Kommende anbefalelsesværdige film:
Fra : Zeki

Dato : 25-07-02 20:19

Filmåret er ikke rigtigt begyndt endnu. Glem Spiderman og MIB II.

'Minority Report', premiere 9. august :

Sci-fi thriller af Spielberg. Ganske velskrevet med nogle gode actionscener.
Måske lidt for forudsigelig, men Tom Cruise som farverig protagonist er hele
filmen værd. Slår 'AI' med flere længder.

http://us.imdb.com/Title?0181689

'Road to Perdition', premiere september:

Et seriøst bud på en af de helt store Oscarvindere til næste år. Den bedste
gangsterthriller jeg har set længe. Fantastisk filmet, fængslende historie,
solide skuespillerpræstationer. Måske den bedste film jeg har set i år.

http://us.imdb.com/Title?0257044

'K 19: The Widowmaker', premiere september:

Den sande historie om en russisk atomubåd som var tæt på at forårsage 3.
verdenskrig. Harrison Ford er fremragende som ubådskaptajn, den bedste
præstation fra ham siden 'Flygtningen'. Filmen er helt på højde med 'Hunt
for Red October' (slår dog ikke 'Das Boot'...det er der vel næppe nogen
ubådsfilm der vil kunne gøre ...)

http://us.imdb.com/Title?0267626

Derudover kan det anbefales at styre uden om John Woos kommende krigsfilm
'Windtalkers' (http://us.imdb.com/Title?0245562) . Magen til gang
urealistisk hø skal man helt til Bruckheimer-land for at finde!

Zeki

Fra : Tenzel Kim

Dato : 25-07-02 23:21

Zeki wrote:

> Filmåret er ikke rigtigt begyndt endnu. Glem Spiderman og MIB II.

Udover dem du nævnte vil jeg også anbefale Bourne Identity med Matt
Damon og Sum of All Fears med Ben Affleck. Begge ganske gode actionfilm.

> Derudover kan det anbefales at styre uden om John Woos kommende krigsfilm
> 'Windtalkers' (http://us.imdb.com/Title?0245562) . Magen til gang
> urealistisk hø skal man helt til Bruckheimer-land for at finde!

Nu er det slet ikke sikkert den bliver taget op i Danmark så det kan
tænkes at det bliver MEGET nemt at styre udenom den

Tenz.

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 25-07-02 23:24

"Zeki" <zeki@NOSPAMimage.dk> skrev i en meddelelse

> Filmåret er ikke rigtigt begyndt endnu. Glem Spiderman og MIB II.

Spiderman er den bedste filmoplevelse jeg har haft i år, i biffen.

Når jeg ser Road To Perdition, forventer jeg at jeg får en ligeså god
oplevelse.

>Derudover kan det anbefales at styre uden om John Woos kommende krigsfilm
>'Windtalkers' (http://us.imdb.com/Title?0245562) . Magen til gang
>urealistisk hø skal man helt til Bruckheimer-land for at finde!

Nåh ja. Den er naturligvis urealistisk fordi Woo har lavet en krigsfilm,
hvor der formentligt er indeholdt slowmotion, og eksploderende squibs fra
flere vinkler.

Thomas

Fra : Tenzel Kim

Dato : 26-07-02 15:14

Thomas Mouritsen wrote:

> Nåh ja. Den er naturligvis urealistisk fordi Woo har lavet en krigsfilm,
> hvor der formentligt er indeholdt slowmotion, og eksploderende squibs fra
> flere vinkler.

Rent faktisk var der langt færre af Woo's trademarks i Windtalkers end i
stort set alle andre actionfilm fra USA for tiden. Meget u-Woo'sk

Tenz.

Fra : Anders Nielsen

Dato : 26-07-02 01:00

Zeki <zeki@NOSPAMimage.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:_xY%8.70$2N1.13897@news010.worldonline.dk...

> Derudover kan det anbefales at styre uden om John Woos kommende krigsfilm
> 'Windtalkers' (http://us.imdb.com/Title?0245562) . Magen til gang
> urealistisk hø skal man helt til Bruckheimer-land for at finde!

