Export af iMovie film til Windows - hjælp!
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-07-02 22:22

Hejsa,

Min situation er følgende: Har lavet en film i iMovie, som jeg gerne vil
have lavet en SVCD af, men der findes ikke rigtigt nogen værktøjer på
Mac'en til det.

VCD er for dårlig kvalitet, så SVCD med MPEG2 er lige det jeg skal bruge
og filmen er ikke så lang, så den kan stadig være på én CD.

Jeg har prøvet at eksportere filmen i QuickTime format med DV codec for
at undgå kvalitetstab, men den kan ikke afspilles på Windows. I QT6
player har jeg så eksporteret denne film til AVI med DV codec og på
Mac'en virker den fint i fuld størrelse, 720x576, men på Windows er den
kun i halv størrelse?!? Hvad sker der?

Jeg vil gerne have min film over på Windows med så lidt kvalitetstab som
muligt, da den jo skal kodes tll MPEG2 og to gange komprimering tiltaler
mig ikke lige.

Gode ideer modtages med kyshånd!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-07-02 22:43

On Sun, 28 Jul 2002 23:21:50 +0200,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:
> [...]
> player har jeg så eksporteret denne film til AVI med DV codec og på
> Mac'en virker den fint i fuld størrelse, 720x576, men på Windows er den

Det letteste er vel bare at sparke den ud på dit kamera igen. De
fleste Sony ting kan man ret let slå DVin til på. Det koster komponenter
for under 50 kr.

En ting du skal huske er, at TV og DV er interlaced formater. Dvs at
når du kører i 720x576 så kører du reelt kun 360x576 for hvert billede
som består af hver anden linie.

> Jeg vil gerne have min film over på Windows med så lidt kvalitetstab som
> muligt, da den jo skal kodes tll MPEG2 og to gange komprimering tiltaler
> mig ikke lige.
>
> Gode ideer modtages med kyshånd!

Som sagt, andvend din DV recorder. PC1, PC5 og PC6 kan alle fixes
uden de store problemer.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 06:39

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Det letteste er vel bare at sparke den ud på dit kamera igen. De
> fleste Sony ting kan man ret let slå DVin til på. Det koster komponenter
> for under 50 kr.

Kameraet (som er en låner) har DV in, men jeg har ingen software til at
hente DV-data fra et kamera på min PC'er.

> En ting du skal huske er, at TV og DV er interlaced formater. Dvs at
> når du kører i 720x576 så kører du reelt kun 360x576 for hvert billede
> som består af hver anden linie.

Jamen, derfor skal der da være fuldopløsning alligevel.

Øhh... Hvad er PC1 osv.?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-07-02 22:46

In article <1fg20mo.1a6y1761jksq40N%rfn@mac.com>,
rfn@mac.com (René Frej Nielsen) wrote:

> Gode ideer modtages med kyshånd!

Hvorfor ikke divx?

Fra : Jesper

Dato : 29-07-02 06:06

> Hvorfor ikke divx?

Fordi det ligner Kong Folmers røv i måneskin! Og fordi der ikke findes
nogen ordetligtlige brugbare DivX encodere til Mac og fordi MP4 i
QuickTime 6 leverer en kvalitiet der sparker røv på DivX.
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 06:29

spam@supressor.invalid (Jesper) writes:

> Fordi det ligner Kong Folmers røv i måneskin! Og fordi der ikke findes
> nogen ordetligtlige brugbare DivX encodere til Mac og fordi MP4 i
> QuickTime 6 leverer en kvalitiet der sparker røv på DivX.

Kender du nogen SVCD afspillere der kan MP4?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jesper

Dato : 29-07-02 07:12

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Kender du nogen SVCD afspillere der kan MP4?

Nej og jeg kender heller ikke nogen der kan afspille DivX

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 07:52

> Nej og jeg kender heller ikke nogen der kan afspille DivX

Så den del af debatten er lidt overflødig i denne sammenhæng.

