Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udprintning af digital fotos
Fra : Lars

Dato : 26-07-02 09:55

Hej

Jeg er tæt på at købe mit første digital kamera, et Olympus 3020Z.

I den forbindelse ville jeg høre hvilken kvalitet man kan forvente af
billeder der bliver "fremkaldt" (printet ud er vel næmere ordet...) af
f.eks. Merlins fotoservice på nettet (Fujicolor Order.net
http://213.69.181.217/)
Er papiret af samme kvalitet som de "almindelige" billeder? Er de lige så
robuste? (jeg mener modstandsdygtige overfor ridser, fedtefinger og den
slags) Og er der nogen der har en fornemmelse af hvor længe de holder i
forhold til de almindelige papir billeder?

Er der evt. andre der laver gode papir billeder udfra digital materiale?

Jeg ville jo gerne kunne sætte både almindelige papir billeder ind i
albummet sammen med dem der vil blive taget med det digitale kamera, og så
ikke umiddelbart kunne udpege de digitale p.g.a. papir kvaliteten (og helst
heller ikke p.g.a. billedkvaliteten

Med venlig hilsen, Lars Olsen

Fra : J@N

Dato : 26-07-02 13:37

"Lars" <IHate@Spam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> slags) Og er der nogen der har en fornemmelse af hvor længe de holder i
> forhold til de almindelige papir billeder?

Jeg har fået lavet en del billeder hos Merlin og er yderst tilfreds med
resultatet, det ligner rigtige fotos til forveksling.
Kan kun anbefales.

Jan

Fra : Lars

Dato : 26-07-02 13:05

> Jeg har fået lavet en del billeder hos Merlin og er yderst tilfreds med
> resultatet, det ligner rigtige fotos til forveksling.
> Kan kun anbefales.
>
> Jan

Hej Jan

Hvilken opløsning har dine digitale "originaler" haft? Der står på deres
website at for optimal kvalitet (300 DPI) på 10X15 billeder skal man bruge
digitale billeder med en opløsning på 1230 x 1820 pixels. Har du en idé om
hvor meget opløsningen betyder for det udprintede billede (inden for
rimelighedens grænser, selvfølgelig)? Jeg mener, tror du at man kan se
forskel på 1230 x 1820, og så 1080 x 1600 ?

Med venlig hilsen, meget nybegynderen, Lars O

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 26-07-02 13:18

"Lars" <IHate@Spam.com> wrote in

> [...]
> den slags) Og er der nogen der har en fornemmelse af hvor længe de
> holder i forhold til de almindelige papir billeder?

Papiret er rigtig fotopapir - hos Merlin er det Fuji Crystal Archive. Gå
evt. ned i Merlin og bed om at se, jeg er sikker på at de har et par test-
billeder liggende, så folk kan se kvaliteten..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 27-07-02 08:14

> [...]
> albummet sammen med dem der vil blive taget med det digitale kamera, og så
> ikke umiddelbart kunne udpege de digitale p.g.a. papir kvaliteten (og

Jeg var lige ude i morgensolen og tog nogle højopløslige billeder på min
Canon G1'er på 2048x1536 pixels. Normalt tager jeg kun digitale billeder i
1024x768 da billederne på skærmen er lige så klare, trods den mindre
opløsning. Noget tyder på at mit objektiv er begrænsningen.

Nå, men jeg bestilte billederne med det samme på http://213.69.181.217, 9
billeder i højopløselig og én i min normale 1024x768, på 10x15 cm papir - de
skulle være klar på torsdag.

Når jeg får minutiøst gransket og efterforsket billederne, giver jeg besked.

For det er egentlig rigtig nok - det skal da prøves, når det ikke koster
mere - og bedsteforældrene der endnu ikke har opdaget digitaliseringens
glæder skal jo også nyde godt af ens fototalent

Mvh Benny Holdgaard Jensen

Fra : Lars Olsen

Dato : 28-07-02 15:35

"Benny Holdgaard Jensen" <blackben666@nospam_hotmail.com> wrote in message
> [...]
de
> skulle være klar på torsdag.
>
> Når jeg får minutiøst gransket og efterforsket billederne, giver jeg

Det ville jeg sætte stor pris på

> For det er egentlig rigtig nok - det skal da prøves, når det ikke koster
> mere - og bedsteforældrene der endnu ikke har opdaget digitaliseringens
> glæder skal jo også nyde godt af ens fototalent

Nemlig, det er jo ikke alle der er lige langt med i teknologierne Og så
tror jeg også at billeder lavet på den måde holder bedre end dem man
udprinter selv.

> Mvh Benny Holdgaard Jensen

Mvh, Lars Olsen

Fra : itgrafen

Dato : 07-08-02 08:23

"Lars" skrev d. 26-07-02 09:55 dette indlæg :
> [...]

> slags) Og er der nogen der har en fornemmelse af hvor længe de holder
> forhold til de almindelige papir billeder?

- hvis du får billederne printet ved et fotolab, store som små, så får
du "almindelige" fotopapirbilleder.
de er så som dem du har taget med negativ/dias og har fået fremkaldet

> [...]
og så
> ikke umiddelbart kunne udpege de digitale p.g.a. papir kvaliteten (og

der er mange tråde i denne gruppe som tager spørgsmålet om kvalitets
udprintning af digitalbilleder op Lars.
der er som ved næsten alle ting, meget skiftende præference i billeder
og skiftende kvalitet efter hvem man vælger.
min etgen absolutte favorit til fremkaldelse er Struer Foto, Kirkegade 1
i Struer. De har det bedste lab i Danmark til fremkaldelse af både
digitalt og anolog medie. Du kan sende filer over nettet til dem, eller
bruge snailmail.
webadresse http://www.struerfoto.dk/

venlig hilsen
dorthe