Jeg har forsøgt at styre udenom Woo's film siden "Broken Arrow", desværre
uden ret meget held da jeg har set alle lige siden (undtagen Black Jack), og
alle har været mere eller mindre elendige. Jeg håber jeg formår at holde
nallerne væk denne gang.
Den geniale action instruktør er forlægst blevet spist af pengemaskinen.
Sørgeligt.

vh Anders

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 26-07-02 10:43

"Anders Nielsen" <bnaa0002107@bolignet-aarhus.dk> writes:
> Jeg har forsøgt at styre udenom Woo's film siden "Broken Arrow", desværre
> uden ret meget held da jeg har set alle lige siden (undtagen Black Jack),

Argh! Jeg havde lige glemt "Black Jack"... :(
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : / / dentro / /

Dato : 26-07-02 01:13

> [...]

> 'Windtalkers' (http://us.imdb.com/Title?0245562) . Magen til gang
> urealistisk hø skal man helt til Bruckheimer-land for at finde!

Hvad er der urealistisk ved den, og hvorfor er den dårlig?

/ / dentro / /

Fra : Zeki

Dato : 26-07-02 07:00

> Hvad er der urealistisk ved den, og hvorfor er den dårlig?

Lad mig illustrere det urealistiske med et eksempel fra en scene i filmen:

Lokation: Ødemark der skal forestille Sai Pan under WWII
Skuespillere: Nicolas Cage og en hel masse asiatiske statister
Præmis: At fortælle den sandfærdige historie om Navajo-koden

Handling i scenen: Cage går amok over at en af hans patrotiske
amerikanervenner bliver skudt på krigsskuepladsen, forlader skyttegraven,
løber op i ingenmandsland hvor han pløkker 20+ japanske soldater ned, mens
han ikke selv får en skramme på trods af at der er over en hel deling
japanske soldater der med maskingeværer ligger og skyder mod ham (og
ja...noget af det er også filmet i slow-motion). Så er stilen ligesom lagt,
ikke?

Fuck Rambo siger jeg bare...

Hvorfor den er dårlig er der en milliard (nej, snarere 265) grunde til. Her
får du et par stykker af dem:

1. Det er en actionfilm maskeret som seriøs krigsfilm (jvf urealismen)
7. De fleste roller er skrevet ind som de rene klichéer
43. Har man set en John Woo slow motion scene har man set dem alle
104. Japanerne er mere blodtørstige (og onde) end Dracula på speed
186. Alle amerikanere i filmen er ih åh så fornuftige, med sund patriotisk
moral
265. Efter at have set Nick Cage som Gi. Joe de første 15 minutter bliver
det ret ensformigt og kedeligt at se ham lave de samme stunts med samme
udfald de efterfølgende 110 minutter

Zeki

Fra : Henrik Rytter

Dato : 26-07-02 09:42

In article <vX509.993$2N1.73220@news010.worldonline.dk>, Zeki
<zeki@NOSPAMimage.dk> wrote:

> [...]
> 265. Efter at have set Nick Cage som Gi. Joe de første 15 minutter bliver
> det ret ensformigt og kedeligt at se ham lave de samme stunts med samme

Siden hvornår er Woo blevet en realistisk instruktør? Og siden hvornår
er krigsfilmene blevet det? Du reagerer på stereotyperne, men hey det
er en del af genrefilm.

mvh
Henrik

Fra : / / dentro / /

Dato : 26-07-02 11:54

> [...]
> japanske soldater der med maskingeværer ligger og skyder mod ham (og
> ja...noget af det er også filmet i slow-motion). Så er stilen

Well, sådan er alle action film da.

> [...]
bliver
> det ret ensformigt og kedeligt at se ham lave de samme stunts med

Hmm... Ja okay, det kan godt være man bliver skuffet hvis man
forventer en seriøs krigsfilm. Men det forventer jeg ikke fra nu af,
så jeg vil sikkert synes filmen er okay. Jeg skal i hvert fald se den.
Jo mindre den er lige så kedelig som alle andre krigsfilm? (Jeg synes
nemlig krigsfilm er lidt kedelige.)

Jeg er måske nok lidt paradoksal :)

/ / dentro / /

Fra : Tenzel Kim

Dato : 26-07-02 15:10

/ / dentro / / wrote:

> Hmm... Ja okay, det kan godt være man bliver skuffet hvis man
> forventer en seriøs krigsfilm. Men det forventer jeg ikke fra nu af,
> så jeg vil sikkert synes filmen er okay. Jeg skal i hvert fald se den.