Hvilke encodere findes der overhovedet? Det må helt sikkert være
nødvendigt at genkode for at komme videre med det oprindelige
spørgsmål.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 07:57

On 7/29/02 8:12 AM, in article
1fg2p8j.1jx20m1yp01ftN%spam@supressor.invalid, "Jesper"
<spam@supressor.invalid> wrote:

> Nej og jeg kender heller ikke nogen der kan afspille DivX

Jeg laver Divx på min Mac og kvaliteten jaa, den står lige i øjet klokke
rent billede 102min film fylder ca. 640mb så den kan være på CD-rom men kan
kun afspilles på Computer, der finder ingen standalone DVDafspiler der kan
afspiller Mpg4 version 3 som divx er. Men der er tale om at Mpeg4 det Codec
Quicktime bruger vil komme i fremtidens DVD afspiller.

Henrik

Fra : Jesper

Dato : 29-07-02 08:55

Henrik <henrik@rayban.dk> wrote:

> [...]
> afspiller Mpg4 version 3 som divx er. Men der er tale om at Mpeg4 det Codec
> Quicktime bruger vil komme i fremtidens DVD afspiller.

Hvad bruger du til at lave DivX på Mac med?

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 09:02

On 7/29/02 9:54 AM, in article 1fg2u6e.o4apf5ouynu1N%spam@supressor.invalid,

> Hvad bruger du til at lave DivX på Mac med?

Jeg Bruger MacDivXCreator, kender du den?

Henrik

Fra : Jesper

Dato : 29-07-02 09:54

Henrik <henrik@rayban.dk> wrote:

> Jeg Bruger MacDivXCreator, kender du den?
>
> Henrik

Jeg rippede et en VOB med 0SEx og kodede den med MacDivX Creator 0.12,
men der kom ingen lyd på, det var AC3 lyd jeg rippede.

Kig lige på mine instillinger om de ser fornuftige ud:

http://tradewho.com/macdivx.gif

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 10:15

On 7/29/02 10:53 AM, in article
1fg2we5.1hse8t1m34qtbN%spam@supressor.invalid, "Jesper"
> [...]

> men der kom ingen lyd på, det var AC3 lyd jeg rippede.
>
> Kig lige på mine instillinger om de ser fornuftige ud:

Dine instillinger ser ud til at være iorden, men hent lige denne doctorll:
http://doctor.3ivx.com/

Og træk din film over på iconet doctor ll efter dette så har du lyd på!

Fra : Jesper

Dato : 29-07-02 10:27

> [...]

> http://doctor.3ivx.com/
>
> Og træk din film over på iconet doctor ll efter dette så har du lyd på!

Jeg har checket filen jeg har lavet med Æble+J i QT, der er ikke noget
lydspor!

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 10:28

On 7/29/02 11:26 AM, in article
1fg2yeo.bc5ecb1eptmfoN%spam@supressor.invalid, "Jesper"
<spam@supressor.invalid> wrote:

> Jeg har checket filen jeg har lavet med Æble+J i QT, der er ikke noget
> lydspor!
Det kommer der når du har gjort som jeg beskrev før!

Henrik

Fra : Jesper

Dato : 29-07-02 10:49

Henrik <henrik@rayban.dk> wrote:

> On 7/29/02 11:26 AM, in article
> 1fg2yeo.bc5ecb1eptmfoN%spam@supressor.invalid, "Jesper"

> Det kommer der når du har gjort som jeg beskrev før!
>
> Henrik

DivX validator er altså bedre til det job, der slipper man helt for at
lave AVI'en om til en MOV

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 10:54

On 7/29/02 11:49 AM, in article
1fg2zgg.nlskehxckn9jN%spam@supressor.invalid, "Jesper"
<spam@supressor.invalid> wrote:

> DivX validator er altså bedre til det job, der slipper man helt for at
> lave AVI'en om til en MOV

Jeg har validator har dog ikke selv prøvet denne, medhensyn til at det
bliver en mov fil, så ændre jeg bare ext. til avi. Fik du lyd på?

Henrik

Fra : Jesper

Dato : 29-07-02 11:34

> Jeg har validator har dog ikke selv prøvet denne, medhensyn til at det
> bliver en mov fil, så ændre jeg bare ext. til avi. Fik du lyd på?
>
> Henrik

Ja, så kunne Quicktime godt finde MP3 lyden

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 09:05

On 7/29/02 9:54 AM, in article 1fg2u6e.o4apf5ouynu1N%spam@supressor.invalid,

> Hvad bruger du til at lave DivX på Mac med?
Jeg glemte at skrive at den kan også importere b.la. vob filer

Henrik

Fra : Jesper

Dato : 29-07-02 09:55

Henrik <henrik@rayban.dk> wrote:

> Jeg glemte at skrive at den kan også importere b.la. vob filer

Men altså ikke QuickTime eller DV

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 06:39

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Kender du nogen SVCD afspillere der kan MP4?

