Cybercity ADSL opsætning
Fra : Nederbasse

Dato : 25-07-02 15:28

Hej i gruppen
Jeg skal til at sætte en internet forbindelse op på min søns Power PC
6500med Mac OS 8.1.
På Cybercitys side står man skal vælge Ethernet under TCP/IP men det er der
ikke på Mac'en kun PPP og AppelTALK, hvad gør jeg nu ?

Lars

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 25-07-02 15:48

Nederbasse <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

> [...]
> På Cybercitys side står man skal vælge Ethernet under TCP/IP men det er der
> ikke på Mac'en kun PPP og AppelTALK, hvad gør jeg nu ?

Der skulle da gerne være et Ethernet kort i dyret og hvis der er det, så
er der også en TCP/IP funktion et eller andet sted i kontrolpanelet.

Hvormeget RAM er der i den ? Hvis du bor i Storkøbenhavn assisterer jeg
gerne..........

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Nederbasse

Dato : 25-07-02 16:16

[2900] Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1ffvyjc.qa1c1idocxhcN%jesper@gylling.net...

> [...]
> Med venlig hilsen Jesper )
> http://www.gylling.net/
>
> ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am - 0.30 am CET

Der er netkort i maskinen og der er TCP/IP indstillinger i kontrolpanelet.
Der er 96 MB Ram i maskinen.
Jeg har fundet en setup guide jeg har kørt men der er stadig ingen Ethernet
under TCP/IP indstillinger-
Det er ellers et fint tilbud om hjælp, men vi er i Aalborg

Lars

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 25-07-02 16:24

> [...]

> under TCP/IP indstillinger-
> Det er ellers et fint tilbud om hjælp, men vi er i Aalborg

Så lav en back up, format den og installér Mac OS 9.1 på den.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Nederbasse

Dato : 25-07-02 17:00

> [...]
> Med venlig hilsen Jesper )
> http://www.gylling.net/
>
> ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am - 0.30 am CET

Ok nu har jeg ikke lige en Mac OS 9 og vil ikke købe en til en maskine som
ikke er helt up to date mere, det var meningen at sønnen skulle bruge den
til at surfe og spille lidt på den.

lars

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 25-07-02 17:22

> Ok nu har jeg ikke lige en Mac OS 9 og vil ikke købe en til en maskine som
> ikke er helt up to date mere, det var meningen at sønnen skulle bruge den
> til at surfe og spille lidt på den.

Hvis du kontakter en af brugergrupperne i Jylland, så er jeg sikker på
at der er en der kan hjælpe dig med OS og trimning af dyret.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-07-02 19:13

On Thu, 25 Jul 2002 17:16:16 +0200,
Nederbasse <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

> Der er netkort i maskinen og der er TCP/IP indstillinger i
> kontrolpanelet.

har du en driver til kortet (hvilket kort)?

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Nederbasse

Dato : 25-07-02 21:34

Morten Reippuert Knudsen <morten@g4.reippuert.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:f2fpha.me4.ln@g4.reippuert.dk...

> [...]
>
> Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
> or two in a month, what's the point of living?

Jeg har ingen ide om hvilket netkort det eri den, burde Mac'en ikke selv
finde ud af det ?
Har lige formatteret og installeret OS 8 igen stadig ingen ethernet i
TCP/IP.
Jeg har også prøvet at kopier nogle ethernet filer fra cd'en over i
udvidelses mappen, det skete der ikke noget ved.

Lars
Windows bruger

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-07-02 22:15

On Thu, 25 Jul 2002 22:34:03 +0200, Nederbasse <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

> Jeg har ingen ide om hvilket netkort det eri den, burde Mac'en ikke selv
> finde ud af det ?

Den finder det selv og konfigurerer det såfremt der ligger en brugbar
driver i /Systemmappe/Udvidelser. Kig på kortet i Systemprofil i ævle
menuen efter hvilket kort det drejer sig om.

> [...]
> Jeg har også prøvet at kopier nogle ethernet filer fra cd'en over i
> udvidelses mappen, det skete der ikke noget ved.

Det skyldes sansynligvis at de drivere ikke passer til kortet (den er
ikke født med Ethernet ab. fabrik)

Fra : Nederbasse

Dato : 25-07-02 22:53

> [...]
>
> Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
> or two in a month, what's the point of living?

jeg har fundet nogle oplysninger om maskinen og den er født med både netkort
og modem, det er den store model med zipdrev
Cd'en er en standart OS 8 cd -ikke en Power Pc system cd.

Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-02 10:18

> jeg har fundet nogle oplysninger om maskinen og den er født med både netkort
> og modem, det er den store model med zipdrev

Jeg tvivler på at den er født med begge idet Apple brugte den enlige
CS-2 slot til begge dele. jeg kan dog stadig ikk ehjølpe med mindre du
oplyser mig om hvilket netkort der sidder i den.

> Cd'en er en standart OS 8 cd -ikke en Power Pc system cd.

det betyder intet. (der er ikke nogen special PPC udgave af Mac OS 8
CD'en)

btw. Da din news reader kan ikke af sig selv hitte ud af at klippe min
signatur bort, vil jeg anmode dig om at gøre det manuelt.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-02 11:32

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> btw. Da din news reader kan ikke af sig selv hitte ud af at klippe min
> signatur bort, vil jeg anmode dig om at gøre det manuelt.

Saa kan du jo hjaelpe ved at goere den saa lille som mulig, hvis det
generer dig...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-02 14:20

On 26 Jul 2002 12:32:07 +0200,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Saa kan du jo hjaelpe ved at goere den saa lille som mulig, hvis det
> generer dig...

fcsk dig

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-02 15:24

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> fcsk dig

Skal man være netbetjent, kan man i det mindste være det på en mindre
hyklerisk måde

Er du snart ved at være alle de "sjove" Unixkommandoer igennem?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Nederbasse

Dato : 26-07-02 15:47

>SNIP
> CS-2 slot til begge dele. jeg kan dog stadig ikk ehjølpe med mindre du
> oplyser mig om hvilket netkort der sidder i den.

Jeg har haft mb ide og på netkortet sidder en digital 21041-PB chip, jeg kan
finde drivere til Win Xp-2000 men ikke til Mac.
Lars

Fra : Frederik Sørensen

Dato : 26-07-02 17:00

> Jeg har haft mb ide og på netkortet sidder en digital 21041-PB chip, jeg kan
> finde drivere til Win Xp-2000 men ikke til Mac.
> Lars

Ved en hurtig søgning fandt jeg ud af at Kingston har lavet et netkort
med den chip, prøv at kikke her

http://www.kingston.com/support/downloads/networking/kne40.asp
--
Frederik Sørensen

Fra : Nederbasse

Dato : 26-07-02 22:32

>SNIP
> Ved en hurtig søgning fandt jeg ud af at Kingston har lavet et netkort
> [...]

Det link du havde fundet hjalp, fandt en driver der virkede.
Nu har knægten internet og der er ro i det lille hjem

Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-02 18:11

On Fri, 26 Jul 2002 16:47:04 +0200,
Nederbasse <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

> Jeg har haft mb ide og på netkortet sidder en digital 21041-PB chip, jeg kan
> finde drivere til Win Xp-2000 men ikke til Mac.
> Lars

havds står der ellers på netkortet? er det et PCI eller CS-2 kort? Har
du kigget i systemprofil (under æblemenuen) og set havd kortet dukker
op som?

Fra : Nederbasse

Dato : 26-07-02 18:51

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fqvrha.5g1.ln@g4.reippuert.dk...

> [...]
> op som?
>
> --
> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

jeg har fundet ud af at kortet er et Dayna 10 BASE T PCI
System rapporten er på www.nedergaard.yum.dk under mac.
hvis teksten ser lidt mærkelig ud er det fordi den har været igennem en pc
:-/

Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-02 19:52

On Fri, 26 Jul 2002 19:50:54 +0200, Nederbasse <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

> jeg har fundet ud af at kortet er et Dayna 10 BASE T PCI

det var værre, virksomhedenb er opkøbt af intel - kig på deres website
efter en mac driver. (eller smut i bilka el. lign. og køb et realtek basseret
kort til 70kr)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-07-02 20:15

> det var værre, virksomhedenb er opkøbt af intel - kig på deres website
> efter en mac driver. (eller smut i bilka el. lign. og køb et realtek
> basseret kort til 70kr)

Det koster 89,- og fejlprocenten er alarmerende. an skal mindst købe en
2-3 stykker af gangen. Tilgengæld er de flinke til at bytte.

-- Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Nederbasse

Dato : 26-07-02 20:32

SNIP
> [...]
> kort til 70kr)
>
> --
> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Ok det bliver nok løsningen, jeg troede bare det skulle være et MAC NETKORT
til en Mac (til 10.000 kr)
Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-02 21:21

On Fri, 26 Jul 2002 21:31:38 +0200, Nederbasse <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

> Ok det bliver nok løsningen, jeg troede bare det skulle være et MAC NETKORT
> til en Mac (til 10.000 kr)

Så snart man har en mac driver til et netkort bliver det til mac kort
- realtek som leverer chipsettet til næsten alle markedets billige
netkort har været så venlige at skrive drivere til både klassisk Mac
OS og Mac OS X.