Jeg forventede ikke en seriøs krigsfilm af den simple grund af det var
Woo der instruerede, MEN jeg forventede at blive underholdt for det
syntes jeg nu at han plejer at være god til. Desværre fungerer den
ligeså lidt som en god actionfilm som den fungerer som en seriøs
krigsfilm. Jo der er da et par slowmotion-scener men ellers syntes jeg
den bar meget lidt præg af at være lavet af Woo.

Personerne er alt for to-dimensionelle og når aldrig rigtigt at blive
interessante nok til at kunne bære historien og historien i sig selv
selvom den tager fat i et emne der nok godt kunne være kommet noget godt
ud af så bliver det ikke meget andet end en gang typisk klichefyldt pladder.

> Jo mindre den er lige så kedelig som alle andre krigsfilm? (Jeg synes
> nemlig krigsfilm er lidt kedelige.)

Denne hører desværre til i den kedelige ende.

Tenz.

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 28-07-02 11:12

> [...]
> 104. Japanerne er mere blodtørstige (og onde) end Dracula på speed
> 186. Alle amerikanere i filmen er ih åh så fornuftige, med sund patriotisk

Ja den slags ved vi efterhånden at du slet ikke kan acceptere. :-/
Jeg begynder så småt at tro at du bare slet ikke kan lide film hvor
amerikanerne er "heltene"

Joakim

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 28-07-02 15:35

Hej

Joakim Lauridsen wrote:
> Ja den slags ved vi efterhånden at du slet ikke kan acceptere. :-/
> Jeg begynder så småt at tro at du bare slet ikke kan lide film hvor
> amerikanerne er "heltene"

Det er jo urealistisk at fremstille en hær der er udgør en del af den
amerikanske befolkning i en vis aldersgruppe, og så fremstille dem alle
som helte. Det gør vel ikke noget at man ser at de er mennesker? selvom
det måske er heltegerninger de har udført.

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk

Fra : Lakken

Dato : 26-07-02 08:08

Zeki <zeki@NOSPAMimage.dk> wrote in message
> Filmåret er ikke rigtigt begyndt endnu. Glem Spiderman og MIB II.

Filmåret starte for mit vedkommende først den 9/8 når Mulholland Drive får
premiarer.
(Det er løgn, for Requiem for a Dream, var nu god)

Mvh
Lakken

Fra : Jens Thomsen

Dato : 26-07-02 08:17

"Lakken" <fake@lakken.dk> skrev i en meddelelse

> Filmåret starte for mit vedkommende først den 9/8 når Mulholland Drive får
> premiarer.

Jeg venter også med længsel. Den nye Blue Velvet SE dvd kan anbefales til at
fordrive tiden med.

MVH
Jens

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 26-07-02 09:19

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message

> Jeg venter også med længsel. Den nye Blue Velvet SE dvd kan anbefales til
> [...]

Mulhollan Dr. dvden er nu heller ikke helt dårlig, når man alligevel venter

hygge
Nicolai

Fra : Jens Thomsen

Dato : 26-07-02 09:29

"Nicolai Zoffmann Heiredal" <heiredal@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Mulhollan Dr. dvden er nu heller ikke helt dårlig, når man alligevel
venter

Hehe. Jeg har skam overvejet det. Men nu har jeg alligevel ventet så længe,
at jeg lige så godt kan tage de sidste par uger med og se den på et
ordentligt lærred første gang (og anden gang...).

MVH
Jens

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 26-07-02 10:36

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message news:3d41080c$0$12689$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

SNIP

> Hehe. Jeg har skam overvejet det. Men nu har jeg alligevel ventet så længe,
> at jeg lige så godt kan tage de sidste par uger med og se den på et
> ordentligt lærred første gang (og anden gang...).

Den skal vist også ses flere gange for at den forståes ordentligt.
Ikke at jeg selv har fanget alle de ting der er i den filmen endnu...

Anders Hyltoft

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 26-07-02 12:09

"Anders Hyltoft" <anders@hyltoft.dk> wrote in message

> Den skal vist også ses flere gange for at den forståes ordentligt.
> Ikke at jeg selv har fanget alle de ting der er i den filmen endnu...

Vil sørme heller ikke indrømme at jeg har forstået det hele, så jeg er der i
hvert ifald også foran det store lærred, ingen tvivl om det.....*mmm* glæder
mig
hygge
Nicolai

Fra : Jens Thomsen

Dato : 26-07-02 12:48

> Vil sørme heller ikke indrømme at jeg har forstået det hele, så jeg er der
> hvert ifald også foran det store lærred, ingen tvivl om det.....*mmm*
glæder
> mig

Jeg er lidt fascineret af filmens produktionshistorie. Jeg er spændt på, om
oprindelsen som pilot til en kuldsejlet tv-serie på nogen måde stadigvæk
skinner igennem?

MVH
Jens

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 28-07-02 11:18

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er lidt fascineret af filmens produktionshistorie. Jeg er spændt på,
om
> oprindelsen som pilot til en kuldsejlet tv-serie på nogen måde stadigvæk
> skinner igennem?

Jeg synes det skinner meget tydeligt igennem. Og ikke på nogen positiv måde.
Den sidste 1/3 er et dårligt forsøg på at finde en "fornuftig" forklaring,
på den midterste 1/3 dels vrøvl. Man skal vidst være glad for Lynch til at
lide den. Jeg er ikke.

Joakim

Fra : Jens Thomsen

Dato : 28-07-02 12:35

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev i en meddelelse

> [...]
> på den midterste 1/3 dels vrøvl. Man skal vidst være glad for Lynch til at

Det skal man vel egentligt med størstedelen af hans produktion? Det er stort
set kun The Straight Story og The Elephant Man, der kan bryste sig af
egentligt mainstream appeal. Resten nærmer sig det esoteriske og hæver sig
kun over middelmådigheden, hvis man kan finde fornøjelse i at gå et par
forståelseslag ned. Det kan jeg godt.

Lynch er nok en "acquired taste".

MVH
Jens

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 28-07-02 11:36

> [...]
> kun over middelmådigheden, hvis man kan finde fornøjelse i at gå et par

Det har du fuldstændig ret i. Og jeg har nok bare ikke den smag. Jeg synes
ellers Twin Peaks startede så godt, og så gik han i selvsving. Det samme gør
sig gældene (for mig) i MD. Nu vil jeg ikke poile den for dig, men ellers
kunne jeg fortælle dig helt præcist hvad der irriterer mig mest med MD. Men
det kan vi vente med til du har set den, og ellers har jeg vidst skrevet det
herinde tidligere.

Joakim

Fra : Per Kristensen

Dato : 26-07-02 09:55

> [...]
> premiarer.
> (Det er løgn, for Requiem for a Dream, var nu god)

Gør som jeg, køb den på DVD. Filmen var dog skuffende syntes jeg ;?

Fra : Brian Nielsen

Dato : 27-07-02 10:36

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

> Gør som jeg, køb den på DVD. Filmen var dog skuffende syntes jeg ;?

Hvis filmen var skuffende, hvorfor anbefaler du så at man køber den på
DVD???
Det er da billigere at vente og så se den i biografen.

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 28-07-02 11:20

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis filmen var skuffende, hvorfor anbefaler du så at man køber den på
> DVD???
> Det er da billigere at vente og så se den i biografen.

Jeg tror han mente istedet for at man sidder og venter spændt på den skal
komme i biografen.

Fra : Zeki

Dato : 26-07-02 10:00

> (Det er løgn, for Requiem for a Dream, var nu god)

....og er fra år 2000

Zeki

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 28-07-02 12:34

"Zeki"

> ...og er fra år 2000

Et filmår i den betydning, det er relevant for denne gruppe, må
nødvendigvis bestå i de film, en dansker i Danmark kan se for
første gang i det pågældende år - i biografen.

Mine bedste biografoplevelser i år:

Amélie, Gosford Park, About a Boy, Requiem for a Dream.
Desværre ingen danske film på listen endnu!

Jeg glæder mig til dk.kultur.film-prisen! (Hvor vi øvrigt bruger
samme princip mht. definition af filmåret.)

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 28-07-02 13:36

"Zeki"

Fra : Peter G.

Dato : 26-07-02 15:37

Lakken <fake@lakken.dk> wrote...
> Zeki <zeki@NOSPAMimage.dk> wrote in message
>
> Filmåret starte for mit vedkommende først den 9/8 når Mulholland Drive får
> premiarer.

Hmmm, skal man mon spoile den for dig?

Nu har vi jo fået set "The Others".

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Email address works.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-07-02 09:35

"Peter G." <PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Lakken <fake@lakken.dk> wrote...

> Hmmm, skal man mon spoile den for dig?
>
> Nu har vi jo fået set "The Others".

Ah. Det var ham. Jeg mente jo nok, at jeg havde set navnet før

MVH
Jens

Fra : Peter G.

