OSX Vil ikke boot
Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 27-07-02 17:35

Så er den gal, jeg kan ikke boot up på OSX efter den har kørt i flere uger
rebooter jeg den og den kommer frem med grå skærm dvs. Den starter med lille
happy mac mens cd-skiven køre rundt oppe i venstre hjørne efter få sekunder
er der kun grå skærm jeg kan godt boot i OS9 Classic.
OSX Ver.10.1.5 OS9.2.2

Er der ikke en der kan det her.

Ole

Fra : Storm

Dato : 27-07-02 20:41

Henrik Nedergaard <henrik@rayban.dk> wrote:

> [...]
> happy mac mens cd-skiven køre rundt oppe i venstre hjørne efter få sekunder
> er der kun grå skærm jeg kan godt boot i OS9 Classic.

Jeg har ihvertfald lige været på den. Hvis du ser lidt i tråden:
genstart fra cd.
Det der skulle til for mig var en opstart med OSX installations cd'en i.
Evt. med c nede under opstart.

Det tog en rum tid, men intet blev slettet, alt så ud som før.
Dog skulle jeg genstarte efter installationen, for at få alt til at
virke som før.

Ellers kan du på:

<http://www.macx.no/support/boot.htm>

se forskellige tastekombinationer, som måske kan hjælpe dig. De kunne
ikke hjælpe mig

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik

Dato : 28-07-02 21:36

On 7/27/02 9:41 PM, in article 1fg0132.oa47tk278m8kN%Ninzen@ofir.dk, "Storm"
<Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Ellers kan du på:
>
> <http://www.macx.no/support/boot.htm>
>
> se forskellige tastekombinationer, som måske kan hjælpe dig. De kunne

Skal jeg forstå at du har geninstalleret OSX eller bare bootet up og lukket
igen og genstartet og så skulle det virke!

Henrik

Fra : Storm

Dato : 29-07-02 11:23

Henrik <henrik@rayban.dk> wrote:

> Skal jeg forstå at du har geninstalleret OSX eller bare bootet up og lukket
> igen og genstartet og så skulle det virke!

Jeg ved ikke hvordan forskellen på at genistallere OSX eller boote up
defineres. Og hvordan man bestemmer hvordan man gør hvad.

Hvis du siger CMD - OPT - SHIFT - Delete, skulle den boote fra din cd.

Men jeg satte installationscd'en i og kørte en installation. Så vidt jeg
forstår kører OSX så en check/sammenligning af systemet og disken og
installerer/reparerer fejl og mangler, uden at slette dine indstillinger
og øvrige programmer. Den formaterer ikke disken.

Sådan fungerede det ihvertfald for mig. Undervejs frygtede jeg at alt
ville blive formateret, men nej, den kom op som før problemet opstod.
Kun tiden var forkert, og det blev løst ved en genstart (jeg var inde og
tjekke i software update, men her var meldingen alt up to date).

Jeg er dog novice i denne slags problemløsning så ... du må hellere
lytte til Mortens forslag, det lyder måske nemmere.

Et "problem" har jeg måske. Hvis jeg ser under "About this mac" siger
den Version 10.1 - det skulle jo være 10.1.5. Men indtil videre har det
ikke givet problemer, så måske er det 10.1.5? Min update software siger
at jeg har det nyeste, men om det er fordi den kan se at jeg har updatet
i min logfil, og den ikke sammenligner med hvad jeg faktisk har, det ved
jeg ikke.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 29-07-02 11:28

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> [...]
> at jeg har det nyeste, men om det er fordi den kan se at jeg har updatet
> i min logfil, og den ikke sammenligner med hvad jeg faktisk har, det ved

Prøv at åbne terminal.app og skriv:

hostinfo<RET>

Post derefter hvad den skriver her i gruppen.

Der skulle gerne stå noget om hvilken version af Darwin kernel'en der er
installeret.

Har du prøvet Apple System Profiler, og set hvilken version den siger
der er installeret?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 11:37

On 7/29/02 12:27 PM, in article 6q7kje7rru.fsf@mimer.null.dk, "Jonas Voss"
<spamthis@verture.net> wrote:

> [...]
> installeret.
>
> Har du prøvet Apple System Profiler, og set hvilken version den siger

Jeg har geninstalleret min backup men hvis det sker igen så prøver jeg det
du har skrevet, og tak for hjælpen.

Henrik

Fra : Storm

Dato : 29-07-02 12:38

> [...]

> Post derefter hvad den skriver her i gruppen.
>
> Der skulle gerne stå noget om hvilken version af Darwin kernel'en der er

Hmm, noget er nok galt. Den svarer:
hostinfo<RET>
Missing name for redirect.

> Har du prøvet Apple System Profiler, og set hvilken version den siger
> der er installeret?

Ja, den siger jo også version 10.1 (5j34).
Før er jeg nemlig også ret sikker på, at der stod Version 10.1.5 i
Æblemenuen. Kan miseren (hvis der er nogen) skyldes, at min rednings-cd
ikke var min egen, evt. kuk i serienummeret?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 29-07-02 12:43

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Hmm, noget er nok galt. Den svarer:
> hostinfo<RET>
> Missing name for redirect.

