Mundtlig aftale om pris
Fra : Henrik L

Dato : 25-07-02 18:17

Hej,

Jeg har et spørgsmål som jeg ikke helt ved om omhandler købeloven eller alm.
jura. Men jeg håber at i kan hjælpe.

Historien er...
Mig og min kæreste havde købt et børne/baby-sæt ske, kniv og gaffel med
henblik på hendes nevøs kommende dåb.
Bestiksættet skulle ingraveres med navn og dato og vi gik derfor til en guld
og sølv-smed for at få dette gjordt. Efter at have talt med
sælger/ekspedient fandt vi ud af hvilken skrift der skulle indgraveres med
og vi fik en pris på kr.360,- alt inkl. Dette sagde vi ja tak til og tog
hjem.
I dag bliver min kæreste ringet op fra forretningen om at bestikket er
indgraveret, samt atde har lavet en fejl og den pågældende indgravering
normalt vil koste ca.kr.700,-, men da det er sælger/ekspedient der har
fejlinformeret os om prisen er de villige til at slå prisen ned til
kr.450,-. Hvis vi ikke var villige til at betale ville de sende bestikket
retur til værksted og få fjernet pågælende indgravering og i stedet få lavet
den billige indgravering (ikke den vi havde aftalt), og de ville ikke stå
inde for resultatet.

Mit spørgsmål er:
Er det overhovdet lovligt det de foretager sig? Kan det være rigtigt at vi
skal finde os i at de vil kræve et større beløb af os på trods af at vi
havde en mundtlig aftale med sælger/ekspedient om hvad den pågældende
indgravering skulle koste?

Mvh
H.Lindholm

Fra : TGD

Dato : 25-07-02 18:38

"Henrik L" <tracktrekker@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg har et spørgsmål som jeg ikke helt ved om omhandler købeloven eller
alm.
> jura. Men jeg håber at i kan hjælpe.

Vi er over i aftaleloven:

I. Om afslutning af aftaler

§ 1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren. Reglerne i §§
2-9 kommer til anvendelse, for så vidt ikke andet følger af tilbudet eller
svaret eller af handelsbrug eller anden sædvane.

http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_aftl.htm

<KLIP>

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-07-02 19:02

Scripsit "Henrik L" <tracktrekker@hotmail.com>

> [...]
> skal finde os i at de vil kræve et større beløb af os på trods af at vi
> havde en mundtlig aftale med sælger/ekspedient om hvad den pågældende

Nej. Den mundtlige aftale er bindende.

--
Henning Makholm "Also, the letters are printed. That makes the task
of identifying the handwriting much more difficult."

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 26-07-02 00:06

> Nej. Den mundtlige aftale er bindende.

Det kan dog være svært at bevise en mundtlig aftale hvis man f.eks. kommer i
retten, hvilket i jo nok ikke gør med denne sag...

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-07-02 07:23

"Peter Sepstrup" <sepstrup@privat.dk> skrev Fri, 26 Jul 2002 01:05:31
+0200

>Det kan dog være svært at bevise en mundtlig aftale hvis man f.eks. kommer i
>retten, hvilket i jo nok ikke gør med denne sag...

I det konkrete tilfælde har sælgeren jo faktisk selv bekræftet, at hans
repræsentant har indgået aftalen.

Og hvis forretningen mener de ikke er bundet af aftalen, så er det da
ret grotesk at de alligevel udfører ordren - og først derefter tager
kontakt til kunden.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Henrik L

Dato : 26-07-02 00:36

Tak,

Jeg siger rigtig mange tak for de gode kommentarer og henvisninger.

Mvh
H.Lindholm

Fra : Henrik L

Dato : 28-07-02 15:40

Hej,

Den "lykkelige" afslutning på historien blev at vi fik det til den aftalte
pris, EFTER at have diskuteret en halv time med ansvarshavende i butikken...

Chefen ringede dog dagen efter og undskyldte over for os.

Mvh og stadig mange tak for de gode råd og henvisninger

Fra : Peter G C

Dato : 28-07-02 20:37

Henrik L <tracktrekker@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Chefen ringede dog dagen efter og undskyldte over for os.

Fint - det var også på sin plads. Jeg tror, at vi glemte at henvise til
Aftalelovens § 32.

/Peter

--
http://www.grauslund.com