Netop!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-07-02 11:03

In article <1fg2ma2.1xz1x711h52k5jN%spam@supressor.invalid>,
spam@supressor.invalid (Jesper) wrote:

> Fordi det ligner Kong Folmers røv i måneskin!

Det kan du ikke mene, det er da noget bedre kvalitet end SVCD.

> Og fordi der ikke findes nogen ordetligtlige brugbare DivX encodere
> til Mac

Årh jo.

Fra : Jesper

Dato : 29-07-02 11:39

> Det kan du ikke mene, det er da noget bedre kvalitet end SVCD.

Jamen det er fordi SVCD er 576 x 480 MPEG2 film med AudioLayer2 lyd.
Sammenligt det med XVCD kvalitet i stedet.

> Årh jo.

Så nævn én der kan kode QuickTime

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-07-02 11:53

In article <1fg31ll.pzgt6w1lsybt3N%spam@supressor.invalid>,
spam@supressor.invalid (Jesper) wrote:

> Jamen det er fordi SVCD er 576 x 480 MPEG2 film med AudioLayer2 lyd.
> Sammenligt det med XVCD kvalitet i stedet.

Nej jeg vil ej - udgangspunktet var SVCD.

> Så nævn én der kan kode QuickTime

Hvorfor skulle det være nødvendigt?

Fra : Jesper

Dato : 29-07-02 12:23

> Nej jeg vil ej - udgangspunktet var SVCD.

> Hvorfor skulle det være nødvendigt?

Ja fordi mit Formac Pro TV kort gemmer i QT format

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 12:30

On 7/29/02 1:22 PM, in article
1fg33sn.186x7w8icgfqmN%spam@supressor.invalid, "Jesper"
<spam@supressor.invalid> wrote:

> Ja fordi mit Formac Pro TV kort gemmer i QT format

Jeg tror tråden er knækket her, du har et emne som er i DV codec som skal
over på et andet medie CD-rom etc. Skal den kun spilles på computer?

Henrik

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-07-02 12:50

In article <1fg33sn.186x7w8icgfqmN%spam@supressor.invalid>,
spam@supressor.invalid (Jesper) wrote:

> Ja fordi mit Formac Pro TV kort gemmer i QT format

Dvs at du ud fra lige nøjagtigt dit lidt specielle behov rent generelt
udtaler at et format er noget skidt?

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 07:46

On 7/28/02 11:46 PM, in article
newsspam4-0F94C6.23460128072002@dtext.news.tele.dk, "Martin Edlich"
<newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Hvorfor ikke divx?

Hvad OS køre du på? Og hvilken Quicktime og denne Pro?

Det kan godt lade sig gøre at lave en SVCD på en Mac men er lidt mere
kompliceret end som så, og det er ikke alle stand alone DVD afpiller der kan
afspille SVCD.HUSK det kan godt lade sig gøre at afspille SVCD på Din Mac
kræver OSX og CPU kraft. Divx, det kan du også lave på din Mac men Divx kan
kun køres på Computer Mac og PC etc. Hvis du skal lave Divx skal du have 2
plugins i din Quicktime folder i udvidelser, du kan hente dem her:
http://www.3ivx.com/download/macos.html

Husk at downloade Divx Docter her: http://doctor.3ivx.com

Hvis du ikke køre film igennem doctor vil der sikkert ikke være lyd på din
film, du skal bare trække dit icon/ film over på iconet doctorll voila.

Hvis du afspiller DV i Quicktime skal du huske at sætte den til High
Quality, sti: Get movie Properties, Vælg video track og vælg High Quality.
Kræver pro udgave.

Henrik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 17:29

Henrik <henrik@rayban.dk> wrote:

> On 7/28/02 11:46 PM, in article
> newsspam4-0F94C6.23460128072002@dtext.news.tele.dk, "Martin Edlich"

> Hvad OS køre du på? Og hvilken Quicktime og denne Pro?