Blot for at være sikker, du skal ikke skrive '<RET>', det antyder blot at
du skal trykke return efter du har skrevet 'hostinfo'. Skriver den
stadig 'Missing name for redirect' hvis du skriver 'hostinfo' og trykker
return?

> [...]
> Æblemenuen. Kan miseren (hvis der er nogen) skyldes, at min rednings-cd
> ikke var min egen, evt. kuk i serienummeret?

Hmm, der må vi vist ty til en af oraklerne for svar, det ved jeg nemlig
ikke.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Storm

Dato : 29-07-02 12:49

> [...]

> du skal trykke return efter du har skrevet 'hostinfo'. Skriver den
> stadig 'Missing name for redirect' hvis du skriver 'hostinfo' og trykker

Mach kernel version:
Darwin Kernel Version 1.4:
Sun Sep 9 15:39:59 PDT 2001; root:xnu/xnu-201.obj~1/RELEASE_PPC

Kernel configured for up to 2 processors.
1 processor is physically available.
Processor type: ppc7450 (PowerPC 7450)
Processor active: 0
Primary memory available: 512.00 megabytes.
Default processor set: 42 tasks, 135 threads, 1 processors
Load average: 1.45, Mach factor: 0.43

- Det fortæller ikke mig noget jeg kan bruge til noget i denne
forbindelse. Men det gør det dig?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Lars Graulund

Dato : 29-07-02 13:15

On 29/07/02 13:48, in article 1fg34y9.2uge94tm9xriN%Ninzen@ofir.dk, "Storm"
<Ninzen@ofir.dk> wrote:
> Mach kernel version:
> Darwin Kernel Version 1.4:
> Sun Sep 9 15:39:59 PDT 2001; root:xnu/xnu-201.obj~1/RELEASE_PPC

Spøjst, hvis det Kernel Version nummer betyder noget må din være gammel, min
siger:

Mach kernel version:
Darwin Kernel Version 5.5:
Thu May 30 14:51:26 PDT 2002; root:xnu/xnu-201.42.3.obj~1/RELEASE_PPC

Kernel configured for up to 2 processors.
2 processors are physically available.
Processor type: ppc7450 (PowerPC 7450)
Processors active: 0 1
Primary memory available: 512.00 megabytes.
Default processor set: 51 tasks, 191 threads, 2 processors
Load average: 0.01, Mach factor: 1.97

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 16:06

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Mach kernel version:
> Darwin Kernel Version 1.4:
> Sun Sep 9 15:39:59 PDT 2001; root:xnu/xnu-201.obj~1/RELEASE_PPC

Du skal nok lige have fyret SOftwareopdateringen af igen, for at komme
op på 10.1.5.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-02 14:24

On 29 Jul 2002 13:43:21 +0200, Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Hmm, der må vi vist ty til en af oraklerne for svar, det ved jeg nemlig
> ikke.

serienummeret er din maskines, ikke osx's

Nina, hvilken version var den OS X CD du brugte? - for at få dit
system upto-date med alle opdateringer kan du nuke en del kvitteringer
i /Libary/Receipts, således vil software uptate igen lade dig hente dem
og reinstallere dem.

lad mig lige vide hvordan mappen ser ud?

"ls -l /Library/Receipts > receipts.txt"

åben receipts.txt i din homemappe og klip det ind i svaret. så skal
jeg fortælle havd og hvordan du skal slette for at kunne være sikker
på at alle komponenter er up-to date.

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Storm

Dato : 29-07-02 14:57

> [...]
> og reinstallere dem.
>
> lad mig lige vide hvordan mappen ser ud?
>
> "ls -l /Library/Receipts > receipts.txt"

Her får jeg svaret - Command not found.
Det kunne skyldes fejl i indtastningen med ordmellemrum måske, men hvis
jeg går i home - Library - Receipts, ligger der ingen receipts.txt (det
er måske unix der genererer den? - og så taster jeg fejl ind i
terminalen?
Hvis jeg copy - paster din linje svarer den illegal command, så jeg
skrev selv, helt uden mellemrum.

> åben receipts.txt i din homemappe og klip det ind i svaret. så skal
> jeg fortælle havd og hvordan du skal slette for at kunne være sikker
> på at alle komponenter er up-to date.

Her ligger altså ingen, til gengæld ligger der en MacOSX Log.rtf fil fra
1.1.1970, og også en MacOSXUpdate10.1.5.pkg fra 03.07.02, og en masse
andre .pkg filer.

Hvad tænker du så?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 29-07-02 15:02

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Her ligger altså ingen, til gengæld ligger der en MacOSX Log.rtf fil fra
> 1.1.1970, og også en MacOSXUpdate10.1.5.pkg fra 03.07.02, og en masse
> andre .pkg filer.
>
> Hvad tænker du så?

Selv tænker jeg at min update authorization er røget. Det er svaret jeg
får hvis jeg forsøger at åbne 10.1.5.pkg filen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-02 18:56

On Mon, 29 Jul 2002 15:57:24 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> jeg går i home - Library - Receipts, ligger der ingen receipts.txt (det
> er måske unix der genererer den? - og så taster jeg fejl ind i

du skal kun skrive det der står /mellem/ citationstegnene - med
kommandoen genererer du en text fil i din home mappe, med en liste
over indholdet af mappen /Library/Receipts - med dato osv.

