Lejelov Viasat
Fra : Henrik

Dato : 25-07-02 09:54

Hej NG !
Jeg har et problem.
Jeg har et abb. hos Viasat som kalder det en lejeaftale når man har et
parabolkort.
Kortet er lejet jan. 2001
Da priserne steg fra 400,- pr. år til 98,- pr. mdr.besluttede jeg mig for at
opsige aftalen pr. Tlf.
Dette er også gyldigt ifølge Viasat. og kortet er sendt anbefalet så jeg har
en kvitering.
og det er også modtaget.
Men , Nu siger Viasat at men ikke kan opsige kortet før Jan. 2003 da en ny
lejeperiode er påbegyndt.

Kan det være rigtigt ?
Og hvad gør en lille mand nu ?

mvh Henrik

Fra : Morten

Dato : 25-07-02 12:48

> Jeg har et abb. hos Viasat som kalder det en lejeaftale når man har et
> parabolkort.
> Men , Nu siger Viasat at men ikke kan opsige kortet før Jan. 2003 da en ny
> lejeperiode er påbegyndt.

Hvad står der mht. prisstigninger og opsigelse i din lejeaftale?

Mvh.
Morten

Fra : Henrik

Dato : 25-07-02 13:47

Hej.
Jeg skal lige finde den.
Men er der ikke noget med at man ikke kan binde sig mere en 3 mdr. i
købe/leje loven ?

mvh Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-07-02 19:00

Scripsit "Henrik" <hwd@mail.tele.dk>

> Men er der ikke noget med at man ikke kan binde sig mere en 3 mdr. i
> købe/leje loven ?

Nej, det er der ikke noget med.

Der er en *særregel* om at forbrugere skal kunne opsige abonnementer
på *teletjenester* med en måneds varsel, dog tidligst seks måneder efter
abonnementet er startet:

<http://www.retsinfo.dk/delfin/htmlB2000/0116905.html> §11 stk 1
nummer 4.

Det du beskriver synes at være en teletjeneste, så reglen gælder.

> Og hvad gør en lille mand nu ?

Lader være med at betale. Forklarer sagen. Anskaffer sig evt en
advokat hvis firmaet fremturer.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-02 20:22

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

[klip]

> Lader være med at betale. Forklarer sagen. Anskaffer sig evt en
> advokat hvis firmaet fremturer.

Rækkefølgen er forkert. Man undlader ikke at betale. Man starter med at
forklare sagen - dernæst advokat og tilsidst: undlade at betale.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-07-02 20:40

Peter G C wrote:

> Rækkefølgen er forkert. Man undlader ikke at betale. Man starter med at
> forklare sagen - dernæst advokat og tilsidst: undlade at betale.

Enig, men der var ingen reaktion på, om abbonement på tele kan
fortsætte et år ad gangen, eller tre mdr.

Og jeg er da selv interesseret, efter det gik op for mig, at Viasat
ikke tager tlf, og mener, at de har monopol på dr2.

Og især, da de ikke har gjort selvstændig opmærksom på, at stigningen
er over 10%, men det er måske kun for forsikringer ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-07-02 20:48

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Rækkefølgen er forkert. Man undlader ikke at betale. Man starter med at
> forklare sagen - dernæst advokat og tilsidst: undlade at betale.

Man skal undlade at betale, *samtidig* med at man gør de to andre ting.

--
Henning Makholm "Nobody is going to start shouting
about moral philosophy on my bridge."

Fra : Henrik

Dato : 25-07-02 21:55

Der står på bagsiden af "lejekontrakten" at men 1 mdr. før lejeperioden kan
opsige aftalen, men hvordan kan jeg gøre dette når stigningen kom en mdr.
efter min lejeaftale var 12 mdr. gammel ? dvs. 2 mdr efter jeg skulle opsige
.. Det kan jo ikke lade sig gøre.
ydermere sige Viasat at en lejeaftale vare 1 år af gangen selv om at man kan
vælge at betale mdr. , kvart. eller pr. år . ved oprettelsen.
De skriver også at man kan opsige aftalen hvis men ikke kan aptere afgifts
stigninger dog koster det 195,-
På bagsiden af fakturaen står der at hvis man vil opsige aftalen skal man
ringe eller skrive og dernæst sende kortet til Viasat.

Er det noget jeg kan bruge ??

mvh Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-07-02 00:21

> [...]

> efter min lejeaftale var 12 mdr. gammel ? dvs. 2 mdr efter jeg skulle opsige

Det lader til at din leverandør mener at der begynder en ny 6-måneders
periode fordi de hæver prisen? Det holder næppe i retten. Ganske vist
siger man normalt at en uvarslet prisstigning må betragtes som en
opsigelse kombineret med et tilbud om en ny aftale, men med mindre der
udtrykkeligt indgås en ny aftale (med andet end passiv accept fra
kundens side) kan dén fiktion umuligt bruges til at stille kunden
ringere end hvis prisstigningen havde været aftalt fra starten.

> ydermere sige Viasat at en lejeaftale vare 1 år af gangen

Det er i direkte modstrid med bekendtgørelsen (den paragraf der
tidligere er henvist til).

> Er det noget jeg kan bruge ??

Mit råd fra før gælder stadig. Kombiner det eventuelt med at klage til
Telestyrelsen over firmaet (jf bekendtgørelsens §32).

Det ville gøre det lettere at læse dine indlæg hvis du kun medtager
nogen få linjer af det indlæg du svarer på, tilstrækkeligt til at man
kan se hvad det handler om - og så svarer *under* disse citatlinjer.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 25-07-02 15:44

"Henrik" <hwd@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> og det er også modtaget.
> Men , Nu siger Viasat at men ikke kan opsige kortet før Jan. 2003 da en ny

Så vidt kan jeg ikke se at du kan komme til at betale 98 kr. om måneden, når
i har aftalt fra start at det skulle være 400 kr.. Der vil nok være i
aftalen mulighed for dem at rette priserne med et vist varsel, men så skal
du også have mulighed for at træde tilbage. Ellers vil jeg anse det for en
urimelig aftale (aftl. §36).