Dato : 27-07-02 11:24

Jens Thomsen <jens@groenjord.dk> wrote...

> "Peter G." <PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> skrev i en meddelelse

> får

> Ah. Det var ham. Jeg mente jo nok, at jeg havde set navnet før

Ja da. Lakken er med størstedelen af sine indlæg hovedsageligt ude på at
provokere (denne tråd undtaget). En skam at jeg ikke havde
hensynsløsheden til bare at spoile filmen, men jeg ville ikke ødelægge
det for andre.

Så kan man jo heldigvis nøjes med at påpege hans manglende kredibilitet
:D

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 27-07-02 10:16

Lakken wrote:

> Filmåret starte for mit vedkommende først den 9/8 når Mulholland Drive får
> premiarer.

Hurra for Øst for paradis - jeg havde ellers hørt at den ikke kom
i biografen, så der reddede du lige min dag Nu er det så spændende
om den kan komme op på The Others niveauet - mine forventninger
er nok for store til det..

> (Det er løgn, for Requiem for a Dream, var nu god)

Tja.. - i hvert fald ubehagelig

Ulrik Magnusson

Fra : Anders Buch

Dato : 26-07-02 09:36

"Zeki" <zeki@NOSPAMimage.dk> wrote in message
> Filmåret er ikke rigtigt begyndt endnu. Glem Spiderman og MIB II.

Som stor fan af Manoj Nelliyattu Shyamalan må jeg indrømme, at jeg også
glæder mig meget til Signs:

http://us.imdb.com/Title?0286106

(Selvom de første ytringer på nettet ikke virker helt vildt positive

- Anders

Fra : Per Kristensen

Dato : 26-07-02 09:57

> [...]
hele
> filmen værd. Slår 'AI' med flere længder.

Den har ellers fået hård kritik her i gruppen tidligere.

> [...]
historie,
> solide skuespillerpræstationer. Måske den bedste film jeg har set i år.

Den ser jeg også frem til.

> [...]
> præstation fra ham siden 'Flygtningen'. Filmen er helt på højde med 'Hunt
> for Red October' (slår dog ikke 'Das Boot'...det er der vel næppe nogen

Uff! K-19 har fået mange hug af kritikerne. Personligt forventer jeg mig
intet af denne film.

> [...]
> 'Windtalkers' (http://us.imdb.com/Title?0245562) . Magen til gang
> urealistisk hø skal man helt til Bruckheimer-land for at finde!

John Woo har efter min mening ikke lavet en eneste fed film siden han kom
til USA.

Btw. hvor har du set filmene henne?

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 26-07-02 10:15

> Btw. hvor har du set filmene henne?

Hvis han svarer S-VCD kopier, så begynder jeg at grine.

Fra : Zeki

Dato : 26-07-02 10:03

> Hvis han svarer S-VCD kopier, så begynder jeg at grine.

Nu er der jo rent faktisk nogle i denne NG som er så priviligerede at kunne
rejse til udlandet i løbet af sommeren, ikke?

Zeki

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 26-07-02 10:35

> Nu er der jo rent faktisk nogle i denne NG som er så priviligerede at
kunne
> rejse til udlandet i løbet af sommeren, ikke?

Dejligt, ik' ?

Men flere nye film, har du tidligere kun haft "fornøjelsen" af, på VCD, da
du skrev om dem.

Fra : Zeki

Dato : 26-07-02 10:20

> Men flere nye film, har du tidligere kun haft "fornøjelsen" af, på VCD, da
> du skrev om dem.

Holder jeg virkelig en eå stor stjerne hos dig, at du kan huske sådanne
ting? Ja, det er korrekt, og jeg synes stadig at DVDscreenere holder hele
vejen igennem.

Zeki

Fra : Jens Thomsen

Dato : 26-07-02 10:32

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

> actionscener.
> hele

> Den har ellers fået hård kritik her i gruppen tidligere.

Det ved jeg nu ikke. De fleste ser ud åbenbart til at ende omkring de
****/6, hvilket i min bog betyder en film over middel med oplivende
momenter. Det synes jeg ikke ligefrem, at man kan kalde for "hård kritik".

Det er fin underholdning. Men det er næppe en film, der bliver skrevet så
forfærdeligt mange bøger eller afhandlinger om (jf. sammenligningen med
Blade Runner).

Jeg skal skam sikkert se den igen.

MVH
Jens