> [...]
>
> Her ligger altså ingen, til gengæld ligger der en MacOSX Log.rtf fil fra
> 1.1.1970, og også en MacOSXUpdate10.1.5.pkg fra 03.07.02, og en masse

Du skal kigge i din hjemme mappe Efter du har kørt komandoen skulle
der gerne ligge en text fil ved navn "receipts.txt" i din egen home
mappe.

jeg vil som sagt gerne se hvilke *.pkg filer du har liggende samt deres
oprettelses og ændringsdatoer - Den letteste måde for dig at lave
denne oversigt er med komandoen "ls -l /Library/Receipts > receipts.txt"
og efterfølgende at trække filen ind i et macsoupvindue.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 20:29

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> jeg vil som sagt gerne se hvilke *.pkg filer du har liggende samt deres
> oprettelses og ændringsdatoer - Den letteste måde for dig at lave

Mit nylige Perlproblem in mente.

Hvordan _afinstallerer_ man en opdatering? Helt specifikt ville jeg
gerne have sparket DeveloperTools af systemet, og rulle det ind igen..

Jeg har ikke set noget der tillader en uninstall, og _det_ kan da ikke
passe. Det havde OS/2 for 7 år siden...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-02 20:49

On 29 Jul 2002 21:28:37 +0200,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> gerne have sparket DeveloperTools af systemet, og rulle det ind igen..
>
> Jeg har ikke set noget der tillader en uninstall, og _det_ kan da ikke

desværre intet automatisk Hvis installationsprogrammet havde været
lidt smartere ville det kunne fjerne en pakke ud fra oplysningerne i
pakkens kvittering.

med programmet pacifist kan du se hvad og hvor pakken har installeret og
fjerne det manuelt.

Du kan i øvrigt uden problemer hælde en nyere developer pakker oven i,
eller hælde den gamle i igen. (men, fjern først den eksisterende
kvittering. Installationsprogrammet kigger i dén for at se hvad der
mangler)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-02 20:55

> [...]

> eller hælde den gamle i igen. (men, fjern først den eksisterende
> kvittering. Installationsprogrammet kigger i dén for at se hvad der

Jeg hentede Dec2001 pakken fordi der virkede det. No go. Så hentede
og installerede jeg Apr2002 pakken. Meget fint. Det fiksede bare
ikke Perl.

Jubii. 500 Mb hentet til ingen nytte.

Oh well.

Det virker nu.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Pelle Hede

Dato : 29-07-02 21:12

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> desværre intet automatisk Hvis installationsprogrammet havde været
> lidt smartere ville det kunne fjerne en pakke ud fra oplysningerne i
> pakkens kvittering.

Kan det ikke blive automatisk nok med package-manageren fra
<http://www.osxgnu.org/software/Utils/OSXGNU/>?

Bortset fra at der kan være nogle problemer med *eksempelvist* at
afinstallere iTunes og miste driveren til sin brænder?

> med programmet pacifist kan du se hvad og hvor pakken har installeret og
> fjerne det manuelt.

Det kan man vel også med et kig i /Library/Receipts ? Eller er jeg gået
glip af noget centralt?

Pelle

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-02 21:58

On Mon, 29 Jul 2002 22:12:06 +0200, Pelle Hede <pelleh@mac.com> wrote:

> Kan det ikke blive automatisk nok med package-manageren fra
><http://www.osxgnu.org/software/Utils/OSXGNU/>?

henter den lige og ta'r et kig.

> Bortset fra at der kan være nogle problemer med *eksempelvist* at
> afinstallere iTunes og miste driveren til sin brænder?

selvfølgelig, man kan også fjerne kernen...

> Det kan man vel også med et kig i /Library/Receipts ? Eller er jeg gået
> glip af noget centralt?

nej det vil jeg også mene, men umidelbart kan jeg ikke hitte noget med en
almindelig texteditor.

Fra : Storm

Dato : 30-07-02 07:44

> [...]
> denne oversigt er med komandoen "ls -l /Library/Receipts > receipts.txt"
> og efterfølgende at trække filen ind i et macsoupvindue.

Jeg forsøger:

