Works regneark import i Excel?
Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-07-02 17:56

Kan det virkelig passe at Office XP (Excel XP) ikke kan importere Works
regneark?

Min morfar har netop investeret i en ny PC, hvorpå der var
præinstalleret Office 2000 og Windows 2000.

Problemet er at han førhen havde en gammel maskine med win98 og Works
hvori han både har lavet regneark og databaser som vi (jeg) ikke kan
finde ud af at importere i Excel hhv. Access.

Det eneste jeg har fundet angående Excel er at det ikke kan importere
Works efter version 2.0 og det synes jeg er lidt ringe. Jeg har så
fundet et program på nettet som kan gøre det, men som koster 50 euro -
og min morfar har allerede brugt sit PC-budget for det næste år på sin
ny PC.

Hans gamle PC var en der var stillet til rådighed af fagforeningen idet
han var kasserer for efterlønsklubben der hvor han bor. Derfor har han
ikke installationsdisketterne til Works og kan derfor ikke komme til at
gøre som MSN foreslår - "Vælg gem som i Works og vælg XLS som filtype".

Kender i til nogle værktøjer der kan klare en sådan konvertering.
Word kan godt importere de dokumenter han har lavet i Works. Så
problemet er "kun" regneark og databaser.

Håber på hurtig hjælp - min morfar er også formand for bowlingklubben
og skal helst kunne sende månedsbladet ud inden den 1. (og hans
adresseliste er skrevet i et Works regneark og brevflettet med et andet
works tekstdokument, så han kan ikke få skrevet konvolutterne ud)
:-/

På forhånd tusind tak
Flemming

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-07-02 21:47

Flemming Joensson wrote:

> Kan det virkelig passe at Office XP (Excel XP) ikke kan importere Works
> regneark?

Jeps, MS i en nøddeskal, har egentlig aldrig været mulig.
Hvorfor tror du, der er så stor prisforskel, når nu 95% af
brugerne kunne klare deres opgaver i works

Men har han den gamle pc, kan *muligvis* gem som -> rtf
i works bruges til det meste, men brevflet, uha..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Britt Malka

Dato : 26-07-02 22:01

On Fri, 26 Jul 2002 16:56:02 +0000 (UTC), Flemming Joensson
<joensson@fjerndette.blob.dk> wrote:

> [...]
>ikke installationsdisketterne til Works og kan derfor ikke komme til at
>gøre som MSN foreslår - "Vælg gem som i Works og vælg XLS som filtype".

Du er velkommen til at sende mig filerne, så skal jeg gemme dem som
XLS. Jeg har både Works og Office-pakken installeret.

Jeg kan godt lide Works - i øvrigt. Programmerne kan det mest
nødvendige, og ikke overflødige ting som at lave hjemmesider og andet
underligt. Til gengæld virker det, det skal bruges til, og ikke som
Word, der ikke kan vise billeder ordenligt og andre underligheder.
Nå... Det var bare et hjertesuk.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt

Hvor meget tid kan du spare ved at bruge et bedre mailprogram?
Prøv det prisbelønnede mailprogram The Bat! gratis i 30 dage. Læs mere på www.malka.it

Fra : Flemming Joensson

Dato : 27-07-02 17:49

britt@malka.dk (Britt Malka) wrote in

> Du er velkommen til at sende mig filerne, så skal jeg gemme dem
> som XLS. Jeg har både Works og Office-pakken installeret.

Mange tak for tilbuddet. Jeg fandt dog ud af at min genbo som netop har
købt en bærbar havde Works og lånte den i et par timer. (Uha min morfar
har lavet mange works dokumenter :-/)
Det eneste jeg havde lidt problemer med var hans databaser. Det eneste
jeg kunne gemme som var dBase III, dBase IV, eller TXT. Som dBase bad
Access om en index-fil, ndx eller mdx - men en sådan blev ikke lavet af
Works, så det kunne jeg ikke bruge. Så jeg endte med at bruge TXT, og
mistede så min morfars formularer (kun 3 små databaser) og da det kun
var 3 databaser der var tale om lavede jeg dem igen for ham i Access.
Det eneste jeg var lidt forundret over var at ud af de 3 imports jeg
lavede, så var den første helt som jeg ville have det - mens de øvrige
to var "Sammenkædet" med TXT-filen. Jeg er ikke Access-bruger, så
hvordan kan man bryde denne sammenkædning, når først den er lavet?

> [...]
> ikke som Word, der ikke kan vise billeder ordenligt og andre
> underligheder. Nå... Det var bare et hjertesuk.

Nej, det kan jeg godt følge dig i. Jeg bruger som regel LaTeX igennem
Emacs til store opgaver, så jeg er slet ikke vant til at alt det gejl
man kan i hverken Works eller Word. Det er kun helt små opgaver som
korte breve hvor det tager for lang tid at sætte udseendet op, jeg
bruger Word til.
Min morfar har dog været på 2 kurser i Office, så selvom han har brugt
Works tidligere så er han faktisk ganske ferm til Word, Excel og
Access. Han har ikke internet, så det med Frontpage er ikke så relevant
for ham.

Mvh
Flemming