vinduer
Fra : Pia J

Dato : 26-07-02 09:12

Hvad er egentlig mest holdbart, træ, aluminium eller plast? Spørger man en
håndværker, siger han jo det produkt han selv har fordel af at sælge...

:Pia

Fra : ....

Dato : 26-07-02 11:31

Rigtigt godt spørgsmål.................

Jeg bøvler selv lidt med det, og er kommet til følgende konklusion.

Ved plastikvinduer er der meget lidt vedligeholdelse, de skal bare have en
god voks hvis de bliver kedelige at se på.
Til gængæld er der grænser for hvor små sprosser de kan lave, og det gør at
man benytter "snyde"-sprosser, hvad jeg mener er en lidt "falsk" løsning.
I sagens natur, har man ikke 100 år gamle plastikvinduer, og man kender
derfor ikke helt til hvad der sker med plastik på laaaangt sigt.
Men ellers er det ok vinduer, og hvis man kan leve med de mangler de har i
design, så tror jeg det er et godt valg.

Aluminiun er et godt materiale til mange ting, men som metalfaglig, tror jeg
ikke på at det er godt til vinduer i det danske klima.
Desuden har aluminium nogen materialetekniske egenskaber, som jeg i
forbindelse med vinduer ikke bryder mig om.
F.eks. kan der opstå der galvanisk tæring, hvis det kommer i forbindelse med
andre metaller.

Træ er et annerkendt materiale, og trævinduer som er konstrueret rigtigt kan
holde i 100 år. Jeg bor selv i et hus fra 1908, og jeg tror ikke der er
skiftet vinduer her,og de trænger egentligt heller ikke til det.
Men det skal vedligeholdes, hvad der medfører at man skal male osv. med
jævne mellemrum.
De vinduer man laver i dag, lever ikke altid op til forventningerne, og
derfor er det vigtigt at man finder den rigtige leverandør.

Det har her i huset været oppe til diskusion, om vi skal skifte vinduer,
eller, lave ordentlige forsatsvinduer, og gennem-renoverer de gamle. Vi har
valgt at renoverer og lave forsatsvinduer.

Mvh
Thomas

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ahr04u$ffi$1@sunsite.dk...

Fra : Pia J

Dato : 26-07-02 11:48

Jeg tror mine vinduer er fra 76 ligesom garagen, tagene, indvendige døre,
bad osv. selvom huset er fra attenhundredehvidkål. Altså ingen sprosser,
rigtig kedelige parcelhusvinduer i forskellige bredder. Og de er ikke
vedligeholdt, på vindsiden er de helt rådnet i bunden. Næsten alle ruder
skal skiftes, det valgte vi at leve med, eftersom folk stod i kø til huset
allerede efter en uge. Så spørgsmålet er, om de kan repareres billigere end
nye, da jeg ikke tror jeg kan gøre det selv. Jo, så det lige holder til jeg
har sparet 50.000 sammen, måske...

Er der nogen erfaringer omkring prisen på udskiftning af 7-9 vinduer pr.
vindue, og et ad gangen? Altså om der er nogen mængderabat. Så kunne man
gøre det over en årrække, rammerne ændrer sig vel ikke så hurtigt i stil og
materiale.

:Pia

Fra : Torben B. Haagh

Dato : 26-07-02 12:49

Jeg har lige købt et hus fra 1987, og her trænger vinduerne desværre
allerede til udskiftning, bla. pga. af manglende og forkert vedligeholdelse.

Jeg har undersøgt mulighederne lidt, og jeg tror, at vi vil skifte til
Velfac (http://www.velfac.dk), når det bliver nødvendigt. De har lakeret
aluminium udvendigt, og træ indvendigt. Disse vinduer er (stortset)
vedligeholdelsesfrie, hvilket er vigtigt i mit tilfælde, idet vi har 37
vinduer.

Af trævinduer er Rationel (http://www.rationel.dk) kendt for at lave gode
(men ikke billige vinduer). Hvis du går noget billigere kan du prøve Jydsk
Vindueskompagni (http://www.jvk.dk), eller endnu billigere JNA
(http://www.jna.dk). Men husk, man får normalt, hvad man betaler for!

Det vigtige er, at fabrikanten er certificeret, se Dansk Vindues
Certificering (http://www.dvc-vinduer.dk). Her finder du en liste over alle
certificerede vinduesfabrikanter i Danmark.

