Dynamisk søgning
Fra : Carsten Højgaard

Dato : 27-07-02 15:35

Jeg har brug for at kunne lave "dynamisk søgning".
Eks. hvis en bruger indtaster "Pedersen", så skal "Petersen" også komme med
som resultat.

Nogen som har nogle gode ideer til hvordan jeg lettest kan løse dette
problem?

Hilsen
Carsten

Fra : sc

Dato : 27-07-02 16:06

Du kunne måske sammenligne navnene du har i databasen og så opslagsnavnet
karakter for karakter.
Feks. Petersen og Pedersen vil kun adskille sig på een karakter og så f.eks
lave et kriterie om at hvis det adskiller sig på kun en eller måske 2
karakterer så skal navnet fra basen vises som svar på søgningen.
Hvis du vil lave det mere intelligent - f.eks phonetisk, så tror jeg det
bliver væsentligt mere omfattende; du kunne så f.eks lave en tabel der
angiver hvad f.eks et k måske tolkes som (f.eks c).
Du kunne så starte med at konvertere det navn der søges efter til alle de
navne der er mulige ifølge din tabel.
Det er nok ikke specielt effektive metoder rent performance mæssigt, der
dannes jo mange volapyk navne; men det går nok hurtigt at kode det!
Mvh
Søren

Fra : Filip Larsen

Dato : 27-07-02 16:38

Carsten Højgaard skrev

> Jeg har brug for at kunne lave "dynamisk søgning".
> Eks. hvis en bruger indtaster "Pedersen", så skal "Petersen" også komme
med
> som resultat.

Du kan kode dine strenge ud fra en eller anden fonetisk algoritme såsom
soundex eller metaphone. Mig bekendt kan de fleste databaser kode soundex
(eller en variant heraf) direkte i SQL, hvis det ellers er noget du bruger.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Henrik Høegh

Dato : 27-07-02 17:52

Hey,

> [...]
med
> som resultat.
>
> Nogen som har nogle gode ideer til hvordan jeg lettest kan løse dette

Du kunne jo også bare lave din SQL lidt smartere......

String SQL = "Select last_name
From Employees
Where last_name LIKE '"+Navnestring+"';";

Din navnestring bygger du så op lige så stille og køre din funktion igennem
indtil du enten får noget resultat eller er nået igennem hele strengen.

Bare et foreslag...

Venlig hilsen
Henrik Høegh
- Softica.dk