Nu ved jeg ikke om du skriver til mig, da du faktisk har svaret på
Martins indlæg.

Jeg kører med Mac OS X 10.1.5 og QuickTime 6 Pro.

> [...]
> kun køres på Computer Mac og PC etc. Hvis du skal lave Divx skal du have 2
> plugins i din Quicktime folder i udvidelser, du kan hente dem her:

Hvordan laver du SVCD på Mac'en? Jeg har ikke kunnet finde en eneste
MPEG2 encoder, som er til at betale.

> Husk at downloade Divx Docter her: http://doctor.3ivx.com
>
> Hvis du ikke køre film igennem doctor vil der sikkert ikke være lyd på din
> film, du skal bare trække dit icon/ film over på iconet doctorll voila.

Mht. DiVX så fungerer det fint her, men jeg har ikke prøvet at lave DiVX
film på Mac'en, kun på min PC'er, som dog tæt brækker sig, når jeg
sætter den i gang med det...

> Hvis du afspiller DV i Quicktime skal du huske at sætte den til High
> Quality, sti: Get movie Properties, Vælg video track og vælg High Quality.
> Kræver pro udgave.

Genialt! Jeg havde også undret mig over, at teksten jeg havde lavet i
iMovie stod så utydeligt. Hvordan kan det være, at den viser det i
"dårlig" kvalitet som standard?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 19:15

On 7/29/02 6:29 PM, in article 1fg3hhb.1tpj5b91cirzk2N%rfn@mac.com, "René
> [...]

> Genialt! Jeg havde også undret mig over, at teksten jeg havde lavet i
> iMovie stod så utydeligt. Hvordan kan det være, at den viser det i

DV High Quality er automatisk slået fra f.eks på DV når du arbejder med det
på Computer også under import og rendering men bliver slået til når du
eksporter, man gjort det for at selv computer med lav CPU kraft kan vise DV
i realtime men nu om dage er maskinerne noget kraftigere og du har
muligheden at slå High quality til, dette har ingen effekt når du laver dit
medie færdig, effekten virker kun under preview! du kan dog gemme det i
filen så er du fri for at slå til hver gang du åbner filen HUSK DET GIVER
IKKE BEDRE BILLEDE når du eksporter f.eks tilbage til DV (kamera) eller DV
etc.

Dette er den korte forklaring!

Henrik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 21:09

> [...]

> IKKE BEDRE BILLEDE når du eksporter f.eks tilbage til DV (kamera) eller DV

Jeg prøvede også tidligere at lave en MPEG4 udgave af filmen og her blev
teksten knivskarp, hvilket undrede mig lidt, da DV-udgaven jo var uskarp
og det var jo udgangspunktet.

Nu giver det lidt mere mening!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 06:39

> Hvorfor ikke divx?

2 x komprimering er ikke godt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-07-02 11:04

In article <1fg2nvn.a5zymp1c9ihc0N%rfn@mac.com>,

> 2 x komprimering er ikke godt.

Hvis du har eksporteret i DV-format, så er den da ikke komprimeret,
eller?

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 11:14

On 7/29/02 12:04 PM, in article
newsspam4-BB79F5.12042329072002@dtext.news.tele.dk, "Martin Edlich"
<newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Hvis du har eksporteret i DV-format, så er den da ikke komprimeret,
> eller?

DV formatet er komprimeret i 1 til 5

Henrik

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-07-02 11:44

In article <B96AE21B.3EB%henrik@rayban.dk>, Henrik <henrik@rayban.dk>
wrote:

> DV formatet er komprimeret i 1 til 5

Der kan man bare se, jeg troede at det var ukomprimeret.

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 12:25

On 7/29/02 12:44 PM, in article
newsspam4-83A5E8.12440729072002@dtext.news.tele.dk, "Martin Edlich"
<newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Der kan man bare se, jeg troede at det var ukomprimeret.

Se her YUV 4:1:1 (525/59.94) or 4:2:0 (625/50) color spaces

25mb/s CCIR 601

KOMPRESSION RATIO FOR DVCPRO "Panasonic version" 5:1

KOMPRESSION RATIO FOR DV/ DVCam "sony etc" 5:1

MPEG2 (dvd) kommer and på bitraten men general 40:1

Henrik

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-07-02 12:51

In article <B96AF2A4.402%henrik@rayban.dk>, Henrik <henrik@rayban.dk>
wrote:

> Se her

Jeg troede dig skam på dit ord.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-07-02 16:37

On Mon, 29 Jul 2002 12:44:07 +0200,

> Der kan man bare se, jeg troede at det var ukomprimeret.