Du bør også overveje isoleringsevnen i de valgte vinduer - held og lykke med
projektet,

Torben

Fra : Pia J

Dato : 26-07-02 12:56

tak, Torben - og ja, vi har snakket om energiglas, en anden grund til at
sælger ikke fik lov at skifte de punkterede ruder - så havde de bare købt
det billigste. Og det er jo spild, hvis vi ikke vil have dem.

:Pia

Fra : Michael Petersen

Dato : 26-07-02 18:25

Pia J skrev i meddelelsen ...
>Hvad er egentlig mest holdbart, træ, aluminium eller plast? >Spørger man en
>håndværker, siger han jo det produkt han selv har fordel af at >sælge...

tjae, for nogle år siden 1994-1997 kan ikke lige huske det
nøjaktigt
fik jeg monteret et plast vindue, på vores gæste toilet
min erfaring er at plastic er for "tæt" så der skal udluftes mere end
normalt / med et trævindue..
løsningen blev i vores tilfælde at monterer en fugtstyret ventilator..

personligt vil jeg hellere fyre lidt for "gråstitterne" end isolerer mit hus
så grundigt at jeg får fugt problemer..

senere skiftede vinduer har jeg købt med træramme

kan da iøvrigt sige at jeg har trævinduer fra 1976, der holder endnu, trods
meget begrænset vedligeholdelse..

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Claus

Dato : 26-07-02 22:59

hej pia
Nu skla du lige huske at hvis du har vinduer der er delt op i flere
sektioner kan det ikke betale sig og købe lav enegi.
Men forhør dig ved en glarmester inden du begynder og tænke på lavenegi
vinduer
mvh claus

Fra : Pia J

Dato : 27-07-02 06:20

> Nu skla du lige huske at hvis du har vinduer der er delt op i flere
> sektioner kan det ikke betale sig og købe lav enegi.

Hvorfor ikke? Vinduerne har ingen sektioner, men jeg ville egentlig gerne
have dem halveret. De er størst i bredden eller kvadater, så Dannebrog
passer ikke.

:Pia

Fra : Claus

Dato : 27-07-02 09:13

hej pia
Hvis jeg nu husker rigtigt....
Så siger vi at du har et vindue på mål H 3.00 meter og L3.00 meter Så er
det kun ca 2/3 der reelt kan kaldes lavenegi
men snak med en glarmester.han ved det meget mere om det.
mvh claus

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 28-07-02 15:30

> [...]
> håndværker, siger han jo det produkt han selv har fordel af at sælge...

Som det er nævnt er det jo svært at vide hvordan plastvinduerne har det om
hundrede år. Men vi har jo huse med trævinduer som er langt over hundrede år
gamle. Det var vist i "Ingeniøren" jeg for vel 2 mdr. siden var læste en
dobbeltside om istandsættelse af gamle trævinduer og prisen blev ca. det
samme, svjh, for dette som at købe nye. Disse gamle trævinduer var af
kernetræ, hvilket vist altid blev brugt i ældre anstændige huse. Kernetræ er
jo som navnet siger træ der er skåret ud omkring kærnen i træstammen. Det er
nogen sagt at kernetræ næsten ingen vedligeholdelse kræver fordi der i
kernen er mest træolie så træet ikke som det andet bliver tørt og kræver
vedligeholdelse med træolie eller oliebaseret maling. Man siger at normalt
koster kernetræs vinduer - og døre - ca. 25% mere end dem af det
almindelige/billigere træ. Jeg skiftede selv for 8 år siden vinduer og døre
i det meste af mit da købte hus, af "almindelig" træ, men valgte til det
sidste kældervindue og kælderdør 2 år snerre at købe kernetræ.

MVH Gert Thorgersen

Fra : Ivan

Dato : 31-07-02 15:42

> Hvad er egentlig mest holdbart, træ, aluminium eller >plast? Spørger man
en

IMHO træ. Jeg ville vælge vinduer af ædeltræ, mahogni.
Fordelen ved at bruge mahogni, hvis du kan lide "farven" på det, er at du
kan nøjes med at bruge olie til behandling. Træet vil ikke blive ret meget
mørkere end det er og når du bliver "gamel" og ryster på hånden kan olien
næsten ikke ses på vinduesglaset, modsat maling.
Summasumarum: træ.