Dual Monitor setup på Mac QuickSilver
Fra : MiBo

Dato : 28-07-02 10:40

Hej,

Har igennem en længere tid overvejet skift til Mac, men en enkelt
detalje kan jeg ikke gennemskue, nemlig hvordan dual-monitor
er understøttet af HW på QuickSilveren (Radeon eller GeForce 4MX).
Disse kort har en vga og en adc udgang, og spec'en antyder at at dual-
monitor kræver hhv. en vga og en adc apple-skærm. Det giver anledning
til følgende spørgsmål:

1. Jeg er her ikke 100% sikker på om de 2 videoudgange giver en klonet
desktop, altså samme billede på begge skærme, eller om desktoppen
strækker sig over begge begge skærme.

2. Hvis svaret spm. 1 betyder at desktoppen strækker sig over begge skærme,
kan man så også anvende en adc-til-vga adapter med samme resultat (begge
skærme
er vga).

3. Er der nogen fordel ved at putte et ekstra pci skærmkort i boxen for at
få dual
monitor?

4. Color management/kalibrereing, er der nogle specielle faldgruber ifm.
dual monitor
på Mac (Adobe Gamma på windows kan kun klare den primære skærm).

Pft
Michael

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-02 15:11

On Sun, 28 Jul 2002 11:39:53 +0200, MiBo <me@privacy.net> wrote:

> 1. Jeg er her ikke 100% sikker på om de 2 videoudgange giver en klonet
> desktop, altså samme billede på begge skærme, eller om desktoppen
> strækker sig over begge begge skærme.

begge skærme (mac'en har understøttet flerskæørms setup siden ruder
konge var knægt.) - men du kan også klone hvis det er det du har behov
for.

> [...]
> kan man så også anvende en adc-til-vga adapter med samme resultat (begge

ja

> 3. Er der nogen fordel ved at putte et ekstra pci skærmkort i boxen for at
> få dual
> monitor?

nej, ikke med kvaliteten af henholdsvis GF og Radeonkortene.

> 4. Color management/kalibrereing, er der nogle specielle faldgruber ifm.
> dual monitor
> på Mac (Adobe Gamma på windows kan kun klare den primære skærm).

nej, mac'ens farvestyring colorsync er systemwide.

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : MiBo

Dato : 28-07-02 19:55

Tak for svarene, men en enkelt uddybning

> nej, mac'ens farvestyring colorsync er systemwide.

Betyder det at der er 1 profil, som dækker begge skærme, eller at der er
1 profil pr. skærm, men som slår igennem alle app's?

Mvh
Michael

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-02 21:42

On Sun, 28 Jul 2002 20:54:55 +0200, MiBo <me@privacy.net> wrote:

> Betyder det at der er 1 profil, som dækker begge skærme, eller at der er
> 1 profil pr. skærm, men som slår igennem alle app's?

én profil pr skærm, scanner, printer osv. colorsync er systemwide dvs.
at programmer der bruger colorsync korigerer individuelt for hver
skærm.