dejlige i en kompatibel computer, og at Mac ikke er
>kompatibel. Men når de så skal bruge det til noget, så er det faktisk så

I mange henseender er det kun et spørgsmål om at lære de forskellige
muligheder Man kan få et bittelille program der hedder print til PDF.
Jeg tror det er gratis, for jeg har fået det forærende Men det duer
kun til 1-2 sider, så vidt jeg har kunnet finde ud af. (men stol ikke på
det, jeg er en sinke)

Jeg tror der er flere programmer, der efterhånden har den mulighed, at man
kan gemme det i en PDF fil ud over flere af Adobe's progr.. Men du får nok
en masse svar her i gruppen.

Hilsen Hanne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-01 16:02

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> Jeg tror det er gratis, for jeg har fået det forærende Men det duer
> kun til 1-2 sider, så vidt jeg har kunnet finde ud af. (men stol ikke på

Det er shareware, og de seneste versioner fungere ganske udemærket. Men
hvis du vil bibeholde al formatering af dit dokument, er det ikke en
optimal løsning. Acrobat Destiller/Laserwriter 8 kan klare den opgave
til UG.

> Jeg tror der er flere programmer, der efterhånden har den mulighed, at man
> kan gemme det i en PDF fil ud over flere af Adobe's progr..

der er bare liiiiiige det med prisen på Adobe programmer og private
bruger med små behov.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 02-03-01 22:31

reippuert@mac.com,Ny-Internet writes:

> [...]
>til UG.

>man
>
>der er bare liiiiiige det med prisen på Adobe programmer og private

Ja, jeg har lige fundet ud af at det koster $10. det lille program.
http://www.jwwalker.com/pages/pdf.html Det kan vel bruges i en snæver
vending. Jeg ved også at man kan bruge ClarisWorks. Vælge LaserWriter
600? tror jeg det var og så bede om at printe til PDF. Jeg har fået det
vist af vores ekspert Finn Løwenkrands, men jeg har aldrig prøvet det, da
jeg ikke har haft brug for det. heller ikke ShareWareprogrammet print til
PDF. (Jeg har acrobat/destiller, men har ikke brugt endnu)

Jeg er sikker på at Finn svarer på spørgsmålet på
http://www.finns-planet.dk/

venlig hilsen Hanne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-03-01 01:22

> [...]

> vending. Jeg ved også at man kan bruge ClarisWorks. Vælge LaserWriter
> 600? tror jeg det var og så bede om at printe til PDF.

Det er vist LW 8/Distiller kombinationen han mener

Printe fra et hvilket som helst program med LaserWriter 8 og vælge at
gemme printjobbet som et arkiv. Uden Destiller kan LW8 gemme som PS, EPS
eller EPS m. "Preview". Med Destiller kan man desuden gemme som PDF.

Der er bare lige det at Acrobat Distiller kun kommer som en ad-on til
visse Adobe programmer...$

Har man en sjælden gang brug for at genererer en PDF er "Print to PDF"
vist at fortrække frem for prisen på et Adobe program med Distiller.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 03-03-01 01:53

I artiklen <1epmz81.l44jig1curkzkN%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
(Henrik Münster) skrev:

> Ja du kan. Jeg kan måske også lære det. Kræver det ikke nogle
> specielle programmer? Adobe Acrobat f.eks. er da vist ikke helt billig.

Faktisk var det et stykke tid siden jeg sidst havde gjort det og da jeg nu
lige skulle teste, virkede det selvfølgelig ikke. Det skyldes nok en
OS-opgradering. Jeg hentede derefter MacGSView 2.0b3 og kunne nu konvertere
..ps til .pdf uden problemer, i alt fald min simple testudskrift.

En anvendelig adresse er
<ftp://ftp.cs.wisc.edu/pub/ghost/aladdin/gs600/mac/test/MacGSView_2.0b3_Inst
aller.bin>. Den kræver OS 8.6.

Udskrift til Postscript fil sker med LaserWriter 8, man slår AppleTalk til,
vælger LW8 i Vælger (det er ikke nødvendig at vælge en printer på
netværket), i udskriftdialogen skal baggrundsudskrivning slås fra og
udskrift til arkiv vælges. Det er også en god ide at inkludere skrifter i
arkivet.

Lad høre om det funker for dig.

> [...]
> udbreder sig om det dejlige i en kompatibel computer, og at Mac ikke er
> kompatibel. Men når de så skal bruge det til noget, så er det faktisk så

Det er der nok noget om. Kompatibilitet er ikke absolut, det afhænger også
af brugerens kunnen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-03-01 01:15

Niels Jørgen Kruse <njk@trustme.dk> wrote:

> Det er der nok noget om. Kompatibilitet er ikke absolut, det afhænger
> også af brugerens kunnen.

Ja, og mindre kyndige brugere (dvs. de fleste) burde derfor
bruge Mac. Desværre bliver de ofte vildledt af nørder, der næsten altid
er Windows-brugere. Da iMac kom frem for godt to år siden talte jeg
naturligvis varmt for den, men fik af mine venner at vide, at det var
noget skidt, da den ikke kunne udvides og ikke havde DVD-drev ligesom
konkurrenterne til samme pris. De gentog såmænd bare, hvad nogle nørder
havde fortalt dem. Mange af dem bruger såmænd dårligt nok computeren i
dag, eller bruger den bare på lavt plan uden at have opgraderet noget
som helst eller købt nogen DVD-plader. Nu kan jeg drille dem ved at
spørge efter deres DVD-skiver, nye grafikkort eller andre udvidelser.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 04-03-01 02:51

> Nu kan jeg drille dem ved at
> spørge efter deres DVD-skiver, nye grafikkort eller andre udvidelser.

Jeg forstå ikke helt hvordan de kan blive generet af det, iMac'en har jo
ingen af de muligheder. For at få dem skal du flåes og købe en
"professionel" maskine.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ovenstående er blot endnu et udlad for mit had til Apples idéer om
private/professionelle.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-03-01 23:37

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Jeg forstå ikke helt hvordan de kan blive generet af det, iMac'en har
> jo ingen af de muligheder. For at få dem skal du flåes og købe en
> "professionel" maskine.

Det er da lidt tyndt, hvis deres hovedargument for ikke at købe
en iMac var de manglende udvidelsesmuligheder og DVD-drev, og de så slet
ikke gør brug af disse muligheder i den Windows-computer, de valgte i
stedet. Når jeg diskuterede med dem, kunne fordelene ved iMac, som de da
godt kunne se, slet ikke opveje disse ulemper. Det viser da, at de er
blevet vildledt af nogle "eksperter", der slet ikke forstod deres reelle
behov. En iMac ville have tjent dem lige så godt eller måske bedre, da
den jo er mere brugervenlig.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster