Kolesterol sænkende kost
Fra : David Schjelde

Dato : 25-07-02 13:12

Hej alle.

Da mit kolesterol tal er alt for højt og da jeg gerne ville have dette ned
uden medicin, ville jeg høre om der er nogle der ved hvad man kan spise for
at sænke dette?

F.eks. er jeg i tvivl om makrel i tomat (såsom den man kan købe på dåse i
netto - den billige) er godt for kolesteroltallet.

Mvh
David Schjelde

Fra : vagn torup

Dato : 25-07-02 15:27

"David Schjelde" <dauis@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> F.eks. er jeg i tvivl om makrel i tomat (såsom den man kan købe på dåse i
> netto - den billige) er godt for kolesteroltallet.

Min kæreste har hyper kolesterol anæmi, sagt på dansk medfødt for højt
kolesterol tal. Så jeg vil da meget gerne hjælpe dig, dog skal du være klar
over, at uanset hvor kolesterolkorrekt du spiser, er det ikke sikkert, det
er nok.
Hvad der er skidt og kanel når det gælder kolesteroltallet er en laaaaang
historie, men hvis du er interesseret kan jeg godt hjælpe dig på vej.
Makrel på dåse, må du gerne spise, min kæreste må i hvert fald godt.
Generelt handler det "bare" om at spise en hulens masse frugt og grønt,
magert kød ex. kylling uden skind osv. Undgå sød og letmælk og fløde
selvfølgelig osv osv.
Jeg ved godt, der findes madvarer, som menes at være kolesterolsænkende, men
hvis jeg var dig (for højt kolesteroltal er en alvorlig ting), så ville jeg
gennem min læge blive henvist til en diætist, som kan lægge en særlig
kostplan, der matcher dine behov. Selvom du har for højt kolesteroltal er du
ikke nødvendigvis overvægtig og da du skal spise fedtfattigt, kan det være
rart at få en professionel til at vurdere mængder, så du ikke taber dig,
hvis det ikke er det du skal.

MVH Rikke

Tjek: www.rikkebachmann.webbyen.dk
- og få inspiration til aktiviteter med børnene, aftensmaden og læs mere om
hjemmefødsler

Fra : Henrik

Dato : 25-07-02 22:49

Kan helt tilslutte mig "Vagns" kommentarer om fordelen ved at besøge en
diætist!

Begreberne kan måske afklares yderligere...kolesterol-sænkende eller
kolesterolfattig er måske sider af samme sag, men dog forskellige....

Der er fødevarer der betragtes som værende i stand til at sænke
kolesterolniveauet, og der følger gerne store overskrifter med i dagspressen
om emnet fra tid til anden. En fællesnævner er tilsyneladende fiberholdige
fødevarer, men effekten må vist anses for at være begrænset;
et sådant vidundermiddel var på et tidspunkt "Baked beans"....der i al fald
lever op til at have et ret højt fiberindhold.
Den anden side er forsøget på at sænke indtagelsen af kolesterol i kosten,
ved at undgå fødevarer med højt indhold af kolesterol. Det er f.ex. æg og
animalsk fedt, skaldyr med mere.
Den tredie vinkel er fedtindtagelse generelt, alkoholforbrug og motion,
meget af det sidste og mindre af de første to ser ud til at gavne
kolesterolballancen.

Derudover er det jo også sådan, at visse mennesker tilsyneladende producerer
mere kolesterol, og lever ganske godt og længe dermed, og hvor kostændringer
ikke har den store indflydelse på blodanalysen for kolesterol.
Modstridende hermed er den medicinske opfattelse af, at forhøjet
kolesteroltal er lig med en større risikoprofil....og et kortere
liv...specielt hvis andre risikofaktorer er påfaldende (kredsløbsproblemer i
familien, rygning, mangel på motion m.m.)

Sammenfatning:
Hvis du vejer for meget, så tab dig...det giver alene en bedre
kollesterolballance.
Hvis du ikke er flittig med motion, så gør noget ved det....det giver alene
en bedre kollesterolballance.
Hvis du drikker for meget alkohol, så leveren er i knibe, bliver
kollesterolballancen er forskudt i negativ retning.
Undgå animalsk fedt, herunder æggeblomme og retter med æg, (f.ex. pasta, der
er en skjult kilde til aggeblomme).
Læs hjerteforeningens pjecer om kolesterol og sund madlavning.
Men......
Husk også at nyde livet medens du har det!!!!

H.

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 26-07-02 15:05

On Thu, 25 Jul 2002 23:49:26 +0200, "Henrik" <henrik@spam.dk> wrote:

>Undgå animalsk fedt, herunder æggeblomme og retter med æg, (f.ex. pasta, der
>er en skjult kilde til aggeblomme).

Der er egentlig ikke så meget pasta som indeholder æg. Jeg synes bedst
om pasta med æg men hovedparten af den (ikke frisk) pasta man kan købe
i føtex og brugsen er uden æg.

mvh
Anders

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-07-02 22:59

> F.eks. er jeg i tvivl om makrel i tomat (såsom den man kan købe på dåse i
> netto - den billige) er godt for kolesteroltallet.

- den billige makrel i tomat fra netto er aldrig god ...
men køb en rigtig makrel og lav noget tomatsovs (hvis du vil) og spis
den.Det smager godt og det er godt for dit kolesteroltal...

ras

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 26-07-02 15:46

> [...]
> uden medicin, ville jeg høre om der er nogle der ved hvad man kan spise

Hvidløg indeholder et stof som bidrager aktivt til at sænke
kolesteroltallet.

Se f.eks. http://www.naturalgreens.com/Research.asp?1?1?3 (ikke nogen vildt
autoritativ kilde, men den første jeg lige kunne finde på Google - jeg har
set mange andre sider som bekræfter påstanden).

Venligst,

Thomas
www.pengeportalen.org

Fra : David Schjelde

Dato : 31-07-02 09:49

Hej igen

Jeg ville bare sige tak for de forskellige svar. Nu har jeg noget at gå
videre med. Og bortset fra det med det lave alkohol forbrug skulle der ikke
blive noget problem i at spise og drikke "rigtigt" (-:

Mvh
David