Mc Scooter
Fra : Morten Petersen

Dato : 25-07-02 14:22

Hejsa.

Jeg har kørt EU 45 scooter i en del år nu. Har så fået mig en gammel bil som
jeg nu har kørt rundt i, i ca. 2år. Da den skal til syn, og ikke klare det,
så ville jeg tilbage til den mere økonomiske 2-hjuler. Så var det jeg tænkte
på om det bedre kunne svare sig at tage et mc kort, og så købe en 125 ccm
scooter.
Jeg ved godt at her vil rigtig mange af MC folkende komme og sige at det
ikke er en mc og at man bliver træt af 125 ccm efter 1 mdr osv. Her vil jeg
sige at jeg var godt tilfreds for min Suzuki AP 50 som kørte 65 km/t.
Det jeg ikke så godt kan lide ved en EU scooter er, at man ikke må kører 2
mand på sådan en, og at den så kun må kører 45 lovligt.
Derfor ville jeg hører hvordan det lige er med en MC 125 scooter. Skal sådan
en til syn lige som en bil? Er der vægt afgift på den , og hvis ja, hvor
meget?
Men på en MC scooter, må man vel godt kører 2 mand på? Ved godt igen at det
ikke er som at kører på en 500ccm, men jeg er godt til freds bare at kunne
følge med bilerne på ringvejen.
Hvilken MC scooter vil nogen af jer anbefale? Aprilia har jeg set en del
på. Har også set på Suzuki t-rex 150ccm, men det ser ud til at den har
lavere HK trods de 25 ccm mere en Aprilia.
Må man lovligt tune en mc-scooter?

Eller kan det bare bedst betale sig at købe en EUscooter og så få den til at
kører de 80km/t og kryds finger for at politiet ikke stopper en?

Morten

Fra : Kenneth

Dato : 25-07-02 14:32

Hej Morten

Jeg har en Suzuki AN125 (4 takts). Den har jeg haft i 4 år nu, og jeg må
sige, at jeg er mega glad for den. Den er bare så fed i byen, og den kan
sagtens magte 2 mennesker til kortere ture. Den skal ikke til syn, kun ved
salg. Den koster vist nok 530 om året i vægtafgift og 900 for forsikring og
kasko.

Hilsen

Kenneth
Honda ST1100
Suzuki AN125

Fra : Morten Petersen

Dato : 25-07-02 16:38

"Kenneth" <mulla@fedt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sige, at jeg er mega glad for den. Den er bare så fed i byen, og den kan
> sagtens magte 2 mennesker til kortere ture.

Korte ture? Hvad vil det sige. Kan den ikke holde / klare langeture.
Langetur tænker jeg måske 200 km. med 2 mand, eller er det at overbelaste
den?

??

/Morten

Fra : kr

Dato : 25-07-02 19:38

Hej Morten

Jeg har, på 4 år, en Speedfight 100 som er det perfekte køretøj til
bykørsel, på en motorvej føler man sig som en lovlig 45 gør på en ringvej,
dvs. klemt.

2 personer er muligt, men ikke mageligt, jeg ville aldrig køre mere end
20-30 km med en bag på, det påvirker også effekten ganske markant.

Ja, inden for rimelighedens grænser, 20-25 % er ikke noget problem.
min er bl.andet udstyret med 120 cc cylinder, større carburator, og anden
variator hvilket har flyttet topfarten fra 85 til 115 og forbedret
accelerationen markant. Hvis du går i tuningstanker så køb en 2-takts, de er
nemmere og billigere at tune.

Keld
Peugeot Speedfight 100
Som kræver MC kort men kører som en tunet knallert

fjern et @ ved svar til mail

Fra : Jimmi

Dato : 25-07-02 14:33

> Derfor ville jeg hører hvordan det lige er med en MC 125 scooter. Skal
sådan
> en til syn lige som en bil? Er der vægt afgift på den , og hvis ja, hvor
> meget?

Ja, en scooter skal til syn som en bil.
Og der ér vægtafgift på, men ikke i nærheden af bilens.

> Men på en MC scooter, må man vel godt kører 2 mand på?

Der gælder samme regler som for alle andre mc'er, så det må man godt.

> Eller kan det bare bedst betale sig at købe en EUscooter og så få den til
at
> kører de 80km/t og kryds finger for at politiet ikke stopper en?

Som du selv siger, så må man jo ikke køre 2, for mig ville det være grund
nok, plus at 50ccm efter min mening ikke har træk nok til 2.
Og så er det vel også bedre at køre lovligt.
Men hvis det er det eneste der tæller, så kan du jo også overveje en
scootcar

/Jimmi
(XJ600S)

Fra : Michael Kristensen

Dato : 25-07-02 15:17

> Ja, en scooter skal til syn som en bil.

Nej, en stor scooter (d.v.s. mere end 50 ccm og med mc-plader) skal til syn
som en motorcykel. D.v.s. at den kun ved salg og hvis den er mere end 5 år
gammel, og ikke har været til syn indenfor et år, skal synes.

Der er ingen periodisk syn som det kendes fra biler.

mvh - Michael Kristensen sv650s

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-07-02 19:59

> Hvilken MC scooter vil nogen af jer anbefale? Aprilia har jeg set en del
> på. Har også set på Suzuki t-rex 150ccm, men det ser ud til at den har
> lavere HK trods de 25 ccm mere en Aprilia.

Jeg er stort set tilfreds med min Leonardo. De fåes i 125, 150 og 250 og er
forbavsende billigt som brugte. Det hænger nok sammen med at nyprisen for en
125 er 40kkr og at det er meget i forhold til en SR125 eller speedfight 100
ril ~25kkr.

Min 150'er har rundet 42000km siden 1998 - Men se mere på min hjemmeside
http://go.to/ApriliaLeonardo

/Anders

Fra : John

Dato : 25-07-02 20:02

> [...]
tænkte
> på om det bedre kunne svare sig at tage et mc kort, og så købe en 125 ccm

Det er lækkert med et MC kort ...meenn, du skal være klar over at et MC kort
let sniger sig op på 10 KKR eller mere :-/

> Jeg ved godt at her vil rigtig mange af MC folkende komme og sige at det
> ikke er en mc og at man bliver træt af 125 ccm efter 1 mdr osv.

Ikke helt rigtigt ...fordi når vi er over 50 ccm, så taler vi jo om MC !!!!

Hvis du skal køre 100 km stræk eller mere hver dag så er en 2 takt 125 ccm
efter min mening ikke sagen, hvorimod hvis det er kort ture og bykørsel så
er det ok med små motorer !

> [...]
> Det jeg ikke så godt kan lide ved en EU scooter er, at man ikke må kører 2
> mand på sådan en, og at den så kun må kører 45 lovligt.

Jamen så er en scooter 100 - 250 ccm jo nok det du skal have

> Derfor ville jeg hører hvordan det lige er med en MC 125 scooter. Skal
sådan
> en til syn lige som en bil? Er der vægt afgift på den , og hvis ja, hvor
> meget?

Der er vægtafgift på, prisen er selvsagt afhængig af vægten

> Men på en MC scooter, må man vel godt kører 2 mand på?

Ja det må man

Ved godt igen at det
> ikke er som at kører på en 500ccm, men jeg er godt til freds bare at kunne
> følge med bilerne på ringvejen.

Jamen, med 80 - 110 km/t så er en scooter fin nok !

> [...]
> på. Har også set på Suzuki t-rex 150ccm, men det ser ud til at den har
> lavere HK trods de 25 ccm mere en Aprilia.

Selv om jeg er inkarneret Apriliamand så vil jeg sige at Aprilia'en er for
dyr i forhold til hvad du kan finde andre scootere til ( ny eller brugt ? )
med T-rex'en får du en fin billig maskine som er 4 takt, hvilket er fint
.....der findes også 2 taktere ...meeennn, jeg vil sige hold dig til 4
takteren den er mere driftssikker !
Tuning ...tjaee der gælder reglen vel med 20 % ( ? )

> Eller kan det bare bedst betale sig at købe en EUscooter og så få den til
at
> kører de 80km/t og kryds finger for at politiet ikke stopper en?

Betale sig ......ja og nej !
ja = indkøb
nej = uanset hvad så er det ikke nogen tilfredsstillelse at køre ulovligt
rundt i trafikken, hverken for dig eller andre ......så lad være med det,
selv om det er fristende !!!!

John

Fra : RpR

Dato : 25-07-02 21:35

> ....der findes også 2 taktere ...meeennn, jeg vil sige hold dig til 4
> takteren den er mere driftssikker !

Er de nu også så meget mere driftssikre?
Nu har jeg selv 2-taktere på hjernen, og har på en "øvert" med 12,10hk på
baghjulet (vel ca. 13hk på motoren) kørt fra Guderup (Als, Sønderjylland),
til Herning, 192,2km, for at køre rundt på Hammerum køreteknisk anlæg i 6
timer til et scooter race arrangeret af Aprilia importøren TMP, hvorefter
jeg lallede hjem igen.
Turen blev kørt ved 90km/t hvor det var muligt, dvs, 9000 - 10000rpm hele
vejen.
Eneste problem der optrådte undervejs var min støttefod der var tæt på at
gøre sig selvstændig og lavede et grumt mærke i dækket. Men det kan man vel
næppe beskylde 2-takts motoren for =)

2-taktere var upålidelige i 70'erne, og vi lever i år 2002. Det er
ihvertfald min mening.
Og siden littereffekten på f.eks en SR125 er mindre end den "øvert" jeg
kørte turen på (der forresten har 12500km på bagen idag, kører stadigvæk
glimrende), så tror jeg nu nok at SR'en skal kunne holde nogle km uden bølv.
Bare man passer at køre på en god olie så skal den nok klare sig.

Men 4-takterne kører normalt længere på literen end 2-takterne, og over
30km/l er da ikke unormalt for en T-rex 150.
("øverten" klarede 27km/l på turen derop, men er jo også små 70cc)

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 25-07-02 21:37

> sådan
>
> Der er vægtafgift på, prisen er selvsagt afhængig af vægten

hmm, sådan er det da ikke for mc, medmindre den er VIRKELIG tung (mener det
er over 480 kg). For alle andre mc er prisen den samme, mener det er ca. 600
pt.
mvh
Anders O

Fra : Hekto

Dato : 25-07-02 21:56

På en stor scooter er man nødt til at have et MC-kort, i modsætning til
45'eren, hvor man kan få taget det! (45 Km/t + 70% = )
Trækkraften er også væsentligt bedre, og accelerationen klart overlegen
i bytrafik.

"T eller 4T??? Keep it simple stupid! Jo mere simpelt, jo
lettere/billigere at vedligeholde! "T-eren holder fint til rigtig mange
kilometer, med moderne olie o.s.v.

--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk