Skandiabank. penge for ekstra afdrag.
Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 25-07-02 15:32

Jeg overvejer at skifte bank, og saa paa Skandiabanks hjemmeside
i den forbindelse.

De skriver at der er 300 kroners gebyr for:

Ekstra-ordinaert afdrag paa laan med fast rente og
indfrielse af laan med fast rente.

Jeg har aldrig set noget lignende andre steder.

Er det lovligt at kraeve penge, for at indfri et banklaan ?

/Mvh
Martin

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 25-07-02 16:05

"Martin Moller Pedersen" skrev:

> Jeg har aldrig set noget lignende andre steder.

Det er ganske normal praksis at banker opkræver gebyr på enten et fast beløb
eller som %-sats af ekstraordinære afdrag eller indfrielse på
_fast_forrentede lån. Det er endvidere set at ved indfrielse eller
ekstraordinære afdrag er kurstab afhængig af renteudviklingen fra lånets
optagelse vedr. fastforrentede boliglån.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : NoTrabajo

Dato : 26-07-02 07:53

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i sin signatur i
i "dk.videnskab.jura":

> Intet er som bekendt mere befordrende
> for kreativiteten og produktiviteten end
> en afklaret økonomisk situation.

Ovenstående udsagns sandhedsværdi kunne måske være årsagen til at jeg ikke orkede at passe
mit arbejde, dengang jeg havde en studiegæld på ca. 400.000 kr og afbetalingerne på gælden
gjorde det nødvendigt med en meget lav økonomisk levestandard på trods af en stor
arbejdsindsats.

Jeg tror at man har ødelagt manges arbejds-glæde/-evne, ved ikke i ordentlig tid at give
de tidligere studerende nogle rimelige afdragsordninger på studiegælden. Som reglerne var
(er?) skulle man vente 12 år før man fik nedskrevet gælden til et beløb, der var til at
betale. Indtil da var det bare at betale "ved kasse 1" og så var det ligegyldigt om man
havde noget tilbage at leve for. Det er i mindre grad de studerendes egen skyld at
studiegælden blev så stor. En stor del af skylden har den høje rentefod i slutningen af
70'rne og begyndelsen af 80'erne, hvor Anker J. misregerede Danmark med renter på 15-20 %
som følge deraf.

På et tidspunkt opgav jeg at betale yderligere af studiegælden og sørgede for at blive
arbejdsløs. Som arbejdsløs får man henstand med betaling af studiegælden, og i 1998 fik
jeg den tilbageværende studiegæld på ca. 340.000 kr eftergivet.

Da jeg så i løbet af 1999 atter seriøst prøvede at få et arbejde, viste det sig
desværre/heldigvis umuligt at få arbejde, da jeg havde været for længe ude af
arbejdsmarkedet.

Før læseren af dette indlæg bliver forarget på MIG, så tag lige og tænk over, om du ikke
burde rette din forargelse mod de personer som laver regler og love i dette land.

NoTrabajo

Fra : jensen

Dato : 26-07-02 20:26

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
over, om du ikke
> burde rette din forargelse mod de personer som laver regler og love i

og ? , nogle tag lån når de læser , ander tag et job ved siden af og betaler
selv ,

jensen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 26-07-02 20:30

NoTrabajo wrote:

> Da jeg så i løbet af 1999 atter seriøst prøvede at få et arbejde, viste
> det sig desværre/heldigvis umuligt at få arbejde, da jeg havde været for
> længe ude af arbejdsmarkedet.

Jeg tør næsten ikke sige det: Tag dig en uddanelse

-Claus

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 28-07-02 16:23

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote:

> Jeg tør næsten ikke sige det: Tag dig en uddanelse

Få bistandskontoret til at betale dig for en lynlæreruddannelse. Så kan
du blive folkeskolelærer - matematik og fysik/kemi. Dem er der mangel
på.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-07-02 16:42

Per Erik Rønne wrote:

> Få bistandskontoret til at betale dig for en lynlæreruddannelse. Så kan
> du blive folkeskolelærer - matematik og fysik/kemi. Dem er der mangel
> på.

Ja. Noget i den stil. Det er for åndsvagt bare at gå og spilde livet med
ingenting at lave.

-Claus

Fra : NoTrabajo

Dato : 28-07-02 21:17

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Noget i den stil. Det er for åndsvagt bare at gå og spilde livet med
> ingenting at lave.

Jeg har skam et fint liv, men det kunne da godt være, at en "lynlæreruddannelse" kunne
gøre livet endnu bedre. Jeg må prøve at "banke i bordet" for sagsbehandleren.

NoTrabajo

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 29-07-02 17:47

NoTrabajo wrote:

> Jeg har skam et fint liv, men det kunne da godt være, at en
> "lynlæreruddannelse" kunne gøre livet endnu bedre. Jeg må prøve at
> "banke i bordet" for sagsbehandleren.

Prøv. Det er faktisk ret sjovt at undervise og så er der de der ernormt
lange sommerferier

-Claus

Fra : Jensen

Dato : 27-07-02 00:56

> [...]
slutningen af
> 70'rne og begyndelsen af 80'erne, hvor Anker J. misregerede Danmark med

Er der nogen der har tvunget dig til at optage studielån??

> [...]
og i 1998 fik
> jeg den tilbageværende studiegæld på ca. 340.000 kr eftergivet.

Nåja så er du jo ude over det

> [...]
det sig
> desværre/heldigvis umuligt at få arbejde, da jeg havde været for længe ude

Hvad skete der??....visnede dine arme, eller kunne du bare ikke få lige det
job du ønskede dig??
Hvis det sidste er tilfældet, så få dig en uddannelse mere eller nogle
kurser.
Bliv kranfører via nogle AMU kurser (ikke at det er at fornægte)
Men at bare slå ud med armene (det der er tilbage) er sgu for nemt.

Da jeg selv læste tog jeg også studielån (1800 pr. m) i de sidste 2 år af
min uddanelse, men havde også job ved siden af
Det gav mig en effektiv arbejdstid fra 8-21 hver dag undtagen week-end

> Før læseren af dette indlæg bliver forarget på MIG, så tag lige og tænk
over, om du ikke
> burde rette din forargelse mod de personer som laver regler og love i
dette land.

Ja ja ja ...det er samfundets skyld
Man kan da ikke bare forvente at samfundet skal tage sig af en, hvad blev
der af begreber som "eget initiativ"

Jensen (ikke jensen andet steds i tråden)

Fra : Astrid

Dato : 27-07-02 04:21

"Jensen" <jtn@privat.dk> wrote in message

> Er der nogen der har tvunget dig til at optage studielån??

Det fik mig lige til at tænke (uuuuuh)

Mange af de, jeg kender, som studerer, er faktisk nødt til at optage lån,
selvom de kan arbejde og få SU ved siden af. Hvis man ikke er så heldig at
få et kollegieværelse, kan man let komme til at sidde for 3.000,- kr og
derover (faktisk er man heldig hvis man kan leje et privat værelse i
nærheden af København for 3.000,- kr). Vi kan jo heller ikke alle bo hjemme
hos forældrene. Mange af mine studiekammerater flytter fra den ene
midlertidige fremleje til den anden; dette er også omkostningsfuldt. Ikke
alle forældre har overskud til at investere i en lille lejlighed, man kan bo
i, og selv hvis de havde, ville ens månedlige udgifter til bolig hurtigt
snige sig op omkring 3-4.000,- kr. Det er altså mange penge, når man er
studerende. Husk, at vi har intet kørselsfradrag, og vi kan ikke trække vore
"arbejdsredskaber" (bøger, computere m.m.) fra i skat. SU udgør omkring
4.000,- kr før skat.

Når man får SU, må man højst tjene omkring 5.000,- kr før skat. Desuden er
det en stor arbejdsbyrde både at skulle arbejde og studere; jeg har i flere
perioder fravalgt at arbejde op til eksamen. Desuden er det ikke fordi det
myldrer med studenterjobs. Selv har jeg tit fået afslag, når jeg har søgt,
fordi arbejdspladsen ikke kunne bruge det til noget, at jeg kun kunne
arbejde 10-15 timer om ugen og havde brug for at tage fri når der var
eksamenslæsning. Så kan man have vikarjobs osv., men helt ærligt: Selvom man
er ung og i fuldt vigør, er studie og fem forskellige jobs om måneden meget
at tage stilling til plus den usikkerhed, det giver ikke at vide om man har
penge i næste måned.

Desuden virker det, som om den generelle holdning er, at jo hurtigere man
kommer igennem studiet jo bedre. Så er det jo ikke særligt smart, at man
skal være afhængig af at arbejde pga en dårlig boligsituation og en lav SU.
En del af mine datalogistuderende venner er kommet langt bagud i deres
uddannelse fordi de har fundet et vellønnet job, og sådan noget kan man jo
godt blive ret afhængig af

Jeg er fuld af fortrøstning overfor mit eget studielån; jeg er sikker på, at
det statsgaranterede lån har bedre afdragsordning end de lån man tog i
"gamle dage" (hvor man tog det i banken). Man kan trække renterne fra i skat
(det fremgår ikke direkte, men hvis man er klar over det, kan det tit være
en fordel).

Jeg piber ikke over SU'en, jeg synes, vi i Danmark er meget privilegerede at
få seks års støtte til at uddanne os. Der burde bare tages højde for andre
ting, f.eks. boligsituationen, generelle priser på medicin o.lign. (en
tandlægeregning eller et par nye briller kan hurtigt vælte en studerendes
budget). Det er et kendt faktum, at en ringe boligsituation og usikkerheden
omkring dette gør det sværere at samle sig om studierne. Forestil jer at
skulle til eksamen i fire forskellige kurser og samtidig at have
udflytningsfrist og man har ikke rigtig fundet noget endnu. Så kan man bo på
en sofa hjemme hos en af sine venner mens man søger ny bolig, der også er
til at betale. (Jeg sidder her og bliver så glad for mit værelse).

En ordning, hvor SU'en var højere på grunduddannelsen og lavere på
overbygningen ville give mening, idet grunduddannelsen for det meste ikke
lægger så meget op til at man selv tilrettelægger sit studium; den er meget
fastlagt. På overbygningen har man desuden alle sine erfaringer fra
grunduddannelsen og har derfor lettere ved at finde sig et studierelevant
job, der kan bidrage til ens uddannelse. (Det er ihvertfald min erfaring)

Selvfølgelig er det et valg at tage studielån, men i alt for mange tilfælde,
der skyldes andre faktorer i samfundet, er det et tilbud, man ikke kan
afslå. Jeg har bestemt, at ud over mit fremtidige realkreditlån når jeg
engang skal bo i en lejlighed, er det det eneste lån, jeg skal tage.
Forhåbentlig er huspriserne faldet lidt til den tid (yeah right), ellers må
det jo blive et hus på Lolland med en heftig ADSL-forbindelse (og en hest
....)

Nå, det var tanker fra mig omkring SU og studielån. God weekend

/astrid

Fra : NoTrabajo

Dato : 27-07-02 07:11

"Jensen" <jtn@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har tvunget dig til at optage studielån??

Ja, det har de økonomiske omstændigheder samt nærige forældre. Tilbage i halvfjerdserne
fik man studiestøtten som statsgaranterede studielån. Hvis forældrene havde over en vis
indtægt, fik man ikke stipendium, men det forpligtede ikke forældrene juridisk til at
støtte deres børn med studierne.

> for at blive
> og i 1998 fik

> Nåja så er du jo ude over det

Ja, det var skam også en lettelse at blive af med det.

> det sig
> af

> Hvad skete der??....visnede dine arme, eller kunne du bare ikke få lige det
> job du ønskede dig??

Det viste sig at ingen ville have mig. De job, der passede til min uddannelse, kunne jeg
ikke få. Da jeg prøvede at få et kulijob i Netto blev jeg også afvist. Jeg forstår da
egentligt godt at Netto hellere vil have de friske, unge i tyverne i stedet for en
falleret akademiker som mig.

> Hvis det sidste er tilfældet, så få dig en uddannelse mere eller nogle
> kurser.
> Bliv kranfører via nogle AMU kurser (ikke at det er at fornægte)

Ja, ja - hvem skal finansiere det for mig? Kommunen vil ikke ofre flere penge på mig end
den bistandshjælp, den udbetaler.

> Men at bare slå ud med armene (det der er tilbage) er sgu for nemt.

Giv mig en pension og lad mig være i fred, når der nu alligevel ingen er, der kan bruge
mig på arbejdsmarkedet.

> Ja ja ja ...det er samfundets skyld
> Man kan da ikke bare forvente at samfundet skal tage sig af en, hvad blev
> der af begreber som "eget initiativ"

Ja, det er da samfundets skyld at der ikke var nogen ordentlig (stipendie-)SU dengang.
68-generationen sørgede godt for sig selv, og da 68-generationens børn begyndte på
studierne sidst i firserne afskaffede man de dyre statsgaranterede studielån og forhøjede
stipendierne. Os der ligger "mellem" 68-generationen og dens børn, vi fik kun mulighed for
at låne til høje bankrenter.

NoTrabajo, der nyder livet på trods af langtidsarbejdsløshed

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 28-07-02 16:46

NoTrabajo <trabajono@hotmail.com> wrote:

> Ja, ja - hvem skal finansiere det for mig? Kommunen vil ikke ofre flere
> penge på mig end den bistandshjælp, den udbetaler.

Så ank.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 28-07-02 20:57

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i

> Før læseren af dette indlæg bliver forarget på MIG, så tag lige
> og tænk over, om du ikke burde rette din forargelse mod de
> personer som laver regler og love i dette land.

Forarget? Næhhh... men i høj grad forundret.

Hvem optog disse studielån? Det gjorde du?

Hvem kunne så let som ingenting regne ud hvad gælden ville løbe op
i? Det kunne du.

Du vidste altså præcist hvad du gik ind til og du foretog et valg.
Så er det ærlig talt lidt sølle at sætte sig på røven og hyle, når
regningen kommer, og så i sidste ende få os andre til at betale for
dig.

Fra : NoTrabajo

Dato : 28-07-02 21:28

"Bjørn Løndahl" <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvem optog disse studielån? Det gjorde du?
>
> Hvem kunne så let som ingenting regne ud hvad gælden ville løbe op

Jeg kunne da ikke vide, at renten ville blive så høj, som den var på et tidspunkt. Jeg kan
ikke spå om fremtiden, men det kan du måske?

> Du vidste altså præcist hvad du gik ind til og du foretog et valg.

Der var ikke noget valg. Dengang tilbød man ikke stupendier, men kun lån indtil man var
23. Vi fik ørerne tudet fulde af, at det ville ikke være noget problem at betale lånene
tilbage, for vi fik høj løn når vi var færdige og inflationen rasede. De forudsætninger
holdt dog ikke. Inflationen blev stoppet af Schlüter og den solidariske lønpolitik gjorde
at akademikernes realløn faldt, mens der blev mere til de lavtlønnede, der typisk ingen
studiegæld havde.

> Så er det ærlig talt lidt sølle at sætte sig på røven og hyle, når
> regningen kommer, og så i sidste ende få os andre til at betale for
> dig.

Hvis jeg havde fået en ordentlig løn og nogle rimelige skattefradrag, havde jeg nok også
klaret det. Som du måske ved, ændrede man reglerne for rentefradrag fra "toppen" til
"bunden" af skatten, og det skete få år før jeg påbegyndte tilbagebetalingen af
studiegælden.

NoTrabajo

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 28-07-02 22:44

NoTrabajo skrev i meddelelsen ...

> [...]
"toppen" til
>"bunden" af skatten, og det skete få år før jeg påbegyndte

Hvad med at prøve en gældssanering ?

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : NoTrabajo

Dato : 29-07-02 07:46

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> jeg nok også
> "toppen" til
> tilbagebetalingen af
>
> Hvad med at prøve en gældssanering ?

Den fik jeg allerede i slutningen af 1998, så nu er jeg en gældfri, uformuende mand på
bistandshjælp. Der var ikke tale om det man normalt kalder "gældssanering", men "Lov om
eftergivelse af studiegæld", eller noget i den retning.

NoTrabajo

Fra : Jesper

Dato : 27-07-02 08:44

NoTrabajo <trabajono@hotmail.com> postulerede:

> [...]
> 400.000 kr og afbetalingerne på gælden gjorde det nødvendigt med en meget
> lav økonomisk levestandard på trods af en stor arbejdsindsats.

Får man sygedagpenge i dagens Danmark hvis man får et anfald af
ergasiofobi?

> [...]
> skylden har den høje rentefod i slutningen af 70'rne og begyndelsen af
> 80'erne, hvor Anker J. misregerede Danmark med renter på 15-20 % som følge

Meget kan man beskylde Anker "Ødeland" Jørgensen for, men han tvang dig
ikke til at tage studielån i flere hundretusindkroners klassen.

> [...]
>
> Da jeg så i løbet af 1999 atter seriøst prøvede at få et arbejde, viste
> det sig desværre/heldigvis umuligt at få arbejde, da jeg havde været for

I Folkerepublikken Kina var du blevet sendt i genopdragelseslejr,
masser af frisk luft og hårdt arbejde Kernesundt!
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com