Valg af opstartdisk under opstart
Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 26-07-02 08:54

Hej NG

Jeg har fået et problem med min G3 der pludselig ikke vil starte op.
Under opstart får jeg besked om at der er en busfejl, og at jeg skal
starte op unden udvidelser. Dette hjæpler dog ikke meget da maskinen
også går ned under opsarten uden udvidelser. Jeg køre system 9.12.
Jeg har dog delt min HD i flere partioneringer, og på en af dem ligger
en ren systeminstallation. Nu er mit spørgsmål så og man ved hjælp af en
eller anden tastekombination under/inden opstart kan få lov til at vælge
hvilken partionering maskinen skal starte op på.

Hilsen

Thomas Piekut

Fra : Peter Astrup

Dato : 26-07-02 09:02

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> [...]
> eller anden tastekombination under/inden opstart kan få lov til at vælge
> hvilken partionering maskinen skal starte op på.

The four finger salute!!!
Hvis du holder shift + alt + æble + slette (ikke delete), tvinger du
maskinen til at starte fra en anden enhed (C tasten kan du jo også bruge,
såfremt du har en CD med en brugbar Systemmeappe)

Vh
Peter Astrup
MacData

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 26-07-02 09:14

Peter Astrup <peter@macdata.dk> wrote:

> [...]
> maskinen til at starte fra en anden enhed (C tasten kan du jo også bruge,
> såfremt du har en CD med en brugbar Systemmeappe)

Hej Peter

Tak for hjælpen, men det virker desværre ikke. Jeg tror ikke maskinen
opfatter en HD delt i flere partioneringer som flere enheder. Det jeg
leder efter er en mulighed for at få noget der minder om kontralpanelet
startdisk frem, under opstart.

Hilsen

Thomas Piekut

Fra : *nico*

Dato : 26-07-02 09:42

> [...]
> opfatter en HD delt i flere partioneringer som flere enheder. Det jeg
> leder efter er en mulighed for at få noget der minder om kontralpanelet

Prøv kun at holde ALT tasten nede under opstart. Så vil OS vise dig de
systemmapper du har liggende.
På den måde burde du kunne vælge en startdisk.

mvh
Nicolai

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-02 10:03

*nico* <npe@REMOVEmac.com> wrote:

> Prøv kun at holde ALT tasten nede under opstart. Så vil OS vise dig de
> systemmapper du har liggende.
> På den måde burde du kunne vælge en startdisk.

Virker desværre kun på UMA mac'er (iBook's, iMac slotloading, iMac G4,
eMac, Powerrbook Pismo, Powerbook G4, Cube og Powermac G4).

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-02 10:03

Thomas Bach Piekut <piekutxxx@mail.dk> wrote

> [...]
> starte op unden udvidelser. Dette hjæpler dog ikke meget da maskinen
> også går ned under opsarten uden udvidelser.

Er den overclocket? har du for nyligt rodet med hardware?

> Jeg køre system 9.12.
> Jeg har dog delt min HD i flere partioneringer, og på en af dem ligger
> en ren systeminstallation.

det skulle ikke have nogen betydning

> Nu er mit spørgsmål så og man ved hjælp af en
> eller anden tastekombination under/inden opstart kan få lov til at vælge
> hvilken partionering maskinen skal starte op på.

Det er der desværre kun på moderne maskiner med AGP-bus og airport-slot.

Som nævt andet steds her i tråden, er der en tastkombination der vil
tvinge mnaskinen til art starte fra en anden disk med et gyldigt system
(såfremt dette findes). da du ikke kan få det til at virke vil jeg
istedet anbefale at du booter fra en CD.

smid en system CD i, og hold "C" nede mens du booter. Reparer disken
herfra eller vælg en alternativ bootdisk med kontrolpanelet startdisk.

Hvis ikke du kan boote fra CD'en tyder det på et hardware problem - Hvad
har du senest tilsluttet eller rodet med?

Hvis du bruger SCSI diske er der også en tastkombination der lader dig
kontrolere hvilken SCSI id der skal startes fra (kan ikke huske den
længere)

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 26-07-02 10:25

> Thomas Bach Piekut <piekutxxx@mail.dk> wrote

> Er den overclocket? har du for nyligt rodet med hardware?
Nej maskinen er ikke overclocket, og jeg har ikke rodet med noget
hardware. Jeg har forsøgt mig med DIV codec til Quicktime, og det er
herefter det gik galt.
Jeg har dog fået den op at køre igen, ved at boote på en CD

Mange tak for hjælpen

Thomas Piekut

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 26-07-02 20:17

Hejsa

[snip]

> Hvis du bruger SCSI diske er der også en tastkombination der lader dig
> kontrolere hvilken SCSI id der skal startes fra (kan ikke huske den
> længere)

[shift]+[alt]+[æble]+[slet]+et tal

et tal= et af tallene mellem 0 og 7

Det plejer at virke på min gamle Quadra 950

Held og lykke
/Seb
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50