ADSL, Stofa, Router?
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 28-07-02 21:40

Jeg har med interesse fulgt det meste af den sidste tråd om hvilken ADSl der
er bedst, da det pludseligt bliver aktuelt for mig om halvanden måned (og
man har jo hørt om leveringstiderne...)
Men en ven har sagt, at Stofa og en router kan fint løfte en 256/128 ADSL.
Jeg sidder med 2 mac'er (osx) og en gammel windåse (98).
Jeg har i forvejen en switch (10/100).
Er det korrekt forstået, at routeren virker som en "webserver"? Dvs.
figurerer med IP og kan evt. dirigere trafikken - eller det er vel der, hvor
switchen skal tage over?
Jeg ville helst undgå at have en maskine tændt konstant for at de andre kan
komme på. Men ved Stofa skal man "kalde op" - vil routeren ikke have kaldt
op hele tiden?
Hvis min foreløbige forståelse ikke er helt ude i hampen, er der så nogen,
som kan anbefale en prisbillig og stabil router, som virker med både mac og
pc - og som kan sættes op af ufaglært?

Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-07-02 22:08

Poul Skovmand Thingholm <remove_skovmand@mac.com> wrote:

> [...]
> som kan anbefale en prisbillig og stabil router, som virker med både mac og

Jamen får du ikke en router fra Stofa eller sætter man bare Ethernet
stikket i væggen ? Såfremt du får en router, så skal du bare bruge din
switch og begge maskiner er på uanset om den ene er tændt eller ej.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Bech

Dato : 29-07-02 01:03

In article <1fg206j.5f487p11nbpsyN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> [...]

Klog ven. Stofa kører op til 1 Mb, altså op til 4 gange så hurtig som
den nævnte adsl.

Næ, er router forbinder to netværk fx dit eget hjemmenetværk og stofas
netværk. Du kan have mange maskiner på dit hjemmenetværk (via din
switch), men pga. routeren vil de kun optage en ip-adresse på stofas net.

Du behøver kun at have routeren tændt. Du kan "kalde op" til stofa fra
alle dine maskiner. Hvis der fx er blevet kaldt op fra maskine A, kan
maskine B osv. benytte nettet uden at kalde op, da alle dine maskiner
optræder som en overfor stofa.

Søg efter router hos fx. http://www.proconsult.dk . De beskriver også om
de virker til stofa og andre.

> Jamen får du ikke en router fra Stofa eller sætter man bare Ethernet
> stikket i væggen ?

Næ, man får et kabelmodem med et netstik på.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home Page: http://bech.i.am email: Remove XYZ from adress.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 29-07-02 09:29

On 29/07/02 2:02, in article
bechX-D89985.02024429072002@nntp01.dk.telia.net, "Martin Bech"
<bechX@iY.amZ> wrote:

> Klog ven. Stofa kører op til 1 Mb, altså op til 4 gange så hurtig som
> den nævnte adsl.

OK, så er det Stofa.

> Næ, er router forbinder to netværk fx dit eget hjemmenetværk og stofas
> netværk. Du kan have mange maskiner på dit hjemmenetværk (via din
> switch), men pga. routeren vil de kun optage en ip-adresse på stofas net.

Men inde på stofas side reklamerer de med et familie-abonnement for 25
kroner ekstra pr. måned. I beskrivelsen leveres "kun" en switch med - ikke
router?! Der står beskrevet som blot et DHCP-netværk, dvs. stofas modem
automatisk tildeler IP-numre. Hvis det holder, kunne man vel også bare tage
sin egen switch op mod en almindelig stofa-løsning?!

> Søg efter router hos fx. http://www.proconsult.dk . De beskriver også om
> de virker til stofa og andre.

Jeg er i gang med at kigge, men det ville være fedt at undgå routeren og
bare beholde switchen (ellers bliver den jo overflødig).

Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-02 10:07

On Mon, 29 Jul 2002 10:28:31 +0200,

> [...]
> automatisk tildeler IP-numre. Hvis det holder, kunne man vel også bare tage
> sin egen switch op mod en almindelig stofa-løsning?

uden at kende til den beskrevne stofa løsning tror jeg at den består
at n antal PHCP tildelte IP adresser, hvilketer grunden til du ikke
skal bruge ne router - det gør den almiindelig ikke.

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Lone Koefoed

Dato : 29-07-02 12:46

In article <6k03ia.g23.ln@g4.reippuert.dk>,

> uden at kende til den beskrevne stofa løsning tror jeg at den består
> at n antal PHCP tildelte IP adresser, hvilketer grunden til du ikke
> skal bruge ne router - det gør den almiindelig ikke.

det er lige præcis sådan, den virker. Man får nogle ekstra ip-numre
(dhcp så vidt jeg husker, jeg har i hvert fald ikke tastet ip ind nogen
steder)

Det siges at fungere godt, men jeg ved det ikke, for jeg har router.

--
Lone

Fra : Martin Bech

Dato : 29-07-02 11:20

In article <B96AC94F.E77%remove_skovmand@mac.com>,
> [...]

> automatisk tildeler IP-numre. Hvis det holder, kunne man vel også bare tage
> sin egen switch op mod en almindelig stofa-løsning?!

Dette nye abonnement vil løse dit problem. Og for de penge du sparer,
når du ikke køber en router, kan du betale 25,- i MANGE måneder.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 29-07-02 11:46

Takker alle for afklaringen. Tak.
Det bliver familieabonnementet så (router til anslået 1000,- delt med 25,- =
40 måneder, dvs. over 3 år uden risiko for svigt og nedbrud).

Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Fra : thomas tomcat

Dato : 28-07-02 23:28

in article B96A2322.E29%remove_skovmand@mac.com, Poul Skovmand Thingholm at
remove_skovmand@mac.com wrote on 28/07/02 22:39:

> en ven har sagt, at Stofa

har du tjekket, at du kan få stofa, hvor du bor?