total 1008
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970
AdditionalPrinterDrivers.pkg
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 264 Jul 8 16:36
AppleScriptUpdate1.8.3.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970 BSD.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970
BrazilianPortuguese.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970 CoreComponents.pkg
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 264 Jun 4 15:04 DVDPlayerUpdate.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970 Danish.pkg
drwxr-xr-x 4 root wheel 264 Jan 1 1970 Dutch.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970 Essentials.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970 Finnish.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970 French.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970 German.pkg
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 264 Jun 4 15:04 IEUpdate.pkg
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 264 Dec 17 2001
InstallerUpdate1.0.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970 Italian.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970 Japanese.pkg
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 264 Jun 4 14:59
Java1.3.1Update1.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970 Korean.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970
LocalizedComponents.pkg
-rw-r--r-- 1 root admin 46144 Jan 1 1970 Mac OS X Log.rtf
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 264 Feb 22 16:34
MacOSXUpdate10.1.3.pkg
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 264 Jun 4 15:14
MacOSXUpdate10.1.4.pkg
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 58 Jul 3 16:55
MacOSXUpdate10.1.5.pkg
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 264 Jan 9 2002
MacOSXUpdateCombo10.1.2.pkg
-rw-r--r-- 1 root admin 460051 Jan 1 1970 MinimalSystem.bom
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 264 Jul 8 16:43
NetworkingUpdate.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970 Norwegian.pkg
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 264 Dec 9 2001
SecurityUpdate10-19-01.pkg
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 264 Jun 4 15:04
SecurityUpdateApr2002.pkg
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 264 Jul 8 16:51
SecurityUpdateJuly2002.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970
SimplifiedChinese.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970 Spanish.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970 Swedish.pkg
drwxr-xr-x 3 root wheel 264 Jan 1 1970
TraditionalChinese.pkg
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 264 Jul 3 16:49 iPhoto.pkg
-rw-r--r-- 1 ninastor admin 2975 Dec 10 2001 iTunes for Mac OS X
Log.rtf
drwxrwxrwx 3 ninastor unknown 264 Dec 10 2001 iTunes.pkg
drwxr-xr-x 3 ninastor staff 264 Jun 4 15:09 iTunes2.pkg
___

Jeg har også uden resultat forsøgt at fjerne MacOSXUpdate10.1.5.pkg -
10.1.3.pkg samt Mac OS X Log.rtf, men den påstår stadig at jeg er helt
med når jeg forsøger software update, så jeg har smidt dem tilbage.

Så hvordan jeg får fyret op under Softwareopdateringen igen, som
Thorbjørn siger, det ved jeg ikke lige.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-07-02 16:08

On Tue, 30 Jul 2002 08:43:44 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg forsøger:

flot

> [...]
> med når jeg forsøger software update, så jeg har smidt dem tilbage.
>
> Så hvordan jeg får fyret op under Softwareopdateringen igen, som

Det gør du ved at fjerne disse kvitteringer, skriv følgende linier i
terminal.app (Thorbjørn, Thomas og Jan kan sikkert fortælle hvordan du
kan gøre det i ét hug, men det er forholdsvist nemt hvis du klipper og
klistrer):

sudo rm -R /Library/Receipts/AppleScriptUpdate1.8.3.pkg
sudo rm -R /Library/Receipts/DVDPlayerUpdate.pkg
sudo rm -R /Library/Receipts/IEUpdate.pkg
sudo rm -R /Library/Receipts/InstallerUpdate1.0.pkg
sudo rm -R /Library/Receipts/Java1.3.1Update1.pkg
sudo rm -R /Library/Receipts/MacOSXUpdate10.1.3.pkg
sudo rm -R /Library/Receipts/MacOSXUpdate10.1.4.pkg
sudo rm -R /Library/Receipts/MacOSXUpdate10.1.5.pkg
sudo rm -R /Library/Receipts/MacOSXUpdateCombo10.1.2.pkg
sudo rm -R /Library/Receipts/NetworkingUpdate.pkg
sudo rm -R /Library/Receipts/SecurityUpdate10-19-01.pkg
sudo rm -R /Library/Receipts/SecurityUpdateApr2002.pkg
sudo rm -R /Library/Receipts/SecurityUpdateJuly2002.pkg
sudo rm -R /Library/Receipts/iPhoto.pkg
sudo rm -R /Library/Receipts/iTunes2.pkg

disse indstillinger:

rm -R "/Users/ninastor/Library/Caches/Software Update Cache"
rm /Users/ninastor/Library/Preferences/com.apple.SoftwareUpdate.plist
rm /Users/ninastor/Library/Preferences/com.apple.SWUpdateEngine.plist
rm -R /Users/ninastor/Library/Preferences/Software Update

og evt (det er ikke sikkert emnerne findes):

sudo rm -R "/Library/Caches/Software Update Cache"
sudo rm /Library/Preferences/com.apple.SoftwareUpdate.plist
sudo rm /Library/Preferences/com.apple.SWUpdateEngine.plist
sudo rm -R /Library/Preferences/Software Update
sudo rm -R "/System/Library/Caches/Software Update Cache"

samt evt (det er ikke sikkert emnerne findes):

sudo rm -R "/var/root/Library/Caches/Software Update Cache"
sudo rm /var/root/Library/Preferences/com.apple.SoftwareUpdate.plist
sudo rm /var/root/Library/Preferences/com.apple.SWUpdateEngine.plist
sudo rm -R /var/root/Library/Preferences/Software Update

Start sw update og bered dig på ventetid med nedlastning,
update-prebinding og adskillige genstarter. Drik en kande kaffe og ryg
en karton smøger mens du venter... Hent alle de opdateringer du
tilbydes.

Fra : Storm

Dato : 30-07-02 16:22

> flot

Tak, jeg trængte lidt ros...

[Klip]

> [...]
> update-prebinding og adskillige genstarter. Drik en kande kaffe og ryg
> en karton smøger mens du venter... Hent alle de opdateringer du

Jeg førsøger i nat eller i morgen.
Jeg skulle jo ellers holde mig fra sudo... Men da jeg ikke har nogen
hjælp at hente ud over gruppen her prøver jeg.

