Andet multimedie
bentjuul 3670
Farve styring
Fra : Mythos

Dato : 29-07-02 21:38

Hej i gruppen

Jeg ved i grunden ikke om mit spørgsmål hører til her, men så henvis mig
venligst til den rette gruppe.

I PhotoShop kan man vælge forskellige farve-styringer, og i tidernes morgen
hvor jeg havde Windows 98SE, der var der en farve-styring fra min skærm
(Samsung SyncMaster 700IFT) som jeg til tider brugte i PhotoShop, og til min
HP printer.
Nu er jeg så hoppet på Windows XP Pro, og her er denne styring ikke at
finde, og den cd der fulgte med skærmen er ubrugelig under XP Pro. Så hvad
gør jeg så for at få samme billede der er på skærmen i PhotoShop til at
blive magen til på papiret når jeg printer ?

Kim Larsen

Fra : B. Sørensen

Dato : 30-07-02 11:51

"Mythos" <mythos@tdcadsl.dk> wrote

> Jeg ved i grunden ikke om mit spørgsmål hører til her, men så henvis mig
> venligst til den rette gruppe.

Nu ikke så meget pjat med det FUT'teri. Hvem andre end grafiker-typerne
skulle vide mere om
kalibrering og farvestyring?

> [...]
> Nu er jeg så hoppet på Windows XP Pro, og her er denne styring ikke at
> finde, og den cd der fulgte med skærmen er ubrugelig under XP Pro.

Du kalibrerer med Adobe Gamma.cpl som ligger under kontrolpanel. Hvis den
ikke
er der skal du bare søge efter skidtet.

>Så hvad
> gør jeg så for at få samme billede der er på skærmen i PhotoShop til at
> blive magen til på papiret når jeg printer ?

Der er ikke meget at gøre. Det vil aldrig blive perfekt uden hardware
kalibrering og længere
hår ;)

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Madsen

Dato : 30-07-02 15:33

Mythos skrev:

> [...]
> farve-styring fra min skærm (Samsung SyncMaster 700IFT) som jeg
> til tider brugte i PhotoShop, og til min HP printer.

Lyder underligt. Du burde have en farveprofil (ICC-profil) der
beskriver din skærm og en farveprofil der beskriver din printer.
Man bruger normalt ikke en skærmprofil til en printer.

> Nu er jeg så hoppet på Windows XP Pro, og her er denne styring
> ikke at finde, og den cd der fulgte med skærmen er ubrugelig under
> XP Pro.

Kan du ikke smide den ICC-profil til skærmen som du brugte i
Win98 ind i mappen Windows\system32\spool\drivers\color i WinXP og
så vælge den profil i Adobe Gamma i Kontrolpanelet? Det behøver dog
nødvendigvis ikke at være en profil som lige præcis passer til din
skærmmodel. Profilen bliver alligevel tilrettet når du kalibrerer
skærmen vha. Adobe Gamma. Den valgte profil i Adobe Gamma er blot et
udgangspunkt.

Se evt.: http://www.btinternet.com/~ian.lyons/photoshop_6/ps6_1.htm
eller http://www.btinternet.com/~ian.lyons/photoshop_6/ps6.pdf hvis
du foretrækker en PDF.

> Så hvad gør jeg så for at få samme billede der er på skærmen i
> PhotoShop til at blive magen til på papiret når jeg printer ?

Det er ikke altid helt nemt. Jo mere nøjagtig farveprofilerne
beskriver hver enkelt enhed, jo nemmere er det, men hvis skærmen er
godt sat op vha. Adobe Gamma eller bedre, og du har en ret nøjagtig
profil der beskriver din printer, så burde det kunne lade sig gøre.
Mon ikke producenten af din printer har farveprofiler liggende?

I ovenstående HTML og PDF-fil er der en beskrivelse af hvordan du
opsætter Photoshop 6 til farvestyring og hvordan du printer med en
ICC profil som beskriver printeren. I dette tilfælde er det en
Epson-printer der er valgt, da de ofte giver et ret imponerende
resultat, hvis de da ellers er kalibreret og profileret nogenlunde
fornuftigt forstås.

Madsen.

Fra : Kim Jensen

Dato : 01-08-02 10:14

Madsen wrote:
> Man bruger normalt ikke en skærmprofil til en printer.

Jeg formoder at dette var en smutter fra din side? - du mener
forhåbentlig "aldrig" i stedet for "normalt ikke"?

Kim Jensen
colormatch.dk // farver til dit website!

Fra : Madsen

Dato : 01-08-02 12:31

Kim Jensen skrev:

> Jeg formoder at dette var en smutter fra din side? - du mener
> forhåbentlig "aldrig" i stedet for "normalt ikke"?

Du har ret. Jeg mente aldrig, men skrev 'normalt ikke' for at være
lidt diplomatisk og mindre påståelig. ;)

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 30-07-02 21:06

"Mythos" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gør jeg så for at få samme billede der er på skærmen i PhotoShop til at
> blive magen til på papiret når jeg printer ?

Popular photography har lagt farveprofiler mm. på nettet:
http://www.popphoto.com/HowTo/ArticleDisplay.asp?ArticleID=174. Under How-to
findes artiklen "Mastering digital color". Om temaet er bedre end Madsens
pdf ved jeg ikke, men der ligger profiler for digitale kameraer og scannere
mm. Det er vigtig at kunne knytte profiler til billeder fra disse enheder,
da der ellers ikke kan oversættes til "Working profile i photoshop" (så vidt
jeg har forstået).

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henrik Torp

Dato : 30-07-02 21:33

> [...]
> gør jeg så for at få samme billede der er på skærmen i PhotoShop til at
> blive magen til på papiret når jeg printer ?

Lidt om photoshop 7 og farvestyring:
http://www.leppphoto.com/learn/articles/ps7print.htm

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 31-07-02 22:43

Henrik Torp skrev:

> Tak for henvisningerne.

I lige måde.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 30-07-02 21:56

Henrik Torp skrev:

> Lidt om photoshop 7 og farvestyring:
> http://www.leppphoto.com/learn/articles/ps7print.htm

Eller her:
http://www.btinternet.com/~ian.lyons/ps7-colour/ps7_1.htm
http://www.btinternet.com/~ian.lyons/ps7-colour/ps7colour.pdf :)

Digital Dog er heller ikke ringe.
http://digitaldog.net/tips.html

Der er i hvert tilfælde så rigeligt at gå i gang med...

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 31-07-02 21:23

> Eller her:
> [...]

Det er sandelig et par hjemmesider, der går grundigt til værks. Tak for
henvisningerne.

Venlig hilsen
Henrik