Er cykling hårdt for knæene?
Fra : Peter

Dato : 25-07-02 17:18

Hej

Jeg har vist fået overtrænet så jeg nu har ondt i det ene knæ selv når jeg
intet laver

Kan man cykle istedet eller er det anstrengende for knæene?

Hilsen Peter

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 25-07-02 21:03

"Peter" <no_spam@no.where> wrote in message

> Kan man cykle istedet eller er det anstrengende for knæene?

Cykling er langt mindre anstrengende for knæene end eksempelvis løb - men
det kan dog stadigvæk være temmeligt hårdt, især hvis sadlen ikke er korrekt
indstillet, således at man overstrækker eller træder med for bøjede ben -
begge dele er slemt.

Hvis du vikelig vil aflaste, så ty til svømning, hvis du vel at mærke kan
svømme crawl, da brystsvømning også er ondt ved knæene.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 26-07-02 19:04

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> writes:

> [...]
> indstillet, således at man overstrækker eller træder med for bøjede ben -

Hvad er korrekt indstilling af sadlen?

Fra : Bo Thomsen, \"fjerne~

Dato : 30-07-02 02:02

> Hvad er korrekt indstilling af sadlen?
så du kun lige kan nå jorden når du sidder på den.
mvh
bo

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 30-07-02 07:00

"Bo Thomsen, "fjernes_" i email" <fjernes_bbt@ishoejby.dk> wrote in message

> så du kun lige kan nå jorden når du sidder på den.

Måske nærmere så knæet er let bøjet, når du sidder med foden på pedalen. Det
vigtige er, at man ikke vrikker eller overstrækker, når man træder ned - og
at benet kun har en let bøjning, når pedalen er længst nede.

- Mikkel

Fra : Klaus Jensen

Dato : 30-07-02 07:36

Hej

Indstilling af sadelhøjden har været oppe til diskution flere gange i
dk.sport.cykling, uden at opnå enighed.
Min sadel er indstillet således at skinnebenet er lodret når pedalen er i
sin nederste position. Herved undgår man at overstrække knæene som Mikkel
beskriver.
Der vil dog altid være brug for småjusteringer. Bare en halv centimeter op
eller ned kan gøre underværker, så brug ovenstående som grovindstilling.

MVH

Klaus