Hvordan sammenføjer man MPEG filer?
Fra : Lars Pallesen

Dato : 15-02-01 16:22

I film-newsgroups som f.eks. alt.binaries.movies kan man ofte finde små
mpeg-videoer som er splittet op i 30-40 mindre filer. Det lykkes mig
altid kun at afspille det første klip ud af sådan en serie. Resten ser
ud til at være "scramblede" på en eller anden måde.

Hvordan kan man sammenføje de mange små mpeg-klip til een sammenhængende
video?
Jeg har nogle gange hørt windows-brugere nævne et program som hedder
Mastersplitter, som skulle kunne gøre tricket, men det findes åbenbart
ikke til Mac OS. Findes der noget tilsvarende shareware til Mac?

Fra : Magnus Rohde

Dato : 15-02-01 16:44

d. 15/02/01 16:21 skrev Lars Pallesen på lars.pallesen@mail1.stofanet.dk i
artiklen 3A8BF40D.5C4A4EB6@mail1.stofanet.dk:

> [...]
> Mastersplitter, som skulle kunne gøre tricket, men det findes åbenbart
> ikke til Mac OS. Findes der noget tilsvarende shareware til Mac?

Brug et andet newsgroup program f.eks. MT Newswatcher eller YA Newswatcher.
De kan selv sammenføje segmenterne, find dem på versiontracker.

Magnus

Fra : Lars Pallesen

Dato : 15-02-01 20:11

Hmmm ... hentede og installerede YA Newswatcher fra versiontracker, som
du foreslog.
Det er godt nok en underligt "nørdet" newswatcher at se på. Sådan må
internettet have set ud i 1991!

Ud over synet af den den DOS-agtige brugerflade, har jeg det problem, at
jeg stadig ikke kan få den til at udføre den opgave jeg efterlyser en
løsning på; at sammenføje en splittet mpeg-fil.

YA har tilsyneladende ikke nogle plug ins, som tillader at samle
mpeg-stykkerne i selve newsreaderen, men desværre vil hverken QuickTime
eller StuffIt heller ikke kendes ved den downloadede batch-fil.

Jeg er lige vidt. Nogen der har et bedre forslag? Er det muligt at gøre
dette her i Internet Explorer? Bruger den nødigt, men hvis det er den
eneste realistiske Mac-løsning, så ...

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 15-02-01 21:53

Lars Pallesen <lars.pallesen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg er lige vidt. Nogen der har et bedre forslag? Er det muligt at gøre
> dette her i Internet Explorer? Bruger den nødigt, men hvis det er den

Du skal bruge ChunkJoiner
--
Jesper Oersted
"Tak til - beklager, navnet forsvandt i da Outlook Express

Fra : Magnus Rohde

Dato : 15-02-01 22:21

d. 15/02/01 21:52 skrev Jesper Ørsted på spambait@use.reply.to i artiklen
1eow4ro.t2ukqfmbjn40N%spambait@use.reply.to:

> Du skal bruge ChunkJoiner

Det er ikke nødvendigt, marker alle segmenterne og vælg derefter "Extract
bineries" fra menuen "Special". Det er ligegyldigt hvilket navn du giver
filen, for det bliver automatisk ændret. Håber det er til hjælp, ellers
kunne du jo læse manualen

Magnus

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 16-02-01 00:33

Magnus Rohde <magnus-marius@mailandnews.com> wrote:

> [...]
> bineries" fra menuen "Special". Det er ligegyldigt hvilket navn du giver
> filen, for det bliver automatisk ændret. Håber det er til hjælp, ellers

Ja, det kan man, men hvis segmenterne er downloaded og ikke er
sammenføjet ved download skal man bruge ChunkJoiner

Fra : Christian Bech

Dato : 16-02-01 18:59

Jesper Ørsted <spambait@use.reply.to> wrote:

> Ja, det kan man, men hvis segmenterne er downloaded og ikke er
> sammenføjet ved download skal man bruge ChunkJoiner

Kan man ikke bare smide dem i en mappe og kyle den hen på StuffIt?

--
Christian

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 16-02-01 19:53

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Kan man ikke bare smide dem i en mappe og kyle den hen på StuffIt?

Jo...man ikke hvis segmenterne allerede er udpakkede!

Fra : Lars Myrup Lassen

Dato : 15-02-01 16:56

Jeg kan se, at du bruger Netscape!. Det du skal gøre, er at markere alle
filerne op (æble+museklik) og så "save as" i fil-menuen (navnet på filen er
uden betydning). På den måde får du dem samlet i en stor fil. Derefter skal
de bare pakkes ud med Stufflt Expander eller lign.

Hvis det er meget store filer, der postes over flere dage og de første
filer, så er blevet slettet i mellemtiden, er det lidt mere tricky.
Du skal så følge ovenstående procedure, men nu bliver det vigtigt at holde
styr på bidderne efterhånden som man får dem hentet hjem. Derfor er det en
god ide, hvis du navngiver filerne fortløbende (eks.
PoulNyrup(1/4),PoulNyrup(2/4),PoulNyrup(3/4) og sidst PoulNyrup(4/4).

Du kan nu markere dem allesammen op og så bede Stufflt eller lign om at
"dekode" filerne. Det er dog ikke altid at det lykkedes, men så kan du
bruge programmet Chunk Joiner til at samle dem, inden du dekoder dem med
Stufflt.

Du skal være opmærksom på at .avi og .rm-filer kræver at du har alle
delene, for at de kan afspilles. Mpeg-filer er lidt mere fleksible og der
kan du i princippet godt springe enkelte bidder over. Men det kræver at du
har en dekoder - som YA-Decoder - der ikke tager formalia så tungt, som
Stufflt gør.
Filmkvaliteten bliver naturligvis derefter!

Jeg håber, at det hjælper!

Mvh. Lars Myrup Lassen

Fra : Lars Pallesen

Dato : 15-02-01 19:21

Jeg takker for de venlige og konstruktive løsningsforslag. Vil fluks
afprøve dem.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-01 23:33

> [...]

> Mastersplitter, som skulle kunne gøre tricket, men det findes åbenbart
> ikke til Mac OS. Findes der noget tilsvarende shareware til Mac?

hent dem med macsoup, gem alle indlæg med filmen som text og drop
textfilen på stuffit expander. Hvis indlæg og vedhæftninger er navngivet
korrekt funker det til UG - ellers skal du måske redigere text filen i
en texeditor.
Det sidste er jeg nok ikke den bedste til at forklare, idet jeg synes
det er for besværligt og dermed aldrig gider at forsøge.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 16-02-01 00:34

reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> [...]
> textfilen på stuffit expander. Hvis indlæg og vedhæftninger er navngivet
> korrekt funker det til UG - ellers skal du måske redigere text filen i

Alternativt kan man tage den fil, som MacSoup gemmer artikler i, og
trække den hen over StuffIt Expander. Så vil Expander forsøge at hive
alle gyldige filer fra nyhedsgruppen ud.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH