Fil+print server hardware krav
Fra : Bosse Wänglund

Dato : 25-07-02 20:44

Hej!

Jeg hjælper (som forælder) med edb opsætning på en skole, hvor mine børn
går. Vi har pt. et lokalnetværk med 11 elevmaskiner og 1 server.
Serveren kører Windows NT 4 Server SP6 og elevmaskiner Win NT 4 Wkst SP6
samt Windows 98.
Vores server anvendes kun som filserver og printserver. Som filserver
anvendes den til roaming profiles, hjemmekataloger, klassedrev mv. Ideen er
at alle elever (og lærere) kun har sine data liggende på serveren (dog
ligger al SW installeret på elevmaskinerne). Printserverdelen understøtter
s/h og farveprinters (en farvelaser købes i løbet af kort tid).
Vi skal nu udvide vores lokalnetværk så at vi får 30-40 maskiner koblet op
mod vores server.

Fra : Bosse Wänglund

Dato : 25-07-02 21:25

Uups - jeg fik sendt for hurtigt. Her kommer resten ...

Eleverne og lærerne forventes at arbejde med musik og billeder - dvs store
datafiler, som alle skal opbevares og accesses på serveren.

Jeg har nogle spørgsmål om hardware opsætning, da vi skal ud og købe en ny
server.

1) CPU og bundkort
2) RAM
3) harddiske
4) netkort og netværk

Ad 1) Vi overvejer enten en Athlon XP 1800 eller en Athlon MP 1800. Vi har
hørt at MP setup mere er egnet til en server, som skal være tændt 24/7 (dvs
altid).
Q1: Er det korrekt at valg af bundkort+CPU skal vælges med tanke på 24/7
drift ? Hvis ja, hvad skal vi være opmærksamme på?
Q2: Er en Athlon XP 1800 for lille ?
Q3: Er Windows NT 4 i stand til at udnytte en MP konfiguration?
Q4: Andre synspunkter?

Ad 2) Her forventer vi som udgangspunkt at begynde med 512 MB DDR RAM.
Q5: Nogle synspunkter på dette valg?

Ad 3) Af hensyn til backupønsker overvejer vi en maskine med RAID controller
og f.eks. 2*40GB harddiske (8,5 ms, 7200 RPM)
Q6: Vil RAID opsætning stille særlige krav til CPU/RAM størrelse og i så
fald hvilke?
Q7: Kommentarer med for/imod RAID i forhold til f.eks. en NT backup server
er meget velkomne.

Ad 4) Vi har pt. et 10Mbit Ethernet, som nu bliver udvidet til 100 Mbit.
Serveren vil blive udstyret med et 10/100/1000 Mbit kort og vil have en
Gigabit forbindelse til en switch (8*10/100 + 1*10/100/1000), hvorfra øvrige
bygninger/lokaler vil blive opkoblet via switches med 100Mbit forbindelser.
Elevmaskiner vil være udstyret med 10/100Mbit kort.
Q8: Nogle kommentarer til dette valg?

Q9: Øvrige kommentarer fra alle dem de har lyst?

Hilsen Bosse

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-07-02 21:36

"Bosse Wänglund" <bossew@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Q1: Er det korrekt at valg af bundkort+CPU skal vælges med tanke på 24/7
> drift ? Hvis ja, hvad skal vi være opmærksamme på?

Jeg ville gå efter en "rigtig" server, alts ikke noget hjemmebygget - men en
der er designet til serverbrug. Den er noget dyere, men den dag det brager
ned så skal du ikke til at fedte med diverse RMA sager - du ringer bare til
leverandøren (og alt efter hvilken aftale om onsite du har) stiller der en
teknikker og skifter det defekte.
Vi har i firmaet stor success med HP, der er stort set aldrig noget galt
(dvs der er nogle Ultrastar 18LZX der er klippet hen af en kant, men det kan
HP næppe klantres for)

>Q3: Er Windows NT 4 i stand til at udnytte en MP konfiguration?

Ja, men Windows 2000 er noget bedre til udnytelsen af blandt andet netkort.
Det ville være tåbeligt at sætte en NT4 op idag da den stort er erklæret
død. Der går ikke så frygtelig længe så udkommer der slet ikke flere
retelser af nogen art fra Microsoft.
Gå efter en Windows 2000.

> Ad 2) Her forventer vi som udgangspunkt at begynde med 512 MB DDR RAM.

Hvad er RAM forbruget idag?
Jeg ville nok nærmere gå efter en 1giga, så meget mere koster det heller
ikke.

> Ad 3) Af hensyn til backupønsker overvejer vi en maskine med RAID
controller
> og f.eks. 2*40GB harddiske (8,5 ms, 7200 RPM)

Overvej SCSI, de er bygget til at køre 24/7, det er IDE ikke.
SCSI diske er også hurtigere end IDE.

> Q6: Vil RAID opsætning stille særlige krav til CPU/RAM størrelse og i så
> fald hvilke?

Næe, Controlleren har sin egen CPU til at lave disse beregninger

> Q7: Kommentarer med for/imod RAID i forhold til f.eks. en NT backup server
> er meget velkomne.

RAID koster noget mere, men du vil være særdeles glad for det den dag der
står en disk af (alt efter self hvordan dit raid er sat op) så kan du bare
skifte den defekt ud med en ny uden at lukke systemet ned og restore fra
tape.

/Dennis

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 26-07-02 10:36

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> writes:
> Overvej SCSI, de er bygget til at køre 24/7, det er IDE ikke.

Og det er altså stadig en skrøne. Selv nyere IBM diske er bygget til at
køre 24/7, de siger bare "max 8 timer/dag" fordi de har lavet noget
klamp.
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : wulff

Dato : 25-07-02 22:53

On Thu, 25 Jul 2002 22:25:03 +0200, "Bosse Wänglund"
<bossew@get2net.dk> wrote:
> [...]
>altid).
>Q1: Er det korrekt at valg af bundkort+CPU skal vælges med tanke på 24/7

Ja! Sørg endelig for at købe noget hardware, der er beregnet til
server-brug...

>Q2: Er en Athlon XP 1800 for lille ?

Nej, men jeg er ikke sikker på at jeg ville gå efter en Athlon-cpu til
en server.

>Ad 2) Her forventer vi som udgangspunkt at begynde med 512 MB DDR RAM.
>Q5: Nogle synspunkter på dette valg?

Til en simpel filserver burde det være nok, men som Dennis skriver er
RAM jo ikke så pokkers dyrt

>Ad 3) Af hensyn til backupønsker overvejer vi en maskine med RAID controller
>og f.eks. 2*40GB harddiske (8,5 ms, 7200 RPM)

Eller måske 3*40GB så du kan køre RAID5? (personlig præference, vælg
det RAID-level, der passer bedst til dit scenarie)

> [...]
>bygninger/lokaler vil blive opkoblet via switches med 100Mbit forbindelser.
>Elevmaskiner vil være udstyret med 10/100Mbit kort.

Lyder umiddelbart fornuftigt

Mht. indkøb vil jeg anbefale dig at ringe til Blue-Line
(www.blue-line.dk) -- fremragende service og fornuftige priser på
_rigtige_ servere

/wulff

Fra : Peter Pan

Dato : 26-07-02 16:15

> [...]
>
> Ad 1) Vi overvejer enten en Athlon XP 1800 eller en Athlon MP 1800. Vi har
> hørt at MP setup mere er egnet til en server, som skal være tændt 24/7

Athlon XP og MP er helt ens. MP er bare testet til også at kunne køre dual.
(XP er ikke testet fra AMD's side, men kan godt køre dual) Hvis du kun vil
køre med en processor er XP lige så god.

> Q1: Er det korrekt at valg af bundkort+CPU skal vælges med tanke på 24/7
> drift ? Hvis ja, hvad skal vi være opmærksamme på?

I skal tænke på oppetid. Det vil ikke være sjovt at serveren bryder ned 10
minutter inden en eksamen slutter eller lign!. Og en god oppetid kan du ikke
bygge selv. Du skal have fat i en "rigtig" server, hvor du kan have f.eks
redundant strømforsyning, Raid med hot-plug support og lign. Og husk endelig
en UPS hvis i ikke allerede har det.

> Q2: Er en Athlon XP 1800 for lille ?

Intet er for småt til den mindre opgave du vil smide efter den. fil og print
til 40 brugere kan en Pentium Pro 200 klare.

> Q3: Er Windows NT 4 i stand til at udnytte en MP konfiguration?

Ja NT4 kan fint bruge mere end en processor. Det kan alle server operativ
systemmer nutildags.

> Ad 2) Her forventer vi som udgangspunkt at begynde med 512 MB DDR RAM.
> Q5: Nogle synspunkter på dette valg?

Det vil være tilstrækkeligt. De første ca. 100 MB vil blive brugt af NT,
resten til disk cache.
Men som andre har nævnt, ram koster ikke en bondegård, og kan kun øge
performancen på serveren.

> Ad 3) Af hensyn til backupønsker overvejer vi en maskine med RAID
controller
> og f.eks. 2*40GB harddiske (8,5 ms, 7200 RPM)

Raid som backup? Den dur ikke! Raid kan minimere nedetid ved harddisk crash.
Men det beskytter ikke mod hackere, virus, brand, tyveri, fejlsletninger og
lign. En backup på tape lign. er stadig nødvendig.

> Q6: Vil RAID opsætning stille særlige krav til CPU/RAM størrelse og i så
> fald hvilke?

Nej. Ved de billige IDE raid controllere vil det kunne påvirke hastigheden,
men på alle "rigtige" raid controllere betyder det ikke noget.

> Q7: Kommentarer med for/imod RAID i forhold til f.eks. en NT backup server
> er meget velkomne.

Som sagt RAID er IKKE en backup i nogen form. Begge dele er et must hvis du
vil have en fornuftig oppetid.

De fleste IDE raid controllere understøtter ikke hot-plug, så hvis I går
efter en sådan løsning, så husk det koster nedetid hvis der ryger en disk.

Lyder meget fornuftigt.

Mvh
Anders

Fra : 007

Dato : 29-07-02 09:13

On Fri, 26 Jul 2002 17:15:01 +0200, "Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:

>Raid som backup? Den dur ikke!

Det var ellers hvad den flinke mand ved dell sagde, ifb. med indkøb af
en SC500 konfigureret med RAID5.
Altså, konfigurer systemet, hiv den ene disk ud, lad systemet
genopbygge, hiv den næste disk ud, lad systemet genopbygge og hiv den
tredie disk ud...

--
007
AKA

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-07-02 11:55

"007" <007@agent007.dk> wrote in message

> [...]
> Altså, konfigurer systemet, hiv den ene disk ud, lad systemet
> genopbygge, hiv den næste disk ud, lad systemet genopbygge og hiv den

Hvad så den dag der kommer en virus og smadrer helt dit filsystem, eller der
er en bruger kommer til at slette hele økonomi systemet ved en fejl?
Så er man rigtig glad for at der bliver traget backup hver nat.

/Dennis

Fra : 007

Dato : 30-07-02 23:25

On Mon, 29 Jul 2002 12:55:00 +0200, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

>Hvad så den dag der kommer en virus og smadrer helt dit filsystem, eller der

Ja, så var det jo så ideen at tage de 3 diske frem, og smide i
maskinen igen.
Benyt samme argument, ved brand/tyveri etc.

>er en bruger kommer til at slette hele økonomi systemet ved en fejl?

Det eneste maskinen skal bruges til, er som filserver, for ca. 230GB
MP3-filer...
Den cafe/diskotek jeg arbejder på er ved at skifte fra CD'ere til MP3,
p.g.a. den noget større slidstyrke en harddisk rummer, frem for en CD
(og det bliver en del nemmere at katalogisere hvad vi har af musik).
Så det eneste serveren skal, er at sende musik over vores Intranet til
de computere der er sat op på Cafe'en og Diskoteket...

Fra : Henning

Dato : 29-07-02 16:21

On Mon, 29 Jul 2002 10:13:15 +0200, 007 <007@agent007.dk> wrote:

> [...]
>Altså, konfigurer systemet, hiv den ene disk ud, lad systemet
>genopbygge, hiv den næste disk ud, lad systemet genopbygge og hiv den

Fedt - og når der opstår brand eller tyveri kommer han ned og opdigter
alle data igen? Glem det - backup tages på et medie, som fjernes fra
serverrummet _hver_ dag!!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Ole Thomsen

Dato : 29-07-02 17:16

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote

> Fedt - og når der opstår brand eller tyveri kommer han ned og opdigter
> alle data igen? Glem det - backup tages på et medie, som fjernes fra
> serverrummet _hver_ dag!!

Hvis jeg forstår proceduren ret er det vel blot et spørgsmål
om at gemme et sæt diske fra hver dag.

Restore af enkelte filer bliver svært, men kan opnås ved at
man lukker ned, installerer det korrekte disksæt og kopierer
filen op på nettet. Nettet kan undværes i den forbindelse
hvis man lader en enkelt disk være temp-space.

Ideen er ikke ophavsretsligt beskyttet, og kan bruges uden
at betale mig en krone!

Ole Thomsen

Fra : Henning

Dato : 29-07-02 21:33

On Mon, 29 Jul 2002 18:16:24 +0200, "Ole Thomsen" <ot@networks.dk>
wrote:

>"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote

>Hvis jeg forstår proceduren ret er det vel blot et spørgsmål
>om at gemme et sæt diske fra hver dag.
Det bliver ret dyrt i længden - antag at du gemmer backuppen bare en
uge...

> [...]
>filen op på nettet. Nettet kan undværes i den forbindelse
>hvis man lader en enkelt disk være temp-space.
Nedetid....

>Ideen er ikke ophavsretsligt beskyttet, og kan bruges uden
>at betale mig en krone!

Jeg tror ikke du ville være blevet millionær på den alligevel

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Ole Thomsen

Dato : 30-07-02 10:34

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote

> Det bliver ret dyrt i længden - antag at du gemmer backuppen bare en
> uge...

Har du set ordet "billigt" nævnt nogen steder
i konceptet?

Du ved vel godt at i mange organisationer er
det diskvalificerende hvis det ikke er dyrt.

> Nedetid....

Typisk for dette Jantelovsland, alle storslåede
ideer bliver mødt af ignoranter med med trivielle
petitesser.

> Jeg tror ikke du ville være blevet millionær på den alligevel

Vent og se, jeg skal bare have arbejdet lidt mere
på forretningsmodellen. Desværre er det ikke længere
nok bare at kalde det et dot-com projekt.

Ole Thomsen