Når filmen først er i DV format, så er ind og udpakning tabsløst.
Du vil altid tabe noget ved at lave en DV, da TV signaler er analoge.
Du taber ikke nødvendigvis noget fra din CCD i din camcorder til DV.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 17:29

> Hvis du har eksporteret i DV-format, så er den da ikke komprimeret,
> eller?

Nej (eller jo, har vi jo set her i tråden), men hvis PC'en skal kunne
læse den, så bliver jeg nødt til at gemme den i et andet format. Det vil
næsten altid kræve en genkomprimering. Hvis bare man kunne gemme i MPEG2
på Mac'en, så var der ingen problemer!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 19:28

On 7/29/02 6:29 PM, in article 1fg3hyh.8tpuxq19sim1mN%rfn@mac.com, "René
> [...]

> læse den, så bliver jeg nødt til at gemme den i et andet format. Det vil
> næsten altid kræve en genkomprimering. Hvis bare man kunne gemme i MPEG2

Hvis du laver filen, Flatten, Cross-platform, fast Start så kan den godt
afspille på PC uden problemer, du kan evt. Sende mig en stump film så skal
jeg lave en fil der er Cross platform, når jeg arbejde med mindre ting og de
skal køre både på PC og Mac bruger jeg et Codec der hedder Sorenson 3 det
virker men kun på computerog giver et godt resultat, Check Quicktime og vælg
en af deres Bio trailer de står bare lige i øjet og de er i codec Sorenson.

Henrik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 21:09

> [...]

> en af deres Bio trailer de står bare lige i øjet og de er i codec Sorenson.

Det er meget fint, men det _skal_ være en SVCD jeg skal lave, da den
skal kunne afspilles i en standalone DVD-afspiller. Problemer er som
sagt, at der ingen MPEG2 encoder er til Mac.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 22:05

rfn@mac.com (René Frej Nielsen) writes:

> Det er meget fint, men det _skal_ være en SVCD jeg skal lave, da den
> skal kunne afspilles i en standalone DVD-afspiller. Problemer er som
> sagt, at der ingen MPEG2 encoder er til Mac.

Google er godt.

http://sourceforge.net/projects/mjpeg/
http://www.bu.edu/linguistics/UG/hagstrom/vcd.html

Der er Linux, dvs Fink og OS X.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 22:36

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> [...]

Den første side forvirrer mig og den anden har jeg set, men den er vist
lidt uddateret. Jeg sidder i øjeblikket og roder med MissingMPEGtools,
men den melder en AppleScript fejl lige i starten, så jeg sidder fast.
Grrr!!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 23:03

On 7/29/02 11:35 PM, in article 1fg3vyv.1db68t31t71m0bN%rfn@mac.com, "René
> [...]

> lidt uddateret. Jeg sidder i øjeblikket og roder med MissingMPEGtools,
> men den melder en AppleScript fejl lige i starten, så jeg sidder fast.
Download denne her så burde der ikke være problemer med applescript
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120129

Henrik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 23:21

> Download denne her så burde der ikke være problemer med applescript
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120129

Den har jeg allerede og jeg har fundet ud af problemet. Jeg var bare en
klaptorsk og havde ikke valgt en input-fil (det stod der godt nok ikke
noget om i guiden), som jo er min QT-film.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 23:29

> [...]

> lidt uddateret. Jeg sidder i øjeblikket og roder med MissingMPEGtools,
> men den melder en AppleScript fejl lige i starten, så jeg sidder fast.

Er det ikke en sag for M1 og M2?

Jeg ved ihvertfald ikke meget om det - men findes, DET gør de :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-07-02 13:15

> [...]

> Jeg vil gerne have min film over på Windows med så lidt kvalitetstab som
> muligt, da den jo skal kodes tll MPEG2 og to gange komprimering tiltaler

Hvad med at lægge filmen ud på nettet og så hente den igen på PC'eren.
Så kan du vel gemme den som du vil ?!

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 13:40

On 7/29/02 2:14 PM, in article 1fg3674.2poiwzs73hfN%jesper@gylling.net,
"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> Hvad med at lægge filmen ud på nettet og så hente den igen på PC'eren.
> Så kan du vel gemme den som du vil ?!

Oki, jeg vil prøvet se på det måske allerede i aften, når ungerne er sendt i
seng.

Jeg arbejder meget med videoredigering og 3D i alle genere, men næsten alt
ender på ægte DVD. I gamle dage! rodet jeg med VCD og SVCD etc. SVCD er
meget godt, men afspilles kun i softwarebaseret standalone DVD afspiller
næsten da, B&O Avant kan. VCD er fordårligt en medie.

Henrik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 17:29

> [...]

> meget godt, men afspilles kun i softwarebaseret standalone DVD afspiller
> næsten da, B&O Avant kan. VCD er fordårligt en medie.

Jeg satser på at min Pioneer DVD-afspiller kan æde den, men det er
faktisk til en af mine kamerater, som har en af de der billige
DVD-afspillere.

Har du en Mac med SuperDrive?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 19:16

On 7/29/02 6:29 PM, in article 1fg3hp4.1nws7bp1rjrps0N%rfn@mac.com, "René
> [...]

> Jeg satser på at min Pioneer DVD-afspiller kan æde den, men det er
> faktisk til en af mine kamerater, som har en af de der billige

Ja det har jeg.

Henrik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 21:09

> Ja det har jeg.

Hvor i landet bor du? (fiske fiske

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 23:11

On 7/29/02 10:08 PM, in article 1fg3rxl.339p62hx37zN%rfn@mac.com, "René Frej
Nielsen" <rfn@mac.com> wrote:

> Hvor i landet bor du? (fiske fiske
Jeg bor ca. 25km syd/øst. Fra dig
Henrik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 23:21

Henrik <henrik@rayban.dk> wrote:

> Jeg bor ca. 25km syd/øst. Fra dig

I Københavnstrup?

Grunden til at jeg spørger er, at min kammerat som har lavet filmen,
gerne vil have den bedst mulige kvalitet og derfor er en alm. VCD ikke
godt nok. Det lader dog til at jeg har fået hul på SVCD, men en DVD
ville jo være det ultimative.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 23:28

On 7/30/02 12:21 AM, in article 1fg3y7l.uf6wb2rm1kqN%rfn@mac.com, "René Frej
Nielsen" <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> gerne vil have den bedst mulige kvalitet og derfor er en alm. VCD ikke
> godt nok. Det lader dog til at jeg har fået hul på SVCD, men en DVD
Jep. Men vi kan da godt lave en dvd hvis det er det du fisker efter?

Henrik

PS: Min maskine køre så langsom som classic i øjeblikket, det er lidt sjovt
når man presser sin maskine til det yderste!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-07-02 00:40

gHenrik <henrik@rayban.dk> wrote:

> [...]
> godt nok. Det lader dog til at jeg har fået hul på SVCD, men en DVD >
> ville jo være det ultimative. Jep. Men vi kan da godt lave en dvd hvis det

Jeg noterer lige din mailadresse (er den gyldig?) og vender tilbage
snart, OK?

Jeg er ved at lave en SVCD af hele filmen nu og hvis det stadigt ikke er
godt nok, så er der nogen der bliver glade, hvis vi på en eller anden
måde kan lav en DVD. Problemer er, at DV-filmen fylder 7 GB...

> PS: Min maskine køre så langsom som classic i øjeblikket, det er lidt
> sjovt når man presser sin maskine til det yderste!

Hvad har du sat den i gang med?

--
Mvh. René Frej Nielsen

Fra : Henrik

Dato : 30-07-02 01:24

On 7/30/02 1:40 AM, in article 1fg41uw.10gq0evjgu3ixN%rfn@mac.com, "René
> [...]

> godt nok, så er der nogen der bliver glade, hvis vi på en eller anden
> måde kan lav en DVD. Problemer er, at DV-filmen fylder 7 GB...

Den render i 3 programmer,+ Toast, IE, mail, og Quicktime.
Min mailadresse er valid, du skriver bare. 7Gb er ikke noget problem jeg har
ca. 200 Gb ledigt plads i øjeblikket. Jeg er lidt spændt på at høre hvordan
det går med SVCD?

Henrik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-07-02 06:24

> Den render i 3 programmer,+ Toast, IE, mail, og Quicktime.

"render"? Jeg synes at OS X er fantastisk god til at fordele resourcerne
og selvom CPU'en banker derudaf med 100% udnyttelse, så har man ingen
problemer med at bruge maskinen. Prøv det under OS 9!

> Min mailadresse er valid, du skriver bare. 7Gb er ikke noget problem jeg har
> ca. 200 Gb ledigt plads i øjeblikket. Jeg er lidt spændt på at høre hvordan
> det går med SVCD?

Det lader til at skride rigtigt godt fremad. Den står og tygger på
filerne lige nu, men i eftermiddag skulle jeg kunne melde tilbage om det
virker ordentligt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 17:29

> Hvad med at lægge filmen ud på nettet og så hente den igen på PC'eren.
> Så kan du vel gemme den som du vil ?!

Hvad mener du lige præcist her? Jeg kan sagtens kopiere frem og tilbage
mellem min Mac og PC, men det er formatet på filen der er problemet.
QuickTime med DV codec kan ikke afspilles på PC og jeg vil helst ikke
komprimere den i f.eks. MPEG4 for derefter at konvertere den til MPEG2.

P.S. filen fylder 7 GB.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper

Dato : 29-07-02 19:57

> [...]

> Jeg vil gerne have min film over på Windows med så lidt kvalitetstab som
> muligt, da den jo skal kodes tll MPEG2 og to gange komprimering tiltaler

Har du prøvet at eksportere i QuickTime MJPEG højeste kvalitet og IMA
4:1 for lyden?

Alternativt: JPEG2000 sat til Lossless

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 20:02

On 7/29/02 8:56 PM, in article
1fg3oqr.s7bf3m11655z4N%spam@supressor.invalid, "Jesper"
<spam@supressor.invalid> wrote:

> Har du prøvet at eksportere i QuickTime MJPEG højeste kvalitet og IMA
> 4:1 for lyden?
>
> Alternativt: JPEG2000 sat til Lossless
Ja, men det er meget lang tid siden jeg brugte MJPEG/A som jeg husker det
fylder det noget mere end Sorenson.

Henrik

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 20:31

On 7/29/02 8:56 PM, in article
> [...]
<spam@supressor.invalid> wrote:

> Har du prøvet at eksportere i QuickTime MJPEG højeste kvalitet og IMA

Prøv lige at tjekke det her; http://homepage.mac.com/rnc/svcdXc.html

En lille opskrift på at lave en SVCD på MAC!!!

Henrik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 21:09

> Prøv lige at tjekke det her; http://homepage.mac.com/rnc/svcdXc.html
>
> En lille opskrift på at lave en SVCD på MAC!!!

Nice!! Den prøver jeg i aften.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 21:09

> Har du prøvet at eksportere i QuickTime MJPEG højeste kvalitet og IMA
> 4:1 for lyden?
>
> Alternativt: JPEG2000 sat til Lossless

Kan det afspilles på PC? PC-programmerne er lidt kræsne og de vil ikke
altid tage alle QuickTime-filer. Det skal derfor helst være en AVI-fil.

I sidste ende må jeg ty til 2 x komprimering, men nu skal jeg lige prøve
at lave en SVCD på Mac'en med hjælp fra den side, som Henrik gav mig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper

Dato : 29-07-02 21:20

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Kan det afspilles på PC? PC-programmerne er lidt kræsne og de vil ikke
> altid tage alle QuickTime-filer. Det skal derfor helst være en AVI-fil.

Den kan afspilles på en PC med QT 6 Pro

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-07-02 21:26

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Hejsa,
>
> Min situation er følgende: Har lavet en film i iMovie, som jeg gerne vil

[bla. bla. bla]

En opsummering:

Det er nu lykkedes at lave en SVCD på Mac'en vha. vejledningen på denne
side: http://homepage.mac.com/rnc/svcdXc.html

Resultatet er blevet rigtigt godt og det er langt bedre en alm. VCD.

Jeg siger tak for de mange brugbare indlæg og forslag, som der har været
i denne tråd. Det er en fornøjelse, når man får brugbar hjælp her i
gruppen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen