Godt backup-program?
Fra : Tom Christensen

Dato : 29-07-02 22:00

Hej

Jeg søger et godt backup-program til brug under Windows2000, da
jeg finder standardprogrammet temmelig bøvlet.

Jeg har følgende ønsker:

1) skal kunne pakke filer/mapper sammen i en fil (med komprimering)
2) skal kunne indstilles til at lave fx 650 MB "bidder", så de kan være på
en CD
(værdien skal kunne indstilles)
3) skal kunne gemme backup-indstillinger som fil-set
4) skal kunne køre automatisk (kalender/dag/tidspunkt)
5) skal kunne gemme på harddisk, CD og DVD

Hvem kan anbefale mig et godt program?
--
venlig hilsen
Tom Christensen

fjern nomail- hvis du vil skrive til mig

(fjern nomail_ hvis du vil skrive til mig)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-02 22:13

Tom Christensen skrev:

>3) skal kunne gemme backup-indstillinger som fil-set

Det forstår jeg ikke.

>Hvem kan anbefale mig et godt program?

RAR styret af en batfil som du må sætte systemet til at aktivere
på passende tidspunkter.

--
Bertel

Fra : Tom Christensen

Dato : 30-07-02 15:30

Hej Bertel

Tak for dit svar.

> Det forstår jeg ikke.

Det var vist også lidt kluntet skrevet: Jeg mente, at programmet skulle
kunne gemme flere forskellige backup-definitioner (udvælgelse af filer
og mapper).

> RAR styret af en batfil som du må sætte systemet til at aktivere
> på passende tidspunkter.

Ja, jeg har tænkt på en batfil, men det er ikke voldsomt brugervenligt
og "gennemsigtigt" for en ikke-øvet bruger (et kriterium, som jeg glemte
at skrive i første omgang)

Andre forslag?

mvh
Tom

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-02 16:10

Tom Christensen skrev:

>Ja, jeg har tænkt på en batfil, men det er ikke voldsomt brugervenligt
>og "gennemsigtigt" for en ikke-øvet bruger (et kriterium, som jeg glemte
>at skrive i første omgang)

Nej, det er rigtigt, men det kunne evt. klares hvis alle
brugerfiler lå på ét logisk drev. Så bliver kommandoen (hvis D er
drevet):

   rar u -r <backupfilnavn> D:\

Det er til at gennemskue.

Nu skal det ikke forstås sådan at jeg partout vil have dig til at
bruge rar, men det er bare det jeg selv bruger, netop styret af
en batfil, men *den* er ikke for begyndere.

Der er forhåbentlig nogen med professionelle erfaringer der kan
supplere.

--
Bertel

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 30-07-02 16:07

Bertel Lund Hansen skrev:

>RAR styret af en batfil som du må sætte systemet til at aktivere
>på passende tidspunkter.

Hvor indviklet er din batfil for at give en ordentlig kopi?
Du har vist brugt det længe.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-02 16:39

Kaj Svenningsen skrev:

>Hvor indviklet er din batfil for at give en ordentlig kopi?

Meget. Den rummer en hel del detaljer om min opsætning, mine
programmer og mit LAN, så jeg vil ikke sende den her, og det er
dødbesværligt at anonymisere den.

Men den er opbygget så den
1) sletter overflødige backupfiler på alle drev
2) rydder op i diverse mapper (temp, cache osv.)
3) gemmer alle selvproducerede filer fra et hav af drev og mapper

Den starter med:
If "%1"=="-setup" Goto gem_setup
If "%1"=="-drev" Goto drev
If "%1"=="-net" Goto net
If "%1"=="-ghost" Goto ghost
(standardbackup)

Setup gemmer startmenuen, kvikstartmenuen, skrivebordet, og
SendTo.
Drev pakker datadrevet og programmeringsdrevet i hver sin fil.
Net kopierer hver af mine tre computeres egen backupsamling til
de to andre.
Ghost starter Ghost (underligt nok) så et tryk på Y bevirker at
C-drevet ghostes (rullende gennem to filer).

og -all gør det hele efter tur (undtagen).

Jeg har et ikon som jeg klikker på når jeg ikke kan finde på
andet. Det udløser en standardbackup (arbejdsfiler og en hel del
oprydning).

>Du har vist brugt det længe.

Ja.

Hvis du er nysgerrig nok, må du gerne få en kopi i en mail.

--
Bertel

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 30-07-02 20:34

Bertel Lund Hansen skrev:

>Meget.

Det anede mig.

>programmer og mit LAN, så jeg vil ikke sende den her, og det er

Det havde jeg heller ikke regnet med.

>Men den er opbygget så den

Det ser fornemt ud.

>Hvis du er nysgerrig nok, må du gerne få en kopi i en mail.

Ja tak. Jeg er temmelig nysgerrig efter at have opgivet w98s egen
indbyggede umuligheder.

Fra : Tom Christensen

Dato : 31-07-02 09:37

Hej Bertel

<snip>

> Hvis du er nysgerrig nok, må du gerne få en kopi i en mail.

Jeg er også nysgerrig, så du må meget gerne også sende den til mig.
Det lyder, som om jeg kan bruge inspirationen til min egen backup.

Men i den konkrete situation skal backuppen køres og overvåges
af en uøvet bruger, så der bliver jeg nok nødt til at finde et Win-program.

mvh Tom

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-02 11:23

Tom Christensen skrev:

>Jeg er også nysgerrig, så du må meget gerne også sende den til mig.

Jeg kalder det flabet at fremsætte sådan et ønske når man
benytter en ugyldig mailadresse. Og nej, jeg har ingen planer om
at spille kriblekryds.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-07-02 17:47

On Mon, 29 Jul 2002 22:59:52 +0200,
Tom Christensen <reenchri@nomail-e-box.dk> wrote:
> [...]
> 4) skal kunne køre automatisk (kalender/dag/tidspunkt)
> 5) skal kunne gemme på harddisk, CD og DVD

ZIP fra info-zip, kombineret med AT og muligvis zipsplit.
Glem det grafiske helvede, og du er home free.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk