Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign og masker
Fra : Alex Sobocki

Dato : 25-07-02 13:54

Når jeg importerer et jpeg-billede med en maske ind i InDesign og beskær
det derefter så går det galt (masken følger ikke med).
Er der nogen som kender problemmet? Jeg bruger InDesign 1.5.2 på Mac os 9.1

Hilsen
Alex

Fra : Madsen

Dato : 25-07-02 14:09

Alex Sobocki skrev:

> [...]
> beskær det derefter så går det galt (masken følger ikke med).
> Er der nogen som kender problemmet? Jeg bruger InDesign 1.5.2 på

Du kan ikke gemme en maske i et *.JPEG-billede.
Hvad ønsker du at opnå med den maske? Gennemsigtighed, eller?

I InDesign 2.0 kan du indsætte et billede i f.eks. Photoshops eget
format (*.PSD) med gennemsigtig baggrund. Baggrunden vil stadig være
gennemsigtig i InDesign. Om det samme er tilfældet med InDesign 1.5
kan jeg faktisk ikke huske.

Madsen.

Fra : Kim Jensen

Dato : 25-07-02 15:12

> [...]
> format (*.PSD) med gennemsigtig baggrund. Baggrunden vil stadig være
> gennemsigtig i InDesign. Om det samme er tilfældet med InDesign 1.5

Det er det ikke. I 1.5 er måden at bruge clipping paths (dvs. billederne
skal være i fx EPS format)

mvh
Kim Jensen

Fra : Madsen

Dato : 25-07-02 15:15

Kim Jensen skrev:

> Det er det ikke. I 1.5 er måden at bruge clipping paths (dvs.
> billederne skal være i fx EPS format)

Ja, jeg havde godt nok en mistanke om det. Der skete jo en del fra
InDesign 1.5 til 2.0.

Madsen.

Fra : Kim Jensen

Dato : 25-07-02 15:51

> Ja, jeg havde godt nok en mistanke om det. Der skete jo en del fra
> InDesign 1.5 til 2.0.

Jeg har ikke rodet så meget med ID2 på dette punkt, men det betyder vel også
at det er samme transparency, der ender i PDF'en hvis man eksporterer til en
sådan?! Og det er da vist kun Acrobat Reader 5 der undertstøtter dette
(PDF1.4)?!

mvh
Kim Jensen

Fra : Madsen

Dato : 31-07-02 23:16

Peter Loumann skrev:

> Jeg vil slet ikke kloge mig på de ting - men jeg kan med min bedste
> modvilje ikke se nogen hvid(e) stribe(r). Heller ikke når jeg
> downloader og studerer nærmerere og forstørrer.

Er det virkelig rigtigt?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 01-08-02 02:00

Madsen skrev:

> Er det virkelig rigtigt?

Ikke fordi at jeg ikke tror på dig selvfølgelig. :)

Efter yderligere tre timers tumlen rundt i indstillingerne, viste det
sig at være 'Smooth Line Art'-indstillingen inde i Acrobat 5.05 som var
slået til, og helt bevidst endda i sin tid. Når den er slået til, så
ser jeg: http://home18.inet.tele.dk/madsen/acrobat/1_streg/ på den ene
PDF.

På den anden: http://home18.inet.tele.dk/madsen/acrobat/2_streger/

Er 'Smooth Line Art' slået fra så er der ingen hvide streger i PDF'en.

Men åbner man PDF'erne i Illustrator så er der blevet tilføjet en del
flere 'vektor-rammer' end der var i InDesign-filen, så det er sikkert
dem der forvirrer akrobaten.

Denne PDF er den der er ekporteret til PDF fra InDesign:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/acrobat/1_streg/eksport.gif

Den her er printet til *.PS fra InDesign og kørt gennem Distiller:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/acrobat/2_streger/distiller.gif

Jeg forstår nu hvorfor akrobaten er rundt på gulvet. :)

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-08-02 08:22

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> [...]

Ja! *Ingen* hvid streg i Acrobat Reader

>Jeg forstår nu hvorfor akrobaten er rundt på gulvet. :)

Ikke jeg - men det er uvæsentligt, når bare du fandt ud af det.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Madsen

Dato : 25-07-02 19:13

Kim Jensen skrev:

> [...]
> hvis man eksporterer til en sådan?! Og det er da vist kun Acrobat
> Reader 5 der undertstøtter dette (PDF1.4)?!

Det ser nu også ud til at virke med PDF 1.3.
Jeg har lige lavet en PSD-fil med et objekt med transparent baggrund.
Den fil er indsat i en billedramme med farvet baggrund i InDesign 2.01
og printet til en PS. Den PS-fil er så kørt igennen Distiller (5.05)
som er stillet til Acrobat 4.0 (PDF 1.3)-compatibility. Når jeg åbner
den PDF der kommer ud af det, så er der ikke kommet en hvid kasse rundt
om objektet og det må vel være tegn på at PDF 1.3 også understøtter
det, så vidt jeg lige kan se.

Madsen.

Fra : Kim Jensen

Dato : 26-07-02 08:13

> Det ser nu også ud til at virke med PDF 1.3.

Prøv at placere noget tekst under det transparente billede. Er teksten
stadig "tekst" i PDF'en?

mvh
Kim Jensen

Fra : Madsen

Dato : 01-08-02 12:31

Peter Loumann skrev:

> Ikke jeg - men det er uvæsentligt, når bare du fandt ud af det.

Ja ok, men jeg kan så fortælle, at PDF'en ikke burde have alle de
vektorstreger, så den metode jeg havde brugt, har ikke været alt for
heldig og specielt ikke den sidste, hvor Distiller har været med inde
i billedet. Jeg må prøve mig frem med forskellige metoder til jeg
finder den bedste.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 26-07-02 13:33

Kim Jensen skrev:

> Prøv at placere noget tekst under det transparente billede. Er
> teksten stadig "tekst" i PDF'en?

Hvis jeg eksporterer til PDF med Acrobat 4 kompatibilitet i
InDesign, så er teksten stadig tekst, men det ser mærkeligt ud:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/export_pdf4.jpg
Det der undrer mig er hvorfor de hvide streger kan ses. De ser
ud til at stamme fra billed- og tekstrammerne.

Hvis jeg printer til en PS fra InDesign og derefter kører den
igennem Distiller med Acrobat 4 kompatibilitet, så kan jeg ikke
markere teksten i den PDF-fil der kommer ud af det. Det kan jeg
for øvrigt heller ikke hvis jeg stiller Distiller til Acrobat 5
kompatibilitet og de hvide streger er der stadig, så jeg ved ikke
lige hvad der går galt i det tilfælde.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/print_ps_pdf4og5.jpg

Som nævnt et andet sted i denne gruppe, er jeg ret grøn i InDesign,
så det er muligt at jeg mangler at slå en eller anden indstilling
til eller fra, et sted.

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 30-07-02 20:47

> [...]
> for øvrigt heller ikke hvis jeg stiller Distiller til Acrobat 5
> kompatibilitet og de hvide streger er der stadig, så jeg ved ikke

Jeg har ingen bud på hvorfor teksten ikke kan markeres i pdf filen. Rammerne
kan måske skyldes at stroke weight er forskellig fra 0 i dine tekst og
billedframes. InDesign placerer tekst og grafik i frames, der kun adskiller
sig fra path/stier ved at de indeholder tekst og grafik. Det betyder, at du
kan ændre "rammerne" med direct select tool.

Du ændrer stroke weight ved at højreklikke på alle frames og vælge stroke
weight=0.

Min test gav ikke samme problemer som dit eksempel. Jeg brugte
standardindstillinger bortset fra en markering i "crop images to stroke"
eller noget i den retning, men jeg tror nu ikke, det er der løsningen
ligger.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 30-07-02 21:47

Henrik Torp skrev:

> Jeg har ingen bud på hvorfor teksten ikke kan markeres i pdf
> filen.

