Telefoni mellem to ikke-forbundne telefone~
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 15:50

Jeg har to gamle analoge telefoner som jeg gerne vil kunne bruge som et
slags samtaleanlæg.
Dvs jeg vil gerne have det således at der altid er etableret forbindelse
mellem de to, uden om diverse omstillingsanlæg og telefonnet.

De skal vel bare forbindes og have noget spænding?
Nogen der har prøvet det?

Derudover ville det være smart om det var muligt at bruge ringetonerne
til at sende signaler fra den ene til den anden. (altså således at der i
hver ende også er en boks der omsætter ringesignalerne til noget jeg kan
trigge et relæ med)

Nogen ideer?

Postet i .telefoni og .elektronik
FUT til .telefoni

Fra : Karsten Jensen

Dato : 25-07-02 16:03

> [...]
> til at sende signaler fra den ene til den anden. (altså således at der i
> hver ende også er en boks der omsætter ringesignalerne til noget jeg kan

Man har da kunnet forbinde 2 gammeldags, analoge telefoner til en 2-vejds
forbindelse siden Arilds dage. Der skulle dengang bruges 3 V (2x1,5 V) til
talespænding, medens opringning jo skete med induktorer (dem med håndsving).
Der var også magnetotelefoner, dem med drejekneblen i stedet for drejeskive.

Nogle steder blev der endog oprettet APL'er mellem f.eks. 2 adresser inden
for samme firma, således at de på den måde havde en direkte lokallinie,
endog uden om et PABC anlæg, og der blev netop valgt telefontyper af de høje
bordmodeller med de store induktorer i, da liniestrækningen var over 2
centraler og ialt vel 16 km (Søborg-Herlev for at være præcis)

Når du nu tænker lidt mere moderne og avanceret, kommer jeg til at tænke på
muligheden, om det ikke kan lade sig gøre, hvis man tog 2 gamle
analog-modems, et i hver sin ende af linien og så koblede telefonerne til
dér, for du skal alligevel have 90 eller 110 V til ringespænding - dels for
at være "systemfast" dels for at vække klokken i gamle telefoner, og netop
modems sender jo deres egen ringetone til apparaterne, og så havde du jo en
masse interfacemuligheder med i løsningen. Sådanne gamle modems må vel ligge
i stakke rundt omkring, når nu så mange er gået på ADSL.

Karsten Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 16:10

"Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> talespænding, medens opringning jo skete med induktorer

Jeg har ikke brug for ringning, der skal bare altid være forbindelse
(altid afløftet rør)
Det er vel blot at koble dem sammen og smide spænding på, men hvor
meget?
Telefonerne er altså heller ikke så gamle, højst et par år

> Når du nu tænker lidt mere moderne og avanceret, kommer jeg til at
tænke på
> muligheden, om det ikke kan lade sig gøre, hvis man tog 2 gamle
> analog-modems

Det skal være transportabelt, så den tror jeg ikke går

Fidler med nyt layout til makr.dk - http://makr.dk/new/
Kommenter gerne layoutet pr. mail. På forhånd tak.

Fra : a

Dato : 25-07-02 17:20

> [...]
> meget?
> Telefonerne er altså heller ikke så gamle, højst et par år

Alt mellem 1,5v til 9v (batteri), sat i serie mellem telefonerne, for god
ordens skyld, sæt en kondensator på 1 - 2 uF over batteriet, det højner
lydnivauet.
Med pålagt, kan 12 - 36v AC få klokken til at give lyd, tilføres blot
linien.
PS! Denne opstilling virker også med de sidste nye analog telefoner.

> tænke på
>
> Det skal være transportabelt, så den tror jeg ikke går

Modem kan hverken give tale eller ringespændning.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 18:46

"a" <b@c.dk> skrev i en meddelelse news:ahpbao$nr9$1@sunsite.dk...
> [...]
god
> ordens skyld, sæt en kondensator på 1 - 2 uF over batteriet, det

Det var ikke meget, er det nok til at drive eks. medhør? (anvender nok
en ac/dc-ting)
Hvad mener du med serie?
Telefonerne parallelforbindens jo, så batteriet skal vel blot have - til
leder1 og + til leder2?

Fra : Chr

Dato : 25-07-02 18:51

> [...]
> en ac/dc-ting)
> Hvad mener du med serie?
> Telefonerne parallelforbindens jo, så batteriet skal vel blot have - til

Det kan osse virke, men da telefonerne ikke har samme modstand, vil den ene
tappe batteriet, med højere lydnivau, end for den anden.
Ved seriefødning (strømfødning) sparres der på batteriet + der vil være det
samme lydnivau (næsten) i begge telefoner.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 18:54

"Chr" <oz4dik@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan osse virke, men da telefonerne ikke har samme modstand, vil
den ene
> tappe batteriet, med højere lydnivau, end for den anden.

Hmm, ja det kan jeg godt se...
Hvordan klarer man så at have mere end 2 telefoner koblet på?

Fra : Chr

Dato : 25-07-02 19:06

> "Chr" <oz4dik@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> den ene
>
> Hmm, ja det kan jeg godt se...
> Hvordan klarer man så at have mere end 2 telefoner koblet på?

Hver telefon forsynes fra en forsyning med 150 ohm modstand (eller bedre en
spole) i hver leder fra fælles forsyning, de 2 leder kobles så til en fælles
linie via kondensatorer. Hver leder i linien laves ens, for at holde en
balanceret kobling.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 19:12

> [...]
fælles
> linie via kondensatorer. Hver leder i linien laves ens, for at holde

Det lyder rigtigt, men jeg har svært ved at se det for mig
Er det (ASCII-art)?

+

[modstand]
| | |
|----[kondensator]---------\
| |--[kondensator]---------/
| | |
| | |

Fra : Chr

Dato : 25-07-02 19:15

> [...]
> Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Jep, præcis,hvis du forestiller dig relæ efter kondensatorene, har du snart
konstrueret en telefoncentral.
Eks. modstandende kunne være spolerne i et relæ, så vil relæet trække når
der afløftes. o.s.v. o.s.v.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 19:47

> Jep, præcis,hvis du forestiller dig relæ efter kondensatorene, har du
snart
> konstrueret en telefoncentral.

Nu er jeg jo normalt ISDN-mand, så jeg må hellere stoppe udviklingen her

Ville jeg kunne forbinde et par telefoner i parallel der hvor jeg har
indikeret telefonen?
Altså have 2 ender, hvor man så kan parallelforbinde et par apparater,
som man normalt gør det.
Hvad skal kapacitansen på kondensatorerne være?
Hvad gør jeg for at opnå højest lydstyrke? (evt på bekostning af
kvalitet der ikke er så vigtig)

Fra : Chr

Dato : 25-07-02 19:59

> [...]
> Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

1 - 2 uF vil være ideel, højre værdi kan evt. give et høreskadelig knald,
ved kobling af DC.
nogle stykker af dine ISDN termineringer er helt fint til modstand, da du
forventelig ikke skal ud på 3 km med dine linier kan du sagtens reducere
forsyningsspændningen, til evt. den trafo du fik i overskud fra dit analog
modem.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 20:17

> 1 - 2 uF vil være ideel, højre værdi kan evt. give et høreskadelig
knald,
> ved kobling af DC.

Kanon, tak for hjælpen

> forsyningsspændningen, til evt. den trafo du fik i overskud fra dit
analog
> modem.

Jeg plejer at bruge 12 volt i de ting jeg laver. Er det for meget?

Fra : Chr

Dato : 25-07-02 20:22

> [...]
> Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Nøh lyder rimeligt, det kommer der vist ud af en a/b port.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 25-07-02 21:57

"a" <b@c.dk> skrev i en meddelelse news:ahpbao$nr9$1@sunsite.dk...

> Modem kan hverken give tale eller ringespændning.

Så må du da gerne oplyse, hvor en analog telefon tilsluttet et ISDN-modem
får såvel tale- som ringespænding fra?

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 22:01

"Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> et ISDN-modem

A/B-adapter nærmere

Fra : Chr

Dato : 25-07-02 22:34

> Så må du da gerne oplyse, hvor en analog telefon tilsluttet et ISDN-modem
> får såvel tale- som ringespænding fra?
>
> Mvh
> Karsten Jensen

citat fra Karsten Jensen
> tænke på
citat slut

Der var da ikke tale om ISDN.

Men et ISDN modem har heller ikke tale- og ringespændning, men et tilsluttet
a/b kredsløb har.

Man kunne have foreslået et LASAT II modem, der er udstyret med a/b port,som
være født til formålet, men man fornemmer at ophavsmanden til denne tråd,
har en vis aversion mod analoge telefoner på ISDN udstyr.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 22:39

> [...]
tråd,
> har en vis aversion mod analoge telefoner på ISDN udstyr.

Njae, sålænge man ikke skal snakke i telefon med dem
Jeg har jo forøvrigt et lasat liggende et sted.. Det ville jo være
hurtigt og nemt...

Fra : Karsten Jensen

Dato : 26-07-02 10:05

> [...]
> være født til formålet, men man fornemmer at ophavsmanden til denne tråd,
> har en vis aversion mod analoge telefoner på ISDN udstyr.

Det var heller ikke temaet, men i det omfang jeg nævnte det, mener jeg
naturligvis analogudgange på modemet for tilslutning af PSTN telefon eller
fax for den sags skyld. Det er i hvert fald det, jeg bruger de gamle modems
til nu om dage, og mine modems ringer lystigt til både fax og analoge
telefoner alt afhængig af, hvilket telefonnr, der er dialet ude fra og
hvilke nr. de respektive porte skal individuelt give ringning og forbindelse
til - i henhold til den softwatemæssige opsætning i modemet.

Men som sagt, det var ikke temaet, som jeg fra det oprindelige udgangspunkt
filosoferede lidt videre på i nogle uforpligtende tankeeksperimenter -
troede jeg.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 25-07-02 21:53

> [...]
> Kommenter gerne layoutet pr. mail. På forhånd tak.
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

OK, Når der ikke skal være ringning og altid løftet rør er det ret simpelt.
Med udgangspunkt i en ældre, analog telefon består den i hoveddele i
mikrofon (kulkorns), talespole (aflang, rund transformator), telefon
(hørestykket), samt gaffelkobling.

Normalt skal spændingforsyningen blot skydes ind i serie med
kulkornsmikrofonen og talespolens primær. Den var som sagt 3 V. i gamle dage
tilvejebragt af 2 stk. Hellesen TIGER (store, runde nogen i en trækasse på
væggen.

Man kunne så også eksperimentere med en moderne electretkapsel, der med en
modstand og en el-lyt i traditionel opstilling efter application note også
kan klare sig med 3 V.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 22:02

"Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> OK, Når der ikke skal være ringning og altid løftet rør er det ret
simpelt.

Jeg har fået en vejledning af Chr, og omend det bliver mere kompliceret
end et par batterier, så er det stadig ret simpelt

Fra : Karsten Jensen

Dato : 26-07-02 10:12

> [...]
> Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Altså den simplere måde, jeg beskrev, er den måde vi andre lavede det på.
Jeg er ud af et telefondynasti så at sige, min farfar var
telefonovermekaniker ved JTAS i Randers og min far var det i Kolding, og jeg
var nok ikke mere end 8-10 år, førend jeg "byggede" min første fuglerede af
en telefon - med lidt kvalificeret hjælp skulle jeg vel nok kunne sige. Det
var selvfølgelig på et tidspunkt, hvor bl.a. transistoren måske lige var
opfundet på skægt nok Graham Bell laboratorierne (telefon) i USA, men endnu
ikke udbredt i de næste par dekader.

Mht alle de råd om at tilslutte batterier direkte over linien må dette
frarådes. De skal tilsluttes før "talespolen" i sereie med primæren og
mikrofonen. Svjh afbrydes strømmen med gaffelkoblingen, så der ikke tæres
unødigt på batteriet.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Chr

Dato : 25-07-02 22:53

> [...]
> Med udgangspunkt i en ældre, analog telefon består den i hoveddele i
> mikrofon (kulkorns), talespole (aflang, rund transformator), telefon

Hved ikke hvad en talespole er, men transformatoren hedder en gaffelkobling
Gaffelkoblingen tjener 2 formål, dels at koble 4-tråd til 2-tråd og omvendt,
dels til at udbalancere mikrofon mod høretelefon, så man ikke døver sig
selv, når man taler.

> [...]
dage
> tilvejebragt af 2 stk. Hellesen TIGER (store, runde nogen i en trækasse på

Her er "kun" mikrofonen der bliver fødet, batterierne kunne ikke anvendes
til liniestrøm, derfor signalering med induktor.
Siden nummerskivens (Drejeskiver er noget jernbanemateriel) indførelse, er
mikrofonen forsynet med liniestrøm.

> Man kunne så også eksperimentere med en moderne electretkapsel, der med en
> modstand og en el-lyt i traditionel opstilling efter application note også
> kan klare sig med 3 V.

Den kapsel har været brugt i mange år til telefoner, har lige købt en DORO
telefon med et footprint på størelse med en tændstikæske, med headsæt til
129,00kr, så det er ikke umagen værd at pusle noget sammen i den retning.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 22:58

> har lige købt en DORO
> telefon med et footprint på størelse med en tændstikæske

Det er faktisk bl.a. sådanne 2 der skal bruges i "systemet"

Ideen var at lave et billigt intercom. Jeg havde et par Petit liggende
og et par trådløse telefoner med headset kan man nok låne. Skal nok
blive handy næste gang man skal lave et eller andet der kræver
koordination.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 26-07-02 12:23

> [...]
omvendt,
> dels til at udbalancere mikrofon mod høretelefon, så man ikke døver sig

Nej, det beskrev jeg netop tidligere i tråden. Det er egentlig en
transformator, men den kaldes en talespole. Den ser ikke ud som en
transformator i gængs forstand, men er en ca,10 cm lang spole med en kerne
af jerntråde og så viklet med henholdsvis primær og sekundær. Ikke særlig
effektiv i sammenligning med trafoer som f.eks. E-kerner, der findes et utal
af nu om dage 600 Ohm/600Ohm i snart de fleste moderne telefoner. Men mit
udganspunkt har hele tiden være gamle telefoner uden egentlig elektronik,
d.v.s tilbage fra30'erne og op til 60'erne.

> dage

> Her er "kun" mikrofonen der bliver fødet, batterierne kunne ikke anvendes
> til liniestrøm, derfor signalering med induktor.

Jamen, der var slet ikke noget, der hed liniestrøm, det kom først med de
nyere fuldautomatiske centraler.

> Siden nummerskivens (Drejeskiver er noget jernbanemateriel) indførelse, er
> mikrofonen forsynet med liniestrøm.
Ikke desto mindre var og er fagudtrykket drejeskive i modsætning til senere
nummertastatur.

> [...]
> 129,00kr, så det er ikke umagen værd at pusle noget sammen i den retning.

Ja, jeg kan se, at din tidsregning trods alt ikke går så forfærdeligt langt
tilbage (det må være et udslag af ungdommens overmod). Elektretkapsler har
nok ikke været anvendt i mere end ca. 25 år, hvor de faktisk lige akkurat
var opfundet.

Din "moderne" indstilling er da kommercielt nok korrekt med hensyn til, hvad
der kan betale sig eller ej, men her var blot i al beskedenhed redegjort for
noget nærmere nostalgiske betragtninger med oprindeligt udgangspunkt i den
allersimpleste (elektrisk set - ikke engang elektronisk) måde at skabe
elektrisk kommunikationsforbindelse mellem punkt A og B, som der måske kunne
være nogen med interesse for, og som jeg håber, du tilgiver mig uden
yderligere "sanktioner".

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-07-02 16:58

"Martin Højriis Kristensen" skriver:

> De skal vel bare forbindes og have noget spænding?
> Nogen der har prøvet det?

Ja, bruger systemet dagligt i denne uge på "min" modelbane. En
spændingsforsyning hen over de to ben og alle telefoner parallelkoblet.
Nu er det heldigvis af den gamle type med "vrider" på fronten. Så er det
betydeligt nemmere at ringe op.

Klaus
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 17:01

"Klaus D. Mikkelsen" <Moppe@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, bruger systemet dagligt i denne uge på "min" modelbane. En
> spændingsforsyning hen over de to ben og alle telefoner
parallelkoblet.

Hvilken spænding?
Hvad er strømforbruget?

> Nu er det heldigvis af den gamle type med "vrider" på fronten. Så er
det
> betydeligt nemmere at ringe op.

Jeg skal heldigvis ikke ringe op

Fra : a

Dato : 25-07-02 17:26

> [...]
> til at sende signaler fra den ene til den anden. (altså således at der i
> hver ende også er en boks der omsætter ringesignalerne til noget jeg kan

Formoder du mener DTMF toner, med en MT8880 chip har du alle muligheder.
Den kreds eller tilsvarende findes i de fleste telefonsvarer og/eller
fax-omstiller, så her er der basis for lidt modification.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 18:50

"a" <b@c.dk> skrev i en meddelelse news:ahpbao$nr9$2@sunsite.dk...
> Formoder du mener DTMF toner

Ja, jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg ikke skrev det

> med en MT8880 chip har du alle muligheder.

njaa, jeg har udvidet mit koncept fra 2 stationer til n stationer, så
det skal holdes simpelt, og jeg havde håbet på at kunne undgå
clockgenerator i hver station.

Ideen var at hvert ciffer skulle kunne tænde en lampe på alle stationer.
Samme ciffer skulle så kunne slukke den igen (dvs alle kan slukke
lamperne hos alle).
Ved nærmere eftertanke, skal jeg nok alligevel have gang i en PEEL-kreds
så jeg slipper jo nok ikke for clockgeneratoren alligevel.

Fra : Cubus

Dato : 25-07-02 18:45

> [...]
> mellem de to, uden om diverse omstillingsanlæg og telefonnet.
>
> De skal vel bare forbindes og have noget spænding?

Ja, her er et forslag til at forbinde 2 telefoner med et 9V batteri og en
modstand på 300 Ohm:

http://www.howstuffworks.com/telephone3.htm

--
Cubus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 18:52

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.howstuffworks.com/telephone3.htm

Tak for linket (og tak til alle andre for svar indtil nu)

Tydeligt hvorfor det kaldes Plain Old Telephone System (POTS)

Fra : Chr

Dato : 25-07-02 18:58

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, her er et forslag til at forbinde 2 telefoner med et 9V batteri og en
> modstand på 300 Ohm:
>
> http://www.howstuffworks.com/telephone3.htm

Der skal være en kondensator hend over batteri og modstand, for ikke at
lyden brændes af i mostanden + batteriemodstanden.

Fra : Cubus

Dato : 25-07-02 19:18

> Der skal være en kondensator hend over batteri og modstand, for ikke at
> lyden brændes af i mostanden + batteriemodstanden.

Er ideen at lyden som en pulserende spænding passerer
igennem kondensatoren? (i modsætning til jævnspænding).

Det ville sige at jo større kondensator, jo bedre?

En kondensator på 2 uF har en Xc på 26 Ohm ved 3kHz, mens
10 uF er nede på 5 Ohm.

--
Cubus

Fra : Chr

Dato : 25-07-02 19:38

> Er ideen at lyden som en pulserende spænding passerer
> igennem kondensatoren? (i modsætning til jævnspænding).

Ja, pulserende jævnstrøm er vel det samme som vekselstrøm.

> Det ville sige at jo større kondensator, jo bedre?
>
> En kondensator på 2 uF har en Xc på 26 Ohm ved 3kHz, mens
> 10 uF er nede på 5 Ohm.

Korrekt, men 2 uF/150-200v er såmænd rigelig og mere håndterbar end en 10uF.
Den høje spændning er gr. vilfarende eller forventet gennemgang af
ringespændning.

I telefoni gælder det jo om at jonglere rundt med lyd, altså vekselspændning
(AC), jævnspændningen er desvære et nødvendigt onde, til styring og
energiforsyning lydsensoren (microfonen).

Så derfor kondensator til at lede AC igennem og spærre for DC og

Så derfor spolen (modstanden) for at lede DC og spærre for AC.

Hvis spolen sidder i et relæ, nåja så ka det jo lige styre noget.

Fra : Benny Andersen

Dato : 25-07-02 22:34

On Thu, 25 Jul 2002 16:49:44 +0200, Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk>
wrote:
> [...]
> til at sende signaler fra den ene til den anden. (altså således at der i
> hver ende også er en boks der omsætter ringesignalerne til noget jeg kan

En 50 volts stabiliseret (elektrolyt) jævnspændingsforsyning, i serie med
telefonerne og en modstand, som får "begge rør er løfter" spændingen til
at falde til lidt under 10 volt. Mål telefonens "røret løftet" strømforbrug
tilsluttet det offentlige telefonnet.
Har telefonerne drejeskive eller puls opkald, genereres der en slags
tilringesignal ved drejning af skiven eller tast af nummer.
(Ikke afprøvet, men min umiddelbare mening)

/Benny

Fra : Chr

Dato : 25-07-02 23:07

"Benny Andersen" <be9@worldoffline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> telefonerne og en modstand, som får "begge rør er løfter" spændingen til
> at falde til lidt under 10 volt. Mål telefonens "røret løftet"

Nominel telefonspændning er 48 volt, er bare rimelig stabil da det kommer
fra et batteri grundet uafbrydelig nødstrøm.

Denne spændning er bl. a. sat for at nå 3 - 4 km ud fra centralen, så til
hjemmebrug, med forbindelse fra den ene ende af bordet til den anden, kan
spændingen sænkes propotionelt.

> Har telefonerne drejeskive eller puls opkald, genereres der en slags
> tilringesignal ved drejning af skiven eller tast af nummer.
> (Ikke afprøvet, men min umiddelbare mening)

Opkald foretages når røret afløftes så der går strøm igennem telefonen,
nummerskiven (Drejeskiver er stadig noget jernbanemateriel) afbryder og
slutter liniestrømmen, svarende til at man lægger røret på og tager det af
igen i hurtig takt.

Tilrigning foregår ved at tilføre telefonen en vekselspændning, nominelt 96
volt overlejret liniespændningen på 48 volt, igen beregnet på at ringningen
ud på 3 - 4 km afstand, hjemme på bordet kan man starte med 12 volt
vekselspændning og øge spændningen til man har en tilfreds ringning.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-02 22:42

> Dvs jeg vil gerne have det således at der altid er etableret
forbindelse
> mellem de to, uden om diverse omstillingsanlæg og telefonnet.

Jeg takker for alle svarene (som kan læses i dk.teknik.telefoni)