Andet multimedie
bentjuul 3670
Scanner til Dias
Fra : Lene Andersen

Dato : 29-07-02 21:30

Jeg overvejer at købe en scanner, der samtidig med at kunne scanne
almindelige billeder/dokumenter, også skal kunne scanne
diasbilleder/negativer.

Er der nogen der har nogle praktiske erfaringer med sådanne scannere og kan
give et godt råd til valg af en sådan.

På forhånd tak og mvh. Lene

Fra : KNL DtP

Dato : 30-07-02 10:44

"Lene Andersen" <leelee@postkasse.net> skrev i en meddelelse

> Jeg overvejer at købe en scanner, der samtidig med at kunne scanne
> almindelige billeder/dokumenter, også skal kunne scanne
> diasbilleder/negativer.

Hvis du 'bare' vil kunne scanne et par gamle negativer/dias ind uden al for store
kvalitetskrav, så tror jeg fint du kan bruge en normal flatbed-scannet med
dias-enhed - meeeeen skal du bruge billederne det til noget, så vil jeg klart mene at
du er bedst tjent med en seperat film-scannet.

De dias/negativer jeg har set fra en flatbed-scanner er ikke nær så skarpe og
detaljerede, som det du kan hive ud af en film-scannet i hjemmefusker-klassen.

Her er et par scans af både dias og negativer fra en Canon FS2710:
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=377

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Thomas

Dato : 30-07-02 12:15

> [...]
> diasbilleder/negativer.
> Er der nogen der har nogle praktiske erfaringer med sådanne scannere og

Jeg ville nok anbefale en Agfa Arcus II
(http://www.image-acquire.com/scanner/html/agfaarc2.shtml) med dias enhed.
Grunden til jeg vil anbefale den, er at du kan få den billigt og jeg har en
til overs

Send en mail hvis du er interesseret.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - ny version!
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside?

Fra : Kim Jensen

Dato : 01-08-02 10:23

Lene Andersen wrote:
> [...]
> Er der nogen der har nogle praktiske erfaringer med sådanne scannere
> og kan give et godt råd til valg af en sådan.

Det afhænger meget af, hvad du skal bruge scanningerne til.

Den væsentligste faktor når du scanner dias med en flatbed-scanner er
skaleringsevnen. Hvis du har et 24x36 dias og du gerne vil have det op i
fx A4 skal du jo kunne skalere det 800-900%. Det kræver at scanneren har
en høj optisk opløsning (ikke intrepoleret!). I dette tilfælde vil du
skulle gå efter en flatbed-scanner med en optisk opløsning på ca. 2400
DPI.

Vælger du en selvstændig diasscanner får du typisk en opløsning på
3000-5000 DPI, hvilket gør at du kan skalere til endnu større
output-format - og ofte med bedre kvalitet. Men her må du så undvære
muligheden for at scanne reflekser og fo den sags skyld også større dias
(fx 6x9, hvilket ofte bliver dyrt hvis det skal kunne klares i en
diasscanner).

Kim Jensen
colormatch.dk // farver til dit website!