Indtil det lykkes må jeg tilbage i OS9.2.2. Jeg fik også underlige
problemer med filer jeg gemte blev usynlige. Jeg er på som
administrator, der er da korrekt ikke?

_Så_ mange tak for hjælpen. Lidt klogere bliver jeg da.
Spændende :-}

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-07-02 17:13

On Tue, 30 Jul 2002 17:22:25 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg førsøger i nat eller i morgen.
> Jeg skulle jo ellers holde mig fra sudo... Men da jeg ikke har nogen
> hjælp at hente ud over gruppen her prøver jeg.

jeg står gerne inde for at det er sikkert at bruge sudo her - hvis
ikke kan du være sikker på at en alelr anden gør indsigelser.

rm betyder remove file, dvs slet - og rm -R btyder at hele bibliotelker
med indhold slettes.

> Indtil det lykkes må jeg tilbage i OS9.2.2. Jeg fik også underlige
> problemer med filer jeg gemte blev usynlige. Jeg er på som
> administrator, der er da korrekt ikke?

jo

Fra : Storm

Dato : 31-07-02 07:54

> jeg står gerne inde for at det er sikkert at bruge sudo her - hvis
> ikke kan du være sikker på at en alelr anden gør indsigelser.

Det er jo kun mit ansvar.
Jeg kan bare holde fingrene væk og blive i 9

> rm betyder remove file, dvs slet - og rm -R btyder at hele bibliotelker
> med indhold slettes.

Ok - Jeg har slettet alle filer og biblioteker. Det gik fint.
Dog meldte den:

[localhost] ninastor% rm -R /Users/ninastor/Library/Software Update
rm: /Users/ninastor/Library/Software: No such file or directory
rm: Update: No such file or directory

Da jeg nu forsøgte at en sw update, var svaret at jeg havde alle sidste
opdateringer. Og nu har den vel lavet nye log og preferencef-filer?

I går da jeg havde slettet hvad jeg kunne meldte den:

________

[...]
-rw-r--r-- 1 ninastor staff 46144 Jan 1 1970 Mac OS X Log.rtf
[...]

Den ser nu stadig sådan ud nu, efter jeg har forsøgt update.

Men i mappen Users/ninastor/Library/Preferences/Software Update
- som Unix siger ikke eksisterer ligger følgende filer.

SUUserPrefs.plist
SUEngine.plist - (er fra nu til morgen).
SoftwareUpdate.plist
softwareupdate.log

Er det her problemet ligger?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 31-07-02 08:30

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> [...]
>
> [localhost] ninastor% rm -R /Users/ninastor/Library/Software Update
> rm: /Users/ninastor/Library/Software: No such file or directory

Det er fordi det er et navn med mellemrum, du skal i stedet skrive:

rm -R /Users/ninastor/Library/'Software Update'

Saa skulle det virke.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Storm

Dato : 31-07-02 08:41

Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Det er fordi det er et navn med mellemrum, du skal i stedet skrive:
>
> rm -R /Users/ninastor/Library/'Software Update'

Ja - stærkt, m -R /Users/ninastor/Library/Preferences/'Software Update'
så var den der

> Saa skulle det virke.

Men den siger stadig at jeg er helt med i mine opdateringer og lige har
opdateret her til morgen. Er det mon fordi jeg allerede har lavet nye
preference/log filer og derfor skal skal køre hele proceduren igen?
Det er det jo nok.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 31-07-02 08:46

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

[snip]

> [...]
> opdateret her til morgen. Er det mon fordi jeg allerede har lavet nye
> preference/log filer og derfor skal skal køre hele proceduren igen?

Ja, det vil jeg tro. Morten?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Storm

Dato : 31-07-02 09:11

Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:
>
> [snip]

> Ja, det vil jeg tro. Morten?

Pyt, det gør jeg bare.
Jeg må desværre nok vente til arbejdet er fra hånden.
Så over i OS9 - OS X version 10.1.5 kører altså væsentlig bedre med
Classic end den rene 10.1 gør.
Forskellen er fra fin til utålelig. Synes jeg.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jesper

Dato : 31-07-02 08:54

Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Det er fordi det er et navn med mellemrum, du skal i stedet skrive:
>
> rm -R /Users/ninastor/Library/'Software Update'
>
> Saa skulle det virke.

Eller

rm -R /Users/ninastor/Library/Software\ Update

--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Storm

Dato : 31-07-02 10:39

Jesper <spam@supressor.invalid> wrote:

> Eller
>
> rm -R /Users/ninastor/Library/Software\ Update

Nu har jeg prøvet at køre alle Mortens forslag ingen. Desværre med samme
resultat: Når jeg går ind i Software Update siger den at jeg sidst har
kørt update kl... samme minut som jeg er i. Og der er intet at hente når
jeg forsøger. Jeg synes at jeg plejer at skulle bruge password når jeg
opdaterer, det kræver den ikke nu. Er det mon her der er noget galt?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 31-07-02 21:15

Det ser ud til at man _ikke_ALDRIG_ skal køre en installation af OSX version
1
oveni en version 1.5 før at løse problemer:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106692

IV. About "Downgrade" installations

You should not reinstall an earlier version of the same software over
a later version. These "downgrade" installs may seem to work, but
Apple does not test nor recommend downgrade installations in most
cases. Some installers prevent downgrade installations. If you need
to reinstall an earlier version of Mac OS X, erase your disk first or
choose the erase option in the Mac OS X Installer. Be sure to reinstall
any software updates after reinstalling the operating system.

Related Documents

106694 Mac OS X: Troubleshooting the Mac OS X Installer
106695 Mac OS X: Troubleshooting Automatic Software Update

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106695

V. Is Software Update itself up-to-date?
Some updates to the Software Update application itself (for example,
Installer Update 1.0) increase reliability of downloading updates.
If you have difficulty using Software Update, try downloading a
standalone installer of the same update. Software installers are
available at Apple Software Downloads
(http://www.apple.com/swupdates/).

VI. Additional troubleshooting information
If this document does not resolve your Software Update issue, see
technical document 106692: "Mac OS X: Troubleshooting Installation
and Software Updates".

I et andet dokument (106605) lyder det faktisk som om det anbefales at erase
systemet og installere igen. Skulle det virkelig være nødvendigt?
Jeg prøver at hente en ny Installer i morgen.
Ville en fsck være et forsøg værd her?
Tropenat...

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-07-02 22:12

On Wed, 31 Jul 2002 22:14:52 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Det ser ud til at man _ikke_ALDRIG_ skal køre en installation af OSX version
> 1
> oveni en version 1.5 før at løse problemer:

løsningen er i al fald ikke skudsikker - man skal køre alle
opdateringer igen for at komme tilbage til en up-to date 10.15

> I et andet dokument (106605) lyder det faktisk som om det anbefales at erase
> systemet og installere igen. Skulle det virkelig være nødvendigt?

hvis man vil slippe for besvær: ja - det er bla. derfor at jeg
anbefaler den øvede bruger at partitionere og flytte homemappen til en
anden partition, så det er nemt slette disken og installere forfra uden at
skulle lave backup og nye indstillinger.
(man kan også fjerne alle mac OS X filer og mapper, bortset fra /Users,
fra komandolinien med rm)

> Jeg prøver at hente en ny Installer i morgen.
>
> Ville en fsck være et forsøg værd her?

nej.

> Tropenat...

ja, nu er håret væk jeg håber det kan aflaste en smule...

Fra : Storm

Dato : 01-08-02 09:16

> løsningen er i al fald ikke skudsikker - man skal køre alle
> opdateringer igen for at komme tilbage til en up-to date 10.15

Det ser ud til at jeg næsten er der nu.
Når jeg går i Software Update nu, lyder meldingen at den aldrig har
været i brug - Godt. Jeg prøver så at update.
Den leder en tid og melder:
Software Update is not able to connect to the internet....
- OK ny Installer tænker jeg...

> [...]
> skulle lave backup og nye indstillinger.
> (man kan også fjerne alle mac OS X filer og mapper, bortset fra /Users,

Min Software Installer hedder og ligger:
System - Library - CoreServices - Software Update Version 1.4.

Det er vel klart at det ikke er så godt når resten er Version 1.0.
Jeg har så et problem med at erstatte med en ny af Version 1.0.

Jeg har fra

http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/installerupdate.html

- downloaded en Installer Update 1.0, den ligger som en .pkg fil i en
..dmg. Og hvad stiller jeg op med den. Jeg forestillede mig at jeg kunne
erstatte min Software Updater med en anden. Drag and drop.
Nogen bud?

> nej.

> ja, nu er håret væk jeg håber det kan aflaste en smule...

For temperaturen under håret måske. Men nu kunne din manke da vist ikke
slå Gyllings

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 01-08-02 09:29

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> .dmg. Og hvad stiller jeg op med den. Jeg forestillede mig at jeg kunne
> erstatte min Software Updater med en anden. Drag and drop.

Nå, jeg skulle jo bare dobbeltklikke og klikke hængelås. Men - når jeg
så skal vælge en destination er min harddisk greyet ud og kan ikke
vælges?
Nogen bud?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-02 15:35

On Thu, 1 Aug 2002 10:15:32 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> .dmg. Og hvad stiller jeg op med den. Jeg forestillede mig at jeg kunne
> erstatte min Software Updater med en anden. Drag and drop.

dobbeltklick - så åbnes den af installer.app

hent også de øvrige opdaterinbger manuelt hvis ikke du kan få din sw
updil at virke.

> For temperaturen under håret måske. Men nu kunne din manke da vist ikke
> slå Gyllings

Du har vist ikke set børnebilleder af underetegnede...

Fra : Storm

Dato : 01-08-02 21:06

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev

Undskyld, mit svar røg vist i privaten, det var ikke meningen.
Outlook Express...

> dobbeltklick - så åbnes den af installer.app
>
> hent også de øvrige opdaterinbger manuelt hvis ikke du kan få din sw
> updil at virke.

Jeg gentager lige, hvis nu nogen vil vide det.
Jeg blev ved med at få harddisk greyet ud eller software update config
fejl. Min support forbarmede sig over mig og kiggede forbi.
Samme resultat. Teorien er at jeg har mistet nogle rettigheder i forbindelse
med at jeg geninstallerede, som måske også påvirker updaten i
forbindelse med vores firewall.
Vi forsøgte at installere en ny version 1.0 fra cd. Samme resultat.
Løsning kan være at jeg får en system-cd i morgen med version 1.5,
installerer den og alt er forhåbentlig løst.