Heller ikke her. Det er måske fordi at jeg placerer et billede
ovenover teksten som er en *.PSD med et gemmemsigtigt baggrundslag,
men hvorfor virker det mon så når jeg ekporterer til *.PDF fra
InDesign og ikke når jeg printer til en *.PS og kører den igennem
Distiller. Det er det der undrer mig, men det skulle som sagt ikke
undre mig at være en simpel lille indstilling jeg mangler at slå
til eller fra. Jeg har dog ikke undersøgt det nærmere siden sidst.

> [...]
> grafik i frames, der kun adskiller sig fra path/stier ved at de
> indeholder tekst og grafik. Det betyder, at du kan ændre

Jeg har lige prøvet et forsøg igen og som jeg ser det, så er
standardindstillingen i InDesign 2.0 at rammer eller frames har
en stroke på 0 og det har de så også haft i det sidste forsøg jeg
lavede, for jeg havde ikke pillet ved stroke-indstillingen.
Jeg havde blot oprettet nogle rammer og indsat nogle objekter i
dem, men det ser ganske rigtigt ud til at der er lavet stroke på
rammerne i PDF-filen når man ser den på skærmen, men det er ikke
tilfældet. På print kan stregerne ikke ses. Det er kun på skærmen.

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 31-07-02 21:30

> Heller ikke her. Det er måske fordi at jeg placerer et billede
> ovenover teksten som er en *.PSD med et gemmemsigtigt baggrundslag,

Hej Madsen

Jeg er klar over, at lag, alpha-kanaler mm. bliver eksporteret med .psd til
indesign. Hvad er der ellers af muligheder/fordele?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henrik Torp

Dato : 01-08-02 18:01

"Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er klar over, at lag, alpha-kanaler mm. bliver eksporteret med .psd
til
> indesign. Hvad er der ellers af muligheder/fordele?

Jeg var vist lidt for hurtig. Psd-filen kommer find ind, men lagene er
sammenkopierede (jeg brugte Filer -> placer). Jeg gik ud fra at psd-lag blev
til indesign-lag. Kan man bruge en metode så det bliver tilfældet?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 31-07-02 22:43

Henrik Torp skrev:

> Jeg er klar over, at lag, alpha-kanaler mm. bliver eksporteret med
> .psd til indesign. Hvad er der ellers af muligheder/fordele?

Jeg har rodet med det i dag og har snart ikke flere hår på hovedet.

Fordelen skulle vel efter sigende være, at du ikke længere behøver at
have en *.TIFF eller *.EPS-kopi af din *.PSD da du blot kan indsætte
*.PSD'en direkte i InDesign. Clipping Paths eller fritskrabningskurver
(arghh), burde vel efterhånden være overflødige når InDesign kan "se"
gennemsigtighed i en *.PSD-fil. Her hos mig er det uhyre lækkert at
arbejde med inde i InDesign og alt ser ud til at være fryd og gammen,
men den PDF der kommer ud af det ser herrens ud. Det samme er tilfældet
med transparency-funktionen i Illustrator hvis man laver en PDF ud af
en Illustratorfil som indeholder transparens, så jeg ved snart ikke
hvad jeg skal tro på. Et eller andet må jeg gøre forkert.

I dag har jeg f.eks. prøvet at lave en simpel billedramme i InDesign
som er blevet udfyldt med en blå farve. Ovenpå den har jeg lavet en
billedramme mere og indsat et fly, som er blevet fritlagt i Photoshop.
Flyet er altså placeret på et gennemsigtigt lag i Photoshop og gemt
som en *.PSD.
Man kan lave udtoning / feather på omridset af flyet direkte i
InDesign. Man kan tilføje slagskygge på flyet og man får ligefrem
lyst til at klappe i sine små hænder, men det hele falder bare til
jorden når jeg laver en *.PDF ud af det og det uanset om jeg laver
den via Export i InDesign eller om jeg printer til en *.PS som så
køres igennem Distiller. Jeg har prøvet et hav af kombinationer med
PDF 1.4 og 1.5 kompatibilitet og forskellige indstillinger i
Distiller og printmenuen i InDesign, men lige meget hjælper det.

Resultatet bliver noget i retning af følgende:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/fly_export.pdf

Hvad laver den hvide stribe på tværs af billedet i den blå farve?
Hvor hulen kommer den fra? Uanset hvordan jeg gør, så får jeg enten
en eller to hvide striber på tværs af den blå baggrund som her:

http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/fly_til_distiller.pdf

Non capisco niente.

Jeg har rodet med 'Transparency flattener' inde i InDesigns print-
menu og den står til den bedste kvalitet (High Resolution) i
ovenstående to eksempler. Det ser dog ikke ud til at løse problemet.
Det giver måske en lidt pænere kant på flyet i visse tilfælde, men det
er også det eneste. Stregerne slipper jeg åbenbart ikke af med uden
kamp og de stammer ikke fra outline på billedrammen, for den er stillet
til 0.

Jeg synes også det ser underligt ud den måde *.PDF'en bliver tegnet
op på. Det ligner lidt noget der er blevet rykket fra hinanden og som
bliver samlet igen når man åbner *.PDF-filen.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 31-07-02 22:59

Fra : Madsen

Dato : 01-08-02 19:47

Henrik Torp skrev:

> Psd-filen kommer find ind, men lagene er sammenkopierede (jeg
> brugte Filer -> placer). Jeg gik ud fra at psd-lag blev til
> indesign-lag. Kan man bruge en metode så det bliver tilfældet?

Det kan du ikke. Hjælpefilen (F1) fortæller følgende:

You can place Adobe Photoshop 4.0 and later images directly into a
layout. When a Photoshop file is placed in a document, all layers and
layer masks are automatically flattened. These changes affect the file
inside the InDesign document only--the original Photoshop file is not
altered. If you save paths, masks, or alpha channels in a Photoshop
file, InDesign can use them to remove backgrounds, or to wrap text
around graphics. Graphics that contain paths, masks, or alpha channels
act as transparent objects when imported and interact only where the
background is transparent.

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 25-07-02 23:13

"Alex Sobocki" <Alex.Sobocki@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det derefter så går det galt (masken følger ikke med).
> Er der nogen som kender problemmet? Jeg bruger InDesign 1.5.2 på Mac os

For inDesign2 (jeg kender ikke tidl. versioner):

- Gem jpeg-filen uden maske.
- Placer jpeg-filen, vælg edit, copy.
- Tegn masken med path-værktøjet i inDesign.
- Med path markeret vælg edit, paste into.

På den måde kommer path til at virke som "clipping path".

- Højreklik og vælg stroke weight=0, hvis du vil fjerne "rammen".
- Du kan evt. markere med direct selection tool og flytte billedet med
håndværktøjet, hvis udsnittet ikke bliver rigtig i første omgang. Du kan i
øvrigt også ændre path'en!

Hvad bruger du egentlig jpeg til i dtp-sammenhæng?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Alex Sobocki

Dato : 26-07-02 08:16

Henrik Torp wrote:

> [...]
> øvrigt også ændre path'en!
>
> Hvad bruger du egentlig jpeg til i dtp-sammenhæng?

Hej Henrik

Jeg arbejder for et stort firma. Har ca. 15.000 fotos i mit arkiv som
JPEG med kvalitet 12 (mindste komprimeringsgrad).

Hilsen
Alex

Fra : Henrik Torp

Dato : 27-07-02 17:36

> Jeg arbejder for et stort firma. Har ca. 15.000 fotos i mit arkiv som
> JPEG med kvalitet 12 (mindste komprimeringsgrad).
>
> Hilsen
> Alex

Hej Alex

Det var ellers ikke så få. Skal det færdige resultat sendes til trykkeri
eller skal det f.eks. bruges til pdf-filer, som vises på nettet. Hvis det
sidstnævnte er tilfældet er jpeg ok.

Skal resultatet sendes til trykkeri, kan jeg ikke forstå, at jpeg-lav er
godt nok.

Er det billeder fra digital kamera? I så fald er det mest fleksibelt at
gemme i rgb-600dpi. Med dagens billige lagermedier er det ikke helt umuligt
selv i dit tilfælde.

Hvis det er filmbaserede billeder er det bedst at gemme negativerne eller
positiverne og så scanne med projektets formål for øje.

Venlig hilsen
Henrik