Hvis jeg havde holdt c nede da jeg satte system-cd version 1.0 nede,
eller evt: Bypass startup drive and boot from external (or CD)
CMD-OPT-SHIFT-DELETE, havde jeg måske ikke haft nogen
problemer. Dog er det måske ikke sikkert, at man kan bruge en
version 1.0 som boot for version 1.5 uden problemer.
Takker for alle råd, noget har jeg da lært. På den hårde måde.

> Du har vist ikke set børnebilleder af underetegnede...

Du har ikke smidt et på nettet? Eller på Gyllings ftp?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-02 21:22

On Thu, 1 Aug 2002 22:05:32 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Undskyld, mit svar røg vist i privaten, det var ikke meningen.
> Outlook Express...

Vær glad for jeg ikke hedder martin

> [...]
> Samme resultat. Teorien er at jeg har mistet nogle rettigheder i forbindelse
> med at jeg geninstallerede, som måske også påvirker updaten i

min teori er at du skal installere opdateringerne i en bestemt
rækkefølge - prøv at hente og installere:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75304>

og der efter:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=122011>

Du kan få et overblik over tilgængelige opdateriner på dette url:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106713&SaveKCWindowURL=http%3A%2F%2Fkbase.info.apple.com%2Fcgi-bin%2FWebObjects%2Fkbase.woa%2Fwa%2FSaveKCToHomePage&searchMode=Expert&kbhost=kbase.info.apple.com&showButton=false&randomValue=100&showSurvey=true&sessionID=anonymous|139776814>

Det lader til at seneste opdatering til sw update er inkluderet i den
kombinerede 10.15 update.

> Du har ikke smidt et på nettet? Eller på Gyllings ftp?

nej, er du helt sikker på at i ikke hellere vil skånes?

Fra : Storm

Dato : 01-08-02 21:56

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev

> min teori er at du skal installere opdateringerne i en bestemt
> rækkefølge - prøv at hente og installere:

Jo, men jeg kan overhovedet ikke få lov at installere noget.

> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75304>
>
> og der efter:
>
> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=122011>

Det er også nogle af de sider jeg selv fandt frem og har
tygget igennem, men det hjælper mig ikke.

> [...]
andomValue=100&showSurvey=true&sessionID=anonymous|139776814>

> Det lader til at seneste opdatering til sw update er inkluderet i den

Nemlig, det var bl.a. det vi forsøgte i eftermiddags.
Men ikke fik lov til. Hardisk greyet ud.

> nej, er du helt sikker på at i ikke hellere vil skånes?

Nej

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Storm

Dato : 02-08-02 15:26

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

En installation af version 1.3 fra cd hjalp.
Nu kunne jeg opdatere via update og er back on 1.5.

Go' weekend

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-08-02 11:48

> ja, nu er håret væk jeg håber det kan aflaste en smule...

Er det så slut med disse "langhårede" forklaringer

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-02 21:23

On Thu, 1 Aug 2002 12:48:05 +0200,
Preben Bødker Nielsen <gizmo@NosPAM.dk> wrote:

> Er det så slut med disse "langhårede" forklaringer

LOL

det kommer an på om jeg orker at barbere mig hver dag...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-08-02 21:53

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> det kommer an på om jeg orker at barbere mig hver dag...

Dyp knolden i finsprit eller æter, og tænd en tændstik.

Næseklemme anbefales.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-02 12:03

On 01 Aug 2002 22:53:23 +0200,

> Dyp knolden i finsprit eller æter, og tænd en tændstik.
>
> Næseklemme anbefales.

Hvorfor, brænder den godt?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-08-02 12:08

> Hvorfor, brænder den godt?

Proev det, proev det...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-02 13:47

On 04 Aug 2002 13:08:08 +0200,

> Proev det, proev det...

Du /kan/ ikke tillade dig at anbefale det, uden at give en begrundelse.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-08-02 21:37

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Du /kan/ ikke tillade dig at anbefale det, uden at give en begrundelse.

Naeseklemmen lugter ikke grimt. Det gør brændt hår til gengæld.

Begrundelse nok?

Alternativt kan man købe et titurskort hos en puddelhundeklipper...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-08-02 21:48

In article <kkk7n6l5s8.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Naeseklemmen lugter ikke grimt.

Heller ikke hvis der går ild i den?

> Det gør brændt hår til gengæld.

Det kan det skam også gøre uden at brænde.

> Alternativt kan man købe et titurskort hos en puddelhundeklipper...

Og et tissekort hos tissemanden (hvad snakker vi egentlig om?).

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-08-02 22:13

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Det kan det skam også gøre uden at brænde.

Det var ikke pænt sagt om Morten. Eller tænker du på din egen lille
sarte vuffer?

> Og et tissekort hos tissemanden (hvad snakker vi egentlig om?).

Er du pløret?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-08-02 22:29

In article <kkbs8il44l.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det var ikke pænt sagt om Morten.

Hvorfor ikke?

> Eller tænker du på din egen lille sarte vuffer?

Bestemt ikke.

> Er du pløret?

På en højhellig søndag? Du må være tosset.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-07-02 22:03

On Wed, 31 Jul 2002 08:53:31 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> [localhost] ninastor% rm -R /Users/ninastor/Library/Software Update
> rm: /Users/ninastor/Library/Software: No such file or directory

jeg fik skrevet en fejl:

rm -R '/Users/ninastor/Library/Caches/Software Update Cache'
rm -R '/Users/ninastor/Library/Preferences/Software Update'

unix kan ikke umidelbart finde ud af filnavne med mellemrum - det kan
løses ved at kabsle stien ind i ' og '

> Da jeg nu forsøgte at en sw update, var svaret at jeg havde alle sidste
> opdateringer. Og nu har den vel lavet nye log og preferencef-filer?

ja slet dem igen.

> Den ser nu stadig sådan ud nu, efter jeg har forsøgt update.
>
> Men i mappen Users/ninastor/Library/Preferences/Software Update
> - som Unix siger ikke eksisterer ligger følgende filer.

som sagt har jeg glemt at kaplse stien ind i ' og ' (mellemrums
problematikken)

> SUUserPrefs.plist
> SUEngine.plist - (er fra nu til morgen).
> SoftwareUpdate.plist
> softwareupdate.log
>
> Er det her problemet ligger?

ja - væk med dem (dem kan du fjerne fra finder!)

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 30-07-02 16:41

> [...]
> klistrer):
>
> sudo rm -R /Library/Receipts/AppleScriptUpdate1.8.3.pkg

For lige at lyse med min umådelige uvidenhed: Er det virkelig nødvendigt
at slette disse kvitteringer? Kunne hun ikke bare flytte dem hen i en
temp mappe i tilfælde af uheld?

anr

"When you think about it, mud is nothing but wet dirt."
-Homer Simpson

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-07-02 17:14

On Tue, 30 Jul 2002 17:41:06 +0200,
Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> For lige at lyse med min umådelige uvidenhed: Er det virkelig nødvendigt
> at slette disse kvitteringer? Kunne hun ikke bare flytte dem hen i en
> temp mappe i tilfælde af uheld?

jo selvfølgelig, men hun skal være root for at flytte dem

Fra : Storm

Dato : 29-07-02 15:20

> serienummeret er din maskines, ikke osx's
>
> Nina, hvilken version var den OS X CD du brugte?

version 10.1 fra december 2001.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-02 18:57

On Mon, 29 Jul 2002 16:20:19 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> version 10.1 fra december 2001.

i givet fald skal du have kørt alle Apples opdateringer igen - det er
det jeg forsøger at hjælpe dig med.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-07-02 22:08

On Sat, 27 Jul 2002 18:34:48 +0200, Henrik Nedergaard <henrik@rayban.dk> wrote:
> [...]
> happy mac mens cd-skiven køre rundt oppe i venstre hjørne efter få sekunder
> er der kun grå skærm jeg kan godt boot i OS9 Classic.

boot i single user mode (ævle+S under opstart) kør "/sbin/fsck -y" og
dernæst "/sbin mount -uw /".

Fra : Henrik

Dato : 28-07-02 21:48

On 7/27/02 11:07 PM, in article l22vha.d07.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> boot i single user mode (ævle+S under opstart) kør "/sbin/fsck -y" og
> dernæst "/sbin mount -uw /".

Har prøvet det, intet hjalp. Har også prøvet Apple´s guide til at løse dette
problem. Det er sjovt det her, har abejdede med Mac i flere år og har lige
taget min re-certificering ACSE og kan ikke engang løse problemet selv, det
er da sku for tyndt, der er kun at gå den tykke vej, geninstallere. Godt man
har en backup!

Men hvis du har en løsning vil jeg gerne høre om den.

Henrik

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-02 21:58

On Sun, 28 Jul 2002 22:47:37 +0200, Henrik <henrik@rayban.dk> wrote:

> Har prøvet det, intet hjalp.

problenmet er at du ikke fortæller /hvad/ der er galt, boot i verbose
mode og fortæl mig hvor der standses (ævle+v under boot).

Jeg har en mistanke om at det skyldes at root password'et er blevet
slettet (kan forkomme i de tidlige 10.1x versioner). I givet fald kan
du boote fra CD og køre programmet passord-reset fra ævle-menuen.
(kan også fixes via komandolininen i singe user mode)

Fra : Peter Astrup

Dato : 29-07-02 21:53

> [...]

> happy mac mens cd-skiven køre rundt oppe i venstre hjørne efter få sekunder
> er der kun grå skærm jeg kan godt boot i OS9 Classic.

Jeg havde næsten det same problem idag, kun en blå skærm og der blev
den..

Jeg har tidligere lavet en reperations cd med bl.a DiskWarrior 2.1 (som
kører fra Classic og så kører vi igen)

Det skal siges at jeg endnu kke den store erfaring med fejlfinding mht.
UNIX & terminalen, men ifølge Shawn King fra YourMacLife.com kan man
godt køre DiskWarrior fra Classic på en OSX HD, der kommer dog snart en
decideret X version.

PS. www.yourmaclife.com (tidligere The Macshow) er et online
radioprogram som sendes hver onsdag nat, men kan altid downloades,
--
vh Peter Astrup
MacData